M5 m-racer testen

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#16 Bericht door janV »

spruitje schreef:Fcapri, eigenlijk moet ik je volledig gaan tegenspreken. Alleen ga ik de term driewieler vervangen door velomobiel.

Als je traject weinig stoppen. Lange stukken jaagpad en zo inhoud is een velomobiel ideaal. Je bent ook wel beter beschermd tegen de weersomstandigheden.

Als je veel moet stoppen, en/of veel bochten hebt ben je beter met een tweewieler. Uitkijken doe je maar met één voet. De andere blijft ingeklikt in bovenste stand. Ideaal om te vertrekken.

Het is duidelijk dat jij niet veel met een tweewieler ligfiets hebt gereden.
Ik ben het volledig eens met spruitje (wat betreft die laatste zin, daar kan ik me niet over uitspreken) het heeft dan ook niets te maken of je veel met ligfiets gereden hebt _ is gewoon fysica, stoppen en terug vertrekken is gewoon traagheid weetje nog wel de wet van Newton massa die je terug in beweging moet krijgen en hoe groter de massa (gewicht) des te trager gaat dat_en dan is er ook nog zoiets als inertie van de wielen, wielen die je terug op snelheid moet krijgen. Bij stoppen en vertrekken is het de traagheid (massa,gewicht) dat meest bepalend is, bij bochten is de inertie meest bepalend. Bij lange rechte stukken is de aerodynamica bepalend.

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#17 Bericht door Pauvre Mouton »

De reactie van fcapri heeft me aan 't rekenen gezet daar je inderdaad rechtstreeks per velomobiel naar het werk kan.

Mijn huidige verplaatsing:
fiets old-school-mtb (thuis > station Genk: 11 km): 0u25
trein (station Genk - station Brussel-Noord: 100 km): 1u30
wandelen (station Brussel-Noord - werk: enkele meters): 0u05
totaal: 02u00

Mogelijke verplaatsing met velomobiel:
(juiste traject niet gekend, voorlopig een snelle berekening met google maps)
velomobiel (thuis > werk: 100 km): 03u00 (gemiddelde van +/- 35km/u)
parkeer- en wandeltijd: 00u10
totaal: 03u10

Fietsvergoeding:
0,20 €/km

Conclusies:
Het terugverdienen van de investering aankoop velomobiel lijkt doenbaar met een dagvergoeding van 40 € (100 km x 2 x 0,2 €/km) dat ik met de velomobiel kan gaan.
Kwestie sportieve inspanning kan 200 km/dag ook al tellen, 6u fietsen is bijna volle dagtaak, en vaarwel dutje of krant lezen op de trein ;-)

's Morgens lijkt het nog acceptabel als ik om 4u20 vertrek (zelfde tijdstip als bij mijn huidige verplaatsing), ben ik in Brussel op het werk omstreeks 7u30.
's Avonds ligt het wat aan de late kant als ik om 15u15 vertrek, ben ik thuis omstreeks 18u25.
Dat laatste is net wat aan de late kant, temeer ik een zoontje heb met speciale zorgen en vrouwlief me afmaakt als ze er gans alleen voorstaat....jammer.

Kan een velomobiel op de trein voor de terugreis? :mrgreen:
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#18 Bericht door Pauvre Mouton »

marksje schreef: Wat ik wel kan aanraden zijn dubbelzijdige klikpedalen (type mbk), bij gewone race-klikkers moet je altijd dat ding naar de juiste kant draaien om in te klikken.
bvb zoiets : https://www.bikester.be/fietsonderdelen ... 51008.html daar kun je zelfs, als het maar voor even is, met schoenen zonder plaatjes fietsen.
Heb ik ook zitten bedenken, daar je dan ook met normale schoenen een ritje kan maken.
janV schreef: ik heb spd sl, die pedalen hangen altijd mooi vertikaal dus gewoon instampen en weg
Of de juiste zoeken die zich automatisch goed hangen, is ook een optie.
My smile is always in shape!

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#19 Bericht door fcapri »

Pauvre Mouton schreef:
Kan een velomobiel op de trein voor de terugreis? :mrgreen:
dat zou ik niet doen, gaat je een pak geld meer kosten op de trein.
maar elke 2dagen gaan hé.
1dag op met de VM, savonds terug naar huis met trein en gewone fiets
2edag op met gewone fiets en trein, terug met de VM
dan zou je 400km per week doen (ik zit aan 310km/week) en krijg je hiervoor 80€. dat zou maandelijks een 320€ zijn en heb je op jaarbasis tegen de 4000€.
heb je toch al een backup systeem als de treinen eens staken ook. jij hebt natuurlijk een snelle treinverbinding. ik moest 2x overstappen en was vaak de aansluiting kwijt. dan komt er ineens 30 of 60min bij op een dag. een ritje van 100km is niet te onderschatten hoor maar met een gewone fiets zou ik daar zowieso niet aan beginnen

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#20 Bericht door Wouter D »

Sorry dat ik de draad even onderbreek en door een andere bril ga kijken...


