09/07/2017 Vlaanderen boven

Alles over toertochten, doortrapperstochten, evenementen in West -Oostvlaanderen
Bericht
Auteur
joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

09/07/2017 Vlaanderen boven

#1 Bericht door joop »

VLAANDEREN BOVEN

De rit van zondag 9 juli heet geen WollieBollie zoals eerder in de WOL- agenda aangekondigd maar: VLAANDEREN BOVEN.
Dit omdat tijdens deze juli-rit een deel van de noord grens van het Vlaamse rijk wordt verkend, welke grens zoals bekend, niet in België ligt maar aan de boorden van de Westerschelde. In Zeeuws Vlaanderen om precies te zijn. :D
Geen nood, dit biedt de mogelijkheid om eens over lekker en autoluw asfalt te toeren en wat van het buitenland te zien terwijl we toch gewoon in Vlaanderen blijven.
Deze mooie rit met veel bezienswaardigheden vertrekt om 09.30 halverwege de Langelede te Wachtebeke. Ik wacht jullie daar op.
Door het polderlandschap rijden we vandaar tot in Nederland - Sas van Gent waar we de brug nemen over het kanaal Gent-Terneuzen.
Van hier uit volgen we de landsgrens door het platteland, dan weer in Nederland, dan weer in België.
Voor we het weten staan we in Philippine, inderdaad: . . van de mosselen, waar we bij ons thuis je kennis laten maken met dat typisch nederlands ligfiets fenomeen; de “Appeltaart met Koffie “.
De bijzondere gewoonte in Nederland om dit gebak bij ligfiets evenementen te eten heeft al tot grootse prestaties geleid, echter wees gerust, er zal natuurlijk ook gewoon een goed Belgisch bier voorhanden zijn als je liever niet experimenteert.

Na dit oponthoud rijden we door het natuurgebied met de bossen en smalle fietspaden van de Braakman. De Braakman was vroeger een open zeearm die liep tot in Boekhoute - België waar de zee nu ver te zoeken is. Er staat daar nog wel steeds een vissersschuit op de markt als herinnering aan vervlogen dagen.
Als we de Braakman uitrijden komen we aan de Westerschelde zeedijk in Paulinepolder. We rijden vanaf hier aan de buitenkant van de zeedijk. Het zal deze dag om ca. 15.25 hoog water zijn en het is precies volle maan geweest; springtij. Ik ga er van uit dat we net op tijd zijn voor het fietspad onder het zoute water van de Schelde verdwijnt maar als dat al het geval is keren we en gaan we verder over het binnendijkse fietspad want zout water en een fiets gaan slecht samen.

We komen in het vissersdorp Breskens en rijden langs de haven. Als we hongerig zijn kunnen we een lekkerbekje eten bij Erasmus maar anders rijden we verder. Tenslotte verteert appeltaart niet snel.
We komen aan het veer Breskens-Vlissingen en gaan hier bij de duinen omhoog.
We volgen een uitzonderlijk mooi asfaltpad kilometers lang over de duinenrij met zicht op zee, Groede, Nieuwvliet, Sinte Pier tot in Cadzand-Bad. Let op dit traject bijzonder goed op voor toeristen, er zitten er zeer veel dit jaar ! We passen dus onze snelheid aan waar nodig.

We rijden door Cadzand, een badplaats die langzamerhand de mondaine allures tracht te krijgen van Knokke maar dan zonder hoogbouw en boulevard. Het gaat van hier nu landinwaarts langs het kanaal naar Retranchement, een oud omwald vestingstadje. Vlak voor dit dorp steken we via een voetgangersbrugje een kanaal over.
We komen over de oude stadswallen het dorp binnen. Ook hier weer mogelijkheden om een pint te nemen. Maar, we moeten nog een heel eind dus we rijden door. Toch ? Op naar Sluis.
Wat moet ik Belgen nog meer vertellen over Sluis ? Ah . . Sluis, je hebt er zeker goede herinneringen aan.
We zouden nu de Damse Vaart kunnen nemen naar de Sifon en dan linksaf langs het Leopoldkanaal maar ik koos er voor om de route niet al te lang te maken door een stukje af te snijden.
Van Sluis rijden we daarom richting Aardenburg maar slaan halverwege af bij Heille, vandaar een kort stukje over de verschrikkelijkste kasseien ever van Middelburg naar het Leopoldkanaal.
We volgen het jaagpad verder langs het Schipdonkkanaal. Nu is het op huis aan, stug doorfietsen tot in Gent, 40 km. glad asfalt zover het oog reikt. Wat een genot . . . Heerlijk !
Alles bij elkaar ongeveer 113 km tot het eindpunt dat gemakshalve ongeveer is geprikt aan de Olijfstraat midden in Gent, uw reis tot in Wachtebeke niet meegerekend.
Je kunt natuurlijk de rit starten op een punt wat je beter uitkomt en waar we elkaar ontmoeten of afhaken op een punt van waar je weer korter naar huis gaat. (Slapen in Philippine is voor sommigen wellicht ook een optie. )

Graag een berichtje of we jou ook mogen verwachten, (mis ‘m niet.)
hartelijke groet en tot 9 juli,
Joop en Anita

http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1981767
Laatst gewijzigd door bicky op ma 05 jun 2017, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Vlaanderen boven

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Heel aantrekkelijk aanbod. Niet de appeltaart met slagroom. Wel de rit. :wink: Rond die tijd dompel ik me evenwel onder in een hoogtestage. In Zwitserland. Op ergens tweeduizend meter hoogte. En op sommige dagen nog flink hoger. Te voet wel te verstaan.

