Pagina 1 van 2

Intercitybike DF 4

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 14:29
door bicky
Terug een velomobiel in de pipeline, terug eentje met 4 wielen. Het prototype rijd en de eerste versie is in het wild gespot, tijd dus voor extra topic in de fietsdatabase.
Ze beweren dat de 1 wielaandijving goed werkt. De laadruimte achterin lijkt wel gigantisch door de aandrijving aan 1 zijde.
Ben benieuwd naar de uiteindelijke uitwerking en rijervaringen van toekomstige gebruikers.
De kont lijkt voorlopig nergens naar. Laten we hopen dat deze nog wordt bijgeschaafd.

Veel foto's vind je hier: https://photos.google.com/share/AF1QipM ... AtQndabmJn
intercitybike schreef:Het bijzondere aan de fiets is dat maar 1 wiel wordt aangedreven, hierdoor is de techniek eenvoudig en de bagageruimte maximaal groot. De 10v derailleuraandrijving kan gecombineerd worden met een Rohloff 14 v naaf waardoor je oneindig veel versnellingen over een groot bereik kunt hebben, handig voor als je wilt racen èn volbepakt op vakantie in de Ardennen wilt met dezelfde fiets zonder iets om te bouwen.

Re: Intercitybike DF 4

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 15:29
door rik
Ik heb ergens gelezen dat dit een éénmalig prototype is. Als het concept meevalt wordt er een volledig nieuwe vierwieler gebouwd. Al verwacht ik dat het uiterlijk dan niet zo heel veel gaat veranderen.

Re: Intercitybike DF 4

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 18:39
door Wim -de roetsende
rik schreef:Ik heb ergens gelezen dat dit een éénmalig prototype is. Als het concept meevalt wordt er een volledig nieuwe vierwieler gebouwd. Al verwacht ik dat het uiterlijk dan niet zo heel veel gaat veranderen.
Ik mag toch hopen dat de achterkant nog wel onder handen wordt genomen, want die vind ik er nog erg onafgewerkt uit zien.

Daniël knipt meestal gewoon een bestaande fiets open en gaat er dan zijn variaties op loslaten. Zo ziet het er tenminste wel uit. Van de gewone DF heeft hij toen ook zo een XL-versie gemaakt.

Re: Intercitybike DF 4

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 20:35
door rik

Re: Intercitybike DF 4

Geplaatst: wo 04 jan 2017, 22:57
door bicky
Hier vind je nog wat filmkes terug: https://vimeo.com/user13964503
Lijkt me toch zeker dat hij in productie komt als ik de commentaren lees.
en als je naar de orderboek van velomobiel.nl kijkt en al de bestelde quatros ziet blijkt een 4 wieler erg gevraagd is.

ik vind het een originele invalhoek met het enkel aangedreven achterwiel
maar ik vrees voor de prijs. de prijs voor een DF is al niet te min.

Re: Intercitybike DF 4

Geplaatst: do 05 jan 2017, 12:51
door fcapri
vooral de wielafstelling lijkt me al moeilijker bij een 4wieler.
wat als die achterwielen niet perfect staan? dan slijt je banden aan de lopende band. en op sommige fotos vind ik toch dat de wielen niet parallel staan, of het is gezichtsbedrog op de fotos.
het ook afstelbaar maken van de achterwielen maakt het een pak ingewikkelder en weer duurder.
https://lh3.googleusercontent.com/B_MvR ... 80-h720-no

Re: Intercitybike DF 4

Geplaatst: do 05 jan 2017, 22:04
door CapoJan
bicky schreef: maar ik vrees voor de prijs. de prijs voor een DF is al niet te min.
Ter gelegenheid van de Oliebollentocht stond bij Intercitybike een romp voor de DF uit een nieuw composietmateriaal. Oersterk: Daniel Fenn sloeg er een bezemsteel op stuk, zonder sporen op die romp. Maar toen hij de prijs vermeldde: 6000 euro voor de romp op zich :shock:

Re: Intercitybike DF 4

Geplaatst: do 05 jan 2017, 23:58
door trikelover
En heeft hij er ook bij vermeld of dit nieuw materiaal meer of minder weegt dan zijn Carbon DF

Re: Intercitybike DF 4

Geplaatst: vr 06 jan 2017, 10:03
door CapoJan
De schattingen waren dat die romp ergens tussen 5 en 6 kg zou wegen. Ik heb het hem niet gevraagd... Naar horen zeggen zou het een mix zijn met o.a. carbon, aramide en nog wat vezels.

Re: Intercitybike DF 4

Geplaatst: vr 06 jan 2017, 13:05
door Wim -de roetsende
CapoJan schreef:
bicky schreef: maar ik vrees voor de prijs. de prijs voor een DF is al niet te min.
Ter gelegenheid van de Oliebollentocht stond bij Intercitybike een romp voor de DF uit een nieuw composietmateriaal. Oersterk: Daniel Fenn sloeg er een bezemsteel op stuk, zonder sporen op die romp. Maar toen hij de prijs vermeldde: 6000 euro voor de romp op zich :shock:
Even voor de volledigheid. Die romp was dus niet de romp van een DF4xl, het was de romp van een gewone DF.
Ik meende dat dit draadje over de DF4 zou moeten gaan.

Re: Intercitybike DF 4

Geplaatst: vr 06 jan 2017, 13:08
door Wim -de roetsende
De 10v derailleuraandrijving kan gecombineerd worden met een Rohloff 14 v naaf
Ik zou toch zo'n mooie en vooral lichte vm nooit uitrusten met een Rohloff. Is zwaar en 'loopt' zwaar :(

Re: Intercitybike DF 4

Geplaatst: vr 06 jan 2017, 13:11
door CapoJan
Wim -de roetsende schreef:
CapoJan schreef:
bicky schreef: maar ik vrees voor de prijs. de prijs voor een DF is al niet te min.
Ter gelegenheid van de Oliebollentocht stond bij Intercitybike een romp voor de DF uit een nieuw composietmateriaal. Oersterk: Daniel Fenn sloeg er een bezemsteel op stuk, zonder sporen op die romp. Maar toen hij de prijs vermeldde: 6000 euro voor de romp op zich :shock:
Even voor de volledigheid. Die romp was dus niet de romp van een DF4xl, het was de romp van een gewone DF.
Ik meende dat dit draadje over de DF4 zou moeten gaan.
Je hebt helemaal gelijk, Wim.

Re: Intercitybike DF 4

Geplaatst: vr 06 jan 2017, 13:13
door CapoJan
Wim -de roetsende schreef: Ik zou toch zo'n mooie en vooral lichte vm nooit uitrusten met een Rohloff. Is zwaar en 'loopt' zwaar :(
'Is zwaar': klopt.
'Loopt zwaar': niet volgens de metingen. Het rendement ligt bijna op hetzelfde niveau als bij een goed onderhouden derailleur, weliswaar afhankelijk van de versnelling. Alles is relatief: het is de lichtst lopende versnellingsnaaf, maar absoluut gezien loopt hij wel zwaarder dan een derailleursysteem. Cijfers? Kijk op Fahrradzukunft.

Re: Intercitybike DF 4

Geplaatst: vr 06 jan 2017, 15:40
door fcapri
en die zijn dan correct?
ga eens 2 grafieken nemen van die mannen
AfbeeldingAfbeelding

volgens de eerste zou de speedhub (=rohloff) aan 200W (de bovenste donkerblauwe lijn) in 8e versnelling evenveel wrijving hebben als een derailleurketting (94%).
in de 2de grafiek zou diezelfde speedhub aan 200W in 8e versnelling evenveel wrijving hebben als een single speed ketting (97%)

ook zit die bij de eerste in 4e versnelling aan 90% rendement, en in de 2de grafiek in 4de versnelling aan 96%

als je dan de afline11 eens bekijkt (rode lijn)gaat die bij de rechtse grafiek per versnelling goed omlaag, terwijl die bij de linkse grafiek nagenoeg horizontaal blijft rond de 90% met uitzondering van de 6e versnelling. bij de linkse presteerd een afline11 op 200W beter dan een single speed op 50W, terwijl bij de rechtse grafiek, de afline 11 nog niet in de buurt komt van een singlespeed op 50W.
je mag er toch niet 100% op af gaan.
eigenlijk zijn die grafieken niet zo goed, want bij 200W heb je dus minder verliezen dan bij 50W. je zou eigenlijk moeten noteren hoeveel wrijvingsweerstand elk systeem heeft.
ook zijn die grafieken zwaar ingezoomd op 80-95%. maak eens een grafiek die van 0-100% loopt en je zal amper verschil zien op die lijn (zie maar hoe vlak alles wordt bij de linkse grafiek die van 65-100% loopt)

Re: Intercitybike DF 4

Geplaatst: za 07 jan 2017, 14:13
door Jo2p
De discussie gaat op veel vlakken mank. Een speedhub heeft minder onderhoud nodig dan een derailleur systeem. Voor dagelijks gebruik met flinke afstanden zal een derailleur systeem ook duurder uitpakken. Daarnaast kun je e ondersteuning met een derailleur systeem eigenlijk wel vergeten, tenzij de motor tijdens het schakelen even stil houdt. Als de motor op volle kracht blijft door malen is het snel gedaan met een derailleur systeem. Ik neem even aan dat hier met speedhub het Rohloff systeem wordt bedoelt. Andere versnellingsnaven hebben ook problemen met e ondersteuning als de motor tijdens het schakelen niet even stopt of met minder kracht gaat werken.
Verder zijn de grafieken te grof en hebben geen hulplijnen, dus de kans dat je fout afleest is groot. Het verschil tussen 94% en 97% is eigenlijk geen verschil. De lijndikte is al een half procent. Waar het om gaat is globaal een inzicht te krijgen in het verloop van het rendement TUSSEN de systemen. Er kan dan gesteld worden dat de speedhub zeer goede resultaten neerzet. Niet meer en niet minder.