- radio
- verlichting
- arduino/Raspberry/...
Al heel wat gelezen op het forum maar ondertussen beetje de roden draad kwijt gespeeld

- Batterij:
In mijn Quest XS zit de batterij met klitteband boven het linker voorwiel. Niet echt gemakkelijk toegankelijk om de stekker eruit te trekken om te herladen. De batterij er telkens af trekken lijkt me ook geen goed idee voor de duurbaarheid van de klitteband.
Met het koude en donkere weer kan ik slechts 2 dagen met de batterij (op het einde doet verlichting al moeilijk als ik gelijktijdig richtingaanwijzer gebruik). Ik denk er aan er 1 bij te kopen (6V - 4200 mAh Conrad). Met enkele extra kabels zou ik dan de toegankelijkheid om de batterij op te laden willen verbeteren en ervoor zorgen dat omwisseling naar reserve batterij ook eenvoudig is. Weet nu niet of overgaan naar 12V lijkt zo eenvoudig en aan te raden is. Ganse electronica omvormen wil ik niet doen. Momenteel staan er ronde 3,5 x1,35 mm stekkers op. Voorlopig nog geen probleem mee gehad als lees ik wel dat sommige dean of XT60 stekkers verkiezen.
Vragen:
- Ik vermoed dat het niet zo'n goed idee is om 2 batterijen (oude / nieuwe) in parallel te schakelen om de capaciteit te verhogen maar dat het beter is om 1 batterij zover leeg te rijden (NiMH) tot je ergens hinder ondervind (verlichting die mindert wanneer je richtingaanwijzer gebruikt....) en dan om te wisselen naar de andere. Ook heb ik al vernomen dat sommige batterijen niet te ver ontladen mogen worden. Dus misschien kan ik beter een voltmetertje inbouwen en op basis van deze meting zelf omschakelen? Kan een kenner ter zake bevestigen welke de beste (maar ook nog praktische) optie is.
- zijn er die om bewuste redenen toch opteren om voor de nieuwe batterij naar 12V + omvormer te gaan? Zo ja welk vermogen van omvormer zou je dan adviseren?
- Verlichting:
Door de beperkte ruimte en maneuvreerbaardheid in de VM is het soms wat zoeken naar iets dat ik wil nemen (eten, muts, radio, handdoek,...). Met het donker weer maakt dit het er zeker niet eenvoudiger op. Het LED lichtje dat je kunt aanzetten in de VM en dat momenteel bij mij op de fietscomputer is gericht is ook zeer beperkt. Verder heb ik me ook zo'n roterende oranje lamp gekocht om via magneet boven op de VM te plaatsen. Hier wil ik nog een verlengkabeltje aanmaken zodat ik dit vanuit mijn VM kan in/uit-schakelen zodat ik mijzelf beter kan laten opmerken op gevaarlijke punten.
Vragen:
- Zijn er die de binnenverlichting hebben uitgebreid (bijvoorbeeld 4 extra leds) en zo ja welke versie hebben jullie gebruikt om aan te sluiten op 6V.
Radio:
Momenteel gebruik ik een "DAB+ radio - Solo worker - Perfect pro". Al moet ik vaak overschakelen naar FM omdat ontvangst van DAB helemaal niet te doen is in de VM. Ook de kwaliteit van de FM stoort me regelmatig. Eigenlijk rijd ik altijd met oortjes met daarbovenop oorwarmers van enkele euros die ervoor zorgen dat de windruis enorm verminderd wordt. Hierdoor moet ik de radio niet te luid zetten en hoor ik toch ook nog wel wat van hetgene er rond me gebeurd.
vraag: eigenlijk ben ik op zoek naar een DAB+ radio met volgende eigenschappen:
* aansluitbaar op de 6V batterij van de VM ofwel met interne batterij
* externe antenne die naar buiten kan brengen van de VM. (liefst zowel voor DAB+ als FM)
* aansluiting van AUX of bleutooth mogelijkheid
* aansluiting van koptelefoon mogelijk / misschien wil ik ook nog wel eens een versterker met extra boxen in de VM hangen
* leuke optie: volumeregeling via draaiknop regelbaar zodat je snel kan verminderen
* leuke optie: verlichte display
- Arduino/Raspberry
Zo tussen pot en pint nog wat ideeën bekomen om wat tuning te doen. Ik heb gemerkt dat ik door te veranderen van versnelling soms 2 km/uur sneller rijd zonder dat ik dadelijk het gevoel heb meer moeite te moeten doen. Mijn cadans is meestal 95-100. Dus met snelheidsmeter/cadansmeter zou je dan visueel kunnen aangeven welke de meest optimale versnelling is. GPS/GSM module zou je kunnen gebruiken als diefstalbeveiliging of ten minste tracking. Radio module zal er ook wel bestaan. Vermogenmeting?