Heuvelland Daun( Duitsland) langs kanalen

Je favoriete fietsroutes
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Heuvelland Daun( Duitsland) langs kanalen

#1 Bericht door erde »

Ik zou deze zomer, begin augustus, met de fiets naar Duitsland ( vakantiebestemming, Wispelt) fietsen :)
Vanuit het heuvelland zou ik naar de Leie fietsen en dan naar De Schelde via kanaal naar Bossuyt.
Van Bossuyt zou ik naar de Maas fietsen. :?:
Ik denk dan de Maas te volgen naar Luik. :?:
Verder naar de stad Daun moet ik nog bekijken.
Als ik in Daun ben is er de Mosel-Maare rathweg die ik redelijk goed ken, en via deze weg kom ik gemakkelijk op de vakantiebestemming in Wispelt.
Iemand ervaring langs deze wegen ?
Of is er een andere route die meer voor de hand ligt :?:
Ideeën ?
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Heuvelland Daun( Duitsland) langs kanalen

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

erde schreef:Ik zou deze zomer, begin augustus, met de fiets naar Duitsland ( vakantiebestemming, Wispelt) fietsen :)
Heb je een bepaald tijdschema? Of telt ook de weg en niet louter de bestemming?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Heuvelland Daun( Duitsland) langs kanalen

#3 Bericht door erde »

Bedoeling is om zondag morgen te vertrekken, ik zal normaal volgwagen hebben die bevoorrading doet op de middag en dan 's avonds in de b&b mij vergezeld.
Dag nadien, maandag, idem.
De dinsdag zou ik dan het laatste stuk rijden. Mijn vrouw komt dan ook op dinsdag op de vakantiebestemming aan.
Met de wagen een 425 km ver langs de autostrades.
We, ons gezin, nu nog mijn vrouw en ikzelf, zijn reeds 13 keer naar daar geweest, en nu wil ik het eens fietsen over 3 dagen.
Mag wel een mooie fietsroute zijn, maar afstappen om rond te kijken zal ik niet doen ( gezien mijn stappen minder is) :)
Ik had ergens gelezen dat er een fietsweg loopt langs de Maas, en langs deze waterwegen fietst het vlot :D
Deze fietsroute wou ik eens als uitdaging aangaan. :o :idea:
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Heuvelland Daun( Duitsland) langs kanalen

#4 Bericht door gentenoare »

Ik gebruik de app Komoot.de om mijn routes uit te stippelen. Op Pc plannen en dan automatisch beschikbaar op je smartphone (app downloaden en kaart aanschaffen) ik volg de weg meestal gewoon door de spraakondersteuning met oortjes. Je tpur kan je offline beschikbaar maken zodat je niet constant gebruik moet maken van je mobiele data.
In functie van het type fiets krijg je aangepaste routes, selecteer koersfiets en je krijgt hoofdzakelijk goed berijdbare paden.
Je kan nog manueel aanpassen waar nodig, en ook snel uitvissen waar de stukken onverhard, kasseien etc liggen... en eventueel aanpassen

Niet echt tips voor de route dus maar t kan misschien wel helpen
Succes en veel plezier
E WAW 263

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Heuvelland Daun( Duitsland) langs kanalen

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

erde schreef: Vanuit het heuvelland zou ik naar de Leie fietsen en dan naar De Schelde via kanaal naar Bossuyt.
Van Bossuyt zou ik naar de Maas fietsen. :?:
Best neem je al bij Helkijn de rechteroever van de Schelde. Op die manier sluit je bij Herinnes naadloos aan op de W4 (de nieuwe langeafstandsroutes die in de plaats zijn gekomen van de oude RAVeL-nummering).

http://ravel.wallonie.be/sites/ravel/ho ... ieres.html

Ik raad je aan om bij de sluis van Doornik niet van oever te wisselen. Je moet daar een klein sluisbrugje over, wat met een trike niet eenvoudig is. Ook ligt het jaagpad aan de andere kant er door de werken niet goed bij. Daarenboven moet je dan ook nog eens de drukke Quai Casterman doorspartelen. In de week onaangenaam en niet ongevaarlijk. Neem liever de rue de l'Ecluse. Gewoon de rechteroever volgen tot aan de hefbrug in het centrum van Doornik (quai Saint-Brice)

Je volgt de Schelde tot aan Antoing, waar je de oude spoorwegbrug neemt om aan de overkant te komen. Je fietstocht gaat nu langs het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes. Heb je tijd, volg dan eerst het oude kanaal. Ik vind het daar mooier rijden dan langs het nieuwe kanaal.

Bij Harchies moet je weer de overkant op. Je zou bij Blaton al van oever kunnen wisselen, maar dat raad ik af. Het jaagpad aan de kant van Blaton ligt er tussen de keersluis en Harchies immers rotslecht bij. Met een trike raak je trouwens ook niet over de keersluis in Blaton.

