Afstand houden / houders

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#61 Bericht door fcapri »

scuri schreef: Ik zie dit scenario dagelijks: rijden gelijk een zot richting rode (!) lichten en de remmen toekloppen; men doet dit collectief, alsof men achterna gezeten wordt door een of ander beest of zo. Er zijn er slechts een paar die vaart minderen als ze rood zien en dan - als ze wat geluk hebben - bijna zonder remmen weer kunnen verder rijden. Ik heb dit telkens een gek fenomeen gevonden. Waarom vertràgen de chauffeurs niet als men tóch rood ziet en men tóch weet dat men de remmen zal moeten toekloppen als men op die - meestal verboden snelheid - voort blijft rijden?
wel, ik zat vroeger vaak op een autoforum en daar komen veel topics naar boven over zuinig rijden enzo. ik ben daar zowat rekordhouder zuinig rijden.
als ik daar vermelde dat ik op mijn woon-werk traject de licht zo vanbuiten ken dat ik weet welke snelheid ik moet aanhouden om het volgende rood licht direct groen te hebben, dan kreeg ik daar een pak commentaar dat ze dat hatelijk vinden als er zo eentje naar de lichten zit uit te bollen ipv gewoon door te rijden
"al die onnozele ecoridders, ze zouden beter met de fiets gaan dan" zijn één van de meest voorkomende uitspraken daar.
er ze zijn dan ook allemaal superfier als ze normaal rijden en OOK minder dan 5liter verbruiken met hun nieuwe wagen (voor deze clue te begrijpen moet je weten dat ik 1400km haal met een tank van 50liter, omgerekend 3,43L verbruik met een oude VW diesel uit 1988!!!).
van de ecorijders met nieuwe wagens krijg ik alle respect, maar van de gewone chauffeurs ben ik het afval van de straat om met zo een oude vervuilende wagen te blijven rijden. waar ik dus minder mee uitstoot dan hun 'zuinige' wagen.

ik sta daar ook op de 7de plaats in de grote kilometerlijst (496 000km)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#62 Bericht door eeuwige reiziger »

Jo2p schreef:Dank Ronnius dat je dit met ons deelt. Informatie uit eerste hand over hoe het echt zit die je anders niet weet. En meer kennis over kan volgens mij nooit kwaad. Zal denk ik de volgende keer met andere ogen naar zo'n combinatie kijken. Passeren deed ik al alleen als ik er ruim voorbij kon, het "geslinger" was mij al eerder opgevallen, maar nooit erbij bedacht dat dit "by design" was omdat het anders niet voegt.
Inderdaad, altijd goed eens de stem van binnenuit te horen. Al heel mijn leven woon ik in een onooglijk gehucht, omgeven door akkers, weiden en bossen. In de loop der jaren is er in het landbouwverkeer toch veel veranderd. Je zal het misschien niet geloven, maar in mijn kindertijd - en neen, zo oud ben ik nu ook weer niet... - reden de meeste boeren van het dorp nog met paard en kar. Het leven ging op een rustige manier zijn gang. We speelden op straat. Tegenwoordig is het een en al gejaag en gestress. Nu vliegen grote trekkers aan hoge snelheden door het dorp. Indertijd maakte de landbouwer deel van het dorp. Sociale controle deed de rest. Nu hebben veel van die loonwerkers geen enkele binding of voeling echter met wat er rond hen leeft. Naar mijn bescheiden oordeel zijn veel conflicten te herleiden tot het feit dat we als vreemden tegenover elkaar staan.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#63 Bericht door Ronnius »

Ik ben er al enkele jaren uit. En in die tijd is er al veel veranderd.
In die mate zelfs dat ik jongens zie doen wat ik nu niet zou kunnen/durven.
Als ik de trailers zie van nu tegen over deze waar ik mee reed... en we vonden ze toen al groot.
Maar niet alleen de loonwerker zit in een jaag en stress situatie, ook de boer.
De landbouwbedrijven zijn zo groot geworden, het financieel risico is zo gigantisch geworden.
en bij velen staat het water aan de lippen (en dan nog klagen we dat het voedsel te duur is)

Maar wat de loonwerkers betreft, toen ik klein was en ze (vooral daarbij had ik dat gevoel) mais oogsten dan wou ik dat later ook doen. Het kwam me heel romantisch zo samen met 2-3-4 tractoren en hakselaar van boer naar boer rijden om te oogsten.

Toen ik van school ging die vroeg de loonwerker die kwam pikdorsen en aardappelen planten/oogsten of ik mee wou rijden in de oogst. Leek mij geweldig, een droom kwam uit. Maar de schellen vielen snel van de ogen en het romantische was er snel af. Ik kan me voorstellen dat het toen nog zo hectisch niet was als nu, maar toch. Je rijdt met een trailer mee met de (bij mij vooral) bietenrooier en bietenlader, ik moest vooral bieten laden en aan de rand van het veld brengen. later ging ik ook gaan ploegen, zaaiklaarleggen, aardappelen oogsten; zowel transport als met de machine rijden en graan en stro transport. Maar als je zo met een trailer met de bietenmachines meegaat is dat van veld naar veld. Niet van boer tot boer, heel dikwijls wist ik niet eens bij wie, of we nog steeds bij dezelfde aan het rijden bent (als je niet van het veld afkomt is dat niet zo heel moeilijk te begrijpen)
Maar meer dan eens moest het vooruit gaan: er zijn nog zoveel wachtenden na nu. Of morgen gaat het regenen er moet zoveel mogelijk van het veld.

Ik herinner me nog een toestand dat we met 3 pikdorsers en 4 trailers uitreden.
Er werd afgesproken welke trailer welke pikdorser volgt en elke pikdorser wist waar hij overal naartoe moest en in welke volgorde. Ook was afgesproken waar we allemaal naartoe reden als we gedaan hadden (het laatste veld). En er werd bijgezegd: komende nacht gaat het regenen, het graan moet allemaal weg zijn. Nee, we hadden geen reden om te treuzelen en dan rij je met je trailer op het scherp van de snee en ga je op de weg naar de rand van het veilige, want die pikdorser mag niet staan wachten, de regen wacht ook niet.

Of als we thuis gingen gras inkuilen (4 keer per jaar), we hadden zelf een opraapwagen die ik bestuurde.
Ook nog geweest dat ik tegen de klok reed en omdat ik geen radio had (zelfs geen cabine) kwamen ze me elk uur tijdens het lossen zeggen waar de regen zich bevond. Er kwam namelijk een storing over van Frankrijk. We waren al 3 uur eerder begonnen dan gepland (5 uur ipv 8 in de ochtend) en ik zat meer naar boven te kijken dan naar beneden. Een uur voor we gedaan hadden begon het te druppelen en tegen ik met de laatste lading aankwam lag alles klaar om de kuil af te dekken. We hebben hem afgedekt in de regen en toen ik eindelijk kon gaan eten goot het water. Van 5 uur 's morgens tot 2 uur in de namiddag had ik non stop gereden, en hooguit wat eten en drinken tijdens het lossen (welke rijdend over de kuil gebeurd). Dat was toen ook rijden tegen de klok en de rand van het veilige opzoeken. Niet alleen op de weg, ook op het veld rijden tot op de rand wat de machine het aankon. Want het gras op die droogte gedraagt zich als thee of koffie, al het goeie lost direct op in het water en is verdwenen.
In de grasoogst ging ik soms zelfs tot het uiterste, dat was altijd 3-4 dagen stress want dat was allemaal extra werk bovenop de normale gang van het bedrijf (koeien melken en verzorgen, ...) Die dagen waren dikwijls dagen van met een beetje geluk 5 uur slaap, de rest van de dag was werken (en rap eten).

In zo een gevallen waren we steeds dankbaar als we geen idioten tegenkwamen die denken dat de straat van hen is maar mensen die plaats voor ons maakten zodat we door konden rijden.

Het is zoals Eeuwige schrijft, we zijn zover van elkaar verwijdert dat we geen voeling met elkaar meer hebben. Als ik als arbeider te laat in de fabriek ben heeft een ander al een deel van mijn werk gedaan (de band loopt) en ik krijg hooguit 15 minuten straftijd en een aantekening in het "zwarte boek" en bij meermaals overslapen krijg ik een preek...

Als je zware regen krijgt op gras dat klaar is om ingekuild of geperst te worden dan wordt de voedingswaarde tot bijna 0 herleid.
Oftewel, de 15 minuten straftijd bij de arbeider kunnen dan bij de boer oplopen tot 10-duizenden euro's die "letterlijk" wegspoelen...

En hoever we van elkaar kunnen staan: De regen die we dit voorjaar gekregen hebben en waar we tijdens het velomobieltreffen in Limburg van onze velomobielen bijna duikboten maakten had een zeer negatief gevolg voor de landbouw. De mais, een zeer belangrijk (de basis van het ruwvoeder in veel gevallen) onderdeel in de rundvee voeding vandaag de dag, was op veel velden behoorlijk mislukt waardoor er nu wel degelijk boeren zijn die een probleem hebben om de winter door te komen en extra kosten hebben (die ze niet kunnen aanrekenen aan de afnemer).
En de mens (vooral deze in de auto) maar klagen... terwijl een paar straten verder iemand niet meer sliep/slaapt van de problemen waar wij geen idee van hadden.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#64 Bericht door fcapri »

ik kan het best begrijpen. is zit met een groot dak die moet vervangen worden en de aannemer komt maar niet.
de regen die ik tegenkom op de fiets, is echt het minste van mijn zorgen, maar dat bij een grote vlaag mijn bovenverdiep half onder loopt....

dus kan ook best begrijpen wat een ellende het voor boeren moet zijn. de fiets kan je op 5min afdekken, een veld kan je niet op 5min afrijden

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#65 Bericht door Ronnius »

fcapri schreef: de fiets kan je op 5min afdekken, een veld kan je niet op 5min afrijden
Kom ik kletsnat de met de fiets thuis: een douche en de kleren in de wasmachine en ik voel er niets meer van.
Dus... waarom zou ik klagen. Het kan erger veel erger: een bovenverdieping dat blank staat (of een plafond richting stort geregend) of een oogst mislukt...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie