Nieuw in roeifietsland: eerste bevindingen
-
- Supporter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: di 26 apr 2011, 13:44
- Postcode: 2018
- Fiets: Thys 222 revolver
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Nieuw in roeifietsland: eerste bevindingen
Hallo,
Hier een newbie ...
Omdat ik bij trappen op een gewone fiets altijd wat last kreeg onderaan mijn knie, was ik geïnteresseerd geraakt in roeifietsen, temeer daar ik de beweging van roeien gewoon ook leuker vind dan trappen.
Omdat ik een tweedehandsroets op de kop wist te tikken, viel de prijs al veel beter mee.
Het lukte mij na een half uurtje al om de straat op en af te roetsen, met 1 voet ingeklikt.
Mijn ervaring met klikpedalen was niet zo groot, dus dat was ook een vertrouwen die ik moest opbouwen.
Nu, enkele weken later en enkele fietstochtjes later, vordert het iets minder.
- Net zoals in het begin, heb ik nog steeds een "slag" naar links als ik met mijn benen naar voor stuw. Ik weet niet of dit normaal is of aan de afstellingen van de fiets scheelt?
- Mijn aandrijfkabel (de blauwe) schiet vooraan regelmatig los (vnl; bij bochten of wanneer ik de spanning loslaat wanneer ik voor een verkeerslicht halt houd). Dit vind ik vrij lastig, te meer daar ik niet goed inzie of ik hem best slapper laat of juist strakker aanspan, want hangt van mijn houding af. Als ik mijn fietsritje begin te roetsen vind ik het immers makkelijk om rechtop te zitten (omwille van het evenwicht) en moet ie dus strakker dan als ik helemaal achteruit lig (wat mij trouwens nooit helemaal/lang lukt, want daarvoor is mijn evenwicht nog te labiel) later tijdens de rit.
- Over het algemeen vind ik lagere versnellingen ook moeilijker, dus blijft hij bij mij bijna permanent in hoogste versnelling staan. Ik krijg immers het gevoel bij lage versnellingen geen grip te hebben en als een zot te moeten roeien
- Ik maak mij ook zorgen over wanneer ik het dyneema-koord moet vervangen: er schieten al vele draadjes links en rechts uit het koord, waarschijnlijk omdat hij zo vaak van de revolverroulementen schiet en er terug opgetrokken moet worden.
-Ik zou het wel leuk vinden eens samen te roetsen met een ervarener iemand voor wat hands-on tips.
Bedankt.
Hier een newbie ...
Omdat ik bij trappen op een gewone fiets altijd wat last kreeg onderaan mijn knie, was ik geïnteresseerd geraakt in roeifietsen, temeer daar ik de beweging van roeien gewoon ook leuker vind dan trappen.
Omdat ik een tweedehandsroets op de kop wist te tikken, viel de prijs al veel beter mee.
Het lukte mij na een half uurtje al om de straat op en af te roetsen, met 1 voet ingeklikt.
Mijn ervaring met klikpedalen was niet zo groot, dus dat was ook een vertrouwen die ik moest opbouwen.
Nu, enkele weken later en enkele fietstochtjes later, vordert het iets minder.
- Net zoals in het begin, heb ik nog steeds een "slag" naar links als ik met mijn benen naar voor stuw. Ik weet niet of dit normaal is of aan de afstellingen van de fiets scheelt?
- Mijn aandrijfkabel (de blauwe) schiet vooraan regelmatig los (vnl; bij bochten of wanneer ik de spanning loslaat wanneer ik voor een verkeerslicht halt houd). Dit vind ik vrij lastig, te meer daar ik niet goed inzie of ik hem best slapper laat of juist strakker aanspan, want hangt van mijn houding af. Als ik mijn fietsritje begin te roetsen vind ik het immers makkelijk om rechtop te zitten (omwille van het evenwicht) en moet ie dus strakker dan als ik helemaal achteruit lig (wat mij trouwens nooit helemaal/lang lukt, want daarvoor is mijn evenwicht nog te labiel) later tijdens de rit.
- Over het algemeen vind ik lagere versnellingen ook moeilijker, dus blijft hij bij mij bijna permanent in hoogste versnelling staan. Ik krijg immers het gevoel bij lage versnellingen geen grip te hebben en als een zot te moeten roeien
- Ik maak mij ook zorgen over wanneer ik het dyneema-koord moet vervangen: er schieten al vele draadjes links en rechts uit het koord, waarschijnlijk omdat hij zo vaak van de revolverroulementen schiet en er terug opgetrokken moet worden.
-Ik zou het wel leuk vinden eens samen te roetsen met een ervarener iemand voor wat hands-on tips.
Bedankt.
-
- General Manager
- Berichten: 3200
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Ice sprint1 26"
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: Nieuw in roeifietsland: eerste bevindingen
Welkom op dit forum!
Ik heb zelf geen roei-ervaring, maar wou gewoon even kwijt dat het waarschijnlijk helpt als je even zegt van waar je bent. Er zijn er hier wel een aantal met een roeifiets die je met plezier zullen proberen te helpen.
Ik heb zelf geen roei-ervaring, maar wou gewoon even kwijt dat het waarschijnlijk helpt als je even zegt van waar je bent. Er zijn er hier wel een aantal met een roeifiets die je met plezier zullen proberen te helpen.
Ice sprint1 26"
-
- Supporter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: di 26 apr 2011, 13:44
- Postcode: 2018
- Fiets: Thys 222 revolver
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: Nieuw in roeifietsland: eerste bevindingen
Rik, ja, gelijk heb je.
Ik ben Antwerpen onveilig aan het maken
Ik ben Antwerpen onveilig aan het maken

- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Re: Nieuw in roeifietsland: eerste bevindingen
Welkom, hoe je vooruit gaat trekken wij ons niet aan als je maar vooruit gaat
Misschien is met Spruitje afspreken van het forum, hij heeft ook zo"n blauw wit dyneema roest ligfiets, dus vrmoed zelfde systeem. Maar hij zal zeker nog reageren.

Misschien is met Spruitje afspreken van het forum, hij heeft ook zo"n blauw wit dyneema roest ligfiets, dus vrmoed zelfde systeem. Maar hij zal zeker nog reageren.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Nieuw in roeifietsland: eerste bevindingen
ik woon in aalst oost-vlaanderen, je mag gerust eens bellen om langs te komen, zo op uitleg kan ik meestal niet goed afleiden wat het probleem is,
ook aan te raden volgens mij, is eens naar middelburg gaan en roets laten nazien door derk thys, die zal in een oogopslag al kunnen zeggen of er iets loos is of niet, hij is nl de bouwer. aan hem kan je ook vanalles vragen, hij zal je overal netjes op antwoorden;,
slag naar links heeft volgens mij te maken met een stuur die niet recht staat, je trekt namelijk ook met je armen aan je stuur, of je trekt niet gelijkmatig.
ook aan te raden volgens mij, is eens naar middelburg gaan en roets laten nazien door derk thys, die zal in een oogopslag al kunnen zeggen of er iets loos is of niet, hij is nl de bouwer. aan hem kan je ook vanalles vragen, hij zal je overal netjes op antwoorden;,
slag naar links heeft volgens mij te maken met een stuur die niet recht staat, je trekt namelijk ook met je armen aan je stuur, of je trekt niet gelijkmatig.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- chauffeur
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
- Postcode: 2310
- Fiets: Flevobike racer 28"
- Locatie: Rijkevorsel
- Contacteer:
Re: Nieuw in roeifietsland: eerste bevindingen
Over de slijtage kan gedisscussieerd worden, sommige mannen trainen ermee als gekken en trekken de kabel dus over bij het minste slijtage (1000 km per kant), als je gewoon rustig rijdt, en meestal in droog weer kan je makkelijk 1600-1700 km per kant halen...
Je zegt dat de kabel eraf gaat zodra je de spanning eraf laat, dus ik denk dat jouw retour-elastiek te slap geworden is, kan je bestellen bij derk, inkorten (als de rek er niet helemaal uit is) of een keertje naar turnhout roetsen, ik heb er nog 1 liggen die ik (nog) niet kan gebruiken sinds ik met een 240 met CVT-aandrijving (staalkabel) rijd...
de slag naar links kan idd op een scheef stuur of ongelijke kracht op de armen duiden zoals spruitje al zei.
De grote versnelling is geen probleem, je moet zelf het evenwicht tussen kracht, soepelheid en tempo van de slagen uitzoeken, dat komt vanzelf samen met de kms.
Succes en g roets! Teun
Je zegt dat de kabel eraf gaat zodra je de spanning eraf laat, dus ik denk dat jouw retour-elastiek te slap geworden is, kan je bestellen bij derk, inkorten (als de rek er niet helemaal uit is) of een keertje naar turnhout roetsen, ik heb er nog 1 liggen die ik (nog) niet kan gebruiken sinds ik met een 240 met CVT-aandrijving (staalkabel) rijd...
de slag naar links kan idd op een scheef stuur of ongelijke kracht op de armen duiden zoals spruitje al zei.
De grote versnelling is geen probleem, je moet zelf het evenwicht tussen kracht, soepelheid en tempo van de slagen uitzoeken, dat komt vanzelf samen met de kms.
Succes en g roets! Teun
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Nieuw in roeifietsland: eerste bevindingen
met de nylon touwen haalde ik geen 500km per kant, trok die meestal vroeger over.
nu met de staalkabel doe ik toch al even, en zeker nu ik er even niet mee rijd en meer met de baron erop uit trek
nu met de staalkabel doe ik toch al even, en zeker nu ik er even niet mee rijd en meer met de baron erop uit trek

Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- slangetje
- dokter
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
- Postcode: 9100
- Fiets: Nazca - Gaucho
- Locatie: Sint-Niklaas
- Contacteer:
Re: Nieuw in roeifietsland: eerste bevindingen
Welkom op 't forum. Zoals Wouter zegt:

Als je niet rijdt, slijt je fiets nietspruitje schreef:nu met de staalkabel doe ik toch al even, en zeker nu ik er even niet mee rijd en meer met de baron erop uit trek


Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Re: Nieuw in roeifietsland: eerste bevindingen
En dat is dan ook niet waar slangetje, rust roestslangetje schreef:Als je niet rijdt, slijt je fiets niet![]()
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
-
- chauffeur
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
- Postcode: 2310
- Fiets: Flevobike racer 28"
- Locatie: Rijkevorsel
- Contacteer:
Re: Nieuw in roeifietsland: eerste bevindingen
en staal ook edje
update: de blauwe kabel, daar bedoel je waarschijnlijk de armslagkabel mee (die van de voetenslede naar het stuur loopt). Dat is een probleem dat makkelijk op te lossen is, die moet je nl altijd gespannen houden
Hij zit normaal ook aan de katrol onder een haakje zodat hij niet af die katrol kan, misschien kan je dat haakje wat dichter bij de katrol plooien, zodat de kabel er niet meer tussen kan glippen...

update: de blauwe kabel, daar bedoel je waarschijnlijk de armslagkabel mee (die van de voetenslede naar het stuur loopt). Dat is een probleem dat makkelijk op te lossen is, die moet je nl altijd gespannen houden

Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.