Blijkbaar toch niet iedereen...

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Blijkbaar toch niet iedereen...

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Niet iedereen weet de voordelen van de velomobiel te smaken... Of zien wij, als velomobilisten (de "snobs" uit de ligfietswereld... 8) ), het allemaal te positief?

http://home.scarlet.be/~joab/waw.htm

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#2 Bericht door Jef »

Wel, ik kan die mens een stuk begrijpen. Ik woon ook in voorstedelijk gebied en doe ook maar 12km per traject, maar mijn vm maakt zich zeer nuttig door de mogelijkheid om veel bagage mee te nemen. :wink:
Op snelheid heb je met zo'n traject dan wel het nadeel dat je veel moet optrekken met extra zwaar fietske, maaar een echte snob heeft dat ervoor over :P :P :P
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#3 Bericht door Johan Clerx »

Die mens had beter eens een Quest geprobeerd :twisted: :lol:

Nee, even serieus: ik denk dat Dries in zijn antwoord op een aantal punten wel gelijk heeft. Persoonlijke voorkeur, het trainen van de ligfietsspieren, het gewoon worden aan een velomobiel. Allemaal dingen die een beetje tijd vragen. Iedere velomobiel reageert trouwens anders. Ik had al wel wat velomobiel kilometers in de benen voordat ik overstapte naar de Quest. Toch heb ik zo'n 1000km nodig gehad om te wennen. De zithouding is iets anders, het stuurgedrag is niet hetzelfde, je gebruikt niet dezelfde versnellingen, ....

Bovendien is het zo dat de WAW zeker niet de stilste velomobiel is en dat je door het wegvallen van de trapgaten heel weinig luchtcirculatie krijgt. Hierdoor is de kans op overmatig zweten in de WAW idd wat groter dan in andere velomobielen. In de winter daarentegen kan het ontbreken van trapgaten dan weer voordelen hebben.

Mbt het remmen heeft Dries helemaal gelijk. Ik ben ervan overtuigd dat ik de Quest even snel stil krijg dan de doorsnee racefiets. Een tweewieler met schijfremmen zal wellicht een beetje sneller stilstaan.

Maar das allemaal theorie natuurlijk. Als iemand zich beter voelt op een racefiets is er geen enkele reden waarom hij een velomobiel zou moeten kopen. Ieder zijn ding zou ik zo zeggen. :wink:

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#4 Bericht door BartC »

Ik weet in ieder geval dat op de biertocht de versatile van Koen en de tweewielige liggers ernaast veel sneller stil stonden dan de bukker die mee reed :D

Ik moet er dan wel bij zeggen dat die vermoedelijk zijn handen niet in de buurt van de remmen had of even niet oplette, waardoor hij vlak tussen de nagelnieuwe versatile en een ligger door zoefde...
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

jonathan

#5 Bericht door jonathan »

om even eerlijk te zijn

ik ben eens met de WAW van gent naar huis gereden tegen 40km per u gemiddeld!!!!
nu dat was vlak, lange grote mooie wegen en weinig kruispunten

momenteel gaat mijn dagelijkse route over bergen, bochten, kasseien enz.
na enkele keren met de FAW dit gedaan te hebben vandaag met de condor en in 1 keer 3km per u gemiddeld sneller!

elk traject is niet sneller met een velomobiel, het hangt er sterk vanaf

jonathan- wilt wel wat WAW

Plaats reactie