Spieren
Spieren
Hallo,
Ik heb het hier al veel gelezen dat je bij het ligfietsen andere spieren zou gebruiken dan bij het bukfietsen.
Ik heb het eergisteren mogen ervaren, een aantal kilometers met een stevig tempo gereden, ik kreeg er kramp van in mijn bovenbenen en nu uiteraard serieuze spierpijn. En toch kan ik niet begrijpen dat bij een vergelijkbare trapbeweging er toch zo'n verschil is in spiergebruik. Ook de snelheid waarmee ik fiets is nog lang niet de snelheid die ik vroeger haalde met mijn buk (race)fiets. Iemand een verklaring hiervoor.?
Waarvoor dank
Ik heb het hier al veel gelezen dat je bij het ligfietsen andere spieren zou gebruiken dan bij het bukfietsen.
Ik heb het eergisteren mogen ervaren, een aantal kilometers met een stevig tempo gereden, ik kreeg er kramp van in mijn bovenbenen en nu uiteraard serieuze spierpijn. En toch kan ik niet begrijpen dat bij een vergelijkbare trapbeweging er toch zo'n verschil is in spiergebruik. Ook de snelheid waarmee ik fiets is nog lang niet de snelheid die ik vroeger haalde met mijn buk (race)fiets. Iemand een verklaring hiervoor.?
Waarvoor dank
- Edje
- General Manager
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Contacteer:
Re: Spieren
Enkel dat je andere spiergroepen aan spreekt.
Nog 2000 km geduld

Nog 2000 km geduld

Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
Bij mij is het juist het zelfde verkramte spieren in de boven benen pijnlijke knieen en praktisch geen snelheid,ik denk dat ik bijna even snel rijd met mijn stadfiets.mel schreef:Hallo,
Waarvoor dank
- marksje
- ploegleider
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Contacteer:
Eventjes wat km's geduld en zeker niet beginnen "stoempen" = niet te groot draaien, altijd met een mooie soepele tred draaien = veel schakelen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
- Jan.E
- catering
- Postcode: 3520
- Fiets: te veel fietsen om op te noemen
- Contacteer:
Of je zit te kort en dan krijg je ook spierpijn. Als je op de fiets ligt, moet je je hiel van je schoen tegen de pedaal kunnen zetten en daarbij moet je been volledig gestrekt zijn. Sommigen zitten net iets korter of verder, maar dit is de vuistregel.
- Piet Piraat
- Helper
- Postcode: 9000
- Fiets: M5 Shockproof
- Contacteer:
Ik weet dat het al gezegd werd, gewoon nog eens omdat het zo extreem belangrijk is: Soepel draaien. Min 90 toertjes per minuut. Beter die knieën sparen, je spieren zullen zich wel aanpassen.
Och, en aan -7 graden in de winter rijdt het zo vlot niet als +30 graden in de zomer.
Och, en aan -7 graden in de winter rijdt het zo vlot niet als +30 graden in de zomer.
- Wouter D
- General Manager
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Contacteer:
je kan ook krampen krijgen door oververmoeidheid, dit veroorzaakt een te kort aan magnesium waardoor je makkelijker krampen krijgt.
en vooral niet vergeter stretchen, ik stretch altijd na het fietsen, quasi nooit stijve spieren achteraf.
en vooral niet vergeter stretchen, ik stretch altijd na het fietsen, quasi nooit stijve spieren achteraf.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
Ik zit vooral met de gedachte in mijn hoofd dat ik dat met mijn racefiets nooit heb gehad en met de ligger wel. Hopelijk zal het verbeteren wanneer ik er meer kilometers mee gedaan heb
-
- General Manager
- Postcode: 3630
- Fiets: Ice sprint1 26"
- Contacteer:
Dan kijk je best de afstelling 's na, zoals hierboven reeds gezegd.mel schreef:Ik zit vooral met de gedachte in mijn hoofd dat ik dat met mijn racefiets nooit heb gehad en met de ligger wel. Hopelijk zal het verbeteren wanneer ik er meer kilometers mee gedaan heb
Ice sprint1 26"
Als ik hier zo nog wat rond lees lijkt de hoofdreden me het gebruik van ' andere' spieren. Dus m.a.w. enkele 1000 km roderen 
Of zie ik het verkeerd?

Of zie ik het verkeerd?
- Peter J
- dokter
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Contacteer:
Denk dat je dat heel juist zietmel schreef:Als ik hier zo nog wat rond lees lijkt de hoofdreden me het gebruik van ' andere' spieren. Dus m.a.w. enkele 1000 km roderen
Of zie ik het verkeerd?

TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
- flevobike
- Neo Prof
- Postcode: 2040
- Fiets: M5 20/20 en M5 28/20
- Contacteer:
1000 km om te beginnen dan toch hemel schreef:Als ik hier zo nog wat rond lees lijkt de hoofdreden me het gebruik van ' andere' spieren. Dus m.a.w. enkele 1000 km roderen
Of zie ik het verkeerd?

M5 20/20, M5 28/20, Ice Trike Sprint 1-26, FAW II
Niet elke rit hoeft een race te zijn.
Niet elke rit hoeft een race te zijn.
- Wouter D
- General Manager
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Contacteer:
ook niet vergeten dat je bij lagere temperaturen zowiso minder snel rijdt
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
-
- Helper
- Postcode: 2920
- Contacteer:
Blijven trappen ( liggend ),dan komt de rest vanzelf. 

-
- Public Relations
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Contacteer:
had dat ook de eerste keren .
meer dan een half jaar elke dag 27 km enkel gedaan met een mtb en dan overgestapt op een ligfiets . na 10 km fietsen de volgende spieren zo stijf als iets .
ge gebruikt compleet andere spieren . ge moet als ge met een ligfiets rijd eens aan uw buikspieren voelen die zijn bijna constant gespannen . wat bij een bukker zeker niet het geval is .
meer dan een half jaar elke dag 27 km enkel gedaan met een mtb en dan overgestapt op een ligfiets . na 10 km fietsen de volgende spieren zo stijf als iets .
ge gebruikt compleet andere spieren . ge moet als ge met een ligfiets rijd eens aan uw buikspieren voelen die zijn bijna constant gespannen . wat bij een bukker zeker niet het geval is .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C