Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.
-
- Kopman
- Berichten: 658
- Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
- Postcode: 2160
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Wommelgem
- Contacteer:
Die gast was blijkbaar toch niet op weg met een dringende opdracht dat hij zoveel tijd kon maken om je lastig te vallen. Zijn argument om sneller te rijden vervalt dan wel.
't Ja er zijn veel zulke mensjes die zich belangrijk voelen met een kaartje achter de voorruit. Leven en laten leven vind ik, maar ondertussen heeft jij je wel even rot laten voelen en zenuwachtig gemaakt.
't Ja er zijn veel zulke mensjes die zich belangrijk voelen met een kaartje achter de voorruit. Leven en laten leven vind ik, maar ondertussen heeft jij je wel even rot laten voelen en zenuwachtig gemaakt.
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Tja .... zelf in "overtreding" zijn en dan een ander die dat ook is, zgn de les lezen door er pesterig voor te blijven rijden .... Beetje onzinnig, niet dan ? Wie ben jij dan om op dat ogenblik uit te maken wie het "meest" in overtreding is ? Ik voel me absoluut niet geroepen om dat dan te doen, zeker niet als ik op dat moment zelf ook niet "vrij van zonden" benWFvN schreef:Maar dan punt 2. Dat je een ander de doorgang niet mag hinderen lijkt mij ook een vrij normale zaak. Maar lastiger wordt het als een ander al ruim boven de toegestane snelheid rijdt (38 in geval van Johan). In hoeverre kan je dan nog spreken van verhinderen van de doorgang?
Zoals Frank II hierboven al schreef : "leven en laten leven" lijkt met de meest verstandige instelling
Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
Tihamér heeft volgens mij helemaal gelijk Wilfred. Het was inderdaad niet schoon van mij dat ik die mens wat ben blijven opjagen door ostentatief voor hem te gaan rijden. Wie uiteindelijke gelijk had of ongelijk speelt eigenlijk geen rol. Achteraf gezien hadden we beiden ongelijk. Ergens hoop ik dat hij dat ook zo ziet.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Misschien eens contact opnemen met de dijkwachter om de zaak eens ten gronde uit te praten?Johan Clerx schreef:Tihamér heeft volgens mij helemaal gelijk Wilfred. Het was inderdaad niet schoon van mij dat ik die mens wat ben blijven opjagen door ostentatief voor hem te gaan rijden. Wie uiteindelijke gelijk had of ongelijk speelt eigenlijk geen rol. Achteraf gezien hadden we beiden ongelijk. Ergens hoop ik dat hij dat ook zo ziet.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
al bij al kan ik besluiten:
- je rijd met de fiets op een jaagpad aan 30 kph
- alle auto's die achter ja aankomen, en niet sneller dan 30 kph mogen, moeten gewoon achter je aan blijven rijden.
- als een achterrijdende auto zijn met zijn lichten flikkert en toetert kan je als 'heer in het verkeer' proberen plaats te maken zonder jezelf in gevaar te moeten brengen.
- als die bestuurder jou in gevaar brengt, je doet stoppen, je de wegverspert, bel je gewoon de politie of geef je zijn plak door.
- als die persoon je IK vraagt en je denkt dat hij dat niet mag, dan stel je voor de politie te bellen om zeker te zijn
- als die persoon een PV wil uitschrijven, dan vraag je of je niet beter de politie belt als scheidsrechter.
persoonlijk denk ik dat een blauwe streep veel kan oplossen bij dergelijk meningsverschil. het vernoemen allen kan het tij al doen keren,
zal morgen, vijf bladzijden verder het antwoord wel lezen
- je rijd met de fiets op een jaagpad aan 30 kph
- alle auto's die achter ja aankomen, en niet sneller dan 30 kph mogen, moeten gewoon achter je aan blijven rijden.
- als een achterrijdende auto zijn met zijn lichten flikkert en toetert kan je als 'heer in het verkeer' proberen plaats te maken zonder jezelf in gevaar te moeten brengen.
- als die bestuurder jou in gevaar brengt, je doet stoppen, je de wegverspert, bel je gewoon de politie of geef je zijn plak door.
- als die persoon je IK vraagt en je denkt dat hij dat niet mag, dan stel je voor de politie te bellen om zeker te zijn
- als die persoon een PV wil uitschrijven, dan vraag je of je niet beter de politie belt als scheidsrechter.
persoonlijk denk ik dat een blauwe streep veel kan oplossen bij dergelijk meningsverschil. het vernoemen allen kan het tij al doen keren,
zal morgen, vijf bladzijden verder het antwoord wel lezen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- Helper
- Berichten: 319
- Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
- Postcode: 3012
- Fiets: HP Scorpion (trike)
- Locatie: Wilsele (Leuven)
- Contacteer:
'geduld is een schone deugd'
Zolang er mensen als opgejaagd wild achter het autostuur gaan zitten zullen er sommigen onder hen deze frustraties op andere weggebruikers willen botvieren.
Ik weet het, het is frustrerend als fietser om mee te maken dat een automobilist meer opeist van de weg dan dat je hem/haar zou willen geven. Maar als fietser meedoen aan dat kat en muis spelletje doe je beter niet. Een muis doodt geen katten, maar omgekeerd kan dat wel!
Defensief rijden is dus de boodschap, op gelijke welke manier: auto, velomobiel, ligfiets, bukfiets, driewieler, benenwagen...
In ieder geval: als je toch een bekeuring voor hinderen zou krijgen, dan stel ik voor dat je ook voor zo'n dienst gaat werken, dan kan jij een automobilist bekeuren die niet opzij wil als jij eraan komt in je velomobiel
Zolang er mensen als opgejaagd wild achter het autostuur gaan zitten zullen er sommigen onder hen deze frustraties op andere weggebruikers willen botvieren.
Ik weet het, het is frustrerend als fietser om mee te maken dat een automobilist meer opeist van de weg dan dat je hem/haar zou willen geven. Maar als fietser meedoen aan dat kat en muis spelletje doe je beter niet. Een muis doodt geen katten, maar omgekeerd kan dat wel!
Defensief rijden is dus de boodschap, op gelijke welke manier: auto, velomobiel, ligfiets, bukfiets, driewieler, benenwagen...
In ieder geval: als je toch een bekeuring voor hinderen zou krijgen, dan stel ik voor dat je ook voor zo'n dienst gaat werken, dan kan jij een automobilist bekeuren die niet opzij wil als jij eraan komt in je velomobiel
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re:
Komt er een verandering van deze regels nu minister Weyts aanstalten maakt om de snelle pedelec op fietssnelwegen en jaagpaden een plekje te gunnen onder de zon?allewedertje schreef: Wat betreft de snelheid op jaagpaden is tot op heden nog steeds zo dat het KB van 07/09/1950 nog steeds van tel is, wat betekent dat de max. snelheid wel degelijk 30 km/u is, voor IEDEREEN die op het jaagpad rijdt. Ook "medewerkers" van de DVS !
http://www.limburg-actueel.be/index.php ... -9cTvmLTIUMinister Weyts wil speed pedelecs toelaten op fietssnelwegen
29 september 2016
Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts wil speed pedelecs toelaten op fietssnelwegen en jaagpaden. Dat antwoordde hij op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Lies Jans (N-VA) naar aanleiding van de recente beslissing om het gebruik van speed pedelecs te regelen via de wegcode. Jans juicht het antwoord van de minister toe. “Hij zet al vanaf dag één voluit in op de fietser.”