Is dichterbij werken geen optie? dikwijls is werk dat minder veraf ligt, met dus minder woonwerkverkeer, een veel interessantere promotie dan een financiële. Ook al krijg je je treinticket vergoed of een vette fietsvergoeding (40€/dag is niet min). Dat hoeft per definitie niet bij dezelfde werkgever te zijn.

Als ik het nu zie ben je 4à5u onderweg van en naar je werk, Met de fiets zou dat al snel 6à7 u zijn.

Er zijn maar 24u in een dag;
in gemiddelden maak ik dan volgende rekensom:
5 u forens
8 u werk
8 u slaap

Hou je 3 u per dag over aan vrije tijd, boodschappen, je kinderen graag zien en verzorgen. In gevel je forenst met de fiets, kan dat zelfs inkrimpen tot 1à2u per dag.
Slapen en werken kan je niet veel aan knabbelen, Woonwerkverkeer kan je soms wel inkrimpen,
Hoeveel is de qualitytime met je gezin je waard? Hoe veel belang hecht je aan je huidig loon.

als je bvb ipv 100km maar 30km van de huis werkt, kan je nog steeds met de fiets en toch meer van je leven genieten...

Is maar eens luidop nadenken he :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#21 Bericht door Pauvre Mouton »

Spruitje daar heb je helemaal gelijk in.

Toch heb ik een leuke job, goed betaald, goede werkzekerheid, flexibele verlofregeling maar spijtig genoeg ver van huis.
Het pendelen lukt behoorlijk goed nog. Vroeg vertrekken om op acceptabel uur 's avonds thuis te zijn, is het strijdplan momenteel en dat in combinatie met 2 dagen per week thuiswerk. Vooral dat laatste is een zegen.
Wel moet ik toegeven soms samen met de kids mee in te slapen :wink: een teken dat de slaaptank leeg is.

Ja ik droom vaak van een job dichterbij huis, want het pendelen van dit formaat is "verloren tijd" in mijn geval.
Maar ik kan niet zo eenvoudig jobhoppen met de financiële druk van allerlei leningen en extra zorgen voor onze oudste zoon en mijn zekerheden overboord gooien.

De verplaatsing per velomobiel naar Brussel zie ik niet zitten vermits dat behoorlijk in de kleren zal kruipen.
Daarbuiten zie ik me niet snel in de velomobiel kruipen voor tochtjes rond de kerktoren. Daarom toch de voorkeur aan een open ligfiets.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#22 Bericht door Wouter D »

begrijpelijk. Het enige waar ik momenteel nog niet in volg...

wil je een open ligfiets voor de forens naar Brussel of wil je een open ligger voor de forens naar het station van Genk
of wil je op termijn forensen naar één van de tussenliggende stations tussen Genk en Brussel.

Dan moet je je naast de keuze van je ligfiets vooral gaan afvragen waar je je fiets veilig kwijt kan zonder dat hij ongewenst vervanderd van eigenaar want dat zou pas jammer zijn.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#23 Bericht door Pauvre Mouton »

Een rechtstreekse verplaatsing naar Brussel lijlt me niet haalbaar zoals eerder aangegeven.

Dus Genk (11 km korte route, 17 km met kleine omweg) of zoals je aangeeft een station wat verderop kan eventueel ook nog (30 km afstand).
Station Genk heeft een afsluitbare betaalparking voor fietsen dus daar kan "het" veilig worden achtergelaten.
De gratis fietsenstalling riskeer ik niet voor een dure ligfiets.
De andere stations binnen aanvaardbare afstand lijken geen afsluitbare fietsenstalling te hebben. Maar dat moet ik eens goed onderzoeken en navragen op het werk of de fietsvergoeding ook gegeven wordt naar het niet dichtstbijzijnde station.

Hint 1: zoals het onderwerp van deze post luidt, een M5 M-racer achtig iets had ik dus in gedachten.
Enkel bekijken dat er wat bagage (kleding, laptop, zowat 30 liter inhoud moet volstaan) meekan maar de meesten zijn wel uit te rusten met banaantassen (weet wel niet of dit ideaal is om als rugzak mee te nemen op de trein?).
My smile is always in shape!

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#24 Bericht door fcapri »

een treinabbonement kost per km.
dat zal voor je werkgever dus goedkoper worden als jij een station neemt dat 30km dichter is. dat jij dan 30km moet afleggen naar dat station is uw keuze. jij mag evengoed 60km fietsen naar leuven en van daar de trein nemen.
MAAAR: wat niet werkt, is dat jij een trein abbonement hebt van genk naar brussel, en dat je dan de trein zou nemen in leuven en fietsvergoeding naar leuven binnenbrengen. je werkgever betaald dan al de rit genk-leuven via je trein abbonement en zal dat niet nog eens betalen.

onthoud ook, als jij éénmaal je trein abbonement van leuven hebt, dat je dan ook telkens naar leuven moet. ook als je het fietsen in de winter beu bent, zal je met je auto naar leuven moeten bollen

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#25 Bericht door Pauvre Mouton »

Dat lijkt me inderdaad de gang van zaken, fcapri.

