Zal ook maar eens mijn fiets-verhaal doen:
Vroeger zei fietsen me weinig meer dan een iets waar je mee naar school kan fietsen, dat enkel licht moest hebben in het donker en een klein beetje moest kunnen remmen (al kon je altijd met je voet een beetje bijgeven) schakelen was ook een stuk minder. Herstellingen waren voor mijn vader of voor een fietsmaker. Naarmate het middelbaar vorderde kon ik ook al wat meer zelf gaan doen waaronder lampkes vervangen en draadjes herstellen, mor verder kwam het niet.
Toen later ergens een zware ijzeren koersfiets gevonden waar nog op gereden kon worden met tien versnellingen, beetje in orde gezet en nu en dan eens vijf km mee gereden... tot ik door mijn toenmalige vriendin meegevraagd word naar een wedstrijd waar ze zelf mee koerst (da was nogal wadde zenne). Na een tijdje wilde ik wel eens meefietsen als ze ging trainen ... bla bla bla enzoverder en je weet wel wat jongens doen voor meisjes als ze verliefd zijn. daar heb ik dus echt leren fietsen: beetje toeren beginnen draaien (nog gene vetten), maar vooral op mijn lijn blijven, bochten leren pakken, en proberen volgen met haar.
Daar veel liefdes maar tijdelijk zijn verloor ik haar uit het oog maar het fietsen bleef. Ik kocht ergens een mtb voor een prikje en liet hem een beetje op punt zetten om naar mijn werk te fietsen, toen 27km enkel wat ik dan ook minimum 1 maal per week deed. Maar op den duur denk je dat je sneller moet...
Nu paar jaar terug in de tijd. Toen ik nog op hogeschool Gent zat (BME) en ik ging dan eens naar de les was er altijd zo een gele banaan die me voorbijscheurde op de Voskenslaan. Nu blijkt dat Frederik Van De Walle geweest te zijn. Daar is de ligfietsdroom begonnen.
In juni 2002 ging ik langs bij de ligfiets in Gent om eens zo een ligfiets te gaan proberen. Na wat zwabberen had ik het hou onder de knie. Ik huurde even later dan ook een hurricane (een van die goudkleurige indertijd) waar ik eens mee naar mijn werk fietste en terug om te zien of het haalbaar was. en dat was ook zo. ik ging al minimum evenrap als met de mtb, ook al was ik toen nog een pottenstamper (4O rpm of zoiets).
de dag nadien heb ik mijn hurricane XL full option besteld en mocht er na zes weken omgaan, wat was ik fier om mijn eigen ligfiets te hebben.
ik gebruikte hem vooral in het begin om te toeren langs de schelde (naar schellebelle) was het enige dat ik toen kende

en de weg naar mijn werk. via het net in contact gekomen met Brecht (ja toch?) en mijn eerste tochtje meegereden tijdens de tweede tocht in halle in december. Daar is de gedachte om zelf een tocht te organizeren ontstaan... met alle gevolgen vandien (zie maar waar we nu staan)
op een van de eerste testweekenden van fietser.be kon ik dan eens een velomobiel proberen want dat was eigenlijk de eerste gedachte die ik had van een ligfiets. (maar in de winkel hadden ze me overtuigd ene met twee wielen te kopen, alee ja, manu kan mensen heel goed overtuigen, maar achteraf kunt ge er ook nog goed mee onderhandelen)
De Limit was toen de enige die me paste... Ik heb dan ook van dat moment beginnen uitkijken naar tweedehandsvelomobielen. Toen paulus zijn quest 16 te koop zou komen, vroeg ik hem of ik daarin zou passen, wat hij ontkende maar hij stuurde me wel door naar ene André die op dat moment aan het kijken was voor een quest en die zijn limit zou verkopen. Voorzien voor najaar 2004. Nu wil het passen dat begin vorig jaar de limit te koop komt bij fietser.be. Ik heb direct gevraagd aan dries of hij hem wou reserver voor me. en intussen rijdt ik er dus mee he.
zo heb ik mijn tweede fiets gevonden. en ik moet zeggen ik rijdt even graag met de limit als met de hurri. soms kan ik niet kiezen de welke ik ga nemen (zolang het droog blijft) laatst was ik nog van plan de limit te nemen om te gaan toeren, ik had blijkbaar de batterij vergeten opladen. Omdat ik betwijfelde of ik voor donker zou thuis zijn, heb ik de hurri genomen en heb er ook ferm van genoten.
de rest van mijn ligfietsperikelen zijn hier het laatste jaar al voorbij gekomen dus de meesten zullen me wel al kennen.
groeten
wouter