Vanaf 1 oktober worden speed pedelecs opgenomen in de wegcode. Onder speed pedelec wordt een elektrische fiets met een trapondersteuning tot 45km/u verstaan. Wie met een speed pedelec rijdt moet nu een (fiets)helm dragen, heeft een theoretisch rijbewijs nodig en zal een kleine nummerplaat moeten aanbrengen. Er werd ook een nieuw verkeersbord ontworpen waarbij de speed pedelec zal worden aangeduid met het symbool van een gemotoriseerd rijwiel en de letter ‘P’ eronder.
“Allemaal federale regelgeving,” aldus Lies Jans, tevens voorzitter van de commissie mobiliteit en openbare werken in het Vlaams Parlement. “Maar wegbeheerders zullen wel kunnen verplichten of verbieden dat speed pedelecs bepaalde tracés gebruiken. En dat is een Vlaamse bevoegdheid. Daarom wilde ik van de minister weten in hoeverre hij ruimte zal geven aan speed pedelecs,” licht Jans haar parlementaire vraag toe.
Vademecum
De signalisatie kan natuurlijk enkel aangepast worden op wegen waarvoor Vlaanderen bevoegd is. Op nieuwe door het Vlaams Gewest gesubsidieerde projecten zal onmiddellijk de correcte signalisatie worden aangebracht. Toch wil de minister verder gaan. “Ik zal overleg plegen met de betrokken lokale wegbeheerders om de bestaande signalisatie over de volledige fietsverbinding aan te passen. Ook zou het Vademecum Fietsvoorzieningen kunnen worden aangepast. Dat kan dan als leidraad voor alle wegbeheerders dienen. Voor de jaagpaden ga ik samen zitten met de waterwegbeheerders. Voor mij kunnen jaagpaden een belangrijke functionele fietsverbinding zijn”, liet minister Weyts verstaan.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
-
- Public Relations
- Berichten: 767
- Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
- Postcode: 3600
- Fiets: waw
- Contacteer:
Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.
Vraag mij af waarom ze nu ineens voertuigen willen toelaten op jaagpaden die 45km/u kunnen terwijl dat in het verleden niet mocht (Brommer klasse B)
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.
Zolang ze zich aan de snelheidslimiet (30km/h) houden zie ik weinig graten in. Maar ik vrees er voor.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.
Ligfietsers doen dat natuurlijk altijd, zich aan die 30 km/u houden.trikelover schreef:Zolang ze zich aan de snelheidslimiet (30km/h) houden zie ik weinig graten in. Maar ik vrees er voor.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.
oei, ik pleit schuldig, ik denk dat ik maar eens een dikke autoweg moet zoeken voor mijn volgende trainingstochtje, of een pedelec aanschaffen zou ook kunnen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Jo2p
- Helper
- Berichten: 280
- Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
- Postcode: 1111
- Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
- Contacteer:
Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.
Ik ben benieuwd hoeveel ligfietsers het verschil kennen tussen 25km/u, 30km/u, 35km/u. Denk dat het nog knap lastig wordt zonder snelheidsaanduiding op de fiets. Ik vergis me daar in omdat ik op moment nog niet zo veel fiets .
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.
tja, zo een electrische fietscomputer heb je al vanaf 3€ ofzo (denk dat die op mijn MTB zelf nog geen 2,5€ was
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3029
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: Regels op een jaagpad zijn anders dan ik dacht.
Bij mij is dat zeer eenvoudig.Jo2p schreef:Ik ben benieuwd hoeveel ligfietsers het verschil kennen tussen 25km/u, 30km/u, 35km/u. Denk dat het nog knap lastig wordt zonder snelheidsaanduiding op de fiets. Ik vergis me daar in omdat ik op moment nog niet zo veel fiets .
Bij de Orca is 30 km/u de kruissnelheid, ga ik sneller dan ik rij ik me aan gort op vrij korte tijd of het is windmee/bergaf.
Met de andere ligfietsen rij ik normaal tussen de 20-25 km/u, enkel bij een sprint en bergaf raak ik boven de 30 km/u.