Dashcam

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Dashcam

#1 Bericht door Helen »

Na mijn onaangename ervaring als broodbeleg tussen een camionette en een geparkeerde auto (en slachtoffer van vluchtmisdrijf), ben ik toch aan het uitkijken voor een dashcam.

Mijn bedoeling is niet om leuke video's te maken, maar vooral om bewijsmateriaal te verzamelen bij ongeval.
Specificaties zijn simpel:
- automatisch overschrijven van oudste opnames
- eenvoudige start/stop
- lange batterijduur
- waterdicht

Gek genoeg is de keuze erg beperkt. Na wat googlen kwam ik uit op de Cycliq Fly12, die de camera combineert met een licht (was niet de bedoeling, maar kom, zoveel plaats is er nu ook niet op mijn spiegelsteuntjes)

Ik overweeg de Cycliq Fly12 (vooraan) en de Cycliq Fly6 (achteraan) - nu we toch bezig zijn.
Review bv. op http://singletrackworld.com/reviews/rev ... nd-camera/

Bij ons makkelijkst te bestellen bij http://www.wiggle.nl/cycliq/?sr=cycliq

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Dashcam

#2 Bericht door trikelover »

De fly 6 heb ik nog gebruikt en was zeker niet slecht.

Alleen vraag ik mij af of je niet beter een paar dagen wacht of je dan voor die prijs niks beter hebt. Garmin lanceert mogen de Garmin Virb 360 dan heb je metteen een 360 van je camera prijs is nog niet gekend maar zal waarschijnlijk wel rond diezelfde prijs zijn van de 2camera's samen
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Dashcam

#3 Bericht door crash-quest-dummy »

broodbeleg is niet leuk.
zwaar gekreukt ?
Stop Fueling Around

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Dashcam

#4 Bericht door fcapri »

ik probeer daar ook al een tijdje iets simpel voor te vinden.
ik zou een centrale unit willen waar de opnamen is komen en die vlot bereikbaar is.
vooraan in de neus een kleine camera, en eventueel achteraan een camera. in de neus een normale dashcam monteren lukt niet omdat ik dan nooit bij de SD kaart geraakt.
bijkomend probleem, bij een zware aanrijding zou de dashcam sneuvelen. met een centrale recorder en een losse camera niet.

ik wil een 2CH DVR recorder aankopen, jammer genoeg ligt de waarde boven de toegelaten bedragen vanuit china en zou ik import kosten moeten betalen (duurt nog ff voor ik weer eens ginder ben)
https://www.aliexpress.com/item/2-chann ... .21.o5N2fP

daarom ben ik begonnen om er zelf eentje te maken met een raspberry zero :mrgreen: . dat ding kost maar 11€

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Dashcam

#5 Bericht door Helen »

crash-quest-dummy schreef:broodbeleg is niet leuk.
zwaar gekreukt ?
Enkel lakschade denk ik. Maar ik ben wel aan een nieuwe neus toe. Die heeft toch ook een trek gekregen.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Dashcam

#6 Bericht door Ronnius »

trikelover schreef:De fly 6 heb ik nog gebruikt en was zeker niet slecht.
Is dat deze die Bram ooit heeft 'meegebracht' uit Australië?
Ik gebruik die nog steeds op de Brompton, werkt wel goed.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Dashcam

#7 Bericht door Ronnius »

Waar ik ook al aan gedacht heb is een bril te kopen met een camera in.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Dashcam

#8 Bericht door Peter J »

Ronnius schreef:Waar ik ook al aan gedacht heb is een bril te kopen met een camera in.
Heb ik ooit gehad van Sportscam en was daar niet zo blij mee... Beeldkwaliteit was wel goed, accuduur te beperkt...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Dashcam

#9 Bericht door Lex »

Destijds om dezelfde reden een camera gekocht. Voor mij was de batterijduur het belangrijkste.

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Dashcam

#10 Bericht door Mugtango »

Als ik enkel voortga op je eisen, komt dan een simpele actioncam niet in aanmerking?

Voor mijn 'nieuwjaar' kreeg ik van mijn vrouw een goedkope actioncam. Hoefde niet duur te zijn omdat ik eerst wat mogelijkheden wou testen.
Deze camera wordt in een waterdicht omhulsel geplaatst en kan met alle GoPro-accesoires bevestigd worden.
Toegegeven: de zuignap was al bijna even duur als de camera. ( https://www.motoport.nl/RAM-Mount-GoPro ... inatie-set )
Voordelen: Goedkoper dan je voorstellen.
Snel vast- en weer losgemaakt op de WAW. Op het werk wordt de camera steeds verwijderd.
Ik plaats hem nu op de zijflank, net voor de spiegel. Ik testte dat ook even vooraan, tussen de 2 koplampen, maar daar was de zuignap niet zo trillingbestendig. Hoewel.... onaangepaste snelheid op afgrijselijke kasseistrook was nu misschien ook wel een overdreven test. Op de zijkant ben ik hem nog niet verloren.
Filmt in stukken van 10 min. Daarna telkens nieuw filmpje (in te stellen, maar gemakkelijk om bepaalde zaken sneller terug te vinden)

Nadeel: dagelijks de batterij op te laden.
Een voorbeeld van de kwaliteit, toen hij nog op de neus stond: https://www.facebook.com/tdeclercq2/vid ... 979793419/

Kwaliteit volgens mij voldoende voor bij een ongeval, niet om op reuzescherm te projecteren ;-)
P.S. negeer de geluiden. Aandrijvingsgeluiden (motor en fietsen) worden blijkbaar enorm versterkt.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Dashcam

#11 Bericht door Helen »

Mugtango schreef:Als ik enkel voortga op je eisen, komt dan een simpele actioncam niet in aanmerking?
De batterijduur is het grootste verschil denk ik. Als ik even rondkijk, kom ik meestal toch slechts aan 2 uur voor een GoPro.
Zelfs als reserve batterijen niet te veel kosten, pas ik ervoor om op een dagtrip (als ik toch gauw 8 uur in de fiets zit) vier keer batterijen te moeten wisselen.

Daarnaast is het misschien niet zo'n gek idee om de camera te combineren met een lamp. Mijn spiegelsteuntjes hebben ook niet zoveel plaats hé.

Ik ben nog aan het rondkijken, dus alle suggesties zijn welkom, bedankt!

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Dashcam

#12 Bericht door Mugtango »

Aan een dagtrip had ik idd niet gedacht, ik zat enkel met woon-werkverkeer in mijn hoofd. En meer dan 2 u zal ik waarschijnlijk ook niet halen.
Een powerbank kan een oplossing zijn maar dan verlies je de waterdichtheid. (vandaar het project van Fcapri dacht ik - ingebouwde camera's, stroombron, externe opslag)
Veel succes met je zoektocht / aankoop.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Dashcam

#13 Bericht door bicky »

mijn dashcam op powerbank : https://bickyenzijnfietsen.blogspot.be/ ... stall.html
batterij vind ik ook grootste probleem, iedere rit opladen zorgt voor teveel werk.
een dashcam moet eenvoudig zijn zodat je hem altijd gebruikt en niet moet na omkijken

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Dashcam

#14 Bericht door janV »

Rondom de bewijskracht van dashcam beelden bestaat er een hele juridische polemiek, en dan is er ook nog zoiets als de wet op de privicay. Ik wil hierover geen discussie gaan voeren maar wil gewoon even (aan Helen)meegeven dat ook al heb je dashcam beelden het niet zeker is dat je je slag gaat thuis halen. En ja dan gaat de ergernis en de teleurstelling des te groter zijn. De onderstaande links handelen hierover. Uiteraard zijn er ook vonnissen die wel rekening hielden met dashcam beelden.

https://www.privacycommission.be/nl/dashcams
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=35&t=59731
http://rtv.be/artikels/ongeval-met-vluc ... erd-a31996

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Dashcam

#15 Bericht door Lex »

trikelover schreef:De fly 6 heb ik nog gebruikt en was zeker niet slecht.

Alleen vraag ik mij af of je niet beter een paar dagen wacht of je dan voor die prijs niks beter hebt. Garmin lanceert mogen de Garmin Virb 360 dan heb je metteen een 360 van je camera prijs is nog niet gekend maar zal waarschijnlijk wel rond diezelfde prijs zijn van de 2camera's samen
De prijs is inmiddels bekend en zal zo'n 800 euro zijn.

Als je de camera beelden wél of niet mag gebruiken zal misschien wel wat van de goodwill van de rechter afhangen. Maar hoe dan ook, het schrikt in de eerste plaats ook mensen af. En dat is ook wel wat waard.

Plaats reactie