20/08/2017 Kanalentocht 230 km.

Alles over toertochten, doortrapperstochten, evenementen in West -Oostvlaanderen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

20/08/2017 Kanalentocht 230 km.

#1 Bericht door Ronnius »

Ik heb het idee opgevat om op zondag 20 augustus de kanalentocht te fietsen.
Zo een 230 km, voor mij start en aankomst in Gent - Sint-Amandsberg.

Ik denk te vertrekken rond 7 uur met de Orca en richtsnelheid is, gezien de afstand, 25-27 km/u kruissnelheid.
Er wordt in wijzerszin gereden: deel 1, deel 2, deel 3

Normaal steek ik de Schelde over via het veer Appels-Berlare, maar aangezien dat de eerste oversteek pas om 9 uur is zou dat wat laat kunnen zijn. Daarom ga ik een brug nemen, weet nog niet welke, deze aan het cafe 't Oud Brughuys (met een eind slecht beton na de oversteek) of in Dendermonde (een omweg, maar wat maken een paar km uit op meer dan 200 km).

Ik heb eten en drinken bij voor de hele dag, ik sluit een terrasje niet uit,
maar gezien de afstand hoeven we niet te lanterfanten om pas 's avonds thuis te komen.

Wie mee wil...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Zondag 20 oogst, Kanalentocht 230 km.

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef:Ik heb het idee opgevat om op zondag 20 augustus de kanalentocht te fietsen.
Als dat geen goed idee is!!! =D>

Maar...

Hier komt de schoolmeester met het opgestoken vingertje. :wink: :mrgreen:

Enkele opmerkingen:

Ronnius schreef:deel 1
a. Werken in Aalst. Geen idee evenwel of het jaagpad nog bereikbaar is. Spruitje weet ongetwijfeld wel hoe de vork daar aan de steel zit.

b. In Geraardsbergen wordt er gewerkt aan de sluis. Je kan daar de Dender niet volgen. Omleiding staat uitgepijld.

Ronnius schreef: deel 2
a. In Lessen kan je er altijd voor kiezen om het ophaalbrugje bij de Chemin du Tordoir over te gaan. Dan rij je door het hart van de stad en dat is eigenlijk mooier dan de kant van het station. Er ligt een doorsteek langs de Dender die uitkomt op de Rue Général Freyberg, maar dat paadje is niet zo handig met een velomobiel. Dan neem je beter de Rue des Quatres Fils Aymon.

b. Na de brug over de Dender in Lessen kan je na de frituur - in de veronderstelling dat die er nog is, want het is al een tijdje geleden dat ik in die richting uitging - onmiddellijk rechts. Juist voor het oorlogsmonument. En dat zal er wel nog altijd staan. Nu ja, een mens weet nooit. Op die manier vermijd je de slechte kasseien van de Rue Renoir en fiets je onmiddellijk langs de Dender.

c. In Aat moet je wat opletten als je de verschillende onderdoorsteken neemt.

d. Waarom wijk je na Aat van de Dender af om een stukje de Steenweg op Bergen te volgen?

e. Ook geen reden om dat bij Ecacheries te doen. Je kan probleemloos de Dender volgen tot in Stambruges.

f. In Blaton neem je de oostkant van het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes. Ik ben geneigd om eerder de andere zijde te volgen. Het fietst iets vlotter en die kant ligt er iets beter bij. Maak je wel geen begoochelingen: aan beide zijden is het jaagpad in betonplaten en die hebben op meerdere plaatsen hun houdbaarheidsdatum al ruim bereikt. Tot mijn verrassing én vreugde zag ik in juni ll. dat enkele heel slechte delen in asfalt waren herlegd. Er is hoop! Ook in Wallonië! :wink:

g. In Péronnes moet je dan langs de grote sluis naar de Schelde. Probleemloos te doen met de velomobiel.

h. Met een kort klimmetje kan onmiddellijk na de N52 (nabij Péronnes) naar de andere kant van de Schelde. Je gaat dan over de oude spoorwegbrug. Veel leuker fietsen aan die andere kant. Ook al omdat je dan een mooi zicht hebt op het kasteel van Antoing.

i. Na Antoing zal je enkele keren van het jaagpad gestuurd worden. Ook aan de Waalse waterwegen begint men, net als in Vlaanderen, hier en daar kades af te sluiten. Waarom is niet altijd duidelijk, want ik zag daar bij een recente fietstocht geen enkele economische activiteit meer. Opletten voor de vervelende betonblokken bij de omleiding aan de oude site van de cementfabriek van Antoing! Heel nauw geplaatst en beperkt zicht op mogelijke tegenligger.

j. In Doornik zijn er langs de Schelde ingrijpende werken aan de gang. Toen ik laatst in juni daar was, kon je niet fietsen aan de delen van de rechteroever. Pas bij de Pont de Fer kon ik wisselen. Je blijft dus best aan dezelfde oever aan de Doornikse ring. De wegen in Doornik liggen er niet altijd even "kreukvrij" bij. Ook een hoop rommelige kasseien. Je bent gewaarschuwd! :wink:
Ronnius schreef: deel 3
a. Rustig fietsen geblazen als je in de buurt van Escanaffles komt. Op meerdere plaatsen liggen de betonplaten er schots en scheef bij met flink wat barsten! Aandacht erbij houden. Ook al omdat daar schoon vrouwvolk werd gesignaleerd! :D
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Zondag 20 oogst, Kanalentocht 230 km.

#3 Bericht door Ronnius »

eeuwige reiziger schreef: Hier komt de schoolmeester met het opgestoken vingertje. :wink: :mrgreen:

Enkele opmerkingen:


d. Waarom wijk je na Aat van de Dender af om een stukje de Steenweg op Bergen te volgen?

e. Ook geen reden om dat bij Ecacheries te doen. Je kan probleemloos de Dender volgen tot in Stambruges.
Hier de opgestoken vinger van een Orcaan #-o

De route die ik uitgestippeld is, is op basis van mijn ervaringen van enkele jaren geleden.
Toen ik met de Grasshopper dezelfde route gedaan heb.
De track liep toen ook zoveel mogelijk langs het water.
Maar bvb op bovenstaande plaatsen werd ik omgeleid,
meer bepaald het was afgezet met hekkens.
Als ik daar nu door kan dan ga ik dat ook doen.
En dan worden de tracks opnieuw aangepast.

Dat er her en dar werken aan de gang zijn (ook op zondag) besef ik maar al te goed.
Ik herinner me nog dat ik toen tussen Dendermonde en Aalst
plots ook van het jaagpad werd "gejaagd" via een omleiding.

In Lessen weet ik ook dat ik toen ter plaatse de track heb moeten verlaten
dit omdat het onmogelijk was om er door te komen.

Dus het geheel ik nu online heb geplaatst is gebaseerd op feiten
weliswaar van enkele jaren geleden maar toch.
Het is niet helemaal een blind uitgetekende track.

Zover het "Orcaans" vingertje #-o
Het staat je altijd vrij mij te loodsen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Zondag 20 oogst, Kanalentocht 230 km.

#4 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef: Zover het "Orcaans" vingertje #-o
Het staat je altijd vrij mij te loodsen.
Hier komt de andere vinger! Welke zeg ik niet... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Even ernstig. Het stuk kanaal Nimy-Blaton-Péronnes en de Schelde tot aan het kanaal Bossuit-Kortrijk heb ik in juni gedaan. Toen kon ik op alle plaatsen door waar jij afwijkt.

In Wallonië weet je natuurlijk nooit, want de SPW doet in de meeste gevallen zelfs niet de moeite om op haar eigen site werken aan te kondigen en de omleidingen aan te geven.


Loodsen? Klinkt nogal nat. Liever gidsen dan... :wink:

Ik noteer het in de agenda. Alleen... Weet dat de man wikt maar de vrouw beslist! :x :( #-o
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Zondag 20 oogst, Kanalentocht 230 km.

#5 Bericht door paulheyndrickx »

Op 4 augustus van Ninove tot Schellebelle Aard gefietst langsheen het jaagpad. Enkel in Aalst moet je tussen het stadsverkeer. Geen werken of omleidingen.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Zondag 20 oogst, Kanalentocht 230 km.

#6 Bericht door Wouter D »

In Aalst valt stads verkeer mee hoor.
Van Tragel. Rechtdoor het jagerspad op. Zelfde kant van dender blijven.
Onder de spoorwegbrug door en dan oversteken via Sint Anna brug (Vaartstraat)
Over brug rechts terug je track volgen via Frits de wolf straat
Net voor kruispunt met N9 kan je naar links. Op je linkerkant heb je een terras. Daar het pad volgend. Je komt aan een tunneltje onder de N9 doe terug aan dender uitkomt.
Van de werken in Aalst heb je geen last.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Zondag 20 oogst, Kanalentocht 230 km.

#7 Bericht door Ronnius »

eeuwige reiziger schreef: Hier komt de andere vinger! Welke zeg ik niet... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Wie zegt dat het niet dezelfde vinger is =D>
eeuwige reiziger schreef:Even ernstig. Het stuk kanaal Nimy-Blaton-Péronnes en de Schelde tot aan het kanaal Bossuit-Kortrijk heb ik in juni gedaan. Toen kon ik op alle plaatsen door waar jij afwijkt.
Ik geloof je best, bij mij is het al een paar jaar geleden.
eeuwige reiziger schreef:Weet dat de man wikt maar de vrouw beslist! :x :( #-o
En zijn de kinderen wellicht baas
spruitje schreef: Van Tragel. Rechtdoor het jagerspad op. Zelfde kant van dender blijven.
Onder de spoorwegbrug door en dan oversteken via Sint Anna brug (Vaartstraat)
Over brug rechts terug je track volgen via Frits de wolf straat
Net voor kruispunt met N9 kan je naar links. Op je linkerkant heb je een terras. Daar het pad volgend. Je komt aan een tunneltje onder de N9 doe terug aan dender uitkomt.
Dat van het jaagpad volgen tot achter het station weet ik ook sinds eind juli, toen ben ik voorbij het station vastgelopen, maar dat ik aan de Vaartstraat moest oversteken wist ik niet, had de track niet bij.

Dat tunneltje ken ik ondertussen, ontdekt toen ik daar de tweede keer in de buurt was. De eerste keer in het midden van de straat vastgelopen toen ik zag dat ik aan de overkant niet zomaar het fietspad op kon (hoge boordsteen). Ondertussen heb ik dat tunneltje al een paar keer gebruikt.

---

De tracks gaan na de rit weer aangepast worden.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Zondag 20 oogst, Kanalentocht 230 km.

#8 Bericht door fujin »

't Zal mij niet gegund zijn.
Als goed ik ga ik dan Holland Venetietocht doen in de buurt van Giethoorn.

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Zondag 20 oogst, Kanalentocht 230 km.

#9 Bericht door luki »

spijtig maar ik moet op verlof :D
Gebaseerd op recente ervaringen met een tochtje langs de Dender:
- werken in Aalst, je kunt niet meer de Dender zomaar volgen. Aangegeven omleiding is ontsproten uit het brein van een Kafka minded ambtenaar
- werken aan sluis in Deux Acres, korte omleiding is goed aangegeven en ok
- werken aan sluis in Geraadsbergen, omleiding is ...niet aangegeven. Alternatief is ok maar het is niet eenvoudig om terug op de haalweg te geraken

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Zondag 20 oogst, Kanalentocht 230 km.

#10 Bericht door eeuwige reiziger »

luki schreef: - werken aan sluis in Geraadsbergen, omleiding is ...niet aangegeven. Alternatief is ok maar het is niet eenvoudig om terug op de haalweg te geraken
Er staan nochtans omleidingspijlen voor de brug aan 't Sas. De omleiding stuurt fietsers uiteindelijk achter Den Bleek weer het jaagpad op. Ter hoogte van de aanlegsteiger voor plezierbootjes.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Zondag 20 oogst, Kanalentocht 230 km.

#11 Bericht door Ronnius »

Ik zal er wel geraken. De vorige keer ben ik vertrokken met een uitgestippelde track op de gps en ik ben ook terug in Gent geraakt via het traject dat ik wou. Hier en daar een omleiding en soms even zoeken maar we kwamen er wel en toen was het met de Grasshopper wat een pak trager is en ik ben toen ook veel later vertrokken (na 9 uur).
---
Normaal gezien wou ik de rit het laatste weekend van augustus maken, maar aangezien ik nu ik de kans heb zou ik ook eens bij West Vlaanderens mooiste in Roeselare willen aantreden. (maar ik vind het hier niet direct op het forum terug).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Zondag 20 oogst, Kanalentocht 230 km.

#12 Bericht door Jo2p »

Ronnius schreef:Ik heb het idee opgevat om op zondag 20 augustus de kanalentocht te fietsen.
Zo een 230 km, voor mij start en aankomst in Gent - Sint-Amandsberg.