De W4 stuurt je bij Ghlin de andere oever op. Niet doen. Gewoon het pad langs het dok volgen. Op die manier vermijd je ook dat je langs le Grand Large bij Bergen moet fietsen. Op die manier kom je aan bij le Canal du Centre. De rest van de W4 heb ik nog nooit afgefietst. Kies je voor de W4, dan kom je uit in Anhée.
Ik denk dan de Maas te volgen naar Luik. :?:
Je kan natuurlijk ook de Samber verder volgen tot in Namen en van daaruit naar Luik (W6). Weet evenwel dat er tussen Hoei en Luik heel stukken zijn waar je de grote baan moet nemen.

http://ravel.wallonie.be/sites/ravel/ho ... leroi.html
http://ravel.wallonie.be/sites/ravel/ho ... namur.html
http://ravel.wallonie.be/sites/ravel/ho ... a-huy.html

Je zou bijvoorbeeld in Hoei de oude spoorweg L126 kunnen. Dat rijdt heel gemakkelijk. Bij les Avins ga je dan de gewone wegen weer op waar een uitgepijlde verbinding je naar Durby brengt. Daarna naar Hotton en Erezée. Dat geeft een mengeling van autovrije verbindingen met landelijke wegen. Je kan daar ook al knooppunten volgen. Hou evenwel in gedachten dat er hier en daar al bordjes verdwenen zijn, iets wat ik zelf heb mogen ondervinden. En de kaart natuurlijk laten liggen in het vakantiehuis... :cry:

Daarna zou je naar Vielsalm of Trois-Ponts kunnen gaan om aan te takken op de oude spoorlijnen die daar tot fietspad zijn omgevormd. Op die manier kom je dan aan in Bütgenbach waar de oude lijn 45A naar de Duitse grens gaat. Daar krijgt de oude spoorlijn een andere naam, nl. de Kyll-Radweg. Die fiets je af tot aan Gerolstein bijvoorbeeld. In Gerolstein dan de Eifel-Ardennen-Weg tot Daun volgen.

Andere mogelijkheid is om na Vielsalm naar Sankt-Vith te gaan en op die manier over Steinebrück in Prüm aan te komen. Op die manier volg je eigenlijk het grootste deel van de Eifel-Ardennen-Weg. Ook tot Daun.

https://www.outdooractive.com/de/radtou ... g/3561942/
Verder naar de stad Daun moet ik nog bekijken.
Als ik in Daun ben is er de Mosel-Maare rathweg die ik redelijk goed ken, en via deze weg kom ik gemakkelijk op de vakantiebestemming in Wispelt.
Op de kaart ziet dat er inderdaad goed uit. En dan nog een stukje tussendoor om in Wispelt te komen. Wispelt... een schort groot, zo te zien.


Dat ziet er toch een flinke rit uit als je het mij vraagt.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Heuvelland Daun( Duitsland) langs kanalen

#6 Bericht door erde »

heb eens via route you de route laten uit tekenen.
Misschien neem ik wel deze route

http://www.routeyou.com/route/view/4540170

Nog tussen stops en B&B zoeken op de route .
De afzonderlijke delen (3 delen , 3 dagen ) afzonderlijk bekijken en bijwerken waar nodig .
Of heeft iemand een ander voorstel :?: :?:
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Heuvelland Daun( Duitsland) langs kanalen

#7 Bericht door eeuwige reiziger »

Wel een route met een heel ander karakter dan fietsen langs waterwegen, niet?! Ga je langs de Waalse RAVeL, dan kom je ruwweg genomen uit bij een goede vijfhonderd kilometer. Daar zit de kronkelende Samber voor iets tussen. Vraag is natuurlijk wat het snelst is. Langs waterwegen en oude spoorwegen fiets je wel veel veiliger. Ook 'n grotere zenbeleving naar mijn aanvoelen. Jij moet natuurlijk uitmaken waar je voor wil gaan en waar je je het best bij voelt.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Heuvelland Daun( Duitsland) langs kanalen

#8 Bericht door Wouter D »

geen idee of je daar overal een jaagpad hebt, maar kan je niet van in Ieper de Komense vaart volgen tot in Komen en van daaruit de leie?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Heuvelland Daun( Duitsland) langs kanalen

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

spruitje schreef:geen idee of je daar overal een jaagpad hebt, maar kan je niet van in Ieper de Komense vaart volgen tot in Komen en van daaruit de leie?
Als je van Loker komt, is het volgens mij een ferme omleiding als je eerst naar Ieper fietst. Beter onmiddellijk doorsteken naar Hollebeke. Daar kan je dan aansluiten op de Komense vaart. Aan Vlaamse kant is het jaagpad in halfverharding uitgevoerd :x :x :x . Eens over de gewestgrens heb je een mooi breed jaagpad in beton. Wel ligt het jaagpad langs de Leie er in Komen barslecht bij. Daarnaast moet je wat verder, in Wervik, hoe dan ook de Leie verlaten, omdat daar grote oeverwerken aan de gang zijn.

