continu variabele transmissie
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: continu variabele transmissie
Wel, mijn Nexus 8 naaf is onlangs gesneuveld. Voorlopig rijd ik met een Nexus 7 rond, maar daarvan is het bereik te beperkt voor een velomobiel. De keuze gaat nu tussen een Alfine 11 van Shimano en zo'n NuVinci 360 CVT. Probleem is inderdaad dat je van die NuVinci geen rendement kunt vinden. Blijkbaar hangt dat samen met de gekozen verhouding.
In de VS worden beide systemen gebruikt voor races met elektrische voertuigen, las ik ergens. Tot nu haalde de Alfine het altijd en weer volgens wat ik las zou dat aan het rendement liggen.
Da's natuurlijk wel een iets bescheidener CVT dan die zware dingen. Voordeel: onderhoudsvrij (volgens Fallbrook dan toch) en altijd de juiste verhouding. Je kunt dus puur op trapfrequentie rijden. En een bereik van 360 % is ook niet slecht.
In de VS worden beide systemen gebruikt voor races met elektrische voertuigen, las ik ergens. Tot nu haalde de Alfine het altijd en weer volgens wat ik las zou dat aan het rendement liggen.
Da's natuurlijk wel een iets bescheidener CVT dan die zware dingen. Voordeel: onderhoudsvrij (volgens Fallbrook dan toch) en altijd de juiste verhouding. Je kunt dus puur op trapfrequentie rijden. En een bereik van 360 % is ook niet slecht.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: continu variabele transmissie
nog ene gevonden
http://www.bitraptor.com/en_edyson_CVT.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bitraptor.com/en_edyson_CVT.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Stop Fueling Around
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: continu variabele transmissie
ik dacht nu echt dat jij al een tijdje met een nuvinci rondreed? of heb ik dat ergens echt verkeerd afgeleid uit de context.
ik heb met mijn hurri indertijd een paar jaar met een I-motion-9 gereden en ik was daar wel tevreden over. over andere naven met meer dan 7 versnellingen kan ik helaas weinig vertellen.
is een rolhoff geen optie? je doet veel kms met de AW dus zou deze wel tot zijn recht komen, denk ik dan
ik heb met mijn hurri indertijd een paar jaar met een I-motion-9 gereden en ik was daar wel tevreden over. over andere naven met meer dan 7 versnellingen kan ik helaas weinig vertellen.
is een rolhoff geen optie? je doet veel kms met de AW dus zou deze wel tot zijn recht komen, denk ik dan
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: continu variabele transmissie
Als je het over mij hebt: de NuVinci is nu al een hele tijd ingebouwd in eFAW. In combinatie met de elektrische aandrijving vind ik die naaf perfect. Altijd de ideale trapfrequentie, nooit net te groot of te klein. Nadeel is het wat hogere gewicht. Dat is onafgeveerd (in het achterwiel), waardoor de ophanging soms niet kan volgen.spruitje schreef:ik dacht nu echt dat jij al een tijdje met een nuvinci rondreed? of heb ik dat ergens echt verkeerd afgeleid uit de context.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: continu variabele transmissie
niet gezien dat het oorspronkelijke bericht hier al even stond
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: continu variabele transmissie
link werkt niet meer : http://www.bitraptor.com/index.htmlcrash-quest-dummy schreef:nog ene gevonden
http://www.bitraptor.com/en_edyson_CVT.html" onclick="window.open(this.href);return false;
zie patent https://worldwide.espacenet.com/publica ... ale=en_EP#
is een dubbel uitgevoerde ratelversnelling waarbij je zonder koppelrimpel van 0% (stilstand!) tot 700% kan met slechts 3% verlies. (proto5%) (ketting en eventuele geleidingsrollen nog bij te tellen.)
Dat is een pak minder dan via een elektrisch circuit met generator-omvormer-motor.
Stop Fueling Around
-
- chauffeur
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
- Postcode: 2310
- Fiets: Flevobike racer 28"
- Locatie: Rijkevorsel
- Contacteer:
Re: continu variabele transmissie
Waarom geen cvt, waar je de weerstand zelf kan kiezen: trappelen of stoempen?
Ik dacht ooit aan een tandriem met schuine tanden, die je kon opschuiven over een conische "cassette", variabele versnelling zonder extra verlies, maar die tandriemen vind je niet zomaar
Ik dacht ooit aan een tandriem met schuine tanden, die je kon opschuiven over een conische "cassette", variabele versnelling zonder extra verlies, maar die tandriemen vind je niet zomaar
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.
- Wim -de roetsende
- Public Relations
- Berichten: 750
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Velomobiel: MilanSL MK7
- Contacteer:
Re: continu variabele transmissie
Op deze website staan allemaal filmpjes. Er staan ook een paar filmpjes over de aandrijving van een Roeifiets.
https://rowingbike.com/media/
Dit komt heel dicht in de buurt van een cvt.
De oudere versie van de Rowingbike heette ook Rowingbike 222 CVT.
Misschien kom je hierdoor op een goed idee.
https://rowingbike.com/media/
Dit komt heel dicht in de buurt van een cvt.
De oudere versie van de Rowingbike heette ook Rowingbike 222 CVT.
Misschien kom je hierdoor op een goed idee.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
-
- chauffeur
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
- Postcode: 2310
- Fiets: Flevobike racer 28"
- Locatie: Rijkevorsel
- Contacteer:
Re: continu variabele transmissie
Een enkele rol/tandwiel die je in diameter kan laten veranderen is ook een optie, maar verder dan denken ben ik nog niet
Tja Wim dat is nu net het voordeel en het geniale van de roeifietsaandrijving: een veranderende versnelling, die toch zonder verlies kan worden gebruikt, nu het nog koppelen aan een continue aandrijving...
Tja Wim dat is nu net het voordeel en het geniale van de roeifietsaandrijving: een veranderende versnelling, die toch zonder verlies kan worden gebruikt, nu het nog koppelen aan een continue aandrijving...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.
- Wim -de roetsende
- Public Relations
- Berichten: 750
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Velomobiel: MilanSL MK7
- Contacteer:
Re: continu variabele transmissie
Tja, heeft Johan toch weer gelijk. "Elk voordeel hep se nadeel."Pleeboy schreef:Een enkele rol/tandwiel die je in diameter kan laten veranderen is ook een optie, maar verder dan denken ben ik nog niet
Tja Wim dat is nu net het voordeel en het geniale van de roeifietsaandrijving: een veranderende versnelling, die toch zonder verlies kan worden gebruikt, nu het nog koppelen aan een continue aandrijving...
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog