verlichting

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

verlichting

#1 Bericht door Wouter D »

Binnen mijn experiment met de vlag heb ik ook een witte lamp besteld voor bovenin de mast. Die schijnt helemaal rond. Ne is mijn vraag eigenlijk... Mag ik eigenlijk wel wit licht naar de achterzijde van mijn fiets schijnen of overtreedt ik daarmee onze wetten?
Mag ik zijdelings licht schijnen?

De ene foto is de lamp in het licht, de andere is een foto in het donker op 20 m afstand. Dat zie je dus van alle zijden zo.
Bijlagen
WP_20161115_004.jpg
WP_20161115_003.jpg
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: verlichting

#2 Bericht door KarelJ »

Puur wettelijk gezien mag (moet!) je met jouw quest volgende verlichting voeren:
- 2 gele of witte voorlichten ter hoogte van de voorwielen
- 1 rood achterlicht

Alle andere lichten mogen niet, maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die beboet is geweest voor extra lichten op de fiets.

Los van het feit of het mag of niet, zou ik geen wit licht naar achteren richten, aangezien dat heel verwarrend kan zijn voor achterliggers (die denken dat er iemand op hen afkomt en rechts van dat licht mikken om te kruisen). Nog irritanter is iemand die vooraan een rood licht voert, want op b.v. een jaagpad ga ik dan linkser rijden om iemand in te halen (ik denk: rood=achterlicht) om dan soms op het laatste moment te zien dat het eigenlijk een tegenligger met rood licht is (waar ik dan frontaal naar toe aan het rijden ben links op het jaagpad)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: verlichting

#3 Bericht door Wouter D »

dan moet ik ergens rode mica zien te vinden opdat ik 180 vd lamp kan rood maken, of eens proberen met iets zoals rode doorschijnende plakband
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: verlichting

#4 Bericht door hmmm »

Ik zou zeker ook zorgen dat het achterste deel van de lamp rood is, wit lijkt mij enorm verwarrend voor de rest van het verkeer!

Persoonlijk zie ik ook liever een degelijk achterlicht en goede reflectie dan van deze bizarre oplossingen voor een onbestaand probleem.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: verlichting

#5 Bericht door fcapri »

kan je niet oranje maken? oranje mag wel zijdelinks en naar achteren branden.
vooruit mag je enkel volgens mij enkel wit of ambergeel licht voeren
naar achteren mag je enkel rood of ambergeel licht voeren.

nuja, ik denk niet dat er één agent u een bekeuring zal geven omdat hij uw licht heeft gezien. zolang je maar geen blauw/rood/groene knipperleds begin te gebruiken of allerhande speciale knipperconfiguraties.

er bestaan van die gekleurde mapjes waar je papieren zijdelinks in schuift. deze zullen het licht niet teveel verzwakken en kan je met transparante plakband aanbrengen op je licht
Afbeelding

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: verlichting

#6 Bericht door blackarmor »

ge hebt ook zo van die rode doorzichtige spuitbussen ( de lak he niet de spuitbus) maar op deze mannier ga je idd verwarring scheppen .
zijdelinks mag eigenlijk enkel orange en vooraan wit en achter rood
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: verlichting

#7 Bericht door Wouter D »

fcapri, die mapjes zijn inderdaad wel een goeikope oplossing om iets te proberen. Achteraf kan ik altijd kijken voor een iets robuustere oplossing
Hmmm, Je mening is niet onbelangrijk.
KarelJ, Ik passeer met mijn kerstboom wel meer bereden combi's, velen bekijken me als bezienswaardigheid, één enkeling met argusogen, maar niet een heeft me tot nog toe tegengehouden. Het is maar omdat ik het zo wil houden dat ik mijn vraag heb gesteld. Maar je hebt volkomen gelijk dat ik eigenlijk maar twee voorlichten en 1 achterlicht mag hebben.
Backarmor: Die doorzichtige spuitbussen zijn wel hip, maar ook wel redelijk definitief, ik heb liever iets wat omkeerbaar is. Stel dat de lamp niet is wat ik ervan verwacht, kan ik ze nog verkopen. Deze lamp hoort nl eigenlijk niet thuis op een fiets, maar is eigenlijk ontworpen als navigatielamp voor kleine (rubber)bootjes die geen eigen energiebron aan boord hebben. Dus daar is er wel een markt voor.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: verlichting

#8 Bericht door Lex »

spruitje schreef:Ne is mijn vraag eigenlijk... Mag ik eigenlijk wel wit licht naar de achterzijde van mijn fiets schijnen of overtreedt ik daarmee onze wetten?
Het enige wit licht dat je van achter mag hebben is de nummerplaatverlichting. Dus gewoon een nummerplaat in de buurt hangen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: verlichting

#9 Bericht door Helen »

Even hetzelfde probleem, maar dan andersom: ik heb een rode Fiber Flare aan mijn vlaggenmast hangen (op knipperstand). Onvermijdelijk is die dus ook rood knipperend van voor te zien.

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: verlichting

#10 Bericht door KarelJ »

Helen schreef:Even hetzelfde probleem, maar dan andersom: ik heb een rode Fiber Flare aan mijn vlaggenmast hangen (op knipperstand). Onvermijdelijk is die dus ook rood knipperend van voor te zien.
Dat heb ik ook nog gedaan, maar de fiberflares zijn vanaf 1 kant minder zichtbaar (die richtte ik dan naar voren). Ik had ook nog een witte fibre flare hangen (met minst zichtbare kant naar achteren). De 2 fibre flares zaten in elkaars weg, waardoor langs voor eigenlijk de rode niet te zien was en omgekeerd.

Ik gebruik de fibre flares niet meer omdat ik die duur vind voor de tijd dat ze meegingen (begonnen altijd te corroderen aan de batterijaansluitingen, ... binnen de kortste tijd)

Ik denk dat het probleem met rode of witte lichtjes in de verkeerde richting eigenlijk maar optreedt als je geen andere felle verlichting voert in combinatie met ontbrekende straatverlichting (of als het verkeerd gerichte lampjes zelfs het enige licht is in die richting)

Momenteel op de alu-buis op m'n waw: rode cordo super(super)flash naar achteren (zichtbaar vanaf vele honderden meters), wit knipperlicht naar voren (was: Decathlon lampjes, maar ik heb 1 van de 2 lampjes gebroken (bevestiging) en ik heb 1 lampje laten vallen, waardoor alleen de rode led nog werkt en niet meer de witte led (lampjes zijn zowel als achterlicht als voorlicht te gebruiken naar gelang de gekozen stand))

Het zou leuk zijn als de corde superflash ook zou bestaan in witte versie, want van de rode versie ben ik zeer tevreden

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: verlichting

#11 Bericht door De ligfietser »

KarelJ schreef:Puur wettelijk gezien mag (moet!) je met jouw quest volgende verlichting voeren:
- 2 gele of witte voorlichten ter hoogte van de voorwielen
- 1 rood achterlicht
hetgeen je hier vertelt klopt niet helemaal.
Het zou moeten zijn:
Alle fietsers moeten ’s nachts en wanneer de zichtbaarheid minder dan ongeveer 200 meter (bijvoorbeeld bij mist)
bedraagt, een vast licht of knipperlicht gebruiken. Een wit of geel licht vooraan en een rood licht achteraan. Dit rode
licht dient ’s nachts, bij helder weer zichtbaar te zijn van op een afstand van minimum 100 meter.
Beide lichten mogen zowel op de fiets als op de fietser bevestigd worden.
Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer
mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet-verblindend
vast licht of knipperlicht voeren.
Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.
De driewielers met één voorwiel moeten altijd vooraan een witte reflector en achteraan twee rode reflectoren voeren.
De driewielers met twee voorwielen moeten altijd vooraan twee witte reflectoren en achteraan één rode reflector voeren.

Ik heb dus op mijn Mango volgende (wettelijk in orde) verlichting:
vooraan:
- twee reflectoren ter hoogte van de spiegels
- één reflecterende streep op de neus onder de koplamp
- één wit voorlicht in de neus
- twee witte voorlichten ter hoogte van de spiegels
achteraan:
- één rode reflecterende sticker
- twee rode achterlichten
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: verlichting

#12 Bericht door De ligfietser »

Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: verlichting

#13 Bericht door fcapri »

zou je geen ledstrips rond een alu buis kunnen draaien, met net genoeg ruimte tussen elke toer waardoor het ledje altijd aan dezelfde kant eruit komt?
eventueel zou je er dan 2 kunnen ronddraaien. 1 rode en 1 witte waarbij de witte leds aan 1 kant uit komen, en de rode aan een andere?

zal vanavond eens experimenteren ermee, ledstrips en alu buis genoeg.

je mag gerust meerdere lichten voeren hoor, nog nooit gehoord dat daarvoor problemen zijn.
wel zijn er bij autos bepaalde regels die verbieden om er meer te hebben. bv remlichten. daarvan mag je er maar 3 hebben. als je dus een 3de remlicht hebt in de achteruit, en ook een 3de remlicht in je spoiler achteraan, dan MOET je één van beide verwijderen (afkoppelen mag ook niet want elk aanwezig licht MOET werken voor de keuring).

ik heb zelf 5 achterlichten op de fiets :mrgreen: waarvan die centrale bovenaan 2 mogelijke standen heeft: continue branden en knipperen.
Afbeelding
en vooraan heb ik er 6:
- 2 ledstrips,
- 2 gewone ledcirkels,
- 2 grootlicht leds in het midden

zo jammer dat ik het zelf nooit zie hé
Afbeelding

de grootlichten schijnen wel naar beneden en het bovenste stuk is afgeplakt. anders verblinden ze teveel
Afbeelding

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: verlichting

#14 Bericht door Lex »

fcapri schreef:
je mag gerust meerdere lichten voeren hoor, nog nooit gehoord dat daarvoor problemen zijn.
Als ze het door de vingers zien wil niet zeggen dat het mag. Het mag dus niet.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: verlichting

#15 Bericht door fcapri »

en heb je daar een wet voor om dit te staven???

artikel 13 gaat over de technische eisen van verlichting en reflectoren.
punt 2 Algemene voorschriften.

§1. Elke combinatie van twee of meer lichten, hetzij gelijke of niet, doch van dezelfde functie en dezelfde kleur, zal als een enkel licht worden beschouwd indien de projecties van hun lichtdoorlatende oppervlakten op een verticaal vlak loodrecht op het mediaanvlak van het voertuig niet minder bedragen dan 50 pct. van de kleinste rechthoek omschreven op de projecties van de genoemde lichtdoorlatende oppervlakten.
...
§5. Lichten en reflectoren met dezelfde functie en richting moeten van gelijke kleur zijn.
In geen geval mag een voertuig naar voren rode lichten, rode reflectoren of rood reflecterend materiaal dan wel naar achteren witte of gele lichten, witte of gele reflectoren of wit of geel reflecterend materiaal vertonen.
De bepaling geldt niet voor de kentekenplaten.
het enige regeltje dat er is voor fietsen: je mag slechts meerdere koplampen hebben als je 2 voorwielen hebt. dan mag je 2 koplampen hebben (moet niet).
maar zo een extra lampje op een stok geld niet als koplamp.

net zoals al mijn verlichting: die leds vooraan zijn dagrijlichten, en ik heb slechts 2 koplampen.
elke koplamp heeft 2 functies: gewoon (dim) licht en groot licht.
dat hele spul vooraan mijn fiets is gewoon legaal hoor. het enige waar ik niet aan voldoe is 2 reflectoren vooraan (moet ik nog eens in orde brengen).

je mag ook perfect brandende verlichting op de fiets hebben alsook knipperlichtjes op je borst/rug monteren. (wijziging verkeersreglement voor rijwielen van mei 2006)

het enige dat een verbod van andere lichten zegt, is dit artikel
Artikel 29. Gebruik van de lichten : algemene regel

Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.
maar dat is voor autos, bromfietsen en motorfietsen.
en daarmee bedoelen ze andere lichten dan hier beschreven is: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/299-art28a
dus bv neon lampen onder de auto, blauwe ledjes aan uw ruitensproeiers,... zijn verboden. maar alle verlichting die daar opgesomd is, is toegelaten

Plaats reactie