Nee, de velomobiel in de rol van de Up! natuurlijk...Jo2p schreef:??? Jouw velomobiel heeft een achteruit?Ronnius: En zo iemand gaat nu met een velomobiel rijden?
Maar ik neem aan dat Jo2p zijn verkeersinzicht beter is.
Nee, de velomobiel in de rol van de Up! natuurlijk...Jo2p schreef:??? Jouw velomobiel heeft een achteruit?Ronnius: En zo iemand gaat nu met een velomobiel rijden?
Vind dit te veel jumping to conclusions. Ken geen grote aardappelrooiers, maar grote landbouwvoertuigen hebben over het algemeen een cabine met rondom ruiten. Als het voertuig vooruit gaat kun je anticiperen. Achteruit op de openbare weg zie ik met zo'n machine niet snel gebeuren, meestal op het land of op het erf. En dan moet op die meestal verlate plek een klein kind met een fietsje rijden. Beetje te veel op elkaar geplakt voor een case vind je niet? Op het erf verwacht ik wel een kind met een fietsje, maar dan zal pa zijn kind wel hebben uitgelegd wat te doen. Op het land wordt het met die fiets zeuren, dus daar geen klein kind met een fietsje. In de stad mag zo'n machine niet komen, dus het blijft bij trajecten tussen land en boerderij. Dus meestal verlaten en vrij open. Op de daar aanwezige wegen kan een klein kind op een fietsje rijden, de kans dat nu net daar een grote aardappelrooier in z'n achteruit gaat is wat mij betreft een beetje te ver gezocht. De landbouwvoertuigen die ik tegenkom rijden op de openbare weg niet achteruit en erachter hangt een sliert auto's omdat je niet kunt inhalen.eeuwige reiziger schreef:Eerlijk gezegd heb ik het ook moeilijk met die redenering. Stel je eens voor dat een loonwerker met een grote aardappelrooier een kind op de fiets omver rijdt en zich er op die manier probeert uit te praten... Geen enkele bestuurder kan de grootte van zijn voertuig als excuus inroepen.
Ik kom niet in de situatie van de Up!, zelfs niet met mijn huidige auto. Ik zal met een vm mij in de spiegels rijden en gepaste afstand houden, ongeveer twee keer de wagenlengte die voor mij staat.Helen schreef:Nee, de velomobiel in de rol van de Up! natuurlijk...Jo2p schreef:??? Jouw velomobiel heeft een achteruit?Ronnius: En zo iemand gaat nu met een velomobiel rijden?
Maar ik neem aan dat Jo2p zijn verkeersinzicht beter is.
Dank, en men houdt zich daar dus braaf aan?eeuwige reiziger schreef:Om u te dienen:Jo2p schreef: Dit is niet duidelijk, wat is strafbaar?
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/108-art88.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.
Je hebt duidelijk nooit in de bestuurders cabine van een groot landbouvoertuig gezeten. Ik wel, heb er veel uren in gezeten als bestuurder. Daarbij weet ik ook dat ik meer dan eens ook op de weg achteruit heb moeten rijden. En ondanks de grote ramen... achter een aardappelrooier, bietenrooier of pikdorser zie je niets. Zelf een trekker met trailer zie je niets achter je.Jo2p schreef:Ken geen grote aardappelrooiers, maar grote landbouwvoertuigen hebben over het algemeen een cabine met rondom ruiten. Als het voertuig vooruit gaat kun je anticiperen. Achteruit op de openbare weg zie ik met zo'n machine niet snel gebeuren, meestal op het land of op het erf.
Zeg nooit nooit. Zoveel ruimte laten tussen je voertuig en de voorganger is ook gevaarlijk.Jo2p schreef:Ik kom niet in de situatie van de Up!, zelfs niet met mijn huidige auto. Ik zal met een vm mij in de spiegels rijden en gepaste afstand houden, ongeveer twee keer de wagenlengte die voor mij staat.Helen schreef:Nee, de velomobiel in de rol van de Up! natuurlijk...Jo2p schreef: ??? Jouw velomobiel heeft een achteruit?
Maar ik neem aan dat Jo2p zijn verkeersinzicht beter is.
Dit heb ik altijd op de snelweg. Ik laat lekker veel ruimte tussen mij en mijn voorganger en dan is er altijd wel iemand die vindt dat hij/zij op dat plekje kan gaan rijden. Ik laat mij dan weer iets 'terugvallen' door het gas iets te minderen en binnen zeer korte tijd komt er weer eentje tussen. Mijn oplossing is meestal op de rechterbaan achter een vrachtwagen gaan rijden. Heerlijk zo'n 82km/u en ik kom misschien 5 minuutjes later aan op mijn bestemming, dan de planning van mijn gps.Ronnius schreef:Zeg nooit nooit. Zoveel ruimte laten tussen je voertuig en de voorganger is ook gevaarlijk.
Het zou niet de eerste keer zijn dat deze die achter je staat er "doodgewoon" gaat tussen kruipen.
Zeg niet dat het niet kan, zelf al meegemaakt. En dan sta je meteen in een situatie die je wou vermijden.
Dat heb ik ook al heel dikwijls gehad met de fiets, of ze gaan me voorbij net voor het kruispunt en dan vol in de remmen omdat ze me zogezegd niet hadden gezien maar ze zijn wel uitgeweken om me in te halen. de meeste hebben dan nog het lef om te zeggen dat ze me niet konden zien :sWim -de roetsende schreef: Volgens mij bedoelde Jo2p oorspronkelijk trouwens dat het schort aan verkeersinzicht van mensen. Dat ben ik wel echt met hem eens. Automobilisten die mij bijvoorbeeld 50m voor een kruispunt inhalen, vervolgens vol op de rem knallen om daarna rechts of linksaf te slaan. Meestal moet ik vervolgens ook flink remmen, omdat ze mijn snelheid totaal verkeerd inschatten. Soms hebben ze al een heel eind achter mij gereden, maar toch gaat het dan nog mis. Juist: een totaal gebrek aan verkeersinzicht.
Ik heb het onlangs nog meegemaakt met de fiets. Laat genoeg ruimte tussen mij en de voorligger (aan een kruispunt) om zichtbaar te blijven en voor ik het doorhad was het te laat, deze die achter mij aan kwam vond dat hij toch in dat gaatje moest kruipen met de auto. En dan sta je daar, alweer onzichtbaar, en kan je er niets aan doen.Wim -de roetsende schreef:Dit heb ik altijd op de snelweg. Ik laat lekker veel ruimte tussen mij en mijn voorganger en dan is er altijd wel iemand die vindt dat hij/zij op dat plekje kan gaan rijden. Ik laat mij dan weer iets 'terugvallen' door het gas iets te minderen en binnen zeer korte tijd komt er weer eentje tussen. Mijn oplossing is meestal op de rechterbaan achter een vrachtwagen gaan rijden. Heerlijk zo'n 82km/u en ik kom misschien 5 minuutjes later aan op mijn bestemming, dan de planning van mijn gps.Ronnius schreef:Zeg nooit nooit. Zoveel ruimte laten tussen je voertuig en de voorganger is ook gevaarlijk.
Het zou niet de eerste keer zijn dat deze die achter je staat er "doodgewoon" gaat tussen kruipen.
Zeg niet dat het niet kan, zelf al meegemaakt. En dan sta je meteen in een situatie die je wou vermijden.
Dat had ik wel door. Daarom, en dat heb ik de laatste dagen hier op het forum nog eens geschreven, dat ik de andere weggebruikers en vooral de automobilisten als mentaal gehandicapten beschouw. Zodoende ben je veel meer op ondoordachte maneuvers bedacht.Wim -de roetsende schreef:Volgens mij bedoelde Jo2p oorspronkelijk trouwens dat het schort aan verkeersinzicht van mensen. Dat ben ik wel echt met hem eens. Automobilisten die mij bijvoorbeeld 50m voor een kruispunt inhalen, vervolgens vol op de rem knallen om daarna rechts of linksaf te slaan. Meestal moet ik vervolgens ook flink remmen, omdat ze mijn snelheid totaal verkeerd inschatten. Soms hebben ze al een heel eind achter mij gereden, maar toch gaat het dan nog mis. Juist: een totaal gebrek aan verkeersinzicht.
Zo zie je maar weer, uiterlijk van zo'n voertuig kan dus verkeerde indruk geven. Klopt, ik heb nog nooit in een groot landbouwvoertuig gezeten, zal denk ik ook nooit gebeuren, heb daar niks te zoeken. Wat ik zie zijn trekkers met trailers op buitenformaat banden die ook door de stad scheuren en daar wordt al over gemopperd. Ik zit me wel eens af te vragen wat er gebeurd als zo'n combinatie een noodstop moet maken. Maar bedankt voor de update, weet ik in vervolg dat ik ook bij deze voertuigen voldoende ruimte moet laten. Deed ik al, maar nu ook met achtergrond van waarom.Ronnius schreef:Je hebt duidelijk nooit in de bestuurders cabine van een groot landbouvoertuig gezeten. Ik wel, heb er veel uren in gezeten als bestuurder. Daarbij weet ik ook dat ik meer dan eens ook op de weg achteruit heb moeten rijden. En ondanks de grote ramen... achter een aardappelrooier, bietenrooier of pikdorser zie je niets. Zelf een trekker met trailer zie je niets achter je.Jo2p schreef:Ken geen grote aardappelrooiers, maar grote landbouwvoertuigen hebben over het algemeen een cabine met rondom ruiten. Als het voertuig vooruit gaat kun je anticiperen. Achteruit op de openbare weg zie ik met zo'n machine niet snel gebeuren, meestal op het land of op het erf.
In mijn ogen is dit geen gebrek aan verkeersinzicht, maar egoïsme en het haantje de voorste gedrag van mensen.Wim -de roetsende schreef:
Volgens mij bedoelde Jo2p oorspronkelijk trouwens dat het schort aan verkeersinzicht van mensen. Dat ben ik wel echt met hem eens. Automobilisten die mij bijvoorbeeld 50m voor een kruispunt inhalen, vervolgens vol op de rem knallen om daarna rechts of linksaf te slaan. Meestal moet ik vervolgens ook flink remmen, omdat ze mijn snelheid totaal verkeerd inschatten. Soms hebben ze al een heel eind achter mij gereden, maar toch gaat het dan nog mis. Juist: een totaal gebrek aan verkeersinzicht.
Dat lees je meestal in de krant of zie je op het nieuws/journaal.Jo2p schreef:Wat ik zie zijn trekkers met trailers op buitenformaat banden die ook door de stad scheuren en daar wordt al over gemopperd. Ik zit me wel eens af te vragen wat er gebeurd als zo'n combinatie een noodstop moet maken.
Soms komt het wel heel dichtbij als je het moet horen van enkele landbouwers met wie je na de mis nog wat staat te praten... Als vader raakte het mij heel diep toen ik enige tijd geleden vernam dat iemand uit de buurt zijn kind op het eigen erf had omver gereden. Ronnius weet waarover hij praat. Zeg nooit nooit. 't Ondenkbare gebeurt veel eerder in de werkelijkheid dan in de films.Peter J schreef: Dat lees je meestal in de krant of zie je op het nieuws/journaal.
Ondertussen bestaat er een rijbewijs voor tractoren type G. Alleen is het mij opgevallen dat de meeste landbouw zonen dit niet nodig vinden.Peter J schreef: Dat lees je meestal in de krant of zie je op het nieuws/journaal.
Ik weet niet hoe dat nu zit maar in de jaren stillekes mocht je vanaf 14 jaar zonder enige vorm van opleiding of kwalificatie een landbouwvoertuig besturen, ik hoop dat die leeftijd ondertussen hoger ligt en dat een rijbewijs vereist is.