paar jaar terug kon ik een noodstop maken dat het achterwiel de lucht ingaat en de neus tegen asfalt plakt, de laatste jaren remt de faw amper nog. de kabels staan zo strak gespannen nu dat de remmen al slepen (merk je niet tijdens het rijden, maar in de lucht draaien de wielen geen 5toeren meer rond als je er een duw aan geeft). en ik moet beide hendels hard aantrekken om nog iets te kunnen remmen.
maandag moest ik een noodstop doen voor een oudere man die ineens besliste vlak voor mijn neus in te draaien (hij ook met de fiets) en wonderbaarlijk, mijn fiets remde goed en heb hem niet aangereden. geraakte daarna ook niet meer weg. linkervoorwiel zat muurvast.
het schroefje die de remplaat tegen de veerpoot houd was afgebroken, en heel de ankerplaat van de remmen was meegedraaid met het wiel, hetgeen dan de remkabel maximaal aanspande en alles blokkeerde.

ik heb de remblokken al gekuisd en ontvet, wieltrommels ook gereinigd... het is geleidelijk aan gekomen dat de remkracht verminderde terwijl ik vroeger, door hard te remmen met 1 wiel, gewoon het wiel kon laten schuiven op nat wegdek. dat lukt zelf nu niet meer op kieselsteentjes. hoe ik alles ook afstel, ik krijg die remmen niet meer aan het blokkeren, tenzij de kabel zo hard gespannen staat, dat ze al remmen zonder te remmen.
wie heeft tips. remblokken zijn volgens mij niet versleten, wieltrommels zijn ook niet uitgesleten (mijn oudere wielen waren erger versleten en remden wel goed), kabels zijn vrij en bewegen goed, niks vettig. trouwens ook met andere wielen erin remmen ze niet beter.
toen maandag dat wiel blokkeerde, heb ik heel de rem moeten afkoppelen, waardoor ik naar huis ging met 1 rem. zelf met 50meter tussen de auto voor mij en de fiets, kon ik van 30km/h niet naar 0 als de auto stopte. ik kan harder remmen als ik mijn hand tegen mijn band duw, dus er scheelt wel degelijk iets.
ben aan het denken om zelf moto remhendels te steken, die meer aan de kabels trekken als je remt. maarja, vrees dat ik de ankerplaten dan zeker ga afbreken