haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
morgoth924
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 22:33
Postcode: 2275
Fiets: Raptobike midracer
Locatie: Gierle
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#31 Bericht door morgoth924 »

Ik lees 64km op 1h40min... Lijkt me een heel optimistische verwachting, da's zo'n 38km/h gemiddeld!
If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#32 Bericht door NL-ligger »

morgoth924 schreef:Ik lees 64km op 1h40min... Lijkt me een heel optimistische verwachting, da's zo'n 38km/h gemiddeld!
Als echt je hele route uit lange vlakke en rechte wegen/paden van fijn asfalt bestaat waarop je vrijwel alleen rijdt, die weg/pad vrijwel geen kruispunten of rotondes heeft en je een heel goede conditie hebt, er geen wind van betekenis waait en je kunt douchen waar je heen gaat....kan het. :mrgreen:

Ik denk dat je wel een heel optimale route hebt gevonden wil je die combinatie van factoren treffen.

Alleen bij een trainingsritje in een doorgaans verlaten recreatief gebied ver buiten de bebouwde kom kan ik in de buurt komen van die omgevings condities. Maar dat is geen A naar B rit....
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
tomdv
Supporter
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 21:08
Locatie: Outer
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#33 Bericht door tomdv »

Mochten ze nu eens een fietspadje langs de autostrades leggen en deze fietsnelwegpaden noemen...
Dan zouden er vele mogelijkheden zijn om langere afstanden af te leggen.
Met mijn waw haal ik toch 34 tot 39 gemiddeld over 40km enkel, de motor gebruikt ge enkel bij bergop of een
sterke tegenwind of als ge u niet goed voelt of ziek zijt.
Je moet wel rekenen als je 2300 km / maand gaat rijden dat er veel verslijt aan de velomobiel : ketting
banden, tandwiel, ophanging en andere zaken. Der is dan ook altijd onderhoud aan, naast uw 3 uur
fietsen per dag mag je (ik zeker) nog eens rekenen op 1 a 2 uur in tweekend onderhoud.
Kzou ook een rohloff nemen voor het minieme onderhoud en schijfremmen voor de veiligheid.

Met een elektrische waw kan je zeker die afstand doen maar je moet op veel batterij gewicht rekenen
als je op uw werk niet kan herladen. Is de trein bvb met een plooifiets geen betere optie? Dit heb ik
een jaar gedaan en dat was zeker ook niet slechts, als ze natuurlijk niet staakten of er een griep epidemie
uitbrak. Ik ben met de plooifiets getopt toen ik een zware longontsteking had gekregen door altijd bezweet
toe te komen.

Met de waw heb je echt het gevoel met een mini auto aan het rijden te zijn, regen, wind sneeuw je hebt
er miniem last van. Degenen die een ruitenwisser uitvindt, die maakt velomobielen echt alweters...

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#34 Bericht door rik »

tomdv schreef:Je moet wel rekenen als je 2300 km / maand gaat rijden dat er veel verslijt aan de velomobiel : ketting
banden, tandwiel, ophanging en andere zaken. Der is dan ook altijd onderhoud aan, naast uw 3 uur
fietsen per dag mag je (ik zeker) nog eens rekenen op 1 a 2 uur in tweekend onderhoud.
Ik meende begrepen te hebben dat dit intussen verbeterd was, want aan mijn ex-waw was ik ook altijd aan het sleutelen. Blijkbaar niet dus. Jammer!
Daarvoor alleen al ben ik blij dat ik nu een strada heb, want het onderhoud daarvan is veel beperkter.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#35 Bericht door crash-quest-dummy »

op de site van fietser.be wordt verwezen naar de europese wetgeving die zogezegt vaag zou zijn, en inderdaad :
in die wetgeving staat niet vanaf waar je die 25km/h bereikt.
je blijft in dat geval met een rijwiel rondrijden en de 45km/h is zoals bij fietsen zonder hulpmotor geen grens.

een elektrische ondersteuning die pas helpt vanaf 25km/h en terug wordt afgeschakelt als je daaronder zakt zou ook mogelijk denkbaar een juiste interpretetie kunnen zijn (ik heb het gechecked in 't NL, EN, FR en DE) ... een beetje goede advocaat helpt je daar in beroep misschien nog een rechtspraak mee winnen ook.
klopt als een bus, maar het is een flink staaltje kromdunken.
naast de 'letter' van de wet bestaat er immers ook nog de juridische term van de 'geest' van de wet.
volgens mij bewijs je met zulks je klanten geen dienst.

(krom doorgedunkt : als je er dan een 2e installeert die helpt tot 25km/h heb je zelfs altijd ondersteuning ...)
Stop Fueling Around

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#36 Bericht door Bram Mouton »

ik vind een velomobiel met motor al een halve auto, gij gaat er al 2 motors insteken :shock: raar volkje :mrgreen:

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#37 Bericht door wout »

rik schreef:
tomdv schreef:Je moet wel rekenen als je 2300 km / maand gaat rijden dat er veel verslijt aan de velomobiel : ketting
banden, tandwiel, ophanging en andere zaken. Der is dan ook altijd onderhoud aan, naast uw 3 uur
fietsen per dag mag je (ik zeker) nog eens rekenen op 1 a 2 uur in tweekend onderhoud.
Ik meende begrepen te hebben dat dit intussen verbeterd was, want aan mijn ex-waw was ik ook altijd aan het sleutelen. Blijkbaar niet dus. Jammer!
Daarvoor alleen al ben ik blij dat ik nu een strada heb, want het onderhoud daarvan is veel beperkter.

Ik weet natuurlijk niet wat jullie allemaal uitspoken met jullie waw maar 1a2 uur per week onderhoud aan de waw lijkt me zeer sterk overdreven. ik heb nu ruim 20000 km gefietst en aan de ophanging heb ik nog geen onderhoud gehad.

wel een nieuwe ketting om de 9000km,
de kleinste tandwielen van de casette zijn dan ook vervangen
een nieuwe cassette en nieuwe ketting op 18000 km
voorbanden (durano's) om de 4000 km

nu en dan een lekke band ( zo ongeveer om de 2 a 3 duizend km)
daar ik een WAW Xl heb loopt de ketting grotendeels buiten en daardoor moet ik die eens per maand kuisen en opnieuw insmeren

in het begin wel wat kinderziektes maar die zijn nu opgelost

om de slijtage van casette en ketting te verminderen heb ik achterwiel met een rohloff speedhub geplaatst, ik verwacht dus NOG minder onderhoud
weer of geen weer, altijd velomobielweer

rik
General Manager
Berichten: 3190
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#38 Bericht door rik »

wout schreef:Ik weet natuurlijk niet wat jullie allemaal uitspoken met jullie waw maar 1a2 uur per week onderhoud aan de waw lijkt me zeer sterk overdreven. ik heb nu ruim 20000 km gefietst en aan de ophanging heb ik nog geen onderhoud gehad.

wel een nieuwe ketting om de 9000km,
de kleinste tandwielen van de casette zijn dan ook vervangen
een nieuwe cassette en nieuwe ketting op 18000 km
voorbanden (durano's) om de 4000 km

nu en dan een lekke band ( zo ongeveer om de 2 a 3 duizend km)
daar ik een WAW Xl heb loopt de ketting grotendeels buiten en daardoor moet ik die eens per maand kuisen en opnieuw insmeren

in het begin wel wat kinderziektes maar die zijn nu opgelost

om de slijtage van casette en ketting te verminderen heb ik achterwiel met een rohloff speedhub geplaatst, ik verwacht dus NOG minder onderhoud
Dat valt dan inderdaad weer beter mee. :)
De mijne was wel nog de oudere versie, maar ik was daar ook echt minstens elk weekend aan aan het sleutelen. En 't was niet dat ik mijn waw mishandelde of zo, hij werd volgens mij normaal gebruikt.
DF 269
Ice sprint1 26"

jan2
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: za 29 dec 2012, 18:46
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#39 Bericht door jan2 »

Ik weet dat het soms een flauw excuus is, maar door (jaja :oops: ) het weer zie ik het niet zitten om hem nu uit te testen. Normaalgezien zou ik er dinsdag mee rijden, maar door het vriesweer heb ik schrik dat de combinatie van een nog nooit gereden weg + mogelijk slipgevaar door ijs + mogelijk aan het sneeuwen het toch te moeilijk gaat maken. het testen is dus voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ik ga eerst mijn agenda nog eens moeten bekijken. (binnenkort nog regelmatig cursussen op andere plaatsen, een tijdje in het buitenland binnenkort, ...)

Wanneer ik hem uiteindelijk getest heb laat ik hier zeker iets weten.

Gebruikersavatar
nestofdragons
Public Relations
Berichten: 785
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
Postcode: 2640
Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#40 Bericht door nestofdragons »

Hmmm ...ik denk dat jullie hier iets zoeken als wat Cedric Lynch voor hemzelf heeft gemaakt. http://www.youtube.com/watch?v=omIlvnNq ... tube_gdata
top speed 60 mph. 150-200 miles range aan 50 mph.

Zie fotos van zijn creatie op http://bikeweb.com/image/tid/57

OK. Het is een elektrische moto in een (lelijke) aerodynamische schelp. Ok, Cedric is duidelijk geen ontwerper van mooie vormen, maar ...wel van slimme ideeën.
Keep that brain creative,

Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: haalbaarheid wissel van auto naar velomobiel

#41 Bericht door NL-ligger »

Dit heeft Capojan al die tijd verzwegen....vandaar dat zijn PM's exploderen en tot op de draad versleten zijn !

( er ronken wel wat motoren op de achtergrond maar deze is overduidelijk electrisch )

http://www.youtube.com/watch?v=tRpMV-Gf0hA" onclick="window.open(this.href);return false;
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie