Pagina 2 van 2

Re: fietsverlichting trike

Geplaatst: zo 19 feb 2017, 10:37
door CapoJan
Dus als je het simpel wil houden, werk je met Eneloop AA cellen :mrgreen:
Minder capaciteit, maar veiliger en met een goede lader gaan ze jaren mee. Een reservesetje meenemen voor als de energie op is en je kunt ook lang voort.
Werk je met verlichting via usb, dan heb je weer het voordeel dat er geen lader nodig is (een computer heeft zo goed als altijd een usb-poort), maar het nadeel dat je met een vaste accu zit. Leeg is leeg in dat geval. Die keuze heeft wel nog een voordeel: als het niet open moet kunnen, is de kans groter dat het geheel waterdicht is (en blijft).

Uiteindelijk zijn dat allemaal argumenten die pleiten voor een naafdynamo, voor wie vaker in het donker fietst. Altijd stroom, heel betrouwbaar en met een levensduur die elke accu overtreft. Natuurlijk gaat er ook wel eens eentje stuk, maar dat is echt een zeldzaamheid.

Keuzes...

Re: fietsverlichting trike

Geplaatst: zo 19 feb 2017, 11:18
door Wouter D
even aanvullen, gezien het feit dat je trike al is besteld en je geen extra wielen wil bij bestellen, kan je ook opteren voor een spaakdynamo, die bouw je tegen je wiel aan. Ik geloof dat Ronnius dit gebruikt op zijn trike. Ik heb dat ook een tijdje gebruikt op mijn highracer.

Re: fietsverlichting trike

Geplaatst: zo 19 feb 2017, 13:59
door scuri
mvr schreef:
(...) en las dat alvast volgens de Nederlandse wegcode een trike dubbele voorlichten moet hebben. Klopt dit?
Op http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ver ... jke-regels zie ik dat idd staan: "Een driewieler met 2 wielen voor moet 2 symmetrisch bevestigde koplampen hebben." Nederlanders zullen dit beter weten veronderstel ik.

Re: fietsverlichting trike

Geplaatst: zo 19 feb 2017, 16:39
door Wim -de roetsende
scuri schreef:
mvr schreef:(...) en las dat alvast volgens de Nederlandse wegcode een trike dubbele voorlichten moet hebben. Klopt dit?
Op http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ver ... jke-regels zie ik dat idd staan: "Een driewieler met 2 wielen voor moet 2 symmetrisch bevestigde koplampen hebben." Nederlanders zullen dit beter weten veronderstel ik.
Het zal vast wel moeten volgens de wet, maar er rijden heel veel vm-en met 1 koplamp. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand daar een bekeuring voor heeft gekregen. Ik dus ook niet, maar ik heb dan ook meestal 3 koplampen aan. 1 in het midden en bij allebei de spiegels heb ik ook nog een lamp. Ook daarvoor heb ik nog nooit een bekeuring gehad.

Toen ik een winter met een zwaailicht bovenop de smurfenmuts van mijn XS heb gereden, stak er zelfs een keer een politieagent een duim op. Hij vond blijkbaar dat ik erg goed zichtbaar was :wink:

Re: fietsverlichting trike

Geplaatst: zo 19 feb 2017, 17:44
door fcapri
zichtbaar zijn is eerste prioriteit. geen agent zal je tegenhouden omdat je TE zichtbaar bent, tenzij je illegale dingen doet (zoals blauwe zwaailichten monteren).
ik vind zelf dat er te weinig wordt opgetreden tegen slechte fietsverlichting. de hoeveelheid mensen met zo een led sleutelhangerding als verlichting :shock: ... die dingen zie je pas als ze je voorbij rijd, totaal geen nut qua zichtbaarheid.
in belgie moet je bij een 3wieler met 2 voorwielen wel 2 voorste witte reflectoren hebben en een wit voorlicht.
in nederland MOET je 2 voorlichten hebben als je 2 voorwielen hebt op een 3wieler. nuja, een ledlamp met 2 leds in kan je ook aanzien als 2 voorlichten. ze geven misschien geen boete, maar wat als er een ongeluk is waarbij de auto verklaard dat hij de fiets niet had gezien. dan zou het kunnen ter sprake komen dat er meerdere lichten aanwezig hadden moeten zijn.
CapoJan schreef:Dus als je het simpel wil houden, werk je met Eneloop AA cellen :mrgreen:
Minder capaciteit, maar veiliger en met een goede lader gaan ze jaren mee. Een reservesetje meenemen voor als de energie op is en je kunt ook lang voort.
Werk je met verlichting via usb, dan heb je weer het voordeel dat er geen lader nodig is (een computer heeft zo goed als altijd een usb-poort), maar het nadeel dat je met een vaste accu zit. Leeg is leeg in dat geval. Die keuze heeft wel nog een voordeel: als het niet open moet kunnen, is de kans groter dat het geheel waterdicht is (en blijft).
verlichting op usb heeft ook voordeel. een kleine powerbank in de rugzak met een verleng usb kabel. als de lamp tenminste ondersteund om te laden + werken tegelijk.
op mijn bukfiets die vroeger aan het station stond, had ik onderaan het zadel een 18650 houder gemonteerd. de vaste verlichting stond met een schakelaar gewoon op die accu. 1keer per week moest ik de accu opladen. ik nam dus een 2de mee en elke maandagochtend wisselde ik de accu. de lege werd op het werk opgeladen dan in de zelfbouwlader (halve pvc buis, paar accu contactjes en een stukje print uit een GSM met daarop de batterijlaadchip)
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo ... .30.49.jpg
vanaf maandagavond zat de reserveaccu dus vol in de rugzak. in nood heb ik altijd nog een setje van die knipperledjes in de rugzak. zou de gehele verlichting falen, kan ik die nog gebruiken. op 5,5jaar tijd heb ik die al 1keer nodig gehad. 1,5€ bij de action
Afbeelding


ik haal die batterijen allemaal uit afgedankte laptopcellen. daar is vaak maar 1-2kapotte cellen in een 4-6 goeie. heb er al rond de 100 nu :mrgreen:

Re: fietsverlichting trike

Geplaatst: zo 19 feb 2017, 19:55
door Jo2p
scuri schreef:
mvr schreef:(...) en las dat alvast volgens de Nederlandse wegcode een trike dubbele voorlichten moet hebben. Klopt dit?
Op http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ver ... jke-regels zie ik dat idd staan: "Een driewieler met 2 wielen voor moet 2 symmetrisch bevestigde koplampen hebben." Nederlanders zullen dit beter weten veronderstel ik.
Je geeft ons te veel eer. In de wet is deze regel namelijk maar moeizaam boven water te krijgen. Alle andere goed bedoelde initiatieven zijn niet de wet en kunnen het bij het verkeerde einde hebben, vaak worden dergelijke pagina's ook niet aangepast aan eventuele nieuwe regelgeving. Veel nieuwe fietsen en ook scooters ed worden met verkeerde verlichting af fabriek geleverd. Vooral dan als er twee voorwielen zijn.

Re: fietsverlichting trike

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 14:04
door Ronnius
spruitje schreef:even aanvullen, gezien het feit dat je trike al is besteld en je geen extra wielen wil bij bestellen, kan je ook opteren voor een spaakdynamo, die bouw je tegen je wiel aan. Ik geloof dat Ronnius dit gebruikt op zijn trike. Ik heb dat ook een tijdje gebruikt op mijn highracer.
Nog steeds in gebruik ook.
Maar dan mag je geen schijfremmen of -bevestigingspunten hebben en ook geen naafversnellingen.

Re: fietsverlichting trike

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 23:06
door scuri
fcapri schreef: (...) of als je een pack maakt, (...)
Soldeer je dan op de cellen?

Re: fietsverlichting trike

Geplaatst: di 21 feb 2017, 6:23
door fcapri
wel nee,
ik ben bezig zo een puntlasapparaat te maken met een oude microgolf transfo, maar dat is nog in opbouw.
in de laptop zitten die cellen met nickel strips aan elkaar gelast. ik snijd die nickel strips in 2 zodat ik daar in de toekomst aan kan solderen. ik soldeer niet op de batterijen zelf
Afbeelding

voor snelle projectjes gebruik ik gewoon een houdertje
http://www.memoryprotectiondevices.com/ ... 8650-W.jpg
https://highdesertvapes.com/product_ima ... 9_zoom.JPG

en de losse cellen die ik al heb gebruik ik gewoon in draagbare ledlampjes. die kosten in china nog geen 2€
https://www.aliexpress.com/item/High-Qu ... 67646.html

Re: fietsverlichting trike

Geplaatst: ma 27 feb 2017, 13:54
door mvr
Bedankt voor de vele reacties (totnogtoe) ;-). Ik had geen feed gekregen in m'n mailbox dus dacht ik dat er nog geen reacties waren :-D. Wat een aangename verrassing nu ik dit allemaal zie. Ik moet het nog allemaal rustig eens nalezen, maar dikke merci voor alle tips!

Nadien had ik zelf ook wel al verder gelezen dat niet het aantal lumen maar eerder de lux belangrijk is en dat een duo 'straffere' lampen beter zou zijn. Waarom ik voor accugestuurde lampen ga, is vrij eenvoudig. Ik wil de lampen ook op min andere fiets kunnen gebruiken. Ik wou me ook niet laten beperken tot één producent. Om deze twee redenen heb ik de naafdynamo niet mee besteld.

nog eens dikke merci allemaal!