Velomobielkeuze

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#16 Bericht door CapoJan »

Een andere benadering dan. Indien ondersteuning een belangrijk element is, kun je onmogelijk rond de E-Orca. Op dat vlak kent hij zijn gelijke niet. Bij alle andere velomobielen wordt een (trapas-)motor toegevoegd aan een bestaand ontwerp; bij de Orca is dit vanaf het concept mee opgenomen. Die integratie maakt de ondersteuning echt het neusje van de zalm binnen de velomobielwereld.

De onderzijde in Twintex is een echt sterk punt. Twee jaar geleden, op een onbewaakt moment, schampte ik met de onderkant een betonblok. De Orca lichtte een wieltje, ging er over en landde weer. De schade? Een bijna onzichtbare kras in de bodem. Dat lukt met geen enkel andere velomobiel.
De keerzijde: Twintex is flexibel. Je kunt er dus geen zelfdragend koetswerk mee maken. Daarom zit in een Orca een buizenframe (dat tegelijk de veiligheid verhoogt) en dat draagt natuurlijk bij aan het extra gewicht.
Maar vandaag, met echt hoge windsnelheden en stevige rukwinden, zorgt dat gewicht er ook weer voor dat ik bij windstoten van wellicht 90 km/u en meer veilig kon fietsen (zijwind).

Dat weinig bodemspeling niet echt van belang is, is ook afhankelijk van wat je wil doen. Ik reed al over bospaden, door een bos, door voren in veldwegen... De Orca loopt niet vast. Ook hier speelt de ondersteuning een rol: de permanente aandrijving (tegenover de pulsen van pedaalaandrijving) zorgt voor een constante grip. Dat laatste geldt natuurlijk voor elke ondersteuning en is niet specifiek voor de Orca. De vrije hoogte en de onderaan oplopende neus maakt dat je vrij zorgeloos overal over en door kunt.

Enfin, iedereen heeft zijn eigen prioriteiten, zijn eigen visie op de ideale velomobiel. Zoals sommigen de keuze voor een Orca niet kunnen vatten, snap ik niet waarom iemand met een DF wil rijden (behalve om te race, dan is die prima). Geen welles nietes, maar voorkeuren en bepalen welk gewicht je geeft aan de diverse facetten.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: jo2p

#17 Bericht door trikelover »

De keuze van model hangt vooral af van wat en van de persoon zelf.

Er zijn verschillende factoren die die keuze bepalen. Als Ex Versatile rijder weet ik maar al te goed wat het verschil is tussen een zware velomobiel en een snelle/lichtere velomobiel.

Misschien eens de voor en nadelen naast elkaar zetten.

