Bevestigen veiligheidsvlaggetje

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Bevestigen veiligheidsvlaggetje

#31 Bericht door aiai »

spruitje schreef:aLUweder
Cool! Dan kan ik een Bastognekoek zijn :-)

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Bevestigen veiligheidsvlaggetje

#32 Bericht door paulheyndrickx »

Gisteren in Melle. Ik draai aan Bouwmaterialen Leus met de vtx van het jaagpad af, de straat in. Net voor mij vertrok een Land Rover Defender. Hij stopt onverwachts 10 meter verder en ik zie de achteruitrijlichten aangaan. Hij rijdt inderdaad achteruit, recht op mij af. Ik zie mijzelf al terug in het UZ. Ik schreeuw de wijk bijeen en hij stopt een meter van mij af. De chauffeur stapt uit en begint over .... een vlaggetje. Ik heb geantwoord dat hij gewoon niet gekeken heeft. Bovendien is zo'n tuig zo goed als zeker uitgerust met een achteruitrijcamera. Had hij zeker niet gebruikt. Als het een kind was geweest was hij er gewoon over gereden. Dat heb ik hem ook gezegd. We zijn daar vlakbij het rusthuis en er rijden geregeld rolstoelen in die buurt. Daar was hij ook over gereden had die pardoes achter zijn auto gestaan. De kerel blijft maar zeggen dat ik een vlag moet voeren. En dan begint hij foto's te maken van een pand in de straat. Einde conversatie. Ik heb nog eens naar zijn nummerplaat gekeken, maar daar ging ik toch niets mee doen. Toegegeven, ik had meer defensief verder achter dat tuig moeten blijven, maar ik ging ervan uit dat hij door zou rijden.
De omstaanders en mensen die toegelopen waren vroegen bezorgd hoe het met me ging.

Ik draai even verder rechtsaf de Kloosterstraat in. Sinds enige tijd fietsstraat. Halverwege is er aan mijn linkerkant een bouwwerf. De straat is versmald en je moet er wisselend passeren. Ik heb voorrang (blauw bord met witte pijl in mijn richting en rode in de tegenovergestelde richting). Ik rij de versmalling in en aan de andere kant rijdt een auto de versmalling in. Hij is precies niet van plan te vertragen en ik kan gelukkig het voetpad op. En ik stop en roep naar de chauffeur. Die laat zijn raampje naar beneden en zegt: "Gij moet een vlag hebben op uw fiets". Ik zeg hem dat ik helemaal geen vlag moet en dat hij voorrang moet geven. Dat hij het verkeersreglement maar eens moet nalezen. Raampje dicht en weg.
Ik zit inderdaad laag op de vtx, maar ik draag een gele helm met verlichting op knipperstand. In de buurt van het rusthuis lopen mensen met fluovestjes rolstoelen te duwen. Dat je in een woonwijk als een kerstboom voor je eigen veiligheid moet instaan kan er bij mij niet goed in.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Bevestigen veiligheidsvlaggetje

#33 Bericht door bicky »

Typisch victim blaming. zelf niet willen inzien dat ze in fout zijn en hun verkeerde gedrag afschuiven op de tegenpartij.
Vraag dan ook altijd of ze kleine kinderen dan ook niet zien rijden. of wat met een hond?

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Bevestigen veiligheidsvlaggetje

#34 Bericht door Maddox »

Het is een vraag die ik regelmatig krijg: "Je zit zo laag, zien de andere weggebruikers je wel?"
Mijn reactie

"Mijn hoofd is op dezelfde hoogte als het hoofd van een wandelende 10 jarige, als ze mij niet zien, met mijn fluo vest, discobar gelijke verlichting en die enorme machine onder mijn achterste, dan zien ze een 10 jarige ook niet."

En ik rijd nu al 34 jaar gemotoriseerd 2 wielig, ik weet dat de doorsnee autobestuurder me niet ziet... Bijna 300 kg aan motorscooter en rechtopzittende brok van een kerel in fluo uitrusting. Defensief rijden is levensnoodzakelijk in Belgische verkeer...... welk "zwakker" voertuig je ook gebruikt.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Bevestigen veiligheidsvlaggetje

#35 Bericht door bicky »

het viel me tijdens het treffen ook op dat er een aantal met vlagje reden maar als je er achter reed ze wel niet kon zien.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Bevestigen veiligheidsvlaggetje

#36 Bericht door fcapri »

die reacties hebben ik ook al gekregen.
ooit een auto die van een oprit komt en me bijna omver rijd op het fietspad. ik had de auto gelukkig gehoord en kunnen uitwijken al claxonerend.
paar 100meter verder stopt die chauffeur mij en zegt: uw lichten hangen te laag, ik kan die niet zien dus gij zijt in fout... t is dus gewoon overdag hé, geen winterdag of donker weer.

ik had een vlag, ondertussen is ze al weggewaait. bevestiging moet goed sterk zijn, want aan 40km/h bergaf vliegt die vlag kapot

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Bevestigen veiligheidsvlaggetje

#37 Bericht door Maddox »

fcapri schreef: di 16 mei 2023, 15:24 die reacties hebben ik ook al gekregen.
ooit een auto die van een oprit komt en me bijna omver rijd op het fietspad. ik had de auto gelukkig gehoord en kunnen uitwijken al claxonerend.
paar 100meter verder stopt die chauffeur mij en zegt: uw lichten hangen te laag, ik kan die niet zien dus gij zijt in fout... t is dus gewoon overdag hé, geen winterdag of donker weer.

ik had een vlag, ondertussen is ze al weggewaait. bevestiging moet goed sterk zijn, want aan 40km/h bergaf vliegt die vlag kapot
Die had van mij toch de schampere opmerking gekregen... oh, ik heb dat al gedaan, dus ja, het kan.
"Zelfs onverlicht en in het zwart gekleed bij nacht en ontij zou u in fout geweest zijn. U kwam van een oprit afgereden, aan een gekend fietspad, en u zou een zwakke weggebruiker aangereden hebben. In hoeveel manieren geeft de wet u ongelijk? Maar niet getreurd, moeder natuur zou u gelijk gegeven hebben, en ik had zo plat als een uitgeperste puist geweest zijn nadat u over mij had gereden.
De vraag is, hoe goed zou u om kunnen gaan met het resultaat van uw eigen onoplettendheid? Bedenk maar eens, nu was het een oplettende fietser die u ontweken heeft. De volgende keer zou het een kindje op het fietspad kunnen zijn."

Kwestie van vlaggetje, of vlag. Die hangt wel achter de hoofdmoot van onze voertuigen. Ik heb al een paar keer gedacht om er ook vooraan een te hangen, maar het lijkt me te irritant voor mezelf.
Of ze moet zo hoog hangen dat het gewoon te lomp/zwaar/onhandig wordt.

Gebruikersavatar
daf46
Junior
Berichten: 48
Lid geworden op: za 24 apr 2021, 11:05
Postcode: 9090
Contacteer:

Re: Bevestigen veiligheidsvlaggetje

#38 Bericht door daf46 »

bicky schreef: za 13 mei 2023, 20:25 het viel me tijdens het treffen ook op dat er een aantal met vlagje reden maar als je er achter reed ze wel niet kon zien.
Ik heb er om die reden extra linten aan waardoor het meer 'flappert' (maar goed mijn trike is geen stroomlijn ding dus dat beetje extra luchtweerstand valt niet op :wink: )

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Bevestigen veiligheidsvlaggetje

#39 Bericht door CapoJan »

Maddox schreef: do 11 mei 2023, 20:01 Het is een vraag die ik regelmatig krijg: "Je zit zo laag, zien de andere weggebruikers je wel?"
Mijn reactie
'Als je mij niet zou zien, zou je me nu ook niet aanspreken' :roll:
En de klassieker: de wegbelijning is nog veel lager. Zie je die ook niet dan?

De discussie over vlagjes heb ik al gekend sinds ik met ligfietsen begon. Op de trike heb ik er jaren geleden eentje gezet. Ik ben er vrij zeker van dat het heel weinig doet op de weg, maar het helpt wel om die discussie te voorkomen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Bevestigen veiligheidsvlaggetje

#40 Bericht door Maddox »

Die van de wegbelijning is eentje die ik bij de hoop kan steken. Is een zeer goeie.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Bevestigen veiligheidsvlaggetje

#41 Bericht door Jo2p »

Een Orca met de lichtvin steekt meer dan een meter boven het wegdek uit. Krijg ook vaak van alles naar mijn hoofd. Ik antwoord dan wanneer ze hun rijbewijs gaan inleveren. Een enkel keertje wil men dan wat, maar als ik uit de Orca kruip staat er wel in ene van iets minder dan twee meter voor ze :mrgreen: En die twee meter is op dat moment pislink :twisted:
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Bevestigen veiligheidsvlaggetje

#42 Bericht door CapoJan »

Jo2p schreef: vr 14 jul 2023, 17:54 Een Orca met de lichtvin steekt meer dan een meter boven het wegdek uit. Krijg ook vaak van alles naar mijn hoofd. Ik antwoord dan wanneer ze hun rijbewijs gaan inleveren. Een enkel keertje wil men dan wat, maar als ik uit de Orca kruip staat er wel in ene van iets minder dan twee meter voor ze :mrgreen: En die twee meter is op dat moment pislink :twisted:
In veel gevallen heeft het argument helemaal niets met de werkelijke reden te maken, vermoed ik. Mensen vinden algauw dat iets dat afwijkt van het gemiddelde niet op de baan zou mogen. Daarenboven lees je hier en daar wel eens een verklaring uit de psychologie: mensen kennen velomobielen niet (hoe vaak hoorde elk van ons al niet 'nog nooit gezien. Wat is dat?' en dus vormen ze een blinde vlek in de waarneming. Visueel zien de weggebruikers ons wel, maar omdat ze het 'ding' niet kennen, registreren de hersenen het niet als voertuig. En omdat het altijd makkelijker is om de schuld op een ander te steken, zijn wij dus 'onzichtbaar'.

Anekdote: een aantal jaren geleden stak ik vlak bij het werk een lichtengeregeld kruispunt over. Van de andere kant kwam een oudere automobilist met passagier op me afgereden. Hij was zo verbouwereerd door wat hij zag, dat hij me gewoon omver zou gereden hebben. Het was dus duidelijk niet dat hij me niet zag, maar hij leek de link niet te leggen met een persoon die daarin zat en reed gewoon door. Hoezo, een velomobiel gevaarlijk?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie