Fietservaringen tot nu toe

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Barthilomeus
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 21:19
Postcode: 7555
Fiets: Eigenbouw Lowracer
Contacteer:

Fietservaringen tot nu toe

#1 Bericht door Barthilomeus »

Mijn ervaringen tot nu toe,

Je bent prima zichtbaar voor medeweggebruikers. Soms heb je zelf wel wat minder overzicht omdat je tegen geparkeerde auto's aankijkt waar je anders overheen kan kijken. Vergelijk het met autorijden in een Porsche Laag bij de grond.

Ik ging bochten te langzaam in waardoor ik in de bocht te weinig snelheid heb en bij moet trappen. Dit levert problemen op omdat de crank in een bepaalde stuuruitslag de band raakt. Voor een bocht even snelheid maken en eventueel bijremmen, zo kom ik de bocht makkelijker door.

Je kan bochten scherper nemen dan je in het begin inschat. Minder scherp dan op mijn mountainbike maar scherper dan je in eerste instantie denkt. Zorg wel voor een juiste positie van de trappers.

Op zandpaden spoort de fiets slecht, ik denk doordat je geen druk op het voorwiel kan zetten. In een spoor of muller zand heeft het voorwiel weinig grip. ( ik heb een 20 inch voorwiel)

De wind is niet zo'n dingetje. Heeft wel invloed maar een stuk minder.

Wegrijden bij een stoplicht waarbij je direct moet sturen of waar verkanting in de weg zit is lastig. (Ik heb nog geen voorderailleur dus ketting ligt op grote blad)

Spieren net boven de knie en billen moeten hard werken.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Fietservaringen tot nu toe

#2 Bericht door Wim -de roetsende »

Net boven de knie pijn duidt meestal op een trapas die iets te dichtbij staat.

Ik weet uiteraard niet of dat bij jou het geval is, maar mijn tip is om dit wel in de gaten te houden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Fietservaringen tot nu toe

#3 Bericht door Helen »

Wim -de roetsende schreef:Net boven de knie pijn duidt meestal op een trapas die iets te dichtbij staat.

Ik weet uiteraard niet of dat bij jou het geval is, maar mijn tip is om dit wel in de gaten te houden.
Of gewoon de quadriceps die harder moet werken dan hij gewoon is. Best iets meer op souplesse rijden en niet te hard stoempen :)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Fietservaringen tot nu toe

#4 Bericht door Wim -de roetsende »

Helen schreef:
Wim -de roetsende schreef:Net boven de knie pijn duidt meestal op een trapas die iets te dichtbij staat.

Ik weet uiteraard niet of dat bij jou het geval is, maar mijn tip is om dit wel in de gaten te houden.
Of gewoon de quadriceps die harder moet werken dan hij gewoon is. Best iets meer op souplesse rijden en niet te hard stoempen :)

Dat laatste is sowieso een gouden tip :D
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Fietservaringen tot nu toe

#5 Bericht door Wouter D »

Wim -de roetsende schreef:Net boven de knie pijn duidt meestal op een trapas die iets te dichtbij staat.

Ik weet uiteraard niet of dat bij jou het geval is, maar mijn tip is om dit wel in de gaten te houden.
om in te pikken op Wim... basisregel in afstellen trapper; met je hier tegen de trapper met gestrekte benen, trapper in uiterste stand. Indien pijn net boven de knie, trapas iets verder zetten, indien pijn thv achillespees, trapas iets dichter zetten.

iets kan voor sommigen een cm zijn, voor anderen is mm's al voldoende. in het begin is dat een beetje zoeken.

de tip van Helen is wel een gouden om mee te nemen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Fietservaringen tot nu toe

#6 Bericht door erde »

Als ligfietser gebruik je minder de kuitspieren dan met een bukfiets.
Het gaat hem vooral om de quadriceps die net boven de knie liggen.
Het duurt een tijd vooraleer deze spieren gewend zijn om meer belast te zijn.
Na een tijdje zijn deze beter ontwikkeld en gewoon om te "werken" :)
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Fietservaringen tot nu toe

#7 Bericht door Wim -de roetsende »

Mocht je toch je kuitspieren willen trainen, koop dan een roeifiets.

Eigenlijk train je dan al je spieren :D =D>
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Fietservaringen tot nu toe

#8 Bericht door gentenoare »

erde schreef:Als ligfietser gebruik je minder de kuitspieren dan met een bukfiets.
Het gaat hem vooral om de quadriceps die net boven de knie liggen.
Het duurt een tijd vooraleer deze spieren gewend zijn om meer belast te zijn.
Na een tijdje zijn deze beter ontwikkeld en gewoon om te "werken" :)

Met een ligfiets (in mijn geval een VM) kan je naast het duwen op de pedalen ook makkelijker trekken aan de pedalen, dit gaat makkelijker dan met een bukfiets, je trekt horizontaal en moet daarom minder zwaartekracht overwinnen dan met een bukfiets.
Ik train wat op "trek"intervalletjes en het helpt om sneller op te trekken vanuit stilstand en om tussensprintjes te plaatsen om naar een hoger tempo te gaan.
maar t is wennen en best inspannend omdat een pak extra spieren aktief zijn
E WAW 263

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Fietservaringen tot nu toe

#9 Bericht door Ronnius »

gentenoare schreef: Met een ligfiets (in mijn geval een VM) kan je naast het duwen op de pedalen ook makkelijker trekken aan de pedalen
maar t is wennen en best inspannend omdat een pak extra spieren aktief zijn
Ik wist ook dat je kon trekken aan je pedalen, maar vergat het steeds weer te proberen om te zien wat het gaf.
Tot ik een hele tijd geleden hier in de straat plots met een voet in de lucht zweefde tijdens het trekken van een sprint.
Ik trok blijkbaar zo hard aan mijn pedalen dat ik mijn schoen uit de sluiting sleurde.
Toen wist ik dat ik niet meer moest leren wat ik al kon.
Het was ook het moment dat ik het kliksysteem iets stakker begon zetten.
Toen ik eerder deze maand met de Streetmachine naar huis kwam heb ik tot 3 keer toe de sluitingen strakker moeten zetten.
Ook al rij ik niet hard, als ik vertrek, versnel, een brug of een hellinkje op moet trek ik steevast onbewust aan de pedalen.
Ik merk het vooral als weer eens een schoen uit de pedalen getrokken wordt.
Bij het trekken van een sprint merk ik een groot verschil bij het versnellen als ik ook aan de pedalen lig te trekken.

Hoe je het leert weet ik niet, ik deed het zonder te beseffen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Fietservaringen tot nu toe

#10 Bericht door Wim -de roetsende »

Het feit dat je vast zit aan de pedalen, maakt dat je er ongemerkt toch blijkbaar ook aan gaat trekken met je voeten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Fietservaringen tot nu toe

#11 Bericht door CapoJan »

Dat merk je meteen als je dan eens gaat fietsen met gewone schoenen. Bij de eerste omwentelingen komen je voeten steevast van de pedalen... #-o
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Fietservaringen tot nu toe

#12 Bericht door Wim -de roetsende »

CapoJan schreef:Dat merk je meteen als je dan eens gaat fietsen met gewone schoenen. Bij de eerste omwentelingen komen je voeten steevast van de pedalen... #-o
En ook dat je voeten dan zo gemakkelijk van de pedalen 'afschieten'. Het kost gewoon veel moeite om je voeten op de pedalen te houden, vooral op een hobbelig weggetje. Nou hebben wij die hier bijna niet :D , maar bij jullie in België zijn er genoeg, heb ik gehoord :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Fietservaringen tot nu toe

#13 Bericht door Wouter D »

toen in 12j geleden door Nederland toerde heb ik toch ook verschillende hobbelpaden gevoeld hoor, vooral in de omgeving van Zwolle waren die niet zo schaars, als ik me goed herinner. Wat ze bij jullie ook hebben en bij ons dan gelukkig weer niet is schelpenzandpaden. Bij ons gebruiken ze daar gelukkig nog dolomiet voor.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Fietservaringen tot nu toe

#14 Bericht door marksje »

spruitje schreef:toen in 12j geleden door Nederland toerde heb ik toch ook verschillende hobbelpaden gevoeld hoor, vooral in de omgeving van Zwolle waren die niet zo schaars, als ik me goed herinner. Wat ze bij jullie ook hebben en bij ons dan gelukkig weer niet is schelpenzandpaden. Bij ons gebruiken ze daar gelukkig nog dolomiet voor.
En die rode klinkertjes in visgraatmotief, die ze in de meeste kleinere gemeentes in Nederland gebruiken, liggen er ook niet altijd perfect bij :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Fietservaringen tot nu toe

#15 Bericht door janV »

op souplesse rijden, sowieso en niet stoempen_ge moet u concentreren op het dood punt. ik heb (voorlopig en mss komen ze er zelfs niet op) geen klikpedalen en toch maak ik min of meer een trekkende beweging ter hoogte vh dode punt_ge moet als het ware de pedalen over dat dood punt rollen_ge gaat dat in het begin wel voelen thv uw scheenbeen. en wat die snelheid betreft, da kilometriekske gooi dat er snel af_ge ergert u er alleen maar aan. ik weet niet of anderen dat ok ervaren maar als ik met de ligger rij heb ik het gevoel ik niet erg snel ga ( is normaal gem. toch tss de 28 à 33 en dat is toch al wat_toch zeker voor mij)_maar toch lijkt dat trager te gaan, het zal het zen gevoel van ne rijdende ligger zijn peins ik :) :) :)

Plaats reactie