1. Op een plattelands regio heb je meer voordeel met een Milan. Woon je in sterk verstedelijkt gebied met veel verkeer zal de e-Orca zijn voordeel doen door hoger model en makkelijker start en stoppen.
2. Hier moet ik Jan een beetje ongelijk geven een Orca is stukken gevoeliger voor stormwind dan een Milan. Zelf heb ik bij weer zoals vandaag (9 baufort) moeten ondervinden dat het deksel durft open waaien en als je die al toe kan houden dan moet je nog oppassen dat alle wielen op de grond blijven. Om een idee te geven de Milan zijn dak opende wel es waar een beetje door de 4 rekkers aan het deksel moet je daarvoor weinig zorg maken en ook de wielen blijven mooi op de grond staan.
3. Draaicirkel, dit is voor sommigen zeer belangrijk afhankelijk van je trajecten die je normaal doet. De Orca kan ik 1 beweging draaien in een straat waar de Milan veel meer bewegingen nodig heeft.
4. Bandenmaten, je hebt bij de Orca het voordeel dat alle banden dezelfde zijn terwijl de Milan 2 verschillende heeft. hier is dit vooral een keuze die je zelf wenst te maken voor de meesten stoort dit totaal niet. Ik Heb een draadband en vooropgepompte 20" band zitten in de Milan. Voor de 26" heb ik een vouw Buba en reserve biba in een box klaar liggen. Van de 20" heb je totaal geen last van want die zit helemaal achteraan in de staart waar je toch niks anders kan plaatsen.
5. Opbergruimte, kwa nuttige ruimte heb je veel meer in een Orca dan een Milan. Al heeft dit een groot nadeel ook. Hoe meer ruimte je hebt hoe meer je er zal in gaan leggen en zo word e velomobiel nog veel zwaarder. Het tekort aan bergruimte kan je in de Milan eigenlijk ook voorkomen door de Milan 4.2 kopen waardoor je opeens een extra ruimte hebt ter grote van een volwassen persoon. Alleen jammer van de extreem hoge kostprijs( start vanaf 9865€)
6. Comfort, een Orca bezit een van de beste veer systemen in de velomobiel wereld. Een basis Milan SL is voorzien van voorvering (zelfde vering zoals de meeste bezittten) achteraan is er enkel een passieve vering voorzien achter de zitting. Dit draag mee aan het rijgedrag van de fiets. Eigenlijk voelt de Milan aan als een race monster terwijl de Orca aanvoeld als een luxe wagen. Als je dit zou vergelijken met een auto dan is een Milan eerder een Ferrari terwijl de Orca een Rolls Royle is.
7. Onderhoud, aan een Orca is bijna geen onderhoud aan maar ook mijn Milan heeft dit bijna niet nodig zo te zien de ketting is volledig afgeschermd van alle mogelijke vuil laatste eens de test gedaan en de ketting ziet er nog zo goed als nieuw uit na 5 maand dit terwijl de wielkast wel veel zand en vuil hadden verzameld.
8. Besturing Eingelijk bestaat er in de velomobiel wereld 2 soorten besturingen de helmstok en de tankbesturing. Zelf dacht ik dat ook eerst dat de tank besturing beter was. Maar door de beperkte breedte in de Milan en het feit dat de stuurknuppels van de Milan wel heel dicht tegen de wand staan heb ik gekozen voor de helmstok samen met elleboogsteunen vind ik dit wel prettig rijden. En door die houding heb je veel minder schouderbreedte met een helmstok tov de tankbesturing.

Persoonlijk heb ik vorig jaar ook voor de keuze gestaan en uiteindelijk had ik 2 modelen over dit waren de Orca en de Milan maar uiteindelijk is mijn keuze op de Milan gevallen door alle punten hierboven af te wegen. Dus ieder zijn keuze zolang je er zelf maar tevreden bent van je keuze.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: jo2p

#18 Bericht door fcapri »

voor iedereen zijn die keuzes verschillend omdat de prioriteiten anders liggen.
ik heb nog steeds geen opvolger voor de FAW gekozen, dus ik blijf met de huidige rijden.
er zijn wel 2 mogelijke pistes:
ofwel ging ik absoluut voor de snelste en minste comfort en koos ik voor een lichte waw
ofwel ging ik absoluut voor comfort en een stadsverkeerfiets en kwam ik uit bij versatile/orca
eigenlijk is nog geen enkele andere fiets gepasseerd waarbij ik zei: ja, dat is ook een goeie

bij de rondrit vorige week reed een waw mee, en ik hoorde het bonken tot in mijn fiets als die zijn achterwiel door een putje reed. daar reed ook een quest mee, en die zijn draaicirkel is enorm. die is absoluut niks voor mij.
wel intressant om andersmans keuzes hier uitgebreid te zien staan. bij mij is 2 verschillende wielen ook een afknapper. ik heb telkens 2biba's en 1buba bij, bij 2verschillende wielen zijn dit dan 4bibas en 2bubas. zou ik kunnen, ik nam zelf een compleet voorwiel mee

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Velomobiel keuze

#19 Bericht door bicky »

Ik heb dit topic afgesplitst, er werd wel teveel afgeweken van de nieuwe aankoop van Jo2p

Iedereen heeft zijn eigen redenen voor een velomobiel.
Zo een keuze en diversiteit (al zijn de verschillen soms klein) vind ik wel tof.
Na 6 jaar met mijn mango+ te rijden ben ik nog altijd overtuigt van mijn keuze.
maar mocht ik die keuze nu opnieuw moeten maken wordt het waarschijnlijk iets anders.
Dit omdat er velomobielen zijn bijgekomen en ook omdat ik sommige voorwaarden van 6 jaar geleden voor mij niet meer kloppen.

vb:
Zo vond ik het belangrijk/handig voor 3 verschillende bandenmaten.
Maar als ik het aantal lekke banden bekijk op 60.000km speelt dat geen rol.
Mijn roets heeft ook 2 bandenmaten, en dat lukt ook.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Velomobiel keuze

#20 Bericht door fcapri »

die bandenmaat speelt ook een beetje een rol bij de keuze in banden.
ik kan mijn FAW uitrusten met een 22 of 24" achterwiel, maar het aanbod van banden in die maat zorgen ervoor dat ik schoon op 20" blijf rijden. 26" heeft ook veel keuze, maar dat wiel wordt net te groot voor een faw (dan moet de bagageruimte volledig weg)
het aantal lekke banden valt ook goed mee bij mij. na 6798km heb ik 0 lekke banden gehad. de dag dat ik geen binnenband of fietspomp bij heb, zal de eerste dag zijn dat ik lek rijd :mrgreen:

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#21 Bericht door CapoJan »

trikelover schreef:Dus ieder zijn keuze zolang je er zelf maar tevreden bent van je keuze.
Precies: ik vind het nog steeds een fantastisch voorrecht dat ik twee keer per dag de woon-werk-rit met de E-Orca kan rijden. Dat wil niet zeggen dat zoiets niet mogelijk is met een andere velomobiel, maar enkel dat ik er na drie jaar nog altijd dik tevreden mee ben. Dat is het enige wat telt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Velomobiel keuze

#22 Bericht door CapoJan »

@trikelover
Het liften van de klep wordt veroorzaakt door de vorm van het Flevobike dakje. Dat heeft min of meer het profiel van een vliegtuigvleugel. Gisteren, in de storm, reed ik zonder dak. Geen enkel probleem dus.
Op een andere VM vormt dat dakje dan weer geen probleem omdat er geen deksel is dat omhoog getrokken wordt.

Dat probleem is quasi volledig van de baan door het toevoegen van de zijruitjes. Nu een Zwitserse Orcaan de bevestiging hiervan vervangen heeft door zuignappen, denkt Flevobike dat dit een esthetisch verantwoorde optie wordt.

Het waren trouwens erg uitzonderlijke omstandigheden, waarbij veel velonauten vinden dat het van gezond verstand getuigd om de VM met zo'n weer op stal te laten :wink:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Velomobiel keuze

#23 Bericht door Jo2p »

bicky schreef:Ik heb dit topic afgesplitst, er werd wel teveel afgeweken van de nieuwe aankoop van Jo2p
Ik miste al wat bij mijn topic, dacht dat je het gewist had vanwege het karakter welles/nietes of hoe je dat ook wil benoemen. Het is natuurlijk wel een onderdeel van hoe ik tot mijn aankoop ben gekomen. Hier heeft het ook wel nut, vooral Nederlandse geïnteresseerden omdat de wet mogelijk aan het kantelen gaat mbt snelheid op fietspaden (25 binnen de bebouwde kom en 40 daar buiten) en de keuze voor waar je met je fiets mag rijden. In dat licht bezien komen de kwaliteiten van een DF of Milan niet uit de verf omdat de snelheid mogelijk in de toekomst wordt begrenst. Daar zitten dan nog wel wat praktische kanten aan, dus of het er ooit van komt geen idee. Maar domme wetgeving wordt ook doorgedrukt, zie het gedoe rondom speedpedelecs.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Velomobielkeuze

#24 Bericht door blackarmor »

ik heb de voorganger de versatile en een (heel ) oude quest + ervaring met de een ouder type waw .
de versatile gaat binnenkort in de verkoop met als enige reden dat de nadelen van de quest komen te vervallen als we naar een andere lokatie verhuizen . wegens enkel nog jaagpad en brede fietspaden en ik ga niet meer in motopak erin moeten kunnen (ok dat is een vrij uniek probleem waarschijnlijk :) ) .
maar voor in en tussen het verkeer te kl!çè"' en of in propere kledij kan je imo geen beter vm hebben dan een e-orca ( enkel verbeterd tegenover de versatile ) .
Een rohlof heeft minder rendement maar in de stad ga je te regelmatig alles moeten toesmijten zonder te kunnen terug schakelen . ( ik heb vroeger op mijn waw de rohloff er terug uitgesmeten omdat op topsnelheid de tussenstappem me niet lagen ) .
als ik een deftig geprijsde df xl of evo k kan vinden is mijn keuze ook weer snel gemaakt .
ieder zijn noodzaken en prioriteiten en een geluk dat er fabrikanten zijn die daarin voorzien .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Velomobielkeuze

#25 Bericht door Wouter D »

Mijn keuze voor quest is algemeen bekend. Ik ben nogal groot en breed. Dik ook maar hindert niet echt in een velomobiel. De Quest is naast de Strada, het enige model waar ik in pas. Al blijft het milimeter werk. Ik zit er thv schouders ingepropt. Mijn knieën en tenen raken de bovenkant van de Kuip. Mijn hielen raken wel eens een oneffenheid op de weg.

De Mango + past maar daar moet ik zodanig diep in onderuit zakken dat het niet veilig meer is.
F
De Orca past niet. Op de allerlaatste stand van de stoel, kan de kap niet dicht. En heb ik te weinig ruimte tussen de wielen.

De Alleweders Passen misschien wel maar ik vind ze alle op de oerfaw na niet mooi. deze laatste pas ik dan weer niet in.

De WAWXL pas ik in maar thv schouders is die 6cm te smal. Zonder externe hulp geraak ik daar niet uit

De DF XL is ook enkele cm te smal. Los daarvan zou mi.jn keuze wel DF geweest zijn.

De quattro is net breed genoeg maar ik heb veel te weinig beenruimte. Verder vind ik het wel een mooie fiets.

De Milan pas ik helemaal niet in. Behalve dat tweepersoons model misschien
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: jo2p

#26 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:voor iedereen zijn die keuzes verschillend omdat de prioriteiten anders liggen.
ik heb nog steeds geen opvolger voor de FAW gekozen, dus ik blijf met de huidige rijden.
er zijn wel 2 mogelijke pistes:
ofwel ging ik absoluut voor de snelste en minste comfort en koos ik voor een lichte waw
ofwel ging ik absoluut voor comfort en een stadsverkeerfiets en kwam ik uit bij versatile/orca
eigenlijk is nog geen enkele andere fiets gepasseerd waarbij ik zei: ja, dat is ook een goeie
Eigenlijk vind ik de velomobielmarkt heel interessant. Er zit veel beweging in en er is tegenwoordig voor ieder wat wils. Veel hangt ook af van het doel dat je voor ogen hebt. Wordt het woon-werkverkeer? Sportief rijden? Over slechte of goede wegen? Veel of weinig scherpen bochten?

Vaak ben je door de feiten gedwongen tot een compromis. Ofwel een velomobiel voor iedere gelegenheid. Hopelijk heb je dan ook veel stalruimte en ook een vrouw die niet aan het kijven gaat... :mrgreen:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Velomobielkeuze

#27 Bericht door fcapri »

ik doe quasi uitsluitend woon-werk verkeer. ik rijd graag snel, maar op andere dagen zit ik graag droog en comfortabel. continue met een WAW zou misschien teveel van het goeie zijn in de winter.
in de ijskou lijkt een versatile/orca ook minder geschikt omdat ze niet volledig afsluiten. ik denk ook niet dat er 1 fiets is die alles perfect combineerd. meerdere VM's is idd een oplossing.
een gewone en een E-ondersteunde orca,
een gewoner en een E ondersteunde waw,
... :mrgreen:

ruimte genoeg, alleen dat budget hé

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Velomobielkeuze

#28 Bericht door Jan.E »

Een e-orca is zeker een goede vm, maar toch maak ik effe de bedenking dat die electrische ondersteuning komt met een serieus kostenplaatje. De orca kopen en achteraf zelf een electrische ondersteuning inplaatsen om de kosten te spreiden is geen optie. De inbouw is serieus ingewikkeld. dit is bij andere velomobielen wel mogelijk.
Om nog eens op het krachtverhaal terug te komen, als ik weinig kracht had, dan zou ik zeker gaan voor een lichte velomobiel. Dan kost het veel minder kracht om deze in beweging te zetten en te houden. Een hogere snelheid maken gaat ook gemakkelijker. En elektrisch ondersteunen kan achteraf ook nog mocht dat nodig blijken.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Velomobielkeuze

#29 Bericht door Wouter D »

Sorry van de vergelijking maar een nieuwe velomobiel kopen is een beetje gelijk als de aankoop van een auto.
Wikken en wegen. Je kan er zover in gaan als je wil. Het belangrijkste is dat hijje zoveel mogelijk op het lijf geschreven is wanneer je uiteindelijk de knoop doorhakt
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Velomobielkeuze

#30 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:ik doe quasi uitsluitend woon-werk verkeer. ik rijd graag snel, maar op andere dagen zit ik graag droog en comfortabel. continue met een WAW zou misschien teveel van het goeie zijn in de winter.
in de ijskou lijkt een versatile/orca ook minder geschikt omdat ze niet volledig afsluiten. ik denk ook niet dat er 1 fiets is die alles perfect combineerd. meerdere VM's is idd een oplossing.
een gewone en een E-ondersteunde orca,
een gewoner en een E ondersteunde waw,
... :mrgreen:

ruimte genoeg, alleen dat budget hé
Gisteren naar Kortrijk. Het eerste deel tot in Aarsele langs kleine landwegen. Draai, keer en ook af en toe eens de buik intrekken voor zwaar landbouwverkeer waar je hier in de streek de laatste tijd niet naast kunt kijken (en ook soms... rijden). Hier voelt een korte, wendbare velomobiel als een Mango zich uitstekend in zijn vel. Dat was zeker het geval in Aarsele waar het een en al gekronkel en gedraai was door allerlei wegenwerken.

Daarna bijna recht op recht naar Dentergem, de Olsenebrug en erna het jaagpad langs de Leie. Een brede opengerolde rode loper voor een snelle velomobiel. Overstappen op een WAW, DF of Milan? In Harelbeke zou je echter weer van velomobiel moeten wisselen. Allerlei omleidingen door de Leiewerken. Korte draaicirkel en even korte neus blijken hier een groot voordeel te zijn.

In Kortrijk gaat het na het kanaal naar Bossuit volledig de rijbaan op. Weinig fietspaden in die hoek. Overstappen op een uit de kluiten gewassen Velayo?

En bij de terugtocht had ik van Dentergem naar Aarsele (te overwinnen hoogteverschil van 25 meter op nauwelijks 1 km) wel een beetje ondersteuning gewenst. Of een superlichtgewicht velomobiel!


Wanneer vinden ze dus de instant velomobiel uit, aanpasbaar aan de veranderende omstandigheden? :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie