Ik ben ook op zoek naar een lichtvin oplossing, en dan kom ik plots deze blog tegen
.
Bij de aanschaf van m’n WAW beloofde Brecht van fietser.be me dat de ontwikkeling van zijn versie van een lichtvin heel binnenkort klaar zou zijn. Ondertussen heb ik begrepen dat dit project naar de koelkast is verwezen...
Ik sta op het punt om zelf iets te proberen, of toch maar de Flevo-versie aan te schaffen, en dan kom ik deze thread tegen. Blijkbaar ben ik niet de enige geïnteresseerde.
De Flevobike vin is qua ontwerp eenvoudig en geniaal in z’n opzet, maar schiet tekort op een aantal punten. Zoals de meesten onder ons, hou ik niet van de zuignap bevestiging, en het ontbreken van de mogelijkheid om een camera te bevestigen en van voeding te voorzien is spijtig.
Het goede aan het ontwerp is de manier waarop de led strips in de uit vier verticale U-profieltjes bestaande kern verzameld zijn. Dit vormt enerzijds een lichte maar stevige constructie, maar zorgt er ook voor dat de leds niet vlak tegen de lens (het buiten oppervlak) zitten, waardoor een diffuus licht ontstaat, en je de individuele leds niet ziet.
Het lijkt me een goed idee om van dit concept te vertrekken, mits een paar verbeteringen. Als de U’s voor de zijdelingse leds iets uit elkaar gehaald worden ontstaat er een verticaal koker profiel tussen de strips, dit profiel kan als doorvoer voor voeding van de camera gebruikt worden.
Mogelijk kan het ook als bevestiging voor een extra mast gebruikt worden, hoewel ik geen fan ben van een te hoge mast, omwille de kwetsbaarheid. Je moet maar één keer ‘iets’ zijn tegengekomen om te weten dat dit veel schade kan veroorzaken.
De leds, en dus de centrale kern, moeten zo verticaal mogelijk zitten, om het licht mooi horizontaal te verstrooien, dit zal (veronderstel ik) de zichtbaarheid van voor en achter sterk beïnvloeden. In de, overigens interessante, schetsen van Pauvre Mouton zit de verticale doorvoeropening te schuin, waardoor ook de leds schuin zullen zitten, en hun licht naar boven of beneden verstrooien.
Voor de vormgeving zou ik het liefst de eerder eigenzinnige vormentaal van de WAW aanhouden, niet te veel franjes maar slank en elegant. De bulp op de Milan hierboven lijkt me eerder een Polizei flitscamera dan een lichtvin
.
Aan de voorzijde zou ik de vin, zoals de Flevobike, bijna verticaal recht houden, onder de hellingshoek van de cockpit koepel. Achteraan zou ik eerder bol uitronden, waardoor de vin iets langer wordt dan de Flevobike.
Een schets zegt zoveel meer dan een omschrijving, maar daar ben ik nog niet aantoe.
Een extra rond achterlicht, zoals in de schets van Pauvre Mouton, lijkt me wel leuk, maar het maakt de productie een pak complexer. Je moet dit extra licht ook van voeding kunnen voorzien in het transparante volume van de vin.
De concrete vragen:
Is er iemand in deze groep die, buiten Brecht van fietser.be, reeds met 3D ontwerpwerk bezig is voor de vin?
Iemand die ervaring heeft met transparant printen in polycarbonaat of een andere geschikte kunststof?
Iemand met de nodige ervaring om de leds correct aan de WAW of andere velomobiel te koppelen?
Ik heb zelf wel wat 3D CAD ervaring, maar niet de juiste software om iets voor print voor te bereiden. Geen ervaring met 3D printen.