Velomobiel.nl - QuattroVelo

Hier kan je verschillende ligfietsen, trikes, velomobielen bespreken. 1 tread per model aub.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Cars10
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 01 jun 2016, 12:22
Postcode: 2490
Fiets: DFxl #12 van ICB.nl
Contacteer:

Velomobiel.nl - QuattroVelo

#1 Bericht door Cars10 »

Het erste 4-wieler is zeker al bekend ... maar nog niet in de lijst. http://www.velomobiel.nl/quattrovelo/

De QuattroVelo kost € 7700 (incl 21% btw)
Hij wordt volledig rijklaar afgeleverd, inclusief verlichting, fietscomputer, bel, pomp, reserveband en plakspullen.
Technische specificaties
Lengte 2,835 m
Breedte 0,77 m
Hoogte 0,88 m (met Shredda banden)
Gewicht 30 - 34 kg (afhankelijk van gekozen opties)

Een heel interesante filmtje over het baggage-ruimte
https://www.youtube.com/watch?v=mPRX8k4nzmw
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Velomobiel.nl - QuattroVelo

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Cars10 schreef:Het erste 4-wieler is zeker al bekend ... maar nog niet in de lijst.
Wat is eigenlijk de exacte draaicirkel? Ongetwijfeld in de buurt van de Q...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Velomobiel.nl - QuattroVelo

#3 Bericht door CapoJan »

Op de laatste Cycle Vision zei Allert dat hij bezig was met aanpassingen om de QV met een Rohloffnaaf uit te rusten. Dat zou ondertussen ook klaar moeten zijn.
Velomobiel.nl ontwikkelde ook een 'lange kap' met vizier. Een lange kap moet je zien als een staart die naar voor toe verlengd is en meteen een dakje vormt.

De QV is in elk geval succesvol: op zowat een jaar tijd zijn er een 60-tal in omloop gebracht.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: Velomobiel.nl - QuattroVelo

#4 Bericht door joop »

Sinds augustus is er ook een Quattrovelo + voor langere rijders: " Naast de standaard Quattrovelo is er nu ook een plus-versie: de Quattrovelo+. Deze versie biedt 2,5 cm meer ruimte voor knieën en 1,5 cm voor voeten door de 'deksel' bij de knieën wat op te hogen (boller te maken), en is geschikt voor rijders langer dan 185 cm."

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Velomobiel.nl - QuattroVelo

#5 Bericht door Brechtix »

Even meegeven dat ondertussen de Quattrovelo's met Rohloff versnellingsbak op een tussenas leverbaar en besteld zijn.

De Quattrovelo staat nu bijna een jaar in onze 'showroom' en met veel plezier heb ik er stevig mee testgereden. Misschien moet ik hier eens in de pen klimmen met enkele bevindingen.

De huidige QuattroVelo's hebben een schitterend ontworpen 'live axle': een dynamisch opgehangen aangedreven achteras. Kort gesteld compenseert de kracht op de ketting het inveren bij versnelling (= elke trapbeweging) om een rendabeler aandrijflijn te bekomen. Dit anti-pogo effect (achtergrondartikel) is een minder bezongen maar even belangrijke verbetering als de wegligging. De Quattrovelo accelereert en klimt merkelijk beter dan zijn voorgangers. Dat is respectievelijk voor pendelaars en fietsreizigers van kapitaal belang. Het leek ons daarom logisch om zowel de Quest als de Strada in onze toonzaal te vervangen door de Quattrovelo. Niet dat die afgedaan hebben, maar voor onze missie en publiek van fietsforenzen is de QV meestal wel de betere keuze.

Bovendien is er nu een goede koepel op te verkrijgen, wat de Quattrovelo een echte vierseizoenen-velomobiel maakt, en dus zeer geschikt als autovervanger. De Nederlandse forumfietsers deden graag smalend over de koepel van de WAW, maar in het atelier van velomobiel.nl zie ik nu toch 100 % van de Quattrovelo's met koepel :-). Er is nog geen cabrio-versie maar in de praktijk zien we dat vele fietspendelaars het grootste deel van het jaar met koepel rijden. Het viziertje is ook vrij hoog opklapbaar dus het is wel luchtig rijden.