Ik denk te vertrekken rond 7 uur met de Orca en richtsnelheid is, gezien de afstand, 25-27 km/u kruissnelheid.
Hoe doe je dat met de ondersteuning, op eco? Met die kruissnelheid zit je continue met je ondersteuning bij en dat kost accu lading.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Zondag 20 oogst, Kanalentocht 230 km.

#13 Bericht door Wouter D »

Ronnius schreef: ---
Normaal gezien wou ik de rit het laatste weekend van augustus maken, maar aangezien ik nu ik de kans heb zou ik ook eens bij West Vlaanderens mooiste in Roeselare willen aantreden. (maar ik vind het hier niet direct op het forum terug).

http://ligfietser.be/forum/viewtopic.ph ... 41#p138941

Je haalt het nog wel hoor Ronny.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Zondag 20 oogst, Kanalentocht 230 km.

#14 Bericht door Ronnius »

Jo2p schreef:
Ronnius schreef:Ik heb het idee opgevat om op zondag 20 augustus de kanalentocht te fietsen.
Zo een 230 km, voor mij start en aankomst in Gent - Sint-Amandsberg.

Ik denk te vertrekken rond 7 uur met de Orca en richtsnelheid is, gezien de afstand, 25-27 km/u kruissnelheid.
Hoe doe je dat met de ondersteuning, op eco? Met die kruissnelheid zit je continue met je ondersteuning bij en dat kost accu lading.
Yep op eco stand. Ik rij nu met een Crystalyte batterij, welke iets lichter is dan de originele Flevobike batterij.
Daarmee haal ik theoretisch 270 km, in de praktijk bleek na 227 km de ondersteuning nog full power te werken.
En eens er 202 km met gereden waarvan de eerste 70 in eco de rest is stand 2. En de batterij nog steeds niet leeg.
Met de flevobike batterij haal ik, praktijk getest, in eco stand 360 km. Meer uitleg vind je --> hier <--
Het kan natuurlijk meespelen dat ik een hoge cadans heb (moet opletten met dat te vermelden sommigen mensen lezen dat niet graag)
Maar bij een hoge cadans heb je een lichte tred en omdat de Orca een krachtsensor heeft stuwt de motor dan ook weinig mee.
Maar ik voel het wel als ik kracht moet zetten, bvb een helling of vertrekken na een stop.
spruitje schreef: http://ligfietser.be/forum/viewtopic.ph ... 41#p138941

Je haalt het nog wel hoor Ronny.
aha, de topic zat verborgen bij de evenementen.
Was aan het zoeken in de WOL-only afdeling #-o
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Zondag 20 oogst, Kanalentocht 230 km.

#15 Bericht door Jo2p »

Ronnius schreef:
Jo2p schreef:
Ronnius schreef:Ik heb het idee opgevat om op zondag 20 augustus de kanalentocht te fietsen.
Zo een 230 km, voor mij start en aankomst in Gent - Sint-Amandsberg.

Ik denk te vertrekken rond 7 uur met de Orca en richtsnelheid is, gezien de afstand, 25-27 km/u kruissnelheid.
Hoe doe je dat met de ondersteuning, op eco? Met die kruissnelheid zit je continue met je ondersteuning bij en dat kost accu lading.
Yep op eco stand. Ik rij nu met een Crystalyte batterij, welke iets lichter is dan de originele Flevobike batterij.
Daarmee haal ik theoretisch 270 km, in de praktijk bleek na 227 km de ondersteuning nog full power te werken.
En eens er 202 km met gereden waarvan de eerste 70 in eco de rest is stand 2. En de batterij nog steeds niet leeg.
Met de flevobike batterij haal ik, praktijk getest, in eco stand 360 km. Meer uitleg vind je --> hier <--
Het kan natuurlijk meespelen dat ik een hoge cadans heb (moet opletten met dat te vermelden sommigen mensen lezen dat niet graag)
Maar bij een hoge cadans heb je een lichte tred en omdat de Orca een krachtsensor heeft stuwt de motor dan ook weinig mee.
Maar ik voel het wel als ik kracht moet zetten, bvb een helling of vertrekken na een stop.
Dank, heb je blog gelezen. Jouw verhaal lijkt wel wat op mijn beleving. In de eco net te weinig prut, en in standaard brand je de batterij te snel op. Ga eerst maar eens spelen met de knoppen, dus als ik op snelheid ben, zo ergens bij de 20km/u dan op eco zetten. Als dat bevalt maar eens naar Dronten toe voor een aanpassing. Wel jammer dat je dat niet zelf kunt instellen.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Plaats reactie