Zwetende handen

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Zwetende handen

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Bij de Versatile was dat niet zo'n groot probleem. De stuurknuppels waren bekleed met een soort harde mousse die voldoende grip behield, ook al waren je handen bezweet. Bij de Mango is dat niet het geval. Soms heb ik moeite van versnelling te veranderen, doordat ik onvoldoende grip op de draaischakelaar heb. Ik ben nu eenmaal een zweter. Ook aan mijn handen.

Oplossing? Een bus talk meesleuren? :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: Zwetende handen

#2 Bericht door k@rolus »

Fiets handschoenen zonder vingertoppen misschien...

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Zwetende handen

#3 Bericht door trikelover »

Als ik me niet voldoende mijn handen kan ontspannen heb ik ook last van zweterige handen. Probeer in iedergeval je stuurtje zo los als mogelijk vast te houden. de elleboog steuntjes in de Milan helpen hiervoor ook zeer goed zonder krijg ik toch soms ook klamme handen
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Zwetende handen

#4 Bericht door erde »

ik fiets altijd met fietshandschoenen om dat probleem te voorkomen.
Geen fietshandschoenen betekend voor mij zweten en niet schakelen en rap kapotgaan van de bekleding van de gripshift.
Dus 2 paar handschoenen kopen :) dan kan één paar regelmatig in de was.
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Zwetende handen

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef:Als ik me niet voldoende mijn handen kan ontspannen heb ik ook last van zweterige handen. Probeer in iedergeval je stuurtje zo los als mogelijk vast te houden. de elleboog steuntjes in de Milan helpen hiervoor ook zeer goed zonder krijg ik toch soms ook klamme handen
Wel, ik geloof dat er inderdaad sprake is van een onderliggend probleem. De voorbije dagen heb ik er een beetje op gelet en het is me duidelijk geworden dat ik het stuur wel heel strak in de hand hou. Moet houden. Hou ik het stuur wat losser, dan begint de Mango af te wijken.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Zwetende handen

#6 Bericht door trikelover »

Dat is iets wat je gewoon moet leren hoe los of vast je deze moet houden. nu moet ik wel zeggen dat er in de Milan aan het stuur ook een kabel hangt die verhinderd dat die tot op je buik komt te liggen. Mede daardoor is het zelfs mogelijk om het stuur te lossen zonder dat de fiets sterk begint af te wijken.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Zwetende handen

#7 Bericht door bicky »

eeuwige reiziger schreef:Wel, ik geloof dat er inderdaad sprake is van een onderliggend probleem. De voorbije dagen heb ik er een beetje op gelet en het is me duidelijk geworden dat ik het stuur wel heel strak in de hand hou. Moet houden. Hou ik het stuur wat losser, dan begint de Mango af te wijken.
zit er speling op de sturing? want dat stuurt iets rustiger.
nu ik de vernieuwe stuurophanging heb zit er geen speling meer op het stuur maar stuurt de fiets toch rustig, vroeger moest er iets van speling opzitten of anders was het sturen erg nerveus..

normaal moet je het stuur los vast kunnen houden. er kan ook was schelen met de uitlijning

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Zwetende handen

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef: zit er speling op de sturing? want dat stuurt iets rustiger.
nu ik de vernieuwe stuurophanging heb zit er geen speling meer op het stuur maar stuurt de fiets toch rustig, vroeger moest er iets van speling opzitten of anders was het sturen erg nerveus..

normaal moet je het stuur los vast kunnen houden. er kan ook was schelen met de uitlijning
Lang gewoon geweest aan de strakke tankbesturing van de Versatile. Hoogstwaarschijnlijk moest ik dus leergeld betalen. Ondertussen voel ik het allemaal veel natuurlijker aan en ligt dat krampachtig vasthouden achter me, al blijft mijn voorkeur toch wel uitgaan naar stuurknuppels. Echt waar.

Erdes tip gevolgd en handschoentjes in huis gehaald. Scheelt bij langere tochten, want het zweten blijft. Eens een zweter, altijd een zweter. :oops:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Zwetende handen

#9 Bericht door erde »

Eens een zweter, altijd een zweter. :oops:
Zolang het maar zweten is, :D en je niet begint te zweven :lol: :mrgreen: :mrgreen:
Zweven is op zich ook niet erg, maar daarna is het neerkomen soms ambetanter :mrgreen: :mrgreen:
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Zwetende handen

#10 Bericht door Jo2p »

Een oplossing is misschien om de grepen te omwikkelen met stuurtape, Tesa heeft ook tape op linnen basis. Ik heb al veel klussen geklaard met dit soort tape waarbij ook sprake was van een stevige greep op het materiaal. Wellicht kun je dit een proberen. Ik heb ook altijd last van zweten, zeker zodra de temperatuur begint op te lopen.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Plaats reactie