Afstand houden / houders

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#31 Bericht door Helen »

Jo2p schreef:
Ronnius: En zo iemand gaat nu met een velomobiel rijden?
??? Jouw velomobiel heeft een achteruit?
Nee, de velomobiel in de rol van de Up! natuurlijk... :roll:
Maar ik neem aan dat Jo2p zijn verkeersinzicht beter is.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#32 Bericht door Jo2p »

eeuwige reiziger schreef:Eerlijk gezegd heb ik het ook moeilijk met die redenering. Stel je eens voor dat een loonwerker met een grote aardappelrooier een kind op de fiets omver rijdt en zich er op die manier probeert uit te praten... Geen enkele bestuurder kan de grootte van zijn voertuig als excuus inroepen.
Vind dit te veel jumping to conclusions. Ken geen grote aardappelrooiers, maar grote landbouwvoertuigen hebben over het algemeen een cabine met rondom ruiten. Als het voertuig vooruit gaat kun je anticiperen. Achteruit op de openbare weg zie ik met zo'n machine niet snel gebeuren, meestal op het land of op het erf. En dan moet op die meestal verlate plek een klein kind met een fietsje rijden. Beetje te veel op elkaar geplakt voor een case vind je niet? Op het erf verwacht ik wel een kind met een fietsje, maar dan zal pa zijn kind wel hebben uitgelegd wat te doen. Op het land wordt het met die fiets zeuren, dus daar geen klein kind met een fietsje. In de stad mag zo'n machine niet komen, dus het blijft bij trajecten tussen land en boerderij. Dus meestal verlaten en vrij open. Op de daar aanwezige wegen kan een klein kind op een fietsje rijden, de kans dat nu net daar een grote aardappelrooier in z'n achteruit gaat is wat mij betreft een beetje te ver gezocht. De landbouwvoertuigen die ik tegenkom rijden op de openbare weg niet achteruit en erachter hangt een sliert auto's omdat je niet kunt inhalen.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#33 Bericht door Jo2p »

Helen schreef:
Jo2p schreef:
Ronnius: En zo iemand gaat nu met een velomobiel rijden?
??? Jouw velomobiel heeft een achteruit?
Nee, de velomobiel in de rol van de Up! natuurlijk... :roll:
Maar ik neem aan dat Jo2p zijn verkeersinzicht beter is.
Ik kom niet in de situatie van de Up!, zelfs niet met mijn huidige auto. Ik zal met een vm mij in de spiegels rijden en gepaste afstand houden, ongeveer twee keer de wagenlengte die voor mij staat.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#34 Bericht door Jo2p »

eeuwige reiziger schreef:
Jo2p schreef: Dit is niet duidelijk, wat is strafbaar?
Om u te dienen:
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/108-art8
Dank, en men houdt zich daar dus braaf aan? :mrgreen:
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#35 Bericht door Ronnius »

Jo2p schreef:Ken geen grote aardappelrooiers, maar grote landbouwvoertuigen hebben over het algemeen een cabine met rondom ruiten. Als het voertuig vooruit gaat kun je anticiperen. Achteruit op de openbare weg zie ik met zo'n machine niet snel gebeuren, meestal op het land of op het erf.
Je hebt duidelijk nooit in de bestuurders cabine van een groot landbouvoertuig gezeten. Ik wel, heb er veel uren in gezeten als bestuurder. Daarbij weet ik ook dat ik meer dan eens ook op de weg achteruit heb moeten rijden. En ondanks de grote ramen... achter een aardappelrooier, bietenrooier of pikdorser zie je niets. Zelf een trekker met trailer zie je niets achter je.

En als fietser/velomobilist plaats ik me steeds zo dat ik zichtbaar ben in de spiegels, maar nog komt het voor dat ik, door rijgedrag van anderen in een dode hoek kom te staan/gedwongen wordt.

Verder hou ik steeds rekening met de onkunde van een ander. Ook hebben tegenwoordig bitter weinig mensen empathisch vermogen. Ze kunnen zich niet inleven in een ander zijn situatie, daarmee rekening houden kan al veel helpen.

En verder een auto die vlak achter je komt te staan? Tegenwoordig kruipen ze zowat op een, op een parking vechten ze om een plaatsje, zelfs in een file op de weg staan ze zo dicht op elkaar dat je niet eens een halve meter achteruit kunt.
Daar moet je nu eenmaal rekening mee houden. Ik rij al jaren geen auto meer, maar ik zie wel hoe ze rijden, veel te dicht opeen, en dat ga je niet veranderen, ook niet door je kwaad te maken.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#36 Bericht door Wouter D »

kleine auto, kind, fietser... er zijn er altijd die fout zijn, meestal zijn het beide partijen ...

Er is één ding waar je zeker kan van zijn. in de buurt van een manoevrerend voertuig, of achter aan voertuig rijdt mag je er pas vanuit gaan dat de bestuurder je kan zien als jij hem kan zien in zijn spiegels. lukt dat niet, dan zit je in één van de dode hoeken.

Wat JO2p in het verolg beter doet is achteruit parkeren. Dan heb je bij het uitrijden een veel beter zicht op de situatie. Op de weg zie je het niet veel maar in de prive-sector zijn er al parkings waar de huisregels verbieden om vooruit te parkeren.

Wat als het een kind was... dat zijn de zgn domme accidenten waar de bestuurder van het voertuig dikwijls als schuldige word gewezen... dit trek ik niet in discussie. Maar een hoop ongevallen met kinderen kan voorkomen worden door de opvoeding van het kind. Ik zorg alleen voor mijn kind natuurlijk, maar ik merk toch dat veel ouders nogal laks zijn in die opvoeding. Dikwijls zijn het diezelfde ouders die hun kinderen bvb geen gordel aandoen in de auto, rondvliegen in de auto op parkeerplaatsen op zoek naar een plaatsje... Ook als kind leer je al een beetje autorijden door het rijgedrag van je ouders... swat er kan een hoop beter en we kunnen er niets aan doen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#37 Bericht door Ronnius »

Jo2p schreef:
Helen schreef:
Jo2p schreef: ??? Jouw velomobiel heeft een achteruit?
Nee, de velomobiel in de rol van de Up! natuurlijk... :roll:
Maar ik neem aan dat Jo2p zijn verkeersinzicht beter is.
Ik kom niet in de situatie van de Up!, zelfs niet met mijn huidige auto. Ik zal met een vm mij in de spiegels rijden en gepaste afstand houden, ongeveer twee keer de wagenlengte die voor mij staat.
Zeg nooit nooit. Zoveel ruimte laten tussen je voertuig en de voorganger is ook gevaarlijk.
Het zou niet de eerste keer zijn dat deze die achter je staat er "doodgewoon" gaat tussen kruipen.
Zeg niet dat het niet kan, zelf al meegemaakt. En dan sta je meteen in een situatie die je wou vermijden.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#38 Bericht door Wim -de roetsende »

Ronnius schreef:Zeg nooit nooit. Zoveel ruimte laten tussen je voertuig en de voorganger is ook gevaarlijk.
Het zou niet de eerste keer zijn dat deze die achter je staat er "doodgewoon" gaat tussen kruipen.
Zeg niet dat het niet kan, zelf al meegemaakt. En dan sta je meteen in een situatie die je wou vermijden.
Dit heb ik altijd op de snelweg. Ik laat lekker veel ruimte tussen mij en mijn voorganger en dan is er altijd wel iemand die vindt dat hij/zij op dat plekje kan gaan rijden. Ik laat mij dan weer iets 'terugvallen' door het gas iets te minderen en binnen zeer korte tijd komt er weer eentje tussen. Mijn oplossing is meestal op de rechterbaan achter een vrachtwagen gaan rijden. Heerlijk zo'n 82km/u en ik kom misschien 5 minuutjes later aan op mijn bestemming, dan de planning van mijn gps.

Volgens mij bedoelde Jo2p oorspronkelijk trouwens dat het schort aan verkeersinzicht van mensen. Dat ben ik wel echt met hem eens. Automobilisten die mij bijvoorbeeld 50m voor een kruispunt inhalen, vervolgens vol op de rem knallen om daarna rechts of linksaf te slaan. Meestal moet ik vervolgens ook flink remmen, omdat ze mijn snelheid totaal verkeerd inschatten. Soms hebben ze al een heel eind achter mij gereden, maar toch gaat het dan nog mis. Juist: een totaal gebrek aan verkeersinzicht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#39 Bericht door Wouter D »

Wim -de roetsende schreef: Volgens mij bedoelde Jo2p oorspronkelijk trouwens dat het schort aan verkeersinzicht van mensen. Dat ben ik wel echt met hem eens. Automobilisten die mij bijvoorbeeld 50m voor een kruispunt inhalen, vervolgens vol op de rem knallen om daarna rechts of linksaf te slaan. Meestal moet ik vervolgens ook flink remmen, omdat ze mijn snelheid totaal verkeerd inschatten. Soms hebben ze al een heel eind achter mij gereden, maar toch gaat het dan nog mis. Juist: een totaal gebrek aan verkeersinzicht.
Dat heb ik ook al heel dikwijls gehad met de fiets, of ze gaan me voorbij net voor het kruispunt en dan vol in de remmen omdat ze me zogezegd niet hadden gezien maar ze zijn wel uitgeweken om me in te halen. de meeste hebben dan nog het lef om te zeggen dat ze me niet konden zien :s
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#40 Bericht door Ronnius »

Wim -de roetsende schreef:
Ronnius schreef:Zeg nooit nooit. Zoveel ruimte laten tussen je voertuig en de voorganger is ook gevaarlijk.
Het zou niet de eerste keer zijn dat deze die achter je staat er "doodgewoon" gaat tussen kruipen.
Zeg niet dat het niet kan, zelf al meegemaakt. En dan sta je meteen in een situatie die je wou vermijden.
Dit heb ik altijd op de snelweg. Ik laat lekker veel ruimte tussen mij en mijn voorganger en dan is er altijd wel iemand die vindt dat hij/zij op dat plekje kan gaan rijden. Ik laat mij dan weer iets 'terugvallen' door het gas iets te minderen en binnen zeer korte tijd komt er weer eentje tussen. Mijn oplossing is meestal op de rechterbaan achter een vrachtwagen gaan rijden. Heerlijk zo'n 82km/u en ik kom misschien 5 minuutjes later aan op mijn bestemming, dan de planning van mijn gps.
Ik heb het onlangs nog meegemaakt met de fiets. Laat genoeg ruimte tussen mij en de voorligger (aan een kruispunt) om zichtbaar te blijven en voor ik het doorhad was het te laat, deze die achter mij aan kwam vond dat hij toch in dat gaatje moest kruipen met de auto. En dan sta je daar, alweer onzichtbaar, en kan je er niets aan doen.
Wim -de roetsende schreef:Volgens mij bedoelde Jo2p oorspronkelijk trouwens dat het schort aan verkeersinzicht van mensen. Dat ben ik wel echt met hem eens. Automobilisten die mij bijvoorbeeld 50m voor een kruispunt inhalen, vervolgens vol op de rem knallen om daarna rechts of linksaf te slaan. Meestal moet ik vervolgens ook flink remmen, omdat ze mijn snelheid totaal verkeerd inschatten. Soms hebben ze al een heel eind achter mij gereden, maar toch gaat het dan nog mis. Juist: een totaal gebrek aan verkeersinzicht.
Dat had ik wel door. Daarom, en dat heb ik de laatste dagen hier op het forum nog eens geschreven, dat ik de andere weggebruikers en vooral de automobilisten als mentaal gehandicapten beschouw. Zodoende ben je veel meer op ondoordachte maneuvers bedacht.
Het is bij mij zo erg dat als een auto, die plots achter me opduikt, me niet per direct inhaalt ik al begin op te kijken met het idee "wat doet die nu", zelfs al ben ik tot op zo een 30 meter van een kuispunt verwijderd. Het helpt veel in mijn gemoedsrust en mijn veiligheid.

Dat er veel short aan het verkeersinzicht is een feit. Je kan je er aan ergeren, je kan er uit gaan leren.
Waar ik kan observeer ik de andere weggebruikers, niet alleen hun daden, maar ook de uitdrukking op hun gezicht.
Het heeft me veel bijgebracht.
Hou er ook rekening mee dat veel mensen (en alsmaar meer) totaal geen empathisch vermogen hebben.
Die kunnen zich niet in een ander zijn situatie inleven, het enige wat telt is hoe zij er voor staan.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#41 Bericht door Jo2p »

Ronnius schreef:
Jo2p schreef:Ken geen grote aardappelrooiers, maar grote landbouwvoertuigen hebben over het algemeen een cabine met rondom ruiten. Als het voertuig vooruit gaat kun je anticiperen. Achteruit op de openbare weg zie ik met zo'n machine niet snel gebeuren, meestal op het land of op het erf.
Je hebt duidelijk nooit in de bestuurders cabine van een groot landbouvoertuig gezeten. Ik wel, heb er veel uren in gezeten als bestuurder. Daarbij weet ik ook dat ik meer dan eens ook op de weg achteruit heb moeten rijden. En ondanks de grote ramen... achter een aardappelrooier, bietenrooier of pikdorser zie je niets. Zelf een trekker met trailer zie je niets achter je.
Zo zie je maar weer, uiterlijk van zo'n voertuig kan dus verkeerde indruk geven. Klopt, ik heb nog nooit in een groot landbouwvoertuig gezeten, zal denk ik ook nooit gebeuren, heb daar niks te zoeken. Wat ik zie zijn trekkers met trailers op buitenformaat banden die ook door de stad scheuren en daar wordt al over gemopperd. Ik zit me wel eens af te vragen wat er gebeurd als zo'n combinatie een noodstop moet maken. Maar bedankt voor de update, weet ik in vervolg dat ik ook bij deze voertuigen voldoende ruimte moet laten. Deed ik al, maar nu ook met achtergrond van waarom. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Jo2p op zo 04 dec 2016, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#42 Bericht door Lex »

Wim -de roetsende schreef:
Volgens mij bedoelde Jo2p oorspronkelijk trouwens dat het schort aan verkeersinzicht van mensen. Dat ben ik wel echt met hem eens. Automobilisten die mij bijvoorbeeld 50m voor een kruispunt inhalen, vervolgens vol op de rem knallen om daarna rechts of linksaf te slaan. Meestal moet ik vervolgens ook flink remmen, omdat ze mijn snelheid totaal verkeerd inschatten. Soms hebben ze al een heel eind achter mij gereden, maar toch gaat het dan nog mis. Juist: een totaal gebrek aan verkeersinzicht.
In mijn ogen is dit geen gebrek aan verkeersinzicht, maar egoïsme en het haantje de voorste gedrag van mensen.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#43 Bericht door Peter J »

Jo2p schreef:Wat ik zie zijn trekkers met trailers op buitenformaat banden die ook door de stad scheuren en daar wordt al over gemopperd. Ik zit me wel eens af te vragen wat er gebeurd als zo'n combinatie een noodstop moet maken.
Dat lees je meestal in de krant of zie je op het nieuws/journaal. :wink:
Ik weet niet hoe dat nu zit maar in de jaren stillekes mocht je vanaf 14 jaar zonder enige vorm van opleiding of kwalificatie een landbouwvoertuig besturen, ik hoop dat die leeftijd ondertussen hoger ligt en dat een rijbewijs vereist is.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#44 Bericht door eeuwige reiziger »

Peter J schreef: Dat lees je meestal in de krant of zie je op het nieuws/journaal. :wink:
Soms komt het wel heel dichtbij als je het moet horen van enkele landbouwers met wie je na de mis nog wat staat te praten... Als vader raakte het mij heel diep toen ik enige tijd geleden vernam dat iemand uit de buurt zijn kind op het eigen erf had omver gereden. Ronnius weet waarover hij praat. Zeg nooit nooit. 't Ondenkbare gebeurt veel eerder in de werkelijkheid dan in de films.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Afstand houden / houders

#45 Bericht door trikelover »

Peter J schreef: Dat lees je meestal in de krant of zie je op het nieuws/journaal. :wink:
Ik weet niet hoe dat nu zit maar in de jaren stillekes mocht je vanaf 14 jaar zonder enige vorm van opleiding of kwalificatie een landbouwvoertuig besturen, ik hoop dat die leeftijd ondertussen hoger ligt en dat een rijbewijs vereist is.
Ondertussen bestaat er een rijbewijs voor tractoren type G. Alleen is het mij opgevallen dat de meeste landbouw zonen dit niet nodig vinden.

Er is ook een overgangsmaatregel hiervoor iedereen die voor 30/09/1982is geboren heeft dit rijbewijs niet nodig. Wat maakt dat velen onder ons gewoon met zo'n dingen gaan rijden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Plaats reactie