Mango of WAW

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gast

Mango of WAW

#1 Bericht door Gast »

Waarschijnlijk is het hier en daar al aan bod geweest, maar desondanks wil ik toch deze vraag stellen. Ik wil gaan beginnen met velomobielen. Momenteel zijn er een aantal 2ehands velomobielen te koop, namelijk de Mango en de WAW. Althans die spreken mij aan. De Quest is wat mij betreft ook een optie, maar momenteel zijn daar geen occasions van. Trouwens er is ook een C-Alleweder (limit) in de markt, misschien is dat ook wel wat.

Vraag: Wat zijn nou in het kort gezegd de na- en voordelen van de Mango de WAW en de Limit. Ik wil 365 dagen per jaar kunnen fietsen en dus droog zitten. Wat ik al wel gelezen heb is dat het in de WAW droog goed toeven is maar het zweet nogal. Daarnaast is de WAW zomers dan ook niet veel te warm. Wie heeft ervaring en kan mij wat tips geven. En wordt je in een Mango/Limit veel natter of valt dat ook wel mee.

.....

Alvast bedankt.

Gert Jan Schipper

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#2 Bericht door WFvN »

Nadeel van de WAW ten opzichte van de Mango (en Quest) vind ik het ontbreken van de achtervering. Ik moet daar wel bij zeggen da tik nóóit in een WAW gereden heb maar ik heb wel ervaring met m'n eigen Versatile waarvan de achtervering totaal vast is komen te zetten waardoor ik geen achtervering meer had. Ik vond dat buitengewoon onaangenaam ondanks m'n 40mm achterband.

Qua bagageruimte weet ik niet hoe het zit met de Mango en WAW maar dat is voor mij wel een punt van aandacht.

Nog een nadeel van de WAW is dat het achterwiel niet enkelzijdig is opgehangen waardoor je het wiel onder de fiets weg moet halen als je een lekke band hebt; bij de Mango (en Quest) kan je gewoon de band helemaal eraf halen zonder te sleutelen.

Qua wendbaarheid maken de Mango en WAW elkaar niet veel geloof ik maar delft de Quest duidelijk het onderspit.

Qua snelheid is de WAW (samen met de Quest) in het voordeel ten opzichte van de Mango.

Lengte.... tja, de WAW is langer dan de Mango en daarmee voor sommigen moeilijker te stallen en/of achter het huis te krijgen door smalle steegjes achter het huis. Nu is het natuurlijk wel zo dat de WAW enorm kort te maken is door de demontabele neus en staart maar ik neem niet aan dat je dat voor en na elke rit wil doen. Wel is het een voordeel als je de fiets wil vervoeren, dan is de WAW duidelijk in het voordeel.

De WAW heeft natuurlijk als mooie punt dat hij een dichte kap heeft en toch vind ik dat minder interessant dan de schuimkap van Mango en Quest en dan als optie het Versatiledakje. Het dakje van de WAW kan je dan wel op de neus zetten als het warm is maar dat schijnt enorm veel zicht weg te nemen. Het schuimdekje van Mango en Quest druk je gewoon in de fiets weg. Het dakje van de Versatile geldt hetzelfde voor, ook die is oprolbaar en in de fiets weg te drukken.

Dit zijn wat punten die mij zo tebinnen schieten. Sommige dingen zijn puur een kwestie van mening of smaak, sommige dingen zijn gewoon keiharde feiten. En dan dus ook een enkel ding op basis van 'gevoel' en verwachting geplaatst.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1526
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#3 Bericht door paulheyndrickx »

Het kapje van de WAW kan je met dit weer (zon, 24 graden) ook gewoon thuis laten! Als ik het dan toch op heb en het weer klaart nadien uit, zoals gisteren, zet ik het vizier helemaal open en krijg ik een stroom frisse lucht binnen. Ik merk dat ik de kap eigenlijk nooit meeneem op de neus van de WAW. Met de regen zoals we die gisteren hadden blijf je niet droog in de WAW: er komen druppels binnen onder het vizier door, tenzij je dat helemaal dicht zet. Bovendien is er ook bovenaan een kier tussen het vizier en het kapje en lopen als het ferm regent ook langs daar druppels naar binnen. Het meeste water komt misschien wel binnen via de wielkasten wanneer je door een plas rijdt.

Zweten doe je als je hard rijdt, ongeacht of je in een velomobiel dan wel op een open fiets zit. Als ik met de WAW niet harder dan 25 km/ u rijd valt het, afhankelijk van de weersomstandigheden en het al dan niet voeren van het kapje best mee. Vergeet niet dat je in een gesloten voertuig beschermd bent tegen de zonnestralen, die ook voor een groot stuk instaan voor de warmte.

Van het gebrek aan vering achteraan heb ik niet veel last, tenzij op kasseien want ik pomp de banden vrij hard op.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#4 Bericht door Johan Clerx »

Gert Jan,

Je zal merken dat jouw vraag mbt de voor en nadelen van een WAW of een Mango hier binnen enkele posts weer gaat uitdraaien op een polemiek tussen de eigenaars van de verschillende types. Velomobilisten kunnen immers nogal pationeel vertellen over hun karretje.

Zelf heb ik het genoegen gehad om zowel met een FAW, een Mango als een Quest rond te rijden. Voor mij persoonlijk voldoet de Quest het best.

Maar zoals ik al zei. Dat is mijn persoonlijke mening.

Twee tips:

1. Laat je vangen aan discussies tussen velomobilisten. We zien mekaar allemaal doodgraag en drinken graag samen een pintje maar als het over onze velomobielen graat durft het nogal eens uit de hand te lopen.

2. Probeer!!!! Neem de tijd om zoveel mogelijk verschillend types te testen. Alleen op die manier kan je erachter komen welke voor jou het best geschikt is. In theorie kan je alles proberen uit te leggen. Het is echter de praktijk die telt.

@alle velomobilisten: de discussie is geopend :twisted: :wink:

Gebruikersavatar
Bjorn
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: za 02 dec 2006, 23:19
Postcode: 9130
Fiets: WAW 004
Locatie: Kieldrecht
Contacteer:

#5 Bericht door Bjorn »

paulheyndrickx schreef:... Het meeste water komt misschien wel binnen via de wielkasten wanneer je door een plas rijdt.

.
:) Bij mij zijn de wielkasten achteraan dicht en ik heb vrij kleine openingen waar de stuurstangen doorgaan dankzij Dries :)

Dus ook dit valt op te lossen .

grtz Bjorn
Nieuwe blog opgestart terug te vinden onder de www button

http://users.telenet.be/alleweder/

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#6 Bericht door WFvN »

Johan Clerx schreef: Velomobilisten kunnen immers nogal pationeel vertellen over hun karretje.
Johan nog wel het beste :twisted: ;)
Zelf heb ik het genoegen gehad om zowel met een FAW, een Mango als een Quest rond te rijden. Voor mij persoonlijk voldoet de Quest het best.

Maar zoals ik al zei. Dat is mijn persoonlijke mening.
De ellende is en blijft gewoon dat velomobielen hun eigen specifieke voordelen hebben. Mensen verschillen en toepassing verschilt. Dat maakt de keuze voor een velomobiel soms eenvoudig en soms ook juist niet (ik heb zelf een half jaar getobt over de keuze tussen Versatile en Quest waarbij op dat moment de Versatile met een neuslengte gewonnen heeft van de Quest, nu heb ik toch een Quest besteld omdat m'n rijgedrag gewijzigd is waarbij de Quest soms meer tot z'n recht komt dan de Versatile.... maar liefst zou ik ze beiden bezitten!)
Twee tips:

1. Laat je vangen aan discussies tussen velomobilisten. We zien mekaar allemaal doodgraag en drinken graag samen een pintje maar als het over onze velomobielen graat durft het nogal eens uit de hand te lopen.
Jammer dat de bakker zich niet vaak meer laat zien want die was toch wel de beste op dat punt :lol:

Maar goed, inderdaad, kijk naar wat mensen schrijven en probeer je in te leven en kijk welke eigenschappen bij jou passen.
2. Probeer!!!! Neem de tijd om zoveel mogelijk verschillend types te testen. Alleen op die manier kan je erachter komen welke voor jou het best geschikt is. In theorie kan je alles proberen uit te leggen. Het is echter de praktijk die telt.
Alleen is dat lastiger als je NU 2 2ehandsjes hebt die je zou kunnen kopen. Maar inderdaad, proberen is minstens zo belangrijk (hoewel.... zeker met een eerste velomobiel was ik blij geweest met élk exemplaar, ongeacht het model dus)
@alle velomobilisten: de discussie is geopend :twisted: :wink:
Quest is KUT, waardeloos etc. :twisted: :lol: ;)
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#7 Bericht door Luc Willaert »

WFvN schreef:
Johan Clerx schreef:@alle velomobilisten: de discussie is geopend :twisted: :wink:
Quest is KUT, waardeloos etc. :twisted: :lol: ;)
Tis geen waar hé,

zijn ze weer begonnen en ik moet nog wachten tot volgende jaar vooraleer mijn velomobieletje geleverd wordt en kan meediscussieren. :o :lol: 8) :( :) :? :D :shock: :x :evil: :twisted: :P :roll: :oops: :wink: :cry:
Laatst gewijzigd door Luc Willaert op vr 24 aug 2007, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#8 Bericht door WFvN »

Offtopic.... maar welke heb jij besteld?

Maar om het meer ontopic te maken: Waarom dat model?

En helemaal interessant voor de topicstarter:
http://www.velomobiling.com/ComparisonTables
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#9 Bericht door Luc Willaert »

WFvN schreef:Offtopic.... maar welke heb jij besteld?

Maar om het meer ontopic te maken: Waarom dat model?

En helemaal interessant voor de topicstarter:
http://www.velomobiling.com/ComparisonTables
ik heb een MANGO besteld :

QUEST duurder en langere wachttijd
VERSATILE veel duurder
WAW te smal (of ik te breed op de verkeerde plaats :oops: :oops: :oops: )
BRIES nog niet gezien in het echt
ALLEWEDER geen afgeschermde ketting en te weinig snelheidswinst t.o.v. de baron.

Dit zijn puur persoonlijke redenen, dus gelieve me nu niet neer te bliksemen :evil: :twisted: :roll: :wink: :cry: :oops: :P :x :shock: :? 8) :lol: :o :( :) :D

Gast

#10 Bericht door Gast »

Heb ik hier niet ergens in dit forum gelezen dat velomobielers verdacht worden van snobisme? Die velomobielers, zijn dat rappe snobisten, of behoren ze tot de tragere soort? Ik bedoel, het begrijpen van de dingen des levens.

Gebruikersavatar
Jowan
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: wo 01 jun 2005, 22:33
Postcode: 8810
Fiets: optima stinger
Locatie: lichtervelde
Contacteer:

#11 Bericht door Jowan »

Patrick Pevenage schreef:Heb ik hier niet ergens in dit forum gelezen dat velomobielers verdacht worden van snobisme? Die velomobielers, zijn dat rappe snobisten, of behoren ze tot de tragere soort? Ik bedoel, het begrijpen van de dingen des levens.
en wat zijn die dingen des levens dan
hoort fietsen met hetgene men zelf verkiest daar dan niet bij?

jonathan

#12 Bericht door jonathan »

manneke van nen FAW maakt ge wat ge wilt en alle fouten die ge daar maakt zijn later nog goed te maken zonder dat je naar midden-nederland moet rijden

dichte kettingkast
wil ik wel ff voor je maken als dat het probleem is
die van mij heeft er 1, nog ff aanpassing nodig, maar voor de rest maak je ervan wat je wilt.

begin simpel en in nederigheid

flevobike alleweder

Gebruikersavatar
karien
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 05 aug 2007, 20:34
Postcode: 8020
Fiets: hurricane challenge
Locatie: ruddervoorde
Contacteer:

#13 Bericht door karien »

wie zijn gedacht doet is koning.. :D

rijden jullie maar rond mee jullie ei.. 8)

geef mij maar mijn hurri.. :D

kunde gezonder liggen.. :D

en zeg nu zelf, nat worde toch altijd van regen of tzweet :twisted:

ik zou nog keer over die optie ook nadenken, binst dade bezig bent :D

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#14 Bericht door Jan.E »

Faw: goede velomobiel, maar niet echt snel, minder goed systeem van afsluiten voor de regen, iets te zwaar. Zeer goede prijs- kwaliteit verhouding.
Waw: Snel en ook een interessante manier van sturen(sticks). Redelijk veel bergruimte. Demonteerbaar, zij het toch niet echt snel. Zeer baanvast. Nadeel, redelijk smal, neus steekt ver over en laag bij de grond, ook veel rolgeluiden.
versatile: De rolls onder de velomobielen. Zeer mooie afwerking, zeer gebruiksvriendelijk. Zeer komfortabel zitje. Niet de snelste echter. Zeer ongenadig voor uw portemonnee mocht ge er een willen.
Go-one: geen ervaring mee, maar ik denk erg warm in de zomer. Zeer mooi afgewerkt echter. Problemen met aandampende ruiten.
Mango: voor mij de ideale velomobiel, mooie afwerking, redelijk snel, redelijk kompakt, niet te grote draaicirkel. Nadeel, wachttijd, maar daar komt denk ik verbetering in met een produktie van vier per maand. de instap is ook niet echt ideaal, je moet opletten waar je je voeten zet, maar dat is een gewente zeggen de mangorijders.
Quest: Zeer snel, veel plaats om te zitten, mooie afwerking, grote draaicirkel echter. De velomobiel zelf is lang(bijna3 meter). Vooral de erg lange wachttijd (3 jaar) vind ik een serieus nadeel.
Dit is mijn persoonlijk gedacht en zoals altijd voor discutie vatbaar.

Gast

#15 Bericht door Gast »

miniboy schreef:en wat zijn die dingen des levens dan
hoort fietsen met hetgene men zelf verkiest daar dan niet bij?
Je bent dus een beetje traag van begrip. Inderdaad, fietsen met hetgeen je voorhanden hebt en voor de rest het leven zijn gang laten gaan. En er verder zeker niet over leuteren verdomme dat hetgeen je hebt, iets of iets véél beter is dan wat een ander heeft; ongeacht hoeveel wielen je onder je gat zitten hebt. Waarom moet een Q zoveel beter zijn dan een W of een M, of omgekeerd?

Velomobielers zijn bijna geen snobs. Ik zeg bijna. Zij zijn wel het zorgenkind van dit forum want zij kunnen niet anders doen dan ruzie maken onderling.
Bijna geen snobs? Verklaar je nader hoor ik je zeggen.
De snobs zijn zij die dénken dat zij beter zijn dan een ander, en dat heeft niets met het toestel of de machine of het apparaat te maken. Snobs zijn personen. In mijn buurt zitten er genoeg van dat soort. Hun toestel is oké, maar zij mankeren sofisme. En omdat die snobs beter willen zijn dan de rest, kochten zij dus ook iets voor veel geld dat ze dan nog niet eens in de meeste gevallen kunnen beheersen en waar zij uiteindelijk niets aan hebben.
Ben jij content over je machine, is het een Mango, Waw, Quest, of ligfiets van welke soort ook, des te beter en dat wens ik je toe. Ik ben bovendien ook heel content over mijn Hurri zelfs al is het een zwaar werkbeest en dus geen ranke racemachine aan de utopie van 30 gemiddeld over het verloop van de ganse rit.

Ik ken om te eindigen iemand die met een fiets van amper 1.000 euro sneller PBP uitrijdt dan de beste velomobieler. Een wijs man is dat want hij draagt zijn kwaliteiten in zich, en zonder hulp van buitenaf. Wijs want hij draagt zijn kwaliteiten zonder er zich over uit te spreken. In volledige stilte zodat hij alleen er de vruchten van plukt.
Ik zal het doen in zijn plaats.

Plaats reactie