Opvallen in het verkeer

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#16 Bericht door Wouter D »

Ronnius heeft een mooie jas die zowel overdag en zeker snachts opvalt
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#17 Bericht door crash-quest-dummy »

qfhqnkelijk vqn de plqqts uiterqqrd . (oeps, de kaboutertjes hebben de qwerty weer eens aangezet :evil: )

In landen waar het dragen van boerka's voor vrouwen een realiteit is als ze buiten willen komen, val je op als je er geen aanhebt.

...
Zou je daar dan met een fluo werfjas wel opvallen ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
frank8265
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Postcode: 4554bl
Fiets: Trident Stowaway
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#18 Bericht door frank8265 »

Over opvallen in het verkeer gesproken:
Opvallend veel automobilisten, truckers, fietsers en zelfs 2 politiewagens en 1 ambulance zonder licht door de mist zien rond bonjouren vanmorgen en vanmiddag.
Zouden er echt zoveel mensen suïcidale neigingen hebben??? :|

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#19 Bericht door fcapri »

vanmorgen ook gezien, probleem zit in de nieuwe wagens:
1) meeste wagens zetten de lichten vanzelf aan als ze op 'auto' staan, echter als zo een gebruiker zijn lichten eens af staan, beseft die zelf niet om ze aan te zetten
2) vroeger was je dashboard donker als de lichten af staan, tegenwoordig werkt je dashboard verlichting altijd en besef je niet dat je zonder lichten rondrijd.

wat ik erg vond, in waregem is het voetbal, en ben daar rond 20h00 gepasseerd. een hele bende volk die in het donker en de mist op het fietspad wandeld ipv op het voetpad. als je claxoneert, zijn ze nog kwaad ook

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#20 Bericht door Jo2p »

fcapri schreef: 2) vroeger was je dashboard donker als de lichten af staan, tegenwoordig werkt je dashboard verlichting altijd en besef je niet dat je zonder lichten rondrijd.
Er zit altijd nog een waarschuwingslampje voor of je dim of grootlicht heb aanstaan en meestal zitten die op een goed zichtbare plek.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
frank8265
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Postcode: 4554bl
Fiets: Trident Stowaway
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#21 Bericht door frank8265 »

fcapri schreef:vanmorgen ook gezien, probleem zit in de nieuwe wagens:
1) meeste wagens zetten de lichten vanzelf aan als ze op 'auto' staan, echter als zo een gebruiker zijn lichten eens af staan, beseft die zelf niet om ze aan te zetten
Jammer dat logisch nadenken en inzicht niet standaard meegeleverd worden bij nieuwe wagens. #-o

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#22 Bericht door fcapri »

Jo2p schreef: Er zit altijd nog een waarschuwingslampje voor of je dim of grootlicht heb aanstaan en meestal zitten die op een goed zichtbare plek.
dat bedoel ik nu net niet.
als ik mijn auto start in het donker en ik rijd zonder lichte, zie ik niks op het dashboard. geen snelheid, geen toerenteller, geen klokje... alles is donker. ik ben de oprit nog niet af en ik heb al door dat de lichten af staan.
bij nieuwe wagens zijn die tellerplaten verlicht en hebben die in het midden een display. als je daarmee in het donker vertrekt zonder lichten, zie je nog steeds je dashboard. en die mensen hebben dan niet door dat de lichten af staan

Afbeelding
en zo ziet dat er bij mij uit (stuur staat links half op de foto)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#23 Bericht door Jo2p »

Je moet natuurlijk wel een foto maken van je paneel achter het stuur, dus snelheidsmeter, toerental etc. Want de aanduiding staat daartussen en niet op een zijpaneel met knoppen voor andere functies zoals je laat zien. Die elektronische versie heeft een heel duidelijke aanduiding voor het licht, namelijk de twee strepen bovenin. Daarmee wordt aangegeven wat groot licht is en dim licht door het aantal oplichtende blokjes in de twee strepen.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#24 Bericht door fcapri »

ik heb geen foto van mijn auto in het donker zonder de verlichting. daarom dat ik ff in het archief een oude foto zocht toen ik de 'groene' lampjes in de knoppen heb vervangen door witte ledjes.

was gewoon om duidelijk te maken wat ik bedoel. als ik vertrek heb ik na 10sec al door dat mijn lichten af staan, want ik zie niks op het dashboard.
onze benz daarentegen heeft een verlicht dashboard, dus zonder verlichting zie je wel nog alle info. mijn vrouw is zo al eens savonds terug gekomen waarbij iedereen met hun lichten knipperde en zij had niet door wat er fout was. sindsdien staan de lichten op 'auto' zodat de auto ze zelf aanzet bij duister

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#25 Bericht door blackarmor »

en daar komt dan nog bij dat die dag licht verlichting dan nog alleen vooraan werkt . dus ze zien wel een schijnsel van hun koplamp maar achteraan brand niks
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#26 Bericht door crash-quest-dummy »

misschien helpt ook hier een dashcam ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#27 Bericht door fujin »

Haha, ik werk nog wel bij een autobedrijf, en zelfs mij overkwam het deze week.
Redelijk nieuwe auto van 10 dagen oud. Per ongeluk zelf de verlichting uitgeschakeld.

Gelukkig maakte een mede weggebruiker mij snel attent op mijn fout.

De tip bij een nieuwe auto: als de verlichting echt aan is, hoort het groene lampje op het dashboard te branden.
Brandt die niet, dan heb je alleen de dagrij verlichting aan.
Rustige recreatieve rijder uit Merksem. Heb af en toe in het weekend eens tijd om een paar uurtjes te ontspannen om mijn Fujin.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#28 Bericht door eeuwige reiziger »

spruitje schreef:Moet me even van het hart...

Meer en meer fietsers doen moeite om op te vallen in het verkeer. Maar goed ook.
De voetgangers daarentegen lijken zich niet donker genoeg te kunnen kleden. Hoe dikwijls dat ik ze pas laat opmerkingen als ik smorgens vroeg onderweg ben met de auto naar het werk.
Mij valt dan weer op dat joggers echt wel moeite doen. Langs het jaagpad waar ik dagelijks rij, is er geen verlichting (ronduit heerlijk...). In de verte merk ik dan wel eens enkele strookjes oplichten of komt er een waggelend lichtje me tegemoet. Ook valt van tijd tot tijd een blauw, rood of wit lichtje laag bij de grond op. Een hond. Alleen jammer dat het baasje meestal niet aan zijn eigen veiligheid denkt.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#29 Bericht door Lex »

Voor mij moet een voetganger niet verlicht zijn. Laat staan dat ze dat dan ook nog eens zouden verplichten. Maar ze moeten er zichzelf natuurlijk wél van bewust zijn dat ze niet, of bijna niet, zichtbaar zijn in het donker. Voorrang nemen op een voepad e.d. is dan ook volledig uitgesloten.
Wat ik wel erger vindt is dat het zichtbaar zijn (verlichting) soms het verschil is tussen een knopje aan zetten of niet aanzetten. Zowel fietsers, als automobilisten die te lui/dom/simpel zijn om de schakelaar om te zetten. Of gewoon te dom zijn om te beseffen dat dagrijlichten niet de aangewezen verlichting is om bij nacht rond te rijden.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Opvallen in het verkeer

#30 Bericht door Helen »

eeuwige reiziger schreef:Mij valt dan weer op dat joggers echt wel moeite doen. Langs het jaagpad waar ik dagelijks rij, is er geen verlichting (ronduit heerlijk...). In de verte merk ik dan wel eens enkele strookjes oplichten of komt er een waggelend lichtje me tegemoet. Ook valt van tijd tot tijd een blauw, rood of wit lichtje laag bij de grond op. Een hond. Alleen jammer dat het baasje meestal niet aan zijn eigen veiligheid denkt.
Ik heb dezelfde ervaring.
Weet dat bij laaghangende waggelende lichtjes aan de rand van het jaagpad vaak een grotere donkere vlek hoort, MIDDEN op het jaagpad :evil:

Plaats reactie