Eerste ervaringen met de ligfiets

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen met de ligfiets

#16 Bericht door Stijnsmb »

Dag Helen

Geen probleem voor het late antwoord, ik zit ook niet alle dagen op het forum hoor. Beter laat antwoord dan geen dus sowieso bedankt! Ik denk dat je cranks dan toch wat te kort zullen zijn voor mij ik zit met een binnenbeenlengte van over de 80 cm. Als ik verander van cranks zullen 't eerder cranks van rond de 160 of 165 mm zijn denk ik...

Toch bedankt!

Stijn
Challenge Fujin, Optima Cheetah

Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

#17 Bericht door Stijnsmb »

De vraag die ik me stel bij kortere cranks... Niet zo eenvoudig uit te leggen zonder foto's of tekeningen, maar bon, toch een poging wagen.

- Een kortere crank zorgt ervoor dat - zowel op een ligfiets als op een 'normale' fiets - de hoek van de heup t.o.v. de buik minder groot wordt wanneer de voet in de bovenste positie komt;
- Wanneer men de cranks korter maakt op een 'normale' fiets verandert verandert de hoek van de knieën wanneer de crank horizontaal staat (rechtopfiets!). Stel dat de knieën initieel boven de tenen komen, komen met kortere cranks de knieën voorbij de tenen (mogelijks knieproblemen?) De hoek kan hier opnieuw aangepast worden door het zadel naar achter te schuiven waardoor de knieën terug boven de tenen komen i.p.v. er voorbij. Bij een ligfiets is dat echter niet mogelijk, om dat verschil van de knieën voorbij de tenen (dus wanneer de crank verticaal staat op de ligfiets) weg te werkenn zou men de neuspijp omhoog moeten brengen.

Dus de vraag hier is: kortere cranks zorgen er op een ligfiets wel voor dat de heupen wat ontlast worden en dat in de meest gebogen positie de knieën wat minder ver moeten plooien. Riskeert men echter geen knieproblemen op een ander vlak, meerbepaald doordat in de verticale positie van de crank de knieën niet te ver voorbij de tenen komen?

Benieuwd naar de meningen/ervaringen.

CapoJan
General Manager
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Nazca Paseo
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

#18 Bericht door CapoJan »

Ik leerde indertijd dat kortere cranks vooral zorgen voor een kleiner moment. M.a.w. minder druk op de knieën. Een kleiner moment betekent ook dat je in principe met een hogere trapfrequentie moet werken. Volgens mij was het typisch voor de ligfiets dat je, doordat je rug helemaal gesteund is, je veel kracht kan zetten. Het gevolg is dat er redelijk wat ligfietsers knieproblemen krijgen. Net daarom zou je kortere cranks moeten gebruiken. Ze zijn alleen niet zo makkelijk te vinden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Brechtix
dokter
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#19 Bericht door Brechtix »

Wij plaatsen dikwijls 155mm cranks op de eWAWs. Zeer comfortabel.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

#20 Bericht door Stijnsmb »

Als jonge kerel had ik de gewoonte goed zwaar te trappen... Denk Sturmey-Archer naafversnelling, die bij manier van spreken vastgeroest staat in de zware versnelling. Dus dat soepel rijden met een hogere trapfreqentie heb ik zeker moeten leren. Een 15 à 16 jaar geleden heb ik even gespind. De eerste keren dat ik dat deed en dat we de instructie kregen om alle weerstand weg te nemen en voluit te gaan kreeg ik gegarandeerd een kramp. Beterde wel na x aantal spinninglessen, maar toch... X tijd nadien ging ik fietsen met een kameraad die er pas mee begon en was míjn advies aan hem: 'lagere trapfrequentie, hoger trappen' :)

Maar net omwille van de knieën te sparen ben ik wel geneigd kortere cranks te monteren. Eerlijk, ik heb denk ik mijn knieën al een aantal keer gevoeld (bon, waar leg je de grens natuurlijk tussen ze voelen en pijn hebben...) hoewel ik er op let licht genoeg rond te draaien. Weet wel dat ik onderweg naar mijn werk toen wel een aantal serieuze klimmen had, en 't enige dat je kan doen om boven te geraken is uiteraard trappen. Maar bon, licht verzet en op souplesse rijden is sowieso wel de boodschap.

Qua cranks, zij die me kortere cranks rijden... wat is jullie binnenbeenlengte en de lengte van jullie cranks? Ik ben zelf +/- 1.72 m groot (klein :twisted: ) en denk dat mijn binnenbeenlengte toch > 80 cm is (tegen de muur gaan staan, winkelhaak o.i.d. tegen 't kruis geduwd - letterlijk tegen duwen) en meten. Ik zou geneigd zijn naar 165 mm te gaan, komt ook wat overeen met wat ik hier en daar op internet lees. Denk dat 155 mm misschien wat kort zou zijn?

Wim -de roetsende
Public Relations
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

#21 Bericht door Wim -de roetsende »

Meet je met of zonder schoenen?

Het beste is met.

Met schoenen heb ik een binnenbeenlengte gemeten zoals jij het aangeeft van 82cm.

In de Milan heb ik 140mm.
In de DF heb ik 150mm.
Op de CHR heb ik 150mm.
Op de Rowingbike heb ik 0mm :wink:

165mm vind ik best lang.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
roeifiets& QuestXS --> Blog

Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

#22 Bericht door Stijnsmb »

Goed punt... is al efkens geleden, heb denk ik gemeten zónder schoenen. Is er een groot verschil tussen een rechtopfiets en een ligfiets dan? Want het lijkt me dat jij met echt wel korte cranks rijdt dan, nee? Ik dacht dat 172 mm de standaard was?

Wim -de roetsende
Public Relations
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

#23 Bericht door Wim -de roetsende »

Het is ook heel persoonlijk. Met wat kortere benen lijkt het mij wel slim om toch iets kortere cranks te nemen.

In 2001 toen ik de Mango kocht stond ik naast Ymte (velomobiel.nl/Intercitybike) en toen zag ik dat zijn benen ongeveer de helft langer waren dan die van mij.

"Welke cranks wil je?", vroeg hij. Ik vroeg: "Welke heb jij?" Hij zei: "175mm." Waarop ik zei, terwijl ik naar die eindeloos lange benen van hem keek: "Doe mij dan maar ietsjes korter."

Ze moesten er toen nog zelf nieuwe gaten in boren en draad in tappen, want kortere cranks waren toen nog nauwelijks voorhanden. Daarom werd het toen 152,5mm.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
roeifiets& QuestXS --> Blog

Helen
Public Relations
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

#24 Bericht door Helen »

Stijnsmb schreef: do 09 jan 2025, 18:02Stel dat de knieën initieel boven de tenen komen, komen met kortere cranks de knieën voorbij de tenen (mogelijks knieproblemen?) De hoek kan hier opnieuw aangepast worden door het zadel naar achter te schuiven waardoor de knieën terug boven de tenen komen i.p.v. er voorbij. Bij een ligfiets is dat echter niet mogelijk, om dat verschil van de knieën voorbij de tenen (dus wanneer de crank verticaal staat op de ligfiets) weg te werkenn zou men de neuspijp omhoog moeten brengen.

Dus de vraag hier is: kortere cranks zorgen er op een ligfiets wel voor dat de heupen wat ontlast worden en dat in de meest gebogen positie de knieën wat minder ver moeten plooien. Riskeert men echter geen knieproblemen op een ander vlak, meerbepaald doordat in de verticale positie van de crank de knieën niet te ver voorbij de tenen komen?

Benieuwd naar de meningen/ervaringen.
Deze "knie voorbij de tenen" regel lijkt me ook een fantasietje uit een ver verleden. In welk vlak/welke lijn bekijk je dat ook??
Bovendien gaan je knieën niet voorbij je tenen komen, want je moet uiteraard je zadel evenveel hoger (bukker) of verder (ligfiets) zetten als je je cranks verkort.
Kniepijn kan je onder meer krijgen van te veel kracht zetten in een te ver gebogen knie (in mijn geval was dat zo).

Mijn favoriete artikel over korte cranks is tegenwoordig: https://www.optimalcyclingenfysio.nl/bl ... en-dachten

Deze man van 1m92 gaat voor 160mm cranks. In verhouding zou ik dus 140mm moeten hebben. Helaas niet te koop in Europa voor bukkers...
https://www.youtube.com/watch?v=-3sCebN63rI&t=18s
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Maddox
Helper
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

#25 Bericht door Maddox »

Ik herhaal, ik ben van 175 mm snel gezakt naar 165mm. Mijn echtgenote rijd -als kleintje met korte benen- met 155mm cranks.

En eenmaal ik het design goed heb, ga ik gewoon cranks op maat laten frezen uit 6061 aluminium.

Samural
Junior
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

#26 Bericht door Samural »

Ik ben 1,81 m groot en en heb een binnenbeenlengte van 89 cm. Op mijn WAW en op mijn Zox gebruik ik 155mm cranks. Op mijn hoge bi, rij ik zelfs met 150 mm cranks en ik kan ook de pedalen op 125 mm positie monteren, maar dan voel ik wel dat ik niet genoeg kracht op de pedalen kan zetten.

De cranks van mijn Zox heb ik op Ali gevonden. De kwaliteit is top:
Afbeelding

Plaats reactie