Fijne rit aan allen!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Vlaanderen boven

#3 Bericht door paulheyndrickx »

Ziet er een fantastisch mooi toerke uit, waarvan sommige stukken me niet onbekend zijn. Onder voorbehoud rij ik mee.

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Vlaanderen boven

#4 Bericht door halepole »

Ik kan er spijtig genoeg niet bijzijn, in juli zijn we op grote reis naar Canada.
Tzal wel zonder ligfiets zijn :? maar genoeg andere dingen te doen daar :D

joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: Vlaanderen boven

#5 Bericht door joop »

Spijtig Eeuwige en Halepole, Zwitserland en Canada is ook niet verkeerd en het is vakantietijd. Veel plezier en tot later !

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Vlaanderen boven

#6 Bericht door bicky »

mooie tocht =D>
Hij staat alvast in mijn agenda
nu nog kijken hoe ik de vrijgezellenavond van zaterdag ga combineren met een tocht van 200km op zondag :-s

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Vlaanderen boven

#7 Bericht door erde »

hallo, had verwacht dat het een rondrit zou zijn #-o
Ik had iets voorzien om in Retranchement te overnachten bij vrienden omdat het vanaf Loker-Heuvelland een beetje ver is om reeds om 9.30 u. bij de startplaats te zijn.
Zal alles nog eens bekijken.
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Vlaanderen boven

#8 Bericht door Ronnius »

Gezien de afstand, is er een snelheidsminimum?
Als het weer wat meevalt wil ik met de streetmachine aantreden.
Maar dan moet ik de batterij wel ergens kunnen bijladen.
In Eco-stand rij ik een 23-24 km/u en haal ik een 110 km/lading.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: Vlaanderen boven

#9 Bericht door joop »

Dag Erde, met een rondrit wordt de afstand snel nog langer, dat is een beetje het probleem met een rit in ZVL. Nu kan iedereen beoordelen hoe bij het startpunt te komen of eventueel eerder af te haken. Vooral voor jou is het lastig zo ver te rijden naar de start om maar te zwijgen over het eindpunt in Gent. Maar misschien is een idee dat je zaterdag tot in Philippine komt, een logeerbed hebben we wel, en zondag vanaf Sluis weer terugkeert. Het meest bijzondere aan de tocht is het stuk langs de kust dat ik jullie graag wil laten zien.
Verder, als er liefhebbers zijn, we hebben een tuintje waar wel een tentje in past, of twee.

@Ronnius, hoi, gezien de afstand van de rit + aanreizen en terugrit hebben we toch wel wat tijd nodig. Dus de snelheid ligt toch al gauw ietsje hoger verwacht ik zonder dat we gaan scheuren. Bij ons kun je natuurlijk bijladen en onderweg wellicht ook wel. Het zou met mooi weer wel lekker zijn op de StreetMachine. We hopen wel dat je er bij bent.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Vlaanderen boven

#10 Bericht door Ronnius »

Normaal gezien ben ik er wel bij.
Alleen weet ik niet of de Orca beschikbaar gaat zijn. Ik probeer namelijk flevobike te contacteren vanwege de batterij die defect lijkt te zijn. Er valt nog wel mee te rijden, maar lang zo verder blijven rijden denk ik is niet zo gezond.

De enige andere fiets die dan in de aanmerking komt is de Streetmachine, niet zozeer vanwege de afstand, maar om toch een beetje snelheid te hebben en kunnen aanhouden. In Eco-stand heb ik een radius van boven de 100 km, maar rij ik gemakkelijk 23-24 km/u, 25-26 kan ook, maar dat hou ik minder lang vol. In Stand 2 rij ik gemakkelijk tussen de 25 en 27 km/u maar dan houdt de batterij het maar 65 km uit. En het laden van de batterij duurt heel lang (in tegenstelling tot de grotere batterij van de Orca welke echt wel sneller laadt).

En ik moet toegeven dat ik veel liever open lig dan gesloten, zeker als het weer een beetje meezit.
Dat heb ik voorbije weekend nog maar eens gemerkt toen ik een paar dagen het gevoel had
gekookt te worden in eigen nat tijdens de 500 km voor het velomobielweekend in Leopoldsburg.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Vlaanderen boven

#11 Bericht door Wouter D »

Ik kan er kan er niet bij aanwezig zijn. veel plezier aan wie er wel kan bij zijn.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Vlaanderen boven

#12 Bericht door Peter J »

Dit lijkt mij een uitermate mooie en interessante rit, als het enigszins mogelijk is rijd ik mee.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: Vlaanderen boven

#13 Bericht door k@rolus »

Ziet er veel belovend uit ... ik rijd alvast mee ,onder voorbehoud...

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Vlaanderen boven

#14 Bericht door Ronnius »

Zijn er nog mensen die vanuit Gent de tocht meerijden?

Verder moet niemand schrik hebben dat ik de boel ga ophouden of zou moeten achterblijven.
Ik kom met de Orca.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Vlaanderen boven

#15 Bericht door Peter J »

Ronnius schreef:Zijn er nog mensen die vanuit Gent de tocht meerijden?
Verder moet niemand schrik hebben dat ik de boel ga ophouden of zou moeten achterblijven.
Ik kom met de Orca.
Ik kom niet uit Gent... :roll:
Ik zal "de boel" wel ophouden zodat jij zeker niet achterblijft Ronnius... :roll: :P :lol: [-o<
En ik kom met de Milan, dus... geen korte bochten en verkeersremmers in het parcours aub ! :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Plaats reactie