Voor dagelijkse afstanden boven de 50km of in dens verkeer of reliëf raden we dikwijls een e-assist aan, en dat was tot nu toe technisch niet haalbaar op een Quattrovelo. Bij schokken, en zeker op kasseien, durft de ketting al eens op wandel gaan op de cassette. Daar valt mee om te gaan door voorzichtig door te trappen, maar voor een elektromotor en zwaar gebruik is de live achteras mijns inziens te teer. Meestal bouwen we biohybride velomobielen voor lange afstand op met een Rohloff versnellingsbak, maar op de zeer specifieke ophanging van de Quattrovelo geraakt men die niet kwijt. De oplossing is dus een tussenas met Rohloff. Dit zal niet zoveel duurder zijn dan de huidige transmissie met Schlumpf.
De anti-pogo geometrie gaat helaas verloren. Voor puur human powered Quattrovelorijders zal die robuustheid dus wel een prijs hebben. Met een elektrische acceleratiehulp is de amplitude van de kracht veel kleiner, wordt er meer op souplesse gefietst en is de efficiency bij hoog vermogen iets minder primordiaal. Met de Quattrovelo + Rohloff + e-assist krijgt de gevorderde fietspendelaar er dus een uitstekend alternatief bij. Als het echt ver en hard moet gaan zal de passieve veiligheid van de WAW een argument zijn, de Orca is dan weer de handigste en veelzijdigste, de e-QV zit daar snel en praktisch mooi tussenin. We hebben bijvoorbeeld verbazend veel muzikanten als cliënt, en een viool of tenorsax past zonder probleem in die machtige koffer. Wie al eens op reis gaat met de velomobiel, zal geen betere reisgezel vinden.

Een klein werkpuntje zijn de rubberen luchtbalgen van de achtervering. Die moeten bij ons demo-exemplaar geregeld eens bijgeblazen worden: rechts elke paar maanden, links elke paar weken. Ongelijk opgepompte luchtbalgen zetten wel wat flex op de aluminium achterbrug. In de besloten QV-testgroep is het geen algemeen voorkomend euvel. Verder is de Quattrovelo naar goede velomobiel.nl gewoonte zeer onderhoudsarm.

Zoals hierboven vermeld is er ook een 'plus'-versie met meer ruimte voor de knieën. Met mijn 1.86m moet ik zelf met een 10mm ventisit rijden. Sowiezo bestel ik hybrides in plus-versie omdat er iets meer hoogte nodig is voor de kettinglijn.

Ondertussen blijkt dit comment uitgegroeid tot een deftige blogpost, ik zal 'm met tijd en boterhammen nog eens verder uitwerken op de blog.

Fietsze,
Brecht
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Velomobiel.nl - QuattroVelo

#6 Bericht door KarelJ »

Bedankt Brecht voor het uitgebreide bericht!

Afgelopen zomer heb ik bij jullie (fietser.be) testgereden met een full-option e-waw en met de QV als potentiële vervangers voor mijn huidige waw ergens in de loop van 2019.
De QV reed geweldig, maar viel bij mij af omdat er geen e-assist en rohloff mogelijk waren. De e-waw is sowieso een fantastische fiets (en veiliger (kreukelzones, vervangbare neus/staart, kevlar)).
De QV wordt nu wel terug een serieuze kanshebber om mijn volgende velomobiel te worden (nu de e-assist en rohloff mogelijk zijn). Ik zal volgend jaar nog eens beter moeten vergelijken en testrijden (met e-waw, e-QV en e-orca als voorlopige kandidaten voor mijn gebruik/capaciteiten)

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Velomobiel.nl - QuattroVelo

#7 Bericht door Markske »

Ik rijd inmiddels bijna een jaar rond met een QV en heb wat de kilometerstand betreft het oudste exemplaar (inmiddels boven 22000 km). De mijne heeft serienummer 16 en is al een van de "oudere" generatie. De belangrijkste kinderziektes die ik ben tegen gekomen zijn brekende versnellingskabels om de 2000 km, later opgelost met een synthetische kabel, en ghost shifting op slechte weg. Het ghost shiften is recentelijk opgelost met een contragewicht op de derailleur (deze is door modificaties uit balans). Bij het onderhoud afgelopen zomer zijn er nog wat minieme zaken preventief verbeterd.

De nieuwe QV's hebben al enkele verbeteringen tegenover de mijne (misschien ook nog meer dan hier opgesomd):
  • 11 speed ipv 10 speed (de nieuwe derailleurs kunnen wel met een klassieke staalkabel overweg)
  • lichtjes andere dempers
  • stevigere klemmen om de as op positie te houden (al verschuift de mijne ook niet met de oude klemmen)
Tot nu toe heb ik nog geen enkele keer mijn VAB-abonnement moeten aanspreken om op de bestemming te geraken.

Wat ik er geweldig aan vind tegenover de Mango:
  • Fantastische verlichting, dimlicht is ruimschoots genoeg om te zien wat nodig is in het donker
  • Wegligging in bochten (op 2 wielen gaan is mij nog steeds niet overkomen)
  • Rijdt behoorlijk vlot
Bij een vlot genomen bocht durft de achterkant wel eens uit te breken met een stuiterende achteras, vooral bij slechte weg. De kans wordt beduidend kleiner door lichte banden te gebruiken (ongeveerde massa een stukje kleiner). Het verschil marathon greenguard - tryker is best wel groot, en die laatste hebben ook betere grip an sich.

Nadeel tegenover de Mango: soms de draaicirkel (maar dat wist ik al voordat ik 'm kocht ;) ) en past niet meer in de auto van mijn ouders (Mango net wel) waardoor ik een VAB-abonnement genomen heb.
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Velomobiel.nl - QuattroVelo

#8 Bericht door Markske »

Inmiddels staat de teller bijna op 40000 km en ben ik duidelijk de proefrijder wat dit model betreft. Ik vind het nog steeds een heel fijne fiets om mee te rijden, zowel qua rij-eigenschappen als aan de praktische kant qua laden e.d. Het irritantste probleem in normaal gebruik was aanvankelijk ghost shifting op slechte weg, maar ook dit is netjes opgelost door een contragewicht op de derailleur. Qua schakelen verloopt nu alles vlekkeloos.

Toch bleek dit jaar dat op wat langere termijn het achterframe een zwak punt is/was. Alleen al omwille van dit onderdeel is de fiets 3 keren buiten dienst moeten gaan wegens een scheurende lasnaad (in totaal op 4 plekken). De eerste 3 scheuren zijn uiteindelijk verstevigd (iets dat ook wordt doorgevoerd naar nieuwere QV's), de 4de scheur heb ik gisteren ontdekt en moet nog hersteld worden. Ook hier zal wellicht het ontwerp wat veranderen. Deze problemen heb ik wel allemaal opgemerkt voordat de QV niet meer kon rijden. Het achterframe is overigens een zwaar belast stuk, aangezien dit op en neer klappert op een slecht wegdek terwijl er behoorlijk wat onderdelen aan vast hangen.

Een ander issue dat ik heb gehad is een plots gebroken veerpoot vooraan door metaalmoeheid. Hiervan vermoed ik dat het een toevalstreffer was, aangezien de veerpoot niet anders is dan bij andere velomobielen. Dit probleem merkte ik aan een plots grotere draaicirkel en een "slappe" veerpoot in die zin dat je hem makkelijk kon buigen. De scheur was echter verborgen, waardoor ik pas wist dat het iets ernstigs was toen ik in panne stond met een uiteengevallen veerpoot (tot nu toe de enige VAB-interventie). Er stond al een afspraak met Etienne op de agenda toen, maar dat was dus te laat...

Andere kleinere dingetjes (remkabels, ...) vallen onder de normale slijtage die elke fiets wel heeft.

De synthetische versnellingskabel houdt goed, die gaat nu al 28000 km zonder problemen mee. De dempers zouden wel eens vervangen moeten worden (zijn nog origineel), maar zolang je banden achteraan niet te hard staan is het bochtgedrag best goed.

Ik denk dat wie nu een QV bestelt, al een beduidend betrouwbaardere fiets gaat krijgen aangezien dit soort kinderziektes wel opgepakt worden.
Het nuttige met het aangename combineren

Plaats reactie