Een mogelijk alternatief is om in Wervik de Franse kant op te zoeken en dan door te fietsen tot in Menen. Het jaagpad ligt er soms wat rommelig bij, maar ik vind het er mooier. Op die manier vermijd je in Menen de grote bocht met de Wervikstraat. Op Frans grondgebied is het wel opletten aan de doorgang bij de nieuwe containerterminal. Daar hebben ze van die ongelooflijk vervelende fietshekkens gezet...


Bij het bekijken van de route op RY viel me nog een andere mogelijkheid te binnen. Het traject op RY passeert bij Terlanen. Hier zou je kunnen aantakken op RV4. De geel-blauwe aanduidingen brengen je dan naar Luik.

http://www.randovelo.org/fr/verv4o.php

Na Luik gaat de RV4 verder richting Duitse grens, waarbij je een bocht maakt rond Elsenborn (Wie deed er zijn dagen daar...?). Aan Duitse kant volg je dan de Kyll-Radweg.

http://www.randovelo.org/fr/verv4.php
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Heuvelland Daun( Duitsland) langs kanalen

#10 Bericht door erde »

Loker naar de Leie, heb al dikwijls gefietst.
Normaal rij ik tussen de bergen in, Wulvergem, onder Wijtschate, via Mesen en dan naar Waasten.
Heel mooie baantjes :)
Dat is 17 km tot aan de Leie, wel paar hellingen.
In Komen langs de Leie is het jaagpad beetje oneffen vooral met de trike.
Dat jaagpad loopt deels Vlaanderen, Henegouwen, en zelfs stukje Frans grondgebied.
Na de werken aan de Leie in Wervik, schuiven de werkzaamheden dan door naar Komen om de Leie te verbreden en aan te passen.
Na de werken komt er dan een mooi jaagpad vertelden ze mij een paar jaar terug van ministerie.
Maar dat zal nog enkele jaren duren tegen dat het jaagpad er ligt.
Heb al regelmatig door Kortrijk en dan kanaal naar Bossuyt gefietst.

Ik overleg nog met de volgwagen wat best haalbaar is voor het vervolg van de route.
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Heuvelland Daun( Duitsland) langs kanalen

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

erde schreef: Ik overleg nog met de volgwagen wat best haalbaar is voor het vervolg van de route.
Heeft het huiselijk overleg al resultaten opgeleverd?

Vragen over het Waals deel kan je trouwens altijd stellen op het forum van Luc Beeusaert. Daar zitten een paar kenners. Geen zin om te registreren? Dan leg ik je vraag wel voor.

http://velo-ravel.forumactif.org/
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Heuvelland Daun( Duitsland) langs kanalen

#12 Bericht door erde »

Bestemming is gewijzigd :roll:
De dochter, en haar echtgenoot, van de eigenaar zal vakantiehuis bewonen volgend jaar.
Zodoende hebben wij een andere bestemming moeten vinden.
Het wordt Dreiborn, nabij Schleiden.
Beetje minder ver. Goeie 300 km.
Zullen normaal in 3 dagen rijden.
De route zal komend jaar uitgestippeld worden.
We passeren normaal via Luik.
We zien wel.
Ik contacteer nog wel voor de route in de Ardennen.
Goed dat ik nog even kan assistentie vragen via U, dank =D>
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Heuvelland Daun( Duitsland) langs kanalen

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

erde schreef:Bestemming is gewijzigd :roll:
De dochter, en haar echtgenoot, van de eigenaar zal vakantiehuis bewonen volgend jaar.
Zodoende hebben wij een andere bestemming moeten vinden.
Het wordt Dreiborn, nabij Schleiden.
Beetje minder ver. Goeie 300 km.
Zullen normaal in 3 dagen rijden.
De route zal komend jaar uitgestippeld worden.
We passeren normaal via Luik.
We zien wel.
Ik contacteer nog wel voor de route in de Ardennen.
Goed dat ik nog even kan assistentie vragen via U, dank =D>
Wat een toeval! Vorig jaar hebben we een huisje gehuurd in Schleiden zelf, op nauwelijks zes kilometer van Dreiborn.

Prachtige streek. Niet vergeten Ordensburg Vogelsang te bezoeken! Sommigen onder ons hebben daar ongetwijfeld heel wat uren gesleten...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie