vermogen valt best mee, is een 350W versie. die staan ingesteld op 18A, dus op 42V volle accu kan er maximum756W vermogen uit komt.
door de settings aan te passen zit die altijd tussen de 350-500W waarbij de 500W zelden aangetikt wordt (enkel voluit op lage cadans een brug op). vermogen zit gemiddeld op een 400-420W.
de alleweder is één van de eerste geweest, nog handgemaakt en met de hand gesneden platen (dus ook niet 100% symmetrisch). hij heeft vooraan aan de wielkuipen al verstevigingshoeken gekregen omdat die daar doorscheurde (waar de stand van de voorwielophanging ook toe komt). ik denk dat die op crusiale punten wel wat meer verstevingen kan gebruiken en dat dit het scheuren/breken op andere plaatsen zal voorkomen. de eerste generatie was wel sterker gebouwd dan de opvolgers. bij de opvolgers zijn veel extra platen 'verdwenen' in de bouw (vooral rond het instapgat).
ook mijn route heeft een slecht stuk fietspad met veel gestuiter en hoger zittende betonplaten waar je een klopt krijgt als je erover gaat. dat heeft ook veel schade aangebracht omdat ik ze vroeger niet wist staan en dus voluit over ging (35-38km/h). nog 1 maand en de route halveert weer
fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3934
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18
Lijkt me ook dat je die oldtimer van een velomobiel tot het uiterste aan het duwen bent.
De afstanden/snelheden die je er nu dagelijks mee aflegt zullen zwaar doorwegen tot een moment dat de fiets volledig zal plooien
De afstanden/snelheden die je er nu dagelijks mee aflegt zullen zwaar doorwegen tot een moment dat de fiets volledig zal plooien
-
- dokter
- Berichten: 1321
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18
kilometers lopen aardig op nu.
de FAW heeft er ondertussen al 28 080km op zitten bij mij
. 3019€ aan onderdelen vervangen, 6264€ aan fietsvergoeding voor gekregen en 1530€ van de verzekering gehad na die aanrijding.
de FAW heeft er ondertussen al 28 080km op zitten bij mij

-
- dokter
- Berichten: 1321
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18
de FAW ligt weer op de operatietafel. eens een grondige update.
t is een éénwieler geworden
.
-veerpoten volledig uit elkaar en nieuwe veren/demper erin, nieuwe glijbussen en nieuw vet.
-nieuwe ophangrubbers aan de assen
-nieuwe remkabels en gainen
-motor eruit en nieuwe bus lassen waar die in gemonteerd zit (de oude heeft gebroken lassen)
-nieuwe voedingskabels voor de motor
-zitje opnieuw vastzetten
-electriciteit nakijken en kabels vernieuwen indien nodig
-spiegels en montagebeugels van het dakje vastzetten
-misschien een poging doen om naar een nieuw systeem over te stappen van die kogelkopjes, maar dat is experimenteel en misschien niet geschikt om zonder testperiode uit te voeren
en maandag de vuurdoop om weer te gaan werken. en dan weer 30 000km rondknallen met dat ding
nog een hekelpunt wordt het gewicht. met heel zijn verbouwing wordt die aardig zwaar.
bafang motor: 3.8kg
accu ook een kleine 4kg
nexus 8 naafversnelling 1.5kg
alu trapashuis vervangen door staal (500gr => 1.7kg).
de staal brommer achterbrug weegt (voor de nexus) ook wat meer dan die enkelzijdige originele ophanging.
alles samen is er dus mechanisch gezien zo een 11kg bijgekomen. en dan nog het stukje alu onderaan. vermoed dat dit een 2-2.5kg is
dus inclusief de batterij, werkgereedschap, reservebanden, reservekledij... zit dat ding toch op een 59kg nu. bergaf gaat heel goed...
een 22-23kg per voorwiel.
achterwiel een goeie 13kg
en er liggen weeral 2 alu latten klaar om bovenaan aan de veerpoten te verstevigen, was ook al een 'zwak' punt dat me niet aan staat. de 60kg komt in zicht
t is een éénwieler geworden


-veerpoten volledig uit elkaar en nieuwe veren/demper erin, nieuwe glijbussen en nieuw vet.
-nieuwe ophangrubbers aan de assen
-nieuwe remkabels en gainen
-motor eruit en nieuwe bus lassen waar die in gemonteerd zit (de oude heeft gebroken lassen)
-nieuwe voedingskabels voor de motor
-zitje opnieuw vastzetten
-electriciteit nakijken en kabels vernieuwen indien nodig
-spiegels en montagebeugels van het dakje vastzetten
-misschien een poging doen om naar een nieuw systeem over te stappen van die kogelkopjes, maar dat is experimenteel en misschien niet geschikt om zonder testperiode uit te voeren
en maandag de vuurdoop om weer te gaan werken. en dan weer 30 000km rondknallen met dat ding
nog een hekelpunt wordt het gewicht. met heel zijn verbouwing wordt die aardig zwaar.
bafang motor: 3.8kg
accu ook een kleine 4kg
nexus 8 naafversnelling 1.5kg
alu trapashuis vervangen door staal (500gr => 1.7kg).
de staal brommer achterbrug weegt (voor de nexus) ook wat meer dan die enkelzijdige originele ophanging.
alles samen is er dus mechanisch gezien zo een 11kg bijgekomen. en dan nog het stukje alu onderaan. vermoed dat dit een 2-2.5kg is
dus inclusief de batterij, werkgereedschap, reservebanden, reservekledij... zit dat ding toch op een 59kg nu. bergaf gaat heel goed...

een 22-23kg per voorwiel.
achterwiel een goeie 13kg
en er liggen weeral 2 alu latten klaar om bovenaan aan de veerpoten te verstevigen, was ook al een 'zwak' punt dat me niet aan staat. de 60kg komt in zicht
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- dokter
- Berichten: 1321
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18
zo, dat lag hier aardig stil.
die 2 alu latten zijn erin gekomen en sindsdien rijd de VM aardig goed.

buiten wat spaken die breken, gebeurd er ook weinig met de faw nu

situarie op 16/05/2023:
de faw heeft bij mij 52 000km gereden,
de bafang middenmotor heeft hiervan 28900km voor zijn rekening genomen.
de nexus achterwielnaaf staat nu op 41332 km waarvan zijn eerste onderhoud is gebeurd rond de 5000km (meer vet in gedaan) en sindsdien niet meer open geweest
die 2 alu latten zijn erin gekomen en sindsdien rijd de VM aardig goed.


buiten wat spaken die breken, gebeurd er ook weinig met de faw nu

situarie op 16/05/2023:
de faw heeft bij mij 52 000km gereden,
de bafang middenmotor heeft hiervan 28900km voor zijn rekening genomen.
de nexus achterwielnaaf staat nu op 41332 km waarvan zijn eerste onderhoud is gebeurd rond de 5000km (meer vet in gedaan) en sindsdien niet meer open geweest

-
- dokter
- Berichten: 1321
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18
hmmm, de updates gaan heeeeeeeeeeeeeeel traag hier. ding blijft gewoon rijden.
als ik mijn excel mag geloven, staat die nu op 65502km
mijn brommerachtervering die er in 2019 in kwam is kapot. ik merkte deze week al dat het achterwiel begon te slingeren en stuitteren. de veerpoten hebben enorm veel speling gekregen en beginnen zijdelinks te bewegen. het inveren kraakt was. dus had al nieuwe veren besteld.
gisteren veel gebonk en gedaver als ik over straat reed, de km'teller viel ook ineens uit, bafang ook uit... magneetje van achterwiel los getrilt. en daar gemerkt dat de achtervering banaan stond... zonder vering rijden is echt niet leuk


vervangen is niet zo handig, de achterbrug moet er helemaal uit, naafversnelling afkoppelen, kabels van bafang sensor afkoppelen en verwijderen...

terwijl ik dan aan het demonteren was, ineens PSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSST. waarom die lek is gegaan weet ik niet, maar die is plat

wat kleine aanpassingen moeten doen (paste niet in de originele beugel), maar ze zitten erin. hopelijk weer goed voor 5jaar


was achteraan ook mijn driehoek achterlicht verloren (deed niks meer), dus ook maar hersteld ondertussen. testrit op vrijdag de 13de
als ik mijn excel mag geloven, staat die nu op 65502km
mijn brommerachtervering die er in 2019 in kwam is kapot. ik merkte deze week al dat het achterwiel begon te slingeren en stuitteren. de veerpoten hebben enorm veel speling gekregen en beginnen zijdelinks te bewegen. het inveren kraakt was. dus had al nieuwe veren besteld.
gisteren veel gebonk en gedaver als ik over straat reed, de km'teller viel ook ineens uit, bafang ook uit... magneetje van achterwiel los getrilt. en daar gemerkt dat de achtervering banaan stond... zonder vering rijden is echt niet leuk



vervangen is niet zo handig, de achterbrug moet er helemaal uit, naafversnelling afkoppelen, kabels van bafang sensor afkoppelen en verwijderen...

terwijl ik dan aan het demonteren was, ineens PSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSST. waarom die lek is gegaan weet ik niet, maar die is plat

wat kleine aanpassingen moeten doen (paste niet in de originele beugel), maar ze zitten erin. hopelijk weer goed voor 5jaar


was achteraan ook mijn driehoek achterlicht verloren (deed niks meer), dus ook maar hersteld ondertussen. testrit op vrijdag de 13de
