Ennnn nogmaals... knieën

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gast

Ennnn nogmaals... knieën

#1 Bericht door Gast »

Omwille van lichamelijke problemen (onderrug en heup) een tijd geleden overgestapt naar een ligfiets (Raptobike). Ik ben nu volop weer aan het fietsen en stilaan worden de klachten minder. Maar zoals dat zo vaak gaat krijg ik er wat anders voor in de plaats :-(

Voor mijn heupklachten moest ik bij de kine mijn beenspieren optrainen. Vooral hamstrings en quadriceps kregen veel aandacht. Bij het trainen van de quadriceps klikte mijn knie soms. Uiteindelijk kreeg ik een pijnlijke linkerknie. Dan maar een tijdlang gestopt met die oefeningen.

Maar na een tijd merkte ik dat ik ook last kreeg van het fietsen. Aanvankelijk situeert de pijn zich boven op de knie. Ik voel wat druk hoog onder mijn knieschijf. Toen ben ik begonnen met ijs leggen. Dit verminderde de pijn boven op de knie, maar die pijn leek te verhuizen naar de binnenkant van mijn knie, en veel lager.

Het is voor mij niet erg duidelijk wat de pijn veroorzaakt. Ik ben al eens tien dagen gestopt met fietsen, maar er was niet merkbaar verbetering. Soms gaat de pijn ook een tijdje weg, maar komt later weer terug. Ik lijk zowat op een slappe koord te balanceren (ontsteking/geen ontsteking)

Ik voel de pijn ook als ik trappen loop en als ik op oneffen bospaadjes wandel (op en neer).

Tijdens het fietsen krijg ik niet echt pijn. Soms voel ik alleen iets wat lijkt op een elektrisch stroompje dat over mijn knieschijf loopt. Een getintel dus. Ik merk ook dat het soms wat moeilijk is mijn knieen mooi in lijn te houden tijdens het trappen. Vooral mijn linker knie lijkt wat te zwaaien. Er zit een zekere onbalans/instabiliteit in.

Ik rijd met XTR klikpedalen en gebruik plaatjes met zijwaardse speling. Die plaatjes zijn door een specialist afgesteld toen ik nog met een gewone fiets reed.
Waar ik wel over twijfel is over de afstand tot mijn pedalen. Ik dan nu met mijn hiel net aan mijn pedaale met de trappers horizontaal. Ik merk wel dat tijdens het rijden mijn benen nog lang niet gestrekt zijn, omdat ik mijn tippen wat naar voor kantel. Hierdoor blijft mijn been toch redelijk gebogen. Ik durf de fiets echter niet nog langer te maken uit schrik het probleem nog te verergeren. Of zou dit toch beter zijn???

Mijn cadans is momenteel zeker hoog genoeg. Het eerste wat ik gedaan heb toen de pijn begon was mezelf een hogere cadans aanleren. Vooraan gebruik ik nu zelfs enkel mijn kleinste blad. Cadans zal tussen 90 en 100 zijn.

Ik vond de pijn nog niet erg genoeg om ermee naar een dokter te gaan, maar ik denk dat het er toch zit aan te komen.

Tips zijn welkom.

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#2 Bericht door Vital »

Ik heb 3 maanden met zo een soort kniepijn gesukkeld, uiteindelijk kortere cranks gemonteerd en sindsdien geen last meer...
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gast

#3 Bericht door Gast »

Da's gek, met kortere cranks moet je toch harder duwen? Niet?

Gebruikersavatar
steve'O
Neo Prof
Berichten: 178
Lid geworden op: do 30 apr 2009, 23:08
Postcode: 9260
Fiets: Optima Cheetah
Locatie: Wichelen
Velomobiel: WAW 573 (2022)
Contacteer:

#4 Bericht door steve'O »

Missschien kan je door die kortere cranks gemakkelijker een hogere trapfrequentie halen???? Ik ben persoonlijk ook bezig met een poging tot mijn frequentie omhoog te halen, want ik heb nu al last van mijn linkerknie als ik rij, en heb nog maar 434 ligkilometers...

Bij mij is het een beetje interval; een stukje frequentie, en dan wat bijkomen met "stoempen", bijgekomen, en opnieuw.... Maar ik heb de indruk (geen teller) dat ik nauwelijks boven de 90 RPM geraakt... Met kortere cranks ga je waarschijnlijk eerder zelf opteren om een lagere versnelling met bijhorend hoger RPM te kiezen (denk ik)


Edit; oops; niet goed gelezen.... Jij zou je RPM zo al halen...
Als het niet past, moet je een grotere hamer gebruiken.... (maar niet heus)
=================================
Optima Cheetah
Optima High Baron
WAW 573 (CyclisWAW)

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#5 Bericht door rik »

nopper schreef:Da's gek, met kortere cranks moet je toch harder duwen? Niet?
Bij mij is dat althans niet merkbaar. Ik vind dat het soepeler rijdt. Waarschijnlijk omdat de omwenteling kleiner is zodat je benen "minder weg moeten afleggen" en dus ook minder afzien.
DF 269
Ice sprint1 26"

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#6 Bericht door Pleeboy »

