Pagina 4 van 4

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: do 27 sep 2018, 8:03
door DennisTheMenace
Ik rij nu al een half jaar met een tubeless almotion achter op de standaard (niet tubeless) quest velgen, tot hiertoe geen enkel probleem en geen enkel lek👍☺️

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: do 27 sep 2018, 8:59
door Ares
Achhteraan lag er bij mij een pro one ook en heb de almotion snel na een lek moeten leggen. Hij ligt dus met binnenband nu omdat ik als het kouder wordt weer m'n contact winter ga leggen en eventueel de marathon winter als het echt vriest. Dat continue wisselen is niet zo handig met de latex er in dus hou dat alleen voor na de winter. :)

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk


Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: do 27 sep 2018, 10:57
door DennisTheMenace
Maar waarom wil je dan achter een nieuwe velg leggen?

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: do 27 sep 2018, 21:09
door Ares
Omdat de pro one op hoge druk toch ook wat durfde lossen... En als je dan toch bezig bent met velgen te veranderen, waarom geen 3 ipv 2 ;)

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: do 28 mei 2020, 22:02
door DennisTheMenace
Conclusies na een aantal 1000en kms met verschillende fietsen:
Bijna al mijn fietsen zijn nu tubeless, op uitzondering van mijn quest die vooraan nog geen geschikte velgen heeft.

Aantal platte banden in 2020: 3 stuks, allemaal vooraan met de Quest (Marathon plus die nog niet tubeless ligt) #-o

Op de highracer liggen nu sinds 3 jaar schwalbe Ones tubeless, die zijn bijna versleten, nooit lek mee gereden (+4000km)
Op de DF liggen in de zomer conti speed contact 28-406 (goedkoopste tubeless band ever) en Schwalbe almotion ( de officieel niet-tubeless versie)
In de winter leg ik vanvoor dan M+, eveneens tubeless (mijn vorige 3 lekken op de quest hadden perfect gedicht geweest indien tubeless)

1 keer ben ik moeten stoppen met de DF wegens (te) platte band, die heb ik dan onderweg even bijgepompt en sindsdien niet meer naar omgezien. Met de Highracer heb ik al een aantal keren een beetje drukverlies gehad. Telkens was ik blijkbaar ergens ingereden want er waren 'natte" plekjes op het loopvlak te bespeuren. Een binnenband had ik dan waarschijnlijk onderweg moeten herstellen.
Bandendruk kijk ik elke week na, meestal moet ik een beetje bijpompen.

Afbeelding

Aan een paar zaken hou ik me wel:
- Nooit meer dan 6bar in een band.
- Gebruik nu enkel nog Stans Race sealant, wat zowat alles van de eerste keer dichtkrijgt.
- Niet meer bijvullen via de ventielen, de fibers die in de sealant zitten, blijven in de ventielen kleven en veroorzaken paradoxaal genoeg voor fittende/verstopte ventielen. :roll:
- Altijd geschikte velgen gebruiken uiteraard.

Voor pech onderweg heb ik nog steeds binnenbanden en een dynaplug repair tool bij, kan echter nog geen ervaring delen ivm reparaties onderweg.

Nadeel van tubeless: even snel banden wisselen is niet meer zo eenvoudig. Latex van de oude in de nieuwe band overhevelen is een beetje prutswerk,geen ramp maar wel wat meer werk.
Bijkomend heb je bij sommige banden een compressor/tire booster nodig om hem de eerste keer op de velg te "ploppen".

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: vr 29 mei 2020, 16:24
door bicky
Wat is het voordeel van tubeless? ben je effectief sneller?
je kan ook een binnenband met sealant gebruiken. heb je ook minder lekken dus dat zie ik niet als voordeel

Re: Velomobiel tubeless

Geplaatst: vr 29 mei 2020, 22:08
door DennisTheMenace
Wat is het voordeel van tubeless? ben je effectief sneller?
Of ik sneller ben, heb ik niet getest maar vermoedelijk wel, ik doe het vooral omdat ik niet graag aan de kant van de weg banden wissel.

Klopt dat je ook binnenbanden met sealant kan monteren maar daar heb ik geen ervaring mee. Ze zijn wel zwaarder en geven een hogere rolweerstand dus zo goed als zeker trager.
Als ik gewicht/extra onderdelen kan uitsparen en bovendien sneller zijn, is de keuze voor mij persoonlijk snel gemaakt. (Risico op klapbanden is ook veel kleiner met tubeless.)