Ennnn nogmaals... knieën

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#16 Bericht door Ligchris »

hugo schreef:hoog toerental
ik weet het niet
100 tpm x 60 = 6000
rsi = repetitive si

hoog toerental is kunstmatig/onnatuurlijk/vermoeiend
Kunstmatig en onnatuurlijk? Mogelijk. Maar dan zou je dat van fietsen ook kunnen zeggen hé! ;-)
Maar vermoeiend? In 't begin misschien wel, als je 't nog aan 't leren bent, maar niet eens je 't gewoon bent. Da's toch mijn ervaring.

En hoog toerental is in ieder geval het advies van mijn sportdokter.
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#17 Bericht door Vital »

Tijdens mijn maandenlange ontsteking mocht ik van dokter en kine vooral niet belasten, hoge toeren waren geen probleem en beweging werd zelfs aangeraden (wel altijd ijs leggen na de inspanning). De reden dat de kortere cranks voor mij werken is dat de hoek waarin je je knie moet plooien kleiner wordt. Of de hogere trapfrequentie beter is weet ik niet, feit is dat ik met de korte cranks vanzelf sneller ben gaan draaien en feit is dat ik nu geen last meer van mijn knieen heb. Ik heb wel gemerkt dat toen ik nog last had van mijn knieen, ik moeite had om 20-30 km te fietsen met de alleweder, bukfiets of lowracer (allemaal standaard cranks) maar ik zonder kniepijn met korte cranks naar almere en terug kon fietsen (oliebollentocht, ca. 500km op 3 dagen)
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gast

#18 Bericht door Gast »

Ik ben nu aan een korte periode van rust bezig. Het opvallende is dat de problemen erger lijken te worden door niet meer te fietsen. Maar dat zal waarschijnlijk maar schijn zijn. Ik zal de ontsteking misschien meer gaan voelen omdat ik mijn knieën minder gebruik. Minder doorbloeding etc.

Dat met die cranks wil ik wel proberen als ik weer ga fietsen. Wat noemen jullie nu kortere cranks? Ik heb nu 175. Ga ik dan naar 172,5 of naar nog kortere?

Iemand evt iets liggen om te proberen???

Alvast bedankt


P.S. ik heb ook de indruk dat snel ronddraaien op de ligger onnatuurlijker lijkt. De fiets voelt onstabieler en doordat de tegendruk wegvals lijken mijn benen te willen 'zwiepen'. Ik kan mijn knieën moeilijker in lijn houden.

Vermoeiender is het inderdaad alleen als je er niet op getraind bent om een hoge frequentie te draaien. Na enkele honderden kilometers overgangsperiode lukt het wel.

Ik hoop maar dat de ontsteking niet te lang doorzet :?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#19 Bericht door Wouter D »

zeker niet fietsen mét ontsteking in eender welk gewricht,

de meesten die met korte cranks rijden, gebruiken 150mm

175mm is behoorlijk lang, zelf heb ik op de racer 172.5 en op de hurri 170,
op de hurri is dat kort genoeg voor mij

op de roets heb ik geen probleem met crank-lengte en knieprobs, eerder met stijve kuiten, maar das gewenning
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#20 Bericht door Jan.E »

155 mm is redelijk courant. Alligt verkoopt die en bij hafa hebben ze die ook dacht ik.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#21 Bericht door marksje »

korte crancken, lange crancken, hoge toeren, lage toeren, de ene zus de andere zo, elk moet dat voor zichzelf zowat uitzoeken.
Bij mij zijn de knieproblemen opgelost geweest door de voetplaatjes in een positie te zetten zodanig dat : voet, onderbeen, knie en bovenbeen perfect in één lijn staan en het kniegewricht dus overal gelijk belast wordt en niet telkens "getorst".
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Harry59
Helper
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 15 feb 2006, 17:57
Postcode: 2280
Fiets: Slyway Explorer Ultegra
Contacteer:

#22 Bericht door Harry59 »

Je kan ook proberen je braquet iets dichterbij te zetten, de neuspijp inschuiven. Je staat ervan versteld wat een verschil van 1 of 2 cm uitmaken. Het is te proberen voor je de cranks gaat verkleinen. Het kost enkel de moeite.
Slyway Explorer Ultegra

ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

#23 Bericht door ossi »

Harry59 schreef:Je kan ook proberen je braquet iets dichterbij te zetten, de neuspijp inschuiven. Je staat ervan versteld wat een verschil van 1 of 2 cm uitmaken. Het is te proberen voor je de cranks gaat verkleinen. Het kost enkel de moeite.
Dat heb ik ook al ondervonden,zeker doen. :wink:

Gast

#24 Bericht door Gast »

Maar da's een beetje het probleem hé : als je al aan het sukkelen bent is het moeilijk om uit te maken WAT je nu eigenlijk voelt en waar het een gevolg van is. Een tijdje geleden heb ik de pijp inderdaad 1 cm ingekort. Aanvankelijk leek het beter te gaan, maar de klachten kwamen toch weer terug. Het voelt ook heel onnatuurlijk. Mijn instinct zegt zelfs dat de fiets langer moet.

Als ik het vergelijk met mijn gewone fiets, die trouwens door een meetcentrum is afgesteld, dan lijken mijn trappers iets te dichtbij te staan.
Toch kan ik maar net met mijn hiel bij de trappers. Maar tijdens het rijden heb ik de neiging van mijn voeten wat naar voren te punten, waardoor mijn reikwijdte groter wordt.

Bijkomend probleem is ook dat ik tijdens het rijden niet veel voel. Moeilijk dus om even te proberen of het een verschil uitmaakt.

Ik neem voorlopig rust en een ontstekingsremmer. Elke dag een paar keer ijs erop. Het voelt in ieder geval al wat beter.

ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

#25 Bericht door ossi »

Tja,alle mogelijke opties uittesten en de mogelijke oorzaken uitsluiten is zowat 'tenige dat je kan doen en dat zijn er veel. maar de aanhouder wint hé. 8)

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#26 Bericht door Vital »

Ik was al overtuigd door de korte cranks op de Waw en dat is nu maar weer eens bevestigd... Op de een of andere onverklaarbare manier bleef de FAW toch altijd slecht voor de knieen, zithoek, pedaalafstand alles was nauwkeurig gecopieerd van de Waw en toch kreeg ik in de Faw kniepijn als ik meer dan 60km fietste. Nu op CV ook korte cranks (155mm) voor de Faw gekocht en er meteen zonder de minste kniepijn met campeeruitrusting 4 dagen door de Eifel gefietst. Zegt volgens mij genoeg!
Happiness is not a destination, it is a way of life

Plaats reactie