Bedankt allemaal om zo vlotjes hier met me mee te denken. Het geeft je inzichten waar je eerst allemaal niet aan dacht.
Pfff nog meer overwegingen, het wordt hier steeds moeilijker lol

Eens goed nadenken wat voor mij een goede oplossing zou kunnen zijn.
My smile is always in shape!

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#26 Bericht door janV »

Pauvre Mouton schreef:Dat lijkt me inderdaad de gang van zaken, fcapri.

Bedankt allemaal om zo vlotjes hier met me mee te denken. Het geeft je inzichten waar je eerst allemaal niet aan dacht.
Pfff nog meer overwegingen, het wordt hier steeds moeilijker lol

Eens goed nadenken wat voor mij een goede oplossing zou kunnen zijn.
Houthalen-Mol, een 35 tal km_in Mol is er een afsluitbare (betaal) fietsstalling_Mol rechtstreekse verbinding nr Brussel of ene overstap. enige probleem is douchen op de trein gaat niet lukken :( _gewoon droge (en eventueel licht bevochtigde handdoek) meenemen op toilet van trein (eerst nat en daarna) droogwrijven en omkleden, mss best toch nog een douchke tegen de zweetgeur :? op het werk.
Succes ermee en mss kruisen we mekaar wel op 't jaagpad langs 't kanaal.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#27 Bericht door Wouter D »

Kwa stalling kan je ook eens in eigen kenniskring gaan kijken. Je zou de eerste niet zijn die zijn fiets stalt bij een kennis. Tegen een kleine vergoeding of wederdienst. Zolang die maar op wandelafstand van een bepaald station woont.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#28 Bericht door Ronnius »

spruitje schreef:Kwa stalling kan je ook eens in eigen kenniskring gaan kijken. Je zou de eerste niet zijn die zijn fiets stalt bij een kennis. Tegen een kleine vergoeding of wederdienst. Zolang die maar op wandelafstand van een bepaald station woont.
Je schrijft daar zoiets. Op de VRT is toch ooit eens melding geweest dat iemand de garage tijdens de weekdagen (daguren) beschikbaar stelde voor de schoolkinderen die met de fiets naar de bushalte kwamen. En verder heb ik al gelezen van garages die tijdens de daguren verhuurt worden aan mensen die in de buurt werken en daar dan hun auto in parkeren.

Het enige probleem is, wat doet de verzekering bij brand. Is je voertuig mee verzekerd of niet?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#29 Bericht door hmmm »

Enkele jaren terug was ik ook aan het rondkijken voor een nieuwe fiets. Nadat mijn furai twee keer bezweken was aan framebreuk, was het vertrouwen in die fiets wel ver zoek. Mijn eisen waren een beetje vergelijkbaar, ik was vooral op zoek naar een degelijke (ietwat snelle) fiets voor woon-werk verkeer. Bagagedrager voor een toptas, naafdynamo en verlichting, spatborden, vlot te manoeuvreren tijdens stadsverkeer, schijfremmen, etc.

Een bezoek later bij M5 bleek dat de m-racer niet de fiets was die ik zocht. De proefrit was heerlijk, wat een race-machine. Een mooie m5 racefiets staat nog steeds op mijn wensenlijstje, echter als woon-werk was ie toen niet geschikt. Ook het meedenken vanuit m5 om 'm geschikt te maken voor woon-werk was erg beperkt. Bedenk je ook dat de overlap van ketting/voorvork en voet/wiel de stuuruitslag wel eens meer kan beperken dan je zou verwachten.

Je gaat op zo'n m-racer onmogelijk een toptas kwijt raken voor een laptop. Diezelfde laptop wil je ook niet in een banaantas (als het al past). Op zo'n snelle fiets lijkt me enige goede optie een mooie staartpunt waar spullen in kunnen. Of je moet een minder sportieve fiets kiezen waar een tas/bagagedrager wel beter past.

Je vraagt je misschien af wat ik toen gekocht heb? Omdat het bezoek aan M5 zo teleurstellend was (je zit je tenslotte al weken te verlekkeren op mooie foto's van die prachtige racefietsen!) van de aanwezigheid in Middelburg gebruik gemaakt om bij Derk een roeifiets te proberen. Diezelfde avond stond ik thuis met een 222 roets, die mij vele tienduizenden km goed gediend heeft :).

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#30 Bericht door Pauvre Mouton »

Hmz beetje erg van je ervaringen bij M5 en dat ze er niet zo meedenken. Daarom kom ik hier alvast professioneel advies inwinnen. Sta ik alvast sterker in mijn schoenen eh.

En het kan zijn dat de m-racer me ook niet ligt. Dat weet je pas na een testrit.
My smile is always in shape!

Plaats reactie