Helemaal juist Rik, daarom dat je knieen ook minder afzien tijdens het rijden.
Ik moet zeggen dat ik door 50-60 rpm te draaien, en absoluut geen kracht te zetten (25-28 km/u op een lowracer) van mijn kniepijn vanaf ben geraakt... Kracht zetten bij een onsteking is zeker uit den boze, of je nu snel trapt of niet.
Volgens mij zet je onbewust meer kracht als je snel trapt, als het even omhoog loopt ofzo, tegenover als je traag trapt, voel je sneller dat je, om de snelheid te behouden, extra kracht moet zetten, dus kan je sneller zeggen van: "ho nu moet ik gewoon trager fietsen" Natuurlijk moet je niet met 20 rpm de brug op willen rijden :)
Nopper: lengte afstellen zou ik doen naar smaak, ik zet mijn trapas ook verder dan gemiddeld, maar dat gaat jouw kniepijn niet veroorzaken, dus verzetten totdat je het zelf goed vindt. Voor elke houding geldt: de juiste is de meest comfortabele...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#7 Bericht door Jan.E »

Lengte van de pedalen kan zeker wel kniepijn veroorzaken. De regel is inderdaad met gestrekt been je hiel tegen de pedaal kunnen zetten. Ikzelf stel mijn pedaal iets verder in. Ik moet dus een beetje reiken om bij de pedaal te kunnen met mijn hiel. Als je plaatjes kort naar je tenen staan raadt ik dit zeker aan. Vergeet niet dat je tijdens het rijden ook een beetje naar voor zakt en dus ook weer korter bij de pedalen komt. Proberen is het devies. Iedereen moet dit toch een beetje voor zichzelf uitzoeken.

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#8 Bericht door hugo »

last komt door overbelasting
snelheid laag houden

Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#9 Bericht door Ligchris »

hugo schreef:last komt door overbelasting
snelheid laag houden
Bijna de nagel op de kop.
"last komt door overbelasting" dus "belasting laag houden"

Je kan ook je knieën te zwaar belasten bij lage snelheid. Belangrijkste is ervoor te zorgen dat je niet hard moet duwen, en dat is volgens mij door licht te trappen = hoge trapfrequentie.
Vergelijk met een hefboom:
- korte krachtarm betekent grote kracht (=grote belasting) en kleine verplaatsing
- lange krachtarm betekent kleine kracht (=kleine belasting) en grote verplaatsing
Laatst gewijzigd door Ligchris op za 16 mei 2009, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#10 Bericht door graddus »

Ik lees hier toch een paar dingen waar ik wat aan toe wil voegen, de TS zegt dat hij met een hoge cadans rijdt van 90-100, probeer nog eens een tandje lichter zeg rond de 110, dat kan nog veel schelen. Persoonlijk kom ik alleen in wedstrijden onder de honderd (als ik moe begin te worden en dan merk ik dat mijn benen dat eigenlijk al niet willen). Degene die zegt dat je bij een trapfrequentie van 60 slagen je spieren en gewrichten minder belast moet misschien toch eens proberen wat het zwaarder schakelen met je hartslag doet. Zestig omwentelingen per minuut is volgens mij de redenen dat veel ligfietsers over hun knieen beginnen zeuren. TE hard willen rijden met te weinig inspanning.

Gast

#11 Bericht door Gast »

Ligchris schreef:
hugo schreef:last komt door overbelasting
snelheid laag houden
Bijna de nagel op de kop.
"last komt door overbelasting" dus "belasting laag houden"

Je kan ook je knieën te zwaar belasten bij lage snelheid. Belangrijkste is ervoor te zorgen dat je niet hard moet duwen, en dat is volgens mij door licht te trappen = hoge trapfrequentie.
Vergelijk met een hefboom:
- korte krachtarm betekent grote kracht (=grote belasting) en kleine verplaatsing
- lange krachtarm betekent kleine kracht (=kleine belasting) en grote verplaatsing
Maar betekent dit dan dat kortere cranks een hogere belasting veroorzaken ?
In ieder geval worden de cirkeltjes kleiner.

Ben trouwens gisteren bij de huisarts geweest. Deze denkt aan een lichte ontsteking van de aanhechtingen van de spieren.

Tijdens mijn training moest ik vaak stertchen. Misschien TE fel doorgestretcht?

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#12 Bericht door rik »

nopper schreef: Maar betekent dit dan dat kortere cranks een hogere belasting veroorzaken ?
In ieder geval worden de cirkeltjes kleiner.
Ja, inderdaad zullen kortere cranks een hogere belasting veroorzaken (al voel ik daar persoonlijk niks van zoals eerder gezegd). Maar dit ligt ook aan jezelf: hoe hard je "stoempt" bepaal je namelijk zelf. Je kan de twee voordelen perfect combineren: met kortere cranks gaan je benen minder bewegen en als je dan nog in een lage versnelling rijdt zodat je je benen minder belast ben je er volgens mij. Na verloop van tijd (als je benen het gewend zijn) kun je dan eventueel nog altijd eens proberen om iets zwaarder te duwen.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#13 Bericht door hugo »

hoge frequentie met lage belasting

voor de gewone fietser heeft dit als voordeel
dat het gewrichtsvocht kan terugvloeien
anders "maaaalt" men te veel ; om het zo te zeggen

voor de gewone fietser betekent
een onnodig hoog toerental méér zadeldruk

voor de ligger is een hoge trapfrequentie niet fijn
de "tegendruk" ontbreekt

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#14 Bericht door Pleeboy »

Best even samenvatten, want een blessure voorkomen is niet hetzelfde als ze genezen.
OORZAAK: te lage trapfrequentie + te hoge belasting
VOORKOMEN: hogere trapfrequentie (bij eender welke belasting)
GENEZEN: lage frequentie + lage belasting (dus trager dan normaal fietsen), als je met een geblesseerde knie 100 rpm gaat ronddraaien gaat deze echt niet genezen...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#15 Bericht door hugo »

hoog toerental
ik weet het niet
100 tpm x 60 = 6000
rsi = repetitive si

hoog toerental is kunstmatig/onnatuurlijk/vermoeiend

Plaats reactie