2016 Kerstrondje West-Vlaanderen

Alles over toertochten, doortrapperstochten, evenementen in West -Oostvlaanderen
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

2016 Kerstrondje West-Vlaanderen

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

k@rolus schreef:Dit jaar geen oliebollentocht voor mij. De wagen is niet beschikbaar. Het wordt een rondje West-Vlaanderen... :D
Weer je lange tocht van vorig jaar?

http://debadkuip.blogspot.be/2015/12/de ... -2015.html
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: Oliebollentocht 2016

#2 Bericht door k@rolus »

eeuwige reiziger schreef:
k@rolus schreef:Dit jaar geen oliebollentocht voor mij. De wagen is niet beschikbaar. Het wordt een rondje West-Vlaanderen... :D
Weer je lange tocht van vorig jaar?

http://debadkuip.blogspot.be/2015/12/de ... -2015.html
Ik ben er nog niet aan uit ,maar ik zou misschien een stukje bijvoegen... :van Nieuwpoort langs het kanaal tot Veurne rijden en dan via de Lo-vaart naar fintele. En via de Ijzer en de Ieperlee naar Ieper. Dan is het heerlijk fietsen via het verwezen kanaal Ieper-Komen tot aan de Leie.
Het kanaal naar zeebrugge zou ik links laten liggen en het kanaal naar Brugge nemen , dat vind ik persoonlijk fijner om langs te fietsen.

Zijn er mensen die de rit willen meerijden ?
Ik heb nog geen idee van hoelang de tocht is , maar ik denk aan iets van 260 km's . ( voor mij hoeft het zo ver niet te zijn... korter is ook goed)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: 2016 Kerstrondje West-Vlaanderen

#3 Bericht door bicky »

Ik maakte een nieuwe onderwerp van deze grote tocht planning
kwestie van het oliebollentocht topic niet te vervuilen.

Ik heb nog wel zin in een monstertochtje om het jaar af te sluiten en een nieuw jaarrecord in kilometer met de fiets te vestigen.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: 2016 Kerstrondje West-Vlaanderen

#4 Bericht door fcapri »

als het niet te groot is, wil ik ook wel eens een testritje uitvoeren met de nieuwe naaf. is eens iets anders dan altijd woon-werk verkeer

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: 2016 Kerstrondje West-Vlaanderen

#5 Bericht door bicky »

fcapri schreef:als het niet te groot is, wil ik ook wel eens een testritje uitvoeren met de nieuwe naaf. is eens iets anders dan altijd woon-werk verkeer
zo groot is westvlaanderen ook niet om een groot rondje te rijden natuurlijk
Dit fietste Hans vorig jaar en is het uitgangspunt
Afbeelding

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: 2016 Kerstrondje West-Vlaanderen

#6 Bericht door bicky »

Hier alvast een eerste ontwerp bijna volledig langs waterwegen.
http://www.routeyou.com/nl-be/route/vie ... waterwegen
is nu uitgedacht tegen de wijzers van de klok in.
Van Kortrijk tot Brugge is de vaart me niet onbekend, dus daar zie ik geen probleem.
maar wat met de rest? juiste kant van het water, wel deftig fietspad? opmerkingen zijn welkom [-o<

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: 2016 Kerstrondje West-Vlaanderen

#7 Bericht door hmmm »

Kruissnelheid?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: 2016 Kerstrondje West-Vlaanderen

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef: maar wat met de rest? juiste kant van het water, wel deftig fietspad? opmerkingen zijn welkom [-o<
Je vraagt, wij draaien... Ik begin aan de Sifon en ga dan in westelijke richting:

- Met een velomobiel rij je veel comfortabeler langs de noordkant van de Damse Vaart. Daar ligt het autoluwe en -vrije jaagpad.

- Aan de Komvest (Brugge) negeer je best het fietspad. Officieel is dat een tweerichtingsfietspad, maar ter hoogte van het kruispunt met de R30 zie je tegenliggers bijna niet komen.

- Parallel met de Expressweg wordt er een fietsbrug gebouwd. Toen ik er vorige week voorbijkwam, lag er een dikke laag modder. Slipgevaar!

- Bij Plassendale werd de sluisomgeving heraangelegd. Jammer genoeg aan beide zijnde in kasseien. Rij je velomobiel niet kapot... Ook voorzichtig zijn bij de oversteek aan de Zwaanhoek. Er komt daar soms zwaar verkeer aan vrij hoge snelheden aangevlamd.

- Ook enkele tientallen meters kasseien vanaf de N33. Soms gebeurt het wel eens dat de slagboom over het jaagpad is neergelaten (omwille van overslag bij het zoutbedrijf). Dan volg je de Steenovenstraat. Wel opletten op het einde van de doorsteek onder de N33.

- Bij Lizerne ga je eerst onder de brug van de N369. Als ik mij goed herinner (we hebben daar vele jaren geleden eens met de Gentse Liggers gereden - in de regen - wie weet dat nog?), is de bocht van de doorsteek vrij scherp. Misschien beter voor de brug de lange aanloop nemen?

- Aan de achterkant van het station in Ieper ga je best bij de brug van de N375 naar de andere kant van het kanaal.

- Wil je goed schudden en beven, dan moet je zeker langs de Palingbeek (verschrikkelijke kasseiweg). Anders rij je langs de Golfclub naar de kerk van Hollebeke om dan het kanaal op te zoeken.

- Indertijd stonden aan het begin van het jaagpad hekkens. Geschikt om gewone fietsen door te laten. Onmogelijk voor velomobielen. Je moet dan de Kortewildestraat volgen. Ik heb wel vernomen dat er nogal wat klachten over waren. Goed mogelijk dat de hekkens ondertussen verwijderd zijn...

- In Komen ligt het jaagpad langs de Leie er heel slecht bij!

- Door oeverwerken en de bouw van een nieuwe brug is het jaagpad bij Wervik ontoegankelijk. Omleiding staat uitgepijld. Ook aan Franse kant.

- Rotvervelende hekkens bij de overslagkaai van Halewijn (Halluin) en tevens opletten geblazen bij de bochten. Overduidelijk uitgetekend door iemand die nooit met een fiets de boer op gaat... We zijn in Frankrijk, he.

- 't Wordt een straf nummertje om van het jaagpad naar de brug "Port Fluvial" te geraken, hoor! Er is daar immers geen aansluiting naar de brug. Gewoon rechtdoor rijden tot je weer aan de grens komt en je via de Westkaai Menen binnenrijdt (opgelet voor de paaltjes op de grens).

- Vanaf de Vlasstraat kan je in Harelbeke het jaagpad niet volgen. Aan die kant wordt een nieuwe sluis gebouwd. Er staat een omleiding aangeduid, maar die is saai en bij de Steenbakkerijstraat velomobielonvriendelijk. Ik zou gewoon de Twee-Bruggenstraat nemen. Bij de Broelkaai over de nieuwe brug naar de andere zijde, tenminste als de doorsteken naar het jaagpad al aangelegd zijn (eind augustus was ik daar het laatst en toen was dat nog niet het geval). Anders rij je door tot de Toekomststraat om dan aan te takken op het jaagpad.

- Die kant van de Leie wordt trouwens door weinigen gebruikt. Ik zie de meeste mensen tussen Harelbeke en Ooigem aan de andere kant fietsen. Blijf je aan die kant, dan vermijd je dat gekronkel rond de sluis van Ooigem en de wat verder gelegen aanlegkade. Bij Vijve moet je dan natuurlijk wel naar de andere zijde. Achter de kerk van Vijve zijn er bouwwerken bezig, maar je kan moeiteloos door. Wel ligt de Barrage er niet zo goed bij.

- Tussen Nevele en 't Eiland zijn er oeverwerken aan de gang. Mogelijks moet je eens van kant wisselen. Misschien ook niet. Meestal staan de werfhekkens open.

- Bij Balgerhoeke was men bezig met werken aan het jaagpad (tussen N9 en de spoorwegbrug). Geen idee of dit achter de rug is.

- Opgepast bij de doorsteek onder de N410 (Maldegem)!

En zo zijn we weer bij de Sifon.

Flinke kruissnelheid, he?! :D
-
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: 2016 Kerstrondje West-Vlaanderen

#9 Bericht door k@rolus »

Ik denk dat het iets van rond de 27 km /h wordt.( Dit is ongeveer mijn gemiddelde snelheid in de winter op dit parcours)
Er zitten aardige lopende wegen tussen , maar ook minder goed bollende. We gaan door stedelijk gebied en door open natuur.
Al blijft de regel: de snelheid vd traagste... "samen uit ,samen thuis...."

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: 2016 Kerstrondje West-Vlaanderen

#10 Bericht door bicky »

hmmm schreef:Kruissnelheid?
Langs het jaagpad zal dat zo een 30km/u zijn.
Snelheid van de traagste natuurlijk (maar die moet geen 20km/u rijden natuurlijk)
ik rijd ongeveer zelfde als hans. zo een 27km/u gemiddeld

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: 2016 Kerstrondje West-Vlaanderen

#11 Bericht door hmmm »

Bedankt voor de informatie. Dat is een leuke definitie van snelheid van de traagste :lol:.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: 2016 Kerstrondje West-Vlaanderen

#12 Bericht door bicky »

hmmm schreef:Bedankt voor de informatie. Dat is een leuke definitie van snelheid van de traagste :lol:.
als je wil meerijden ben je meer dan welkom.
indien gewenst kan ik je misschien een slaapplaats aanbieden.
(of de tocht doorgaat is vooral afhankelijk van het weer en deels of de vrouw toch iets anders inplant of niet)

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: 2016 Kerstrondje West-Vlaanderen

#13 Bericht door k@rolus »

De rit zal,als het weer het toelaat,doorgaan op woensdag 28 dec .

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: 2016 Kerstrondje West-Vlaanderen

#14 Bericht door bicky »

Heb de route aangepast naar de meeste opmerkingen van eeuwige (waarvoor dank)
Vooral het stuk tussen ieper en Kortrijk verdient nog een kritisch oog
De gevaarlijke punten en wegenwerken vinden we onderweg wel.

http://www.routeyou.com/nl-be/route/vie ... waterwegen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: 2016 Kerstrondje West-Vlaanderen

#15 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Heb de route aangepast naar de meeste opmerkingen van eeuwige (waarvoor dank)
Vooral het stuk tussen ieper en Kortrijk verdient nog een kritisch oog
De gevaarlijke punten en wegenwerken vinden we onderweg wel.
De doorgang bij Wervik is niet mogelijk. Iets na het speelplein Oosthove staan er werfhekkens over de hele breedte. Je kan onmogelijk naar de Keizerstraat. Pijlen leiden je al vroeger, bij de Leiekaai, naar de N311.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie