velomobiel veilig

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

velomobiel veilig

#1 Bericht door fcapri »

toch maar eens aanhalen dat velomobiels best veilig zijn.
vanmorgen was ik aan het rijden en de baan was iets verder afgesloten (wegenwerken). ik was even op de gsm aan het kijken welke route het beste (kortste) was met de fiets, want zomaar 10km omrijden via de auto-wegomlegging zag ik niet zitten.
half op straat, half op de gps kijkens had ik de zwarte stilstaande auto niet zien staan op de weg. ben er vol tegen gereden.

ikzelf heb NIKS, geen schrammetje, geen pijn, en t was toch een behoorlijke klap. ben ik blij dat ik een gesloten VM rijd en niet met een gewone fiets of open ligfiets. de FAW heeft helaas minder geluk gehad. de polyester neus heeft veel van de slag opgevangen, het plexi glas is helemaal kapot

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: velomobiel veilig

#2 Bericht door Wouter D »

zo zie je maar dat een ongeval snel gebeurd is. Is er iets aan de auto? en wie is er wettelijk gezien in fout? Heeft dde bestuurder van de auto gezien dat je afgeleid was of heb je het aan zijn neus gehangen :-)

Als je eraan denkt dat je met een gewone ligger zou geweest zijn, was je trapboom wsk behoorlijk verbogen of misschien wel je gehele frame perto.
Was je met een bukker geweest, was je fiets misschien Perto en was jij waarschijnlijk gaan vliegen

Ikzelf vind binnen eigen ervaring de velomobiel ook veiliger. Maar dan vooral in beschermde factor. Verder moeten we evenzeer en meestal nog defensiever gaan rijden dan met een gewone fiets.

Fijn dat je er zelf niets aan het overgehouden.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij kan (kon?) je bij velomobiel.nl de polyester neus nog steeds los bestellen bij hun.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: velomobiel veilig

#3 Bericht door fcapri »

t was een geparkeerd zwart voertuig, en om 6h smorgens zie je die niet van ver staan.
heb diene mens uit zijn bed moeten bellen, want een balpen voor de gegevens achter te laten had ik niet. die was verbaasd dat ik niet was doorgereden.t gebeurd er regelmatig dat ze zijn auto aanrijden en vluchten.
er stonden witte krassen op de hoek van zijn achterbumper. op het werk aangekomen eens goed bekeken en de grijze verf is weg van de polyester neus. die was origineel zwart en ik heb die overspoten met een dikke grijze verf (anti steenslag voor op autos). veel kans dat je dat wit er gewoon kan afwrijven. straks eens passeren om te kijken en eventueel aanrijdingspapieren in te vullen.

de GPS stond open op de telefoon (in de telefoonhouder), dus de eigenaar zal wel geweten hebben wat er is gebeurd.

met een gewone fiets was ik zowieso gekwetst geweest aan been/hand/voet. maarja, met de gewone fiets zou ik geen alternatieve routes nemen om eens een ander uitzicht te hebben. dat is een luxe die je wel hebt in een VM. GPS open en rijden maar

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: velomobiel veilig

#4 Bericht door Peter J »

Gelukkig ben je niet gewond, materiële schade is niet aangenaam maar meestal oplosbaar en als ik zo je relaas lees dan valt het nog vrij goed mee. :wink:
Wat die gps betreft, ik rijd de laatste tijd steeds minder met mijn gps omdat ik al een aantal keren op het jaagpad langs de vele kanalen die ik regelmatig
passeer van mijn lijn ben afgeweken tijdens het werpen van een blik op de gps en ik ben nu niet zo'n goede zwemmer en heb nog veel minder zin in een nat
pak en een Milan ergens op de bodem van zo'n kanaal...
Ik ga een beetje terug in de tijd, route plannen en bekijken op kaart of pc en dan memoriseren en dat lukt eigenlijk vrij aardig, ik geniet ook weer meer van
de omgeving en zie dingen die me bij het rijden met gps niet opgevallen waren... En stel dat ik toch ergens moet omrijden en het niet meer weet dan spreek
ik gewoon iemand aan en binnen de kortste keren ben ik weer op het goede pad. :D 8)
Dus bij deze... rijd je met een gps hou dan toch je aandacht liever op de weg want zoals hierboven blijkt... een ongeval ligt in een heel klein hoekje. :)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: velomobiel veilig

#5 Bericht door bicky »

Rijden achterop een ander voertuig ben je jezelf normaal altijd in fout.
Bij rijden op een geparkeerd voertuig ben je zeker in fout

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: velomobiel veilig

#6 Bericht door fcapri »

het in fout zijn staat hier niet in vraag, dat weet ik zelf ook wel.
1e ongeluk in fout op 26800km en 6jaar fietsen :(

allemaal door wegenwerken, onbekend terrein, een inhalende auto en een zwart geparkeerd voertuig. ik had het voertuig in de verte niet gezien, en was voor het inhalende voertuig uiterst rechts gaan rijden. pech gehad.

de herstelling is al ingezet.
beschadigde neus zonder glas erin
Afbeelding

rechts boven zie je de schade. in de snuit voorraan zitten ook 2 barsten, dit was iets wat me al stoorde. de kap was al eens hersteld door nieuwe matjes en hars in te gieten (langs binnen). echter houd die niet en pelde alles los. ik heb geen idee welk spul ik nodig heb om dit te herstellen, lijkt mij geen polyester te zijn:
Afbeelding

replica glas aan het maken. hier heb ik geluk had. in de doehetzelf hebben ze enkel grote platen van 1meter lang. maar naast die kast stond een klein brokje van 30x50cm. mocht ik gratis hebben :D . de vorm is gelijk hoor, ook al zegt de foto anders. de bovenste is vlak, de onderste is namelijk in een cirkel geplooid.
Afbeelding

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: velomobiel veilig

#7 Bericht door k@rolus »

Het gevaar schuilt soms in een klein ( donker ) hoekje ... Succes met de herstelling :wink:

Plaats reactie