Conclusies na een aantal 1000en kms met verschillende fietsen:
Bijna al mijn fietsen zijn nu tubeless, op uitzondering van mijn quest die vooraan nog geen geschikte velgen heeft.
Aantal platte banden in 2020: 3 stuks, allemaal vooraan met de Quest (Marathon plus die nog niet tubeless ligt)
Op de highracer liggen nu sinds 3 jaar schwalbe Ones tubeless, die zijn bijna versleten, nooit lek mee gereden (+4000km)
Op de DF liggen in de zomer conti speed contact 28-406 (goedkoopste tubeless band ever) en Schwalbe almotion ( de officieel niet-tubeless versie)
In de winter leg ik vanvoor dan M+, eveneens tubeless (mijn vorige 3 lekken op de quest hadden perfect gedicht geweest indien tubeless)
1 keer ben ik moeten stoppen met de DF wegens (te) platte band, die heb ik dan onderweg even bijgepompt en sindsdien niet meer naar omgezien. Met de Highracer heb ik al een aantal keren een beetje drukverlies gehad. Telkens was ik blijkbaar ergens ingereden want er waren 'natte" plekjes op het loopvlak te bespeuren. Een binnenband had ik dan waarschijnlijk onderweg moeten herstellen.
Bandendruk kijk ik elke week na, meestal moet ik een beetje bijpompen.
Aan een paar zaken hou ik me wel:
- Nooit meer dan 6bar in een band.
- Gebruik nu enkel nog Stans Race sealant, wat zowat alles van de eerste keer dichtkrijgt.
- Niet meer bijvullen via de ventielen, de fibers die in de sealant zitten, blijven in de ventielen kleven en veroorzaken paradoxaal genoeg voor fittende/verstopte ventielen.
- Altijd geschikte velgen gebruiken uiteraard.
Voor pech onderweg heb ik nog steeds binnenbanden en een dynaplug repair tool bij, kan echter nog geen ervaring delen ivm reparaties onderweg.
Nadeel van tubeless: even snel banden wisselen is niet meer zo eenvoudig. Latex van de oude in de nieuwe band overhevelen is een beetje prutswerk,geen ramp maar wel wat meer werk.
Bijkomend heb je bij sommige banden een compressor/tire booster nodig om hem de eerste keer op de velg te "ploppen".