Winterkledij op de roeifiets

Alles aangaande roeifietsen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Winterkledij op de roeifiets

#1 Bericht door bicky »

Nu de temperaturen onder de 0°c zakken en er stralend droge dagen zijn trek ik er op uit met de roets.
(dat mijn velomobiel in panne staat met kappotte achteras is natuurlijk ook een reden :cry: )

Huidige kledij:
Een lange sportbroek + Termisch onderhemd + korte mouwen + lang mouwen fietstruitje (dit is een WOL truitje)
lichaamskledij is net genoeg tot -5°C voor mijn woonwerk van 32km.
Heb nog dikkere kledij mocht het nodig zijn voor lange tocht, of extra losse broek erover.

Northwave artics commuter schoenen + merino kousen
Tenen krijgen koud na 32km roeien. maar niet problematisch, extra overschoen zou hulpkunnen bieden

De handschoenen zijn het probleem.
nu draag ik een dun paar handschoenen en dan een dik paar erboven.
Na de helft van de rit wissel ik mijn boven handschoenen door extra paar dat ik onder mijn truitje warm bewaar.
Het roeien en knijpen met de handen door 2 paar handschoenen zorgt wel voor extra belasting van de handen en daardoor krijgen mijn handen volgens mij sneller koud.
Kan er iemand paar handschoenen aanraden? liefst niet elektrisch?
pogies of wobs vind ik ook interessant, maar passen die op mijn stuur?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Winterkledij op de roeifiets

#2 Bericht door Ronnius »

een paar ideeën:
- er op letten om niet in je stuur te knijpen. Deed ik ook, zorgde (samen met het montage werk in de fabriek) voor ontstoken pezen in de onderarm, maar het kan ook de doorbloeding tegenhouden.
- winddichte kleding dragen, en zorgen dat je geen opening hebt tussen de mouw en handschoen en zitten je handschoenen los zodat het bloed niet afgekneld wordt. Een winddichte broek kan bvb ook helpen tegen koude voeten, als je benen warmer blijven krijg je ook warmer bloed in je voeten.

Tot vorig jaar droeg ik tot een paar graden onder 0 gewone zomerfietshandschoenen. Na de eerste ijskoude kilometers gaat het bij mij zowat altijd over. Vanaf nu heb ik onderhandschoenen onder de zomerfietshandschoenen (tip die ik kreeg van Luki en gekocht in Decathlon).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Winterkledij op de roeifiets

#3 Bericht door Helen »

Het enige dat bij mij werkt bij koude handen, zijn de skihandschoenen van mijn man, drie maten te groot.
Als ik winterhandschoenen koop die gewoon mijn maat zijn, dan heb ik gegarandeerd koude handen.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Winterkledij op de roeifiets

#4 Bericht door Wim -de roetsende »

Helaas geen goede tips.

Ik heb hetzelfde probleem. Het dragen van zijden onderhandschoentjes helpt wel.

En ik heb toch elektrische handschoenen gekocht. Ik vind dat echter geen fijne handschoenen om mee te roeien.

Te lomp, het zijn eigenlijk ski-handschoenen.
Laatst gewijzigd door Wim -de roetsende op zo 19 mar 2017, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Winterkledij op de roeifiets

#5 Bericht door luki »

De Decathlon heeft nog meer in petto voor koudebestrijding: de chaufferettes .... =D>

https://www.aptonia.fr/chaufferette-idfam760

Ideaal voor zeer koude skidagen of koude fietsdagen. Je hebt ook herbruikbare modellen.
Ik heb er altijd bij in de winter, voor noodsituatie. Je zult maar stranden putteke winter in the middle of nowhere :?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Winterkledij op de roeifiets

#6 Bericht door Wouter D »

als ik in de winter op de open fiets ga, draag ik een bijna afgedragen paar winterhandschoenen met windstopper, heb die gekocht toen ik nog een bukker zonder ligger was, Sindsdien al vele andere handschoenen geprobeerd en ik val altijd terug op dat oude paar.
Tegen de koude voeten had ik altijd neopreen overschoenen met latexzool van AGU. Ik heb daar de voorbije 15 jaar verschillende paren van versleten, die waren wind en waterdicht, had ik nooit koude voeten in, zelfs bij vriesweer, helaas worden ze sinds een jaar niet meer gemaakt en heb ik nog geen alternatief gevonden,

je moest uit de zool de groote van je klikplaatje uitsnijden, en de rest was dicht. Ik heb nog een paar liggen maar daar zit al wat sleet op.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie