pedalen

Alles aangaande roeifietsen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
thefriend
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 10 mar 2009, 20:01
Fiets: thys 222 cvt
Locatie: sint lievens esse
Contacteer:

pedalen

#1 Bericht door thefriend »

welk type pedalen is best voor roeifiets?
mvg
where's the beautifull weather?

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#2 Bericht door Cycle Maniac »

De Speedplay Frog's die er al standaard op zitten. Ze zijn er in niet-rvs (betaalbaar), rvs- (duurder), en titanium-uitvoering (duur!).

Maar tdp pedalen (gebruik de zoekfunctie van 't forum) moeten ook heel goed zijn.
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#3 Bericht door Wouter D »

s'zomers rijd ik met spd- voor de sandalen
swinters met spd-SL omdat ik dat ook op mijn andere fietsen heb.

andere pedalen heb ik nog niet geprobeerd
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#4 Bericht door Edje »

Cycle Maniac schreef:Maar tdp pedalen (gebruik de zoekfunctie van 't forum) moeten ook heel goed zijn.
TDP padalen hebben enkel zin als ze rond draaien he, zou er zeker dat geld niet aan geven voor op een roets dan kan je beter speed plllay frogs titanium kopen die hebben dan nog wat nut.

Zelf rij ik met time pedalen op een ligfiets geen roets.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

rowingvictor

#5 Bericht door rowingvictor »

Op al m'n fietsen heb ik SPD.

Victor.

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#6 Bericht door Cycle Maniac »

Het is natuurlijk ook heel persoonlijk. Heb je een blessure-verleden a.g.v. klikpedalen?
Zelf heb ik o-benen. Tot 3 jaar terug ging ik 2 keer per week spinnen op de sportschool. Echt fantastisch, en ik was ook bloedje fanatiek. Maar door dat m'n voeten op de spd-pedalen gefixeerd zaten, ging dat wrikken in m'n knieën. Maarrr, nu eindelijk een paar jaar verder, lijk ik op de goede weg om te herstellen van knieblessures. Maar dat is m'n persoonlijke verhaal.
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#7 Bericht door Wouter D »

er bestaan van die spd varianten die beter zijn voor probleemknieen dan gewone, dacht tpd of zoiets, is her en der besproken onder fysiek denk ik.

als iemand nog weet waar dat staat, zeg het gerust,

kan je ondermeer hier vinden: http://ligfietser.be/forum/viewtopic.php?t=2354
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#8 Bericht door Edje »

Wouter, tdp pedalen gaan niets afdoen bij een roets.

op de as is een spiraal gefreest waardoor de pedaal een in- en uitwaartse beweging creëert omdat de as rond draait, als het goed is heb je bij een roets geen ronddraaiende beweging, dus ook geen in- en uitwaartse beweging, dus kan je al even goed een simpel spd systeem van shimano gebruiken van 19 € inplaats van een tdp van minstens 150€. :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#9 Bericht door Cycle Maniac »

En Time Atac (plaatjes), en Eggbeaters zijn misschien ook nog geschikte klikpedalen voor het roetsen? In ieder geval de Time Atac's worden als knie-vriendelijk beschreven.
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

jonathan

#10 Bericht door jonathan »

Cycle Maniac schreef:Het is natuurlijk ook heel persoonlijk. Heb je een blessure-verleden a.g.v. klikpedalen?
Zelf heb ik o-benen. Tot 3 jaar terug ging ik 2 keer per week spinnen op de sportschool. Echt fantastisch, en ik was ook bloedje fanatiek. Maar door dat m'n voeten op de spd-pedalen gefixeerd zaten, ging dat wrikken in m'n knieën. Maarrr, nu eindelijk een paar jaar verder, lijk ik op de goede weg om te herstellen van knieblessures. Maar dat is m'n persoonlijke verhaal.
Ja ik krijg met SPD sl pedalen enorm last van mijn knieen, voeten en vooral ENKELS(amaai)

Daarna SPD gewoon en nu Speedplay Zero Ti, zeer goed

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#11 Bericht door Edje »

Cycle Maniac schreef:En Time Atac (plaatjes), en Eggbeaters zijn misschien ook nog geschikte klikpedalen voor het roetsen? In ieder geval de Time Atac's worden als knie-vriendelijk beschreven.
Ik ben eind juni ook overgestapt naar Time op de fiets en de laatste pijntjes zijn inderdaad verdwenen.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
thefriend
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 10 mar 2009, 20:01
Fiets: thys 222 cvt
Locatie: sint lievens esse
Contacteer:

#12 Bericht door thefriend »

hoy
heb eerst podio eropgelegd had die nog liggen
resultaat totaal niet gunstig
bij het naar me toe trekken van rolblad schoten ze er gewoon af
dan spd pedalen mmar aangezien ik debutant ben met roeifiets was dit wel gevaarlijk
heb dan maar gesleuteld en besloten een kant spd en andere kant supermagneet bevestigd aan gewone pedaal opdat ik heel vlug mijn voet eraf zou kunnen doen bij het debuteren van roets
en ....het lukt eerste km op roeifiets kan ik vanaf gisteren op mn lijstje bijschrijven...
wel probleempje het blauwe touw was dikwijls veel te lang te veel te los zodat wel eens los kwam bij roeien alsook het schakelen ging niet zo vlot
wou bergop en was aant schakelen nr hogere versnelling maar ging telkens naar lagere zwaardere ....
weet iemand wat ik aan dat blaauwe touw moet doen hangt bij het roeien veel te los ... misschien ligt het beetje aan mn techniek maar kom moest het strakker hangen ging men roeien wel beter dank ik
grtjes
graag raad
where's the beautifull weather?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#13 Bericht door Wouter D »

ik ken de oudere types roeifiets niet zo goed,
bij mij moet de elastiek in de grootste versnelling max gespannen zijn, dan kom je niet tegen dat het touw slap hangt en dus ook minder dat je vanzelf schakelt,

moest je fiets vanzelf schakelen zonder dat je daartoe bedient, dan is je snek meestal versleten

wat je het beste kan doen is even bellen naar derk thys en even met je roeifiets langsgaan, hij zal je je dan ook op basis van de naam van de verkoper kunnen vertellen of hij wel dan niet goed onderhouden is, en zal em met plezier goed afstellen voor je.

derk is een zeer vriendelijke man die als hij tijd heeft, altijd voor je klaar staat.
zo mag ik morgen bij em langs met de roets omdat ik een stukje losgetrokken heb :)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
thefriend
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 10 mar 2009, 20:01
Fiets: thys 222 cvt
Locatie: sint lievens esse
Contacteer:

#14 Bericht door thefriend »

roeien gaat nu goed behalve dat roeifiets niet op men lengte afgesteld is
armslagkabel valt er soms af en als ik ga liggen armslagkabel niet strak genoeg
hoe span ik deze op? ja kweet zou bij thijs moeten gaan maar aangezien mn drukke werkschema zie ik niet direct hoe een ganse dag kan vrijmaken
is er hier niemand die mn roeifiet is een 222 aangepast vermoderniseerd met snek enz kan aanpassen aan mn lengte of alleszins armslagkabel kan strak spannen kan me verplaatsen in oost vlaanderen westvlaanderen, vlaams brabant
mvg
where's the beautifull weather?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#15 Bericht door Wouter D »

ik kan wel eens een poging doen hoor, wel tijdens de week na mijn werk, moet maar eens mailen om verder af te spreken,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie