overzet Hemiksem <--> Albertkanaal.

Je favoriete fietsroutes
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

overzet Hemiksem <--> Albertkanaal.

#1 Bericht door Ronnius »

Ik ben opzoek naar een fietsvriendelijke route van de overzet in Hemiksem naar het Albertkanaal.
De route die ik vond is er een die passeert aan de ingang van de (Sint-Anna) voetgangerstunnel.
Ik zou wel een andere willen. De afstand is minder van belang rijplezier des te meer (mag dus gerust rond " 't Stad" gaan).

Het zou zijn om, als er tijd is (wat ik meestal wel heb), Gent - Merksem te overbruggen langs de Schelde tot in Hemiksem.
Om dan het Albertkanaal overstekend naar Merksem te rijden.
Het is iets langer dan langs Lokeren - Sint-Niklaas - Beveren maar veel rustiger rijden.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: overzet Hemiksem <--> Albertkanaal.

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef:Ik ben opzoek naar een fietsvriendelijke route van de overzet in Hemiksem naar het Albertkanaal.
De route die ik vond is er een die passeert aan de ingang van de (Sint-Anna) voetgangerstunnel.
Ik zou wel een andere willen. De afstand is minder van belang rijplezier des te meer (mag dus gerust rond " 't Stad" gaan).
In Hoboken ligt het Jef van Lindenpad, dat je in rechte lijn, langs de spoorlijn, richting het Zuid brengt. Aan het Kielpark kan je dan aantakken op het Ringfietspad. Eens aan de Schijnpoort, nabij het Sportpaleis, ga je dan over de brug en sluit je aan bij het Albertkanaal.

Enkele maanden geleden heb ik een deel van dat traject nog afgelegd. Wel weet ik niet hoe het nu staat met de doortocht bij de bocht van Merksem. Er zijn daar werken aan de gang. Nogal vrij drastisch.

Hoe je best van Hemiksem naar Hoboken fietst, weet ik niet. 'n Blinde vlek bij mij.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: overzet Hemiksem <--> Albertkanaal.

#3 Bericht door Peter J »

Ik maak me net de bedenking dat je misschien het veer kan nemen in Hoboken in plaats van Hemiksem, daar kan je ook heel snel aansluiten op het Jef Van Lindenfietspad waarover eeuwige reiziger het heeft in het vorige bericht.
https://www.google.be/maps/dir/Hoboken+ ... 512626!3e1
Hopelijk werkt de link die ik hierboven geplaatst heb... :mrgreen:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: overzet Hemiksem <--> Albertkanaal.

#4 Bericht door Ronnius »

Bedankt.

Heb de routes aangemaakt tussen de Durme en Merksem.
Op 11 november ga ik toch wel nog eens het veer in Hemiksem moeten nemen.
Heel eenvoudig omdat ik in Hemiksem moet zijn.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Donkeychote
Junior
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 11:45
Postcode: 2200
Contacteer:

Re: overzet Hemiksem <--> Albertkanaal.

#5 Bericht door Donkeychote »

Het is momenteel best om Antwerpen noord wat te vermijden, zowel met de fiets als met de wagen, omdat er heel veel werken tegelijk bezig zijn, dus de route die Peter J voorstelt lijkt mij ideaal. Je kan dan vanuit Merksem gemakkelijk naar het kanaal, en eens je bij het dok van Merksem gepasseerd bent, heb je geen last meer van de werken, en op de eerste kilometer of zo na, een goed jaagpad.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: overzet Hemiksem <--> Albertkanaal.

#6 Bericht door Ronnius »

De route die Peter eerder plaatste is die nog steeds up to date?
Vorig jaar heb ik die effectief gereden maar onder begeleiding van Fujin.
Deze heeft een paar kleine aanpassingen gemaakt maar ik ben blijkbaar
vergeten de track die de gps opgeslagen heeft op de pc in te laden.
(en begin dit jaar is de gps leeggemaakt)

De bedoeling is om begin juni via de Schelde en Hemiksem of Hoboken
naar Merksem te rijden als tussenstop naar het vm treffen in Leopoldsburg.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: overzet Hemiksem <--> Albertkanaal.

#7 Bericht door fujin »

Ja die route in google maps is nog actueel.
Pas in juli 2017 wordt de brug van den Azijn tussen Deurne en Merksem afgesloten.
Dus daarna niet meer geldig. Tot die tijd wel.
Rustige recreatieve rijder uit Merksem. Heb af en toe in het weekend eens tijd om een paar uurtjes te ontspannen om mijn Fujin.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: overzet Hemiksem <--> Albertkanaal.

#8 Bericht door Ronnius »

Donderdagnamiddag heb ik eindelijk ontdekt waar de Azijnbrug ligt.
Gewoonweg omdat ze veranderd was in een berg aarde en zand :mrgreen:

Gisteravond heb ik aan Lucien gevraagd hoe ik het beste, nu via de nieuwe fietsbrug, naar Hoboken kon komen.
Na wat uitleg en proberen wat te onthouden ben ik toch thuis geraakt (alweer: :mrgreen: )
Maar ik blijk na de fietsbrug niet alleen op de Slachthuislaan terecht te zijn gekomen,
maar er ook niet meer afgeraakt. Ik heb namelijk de hele ring afgereden (alweer: :mrgreen: )
Toen ik in Hoboken aan het veer was vroeg ik mij af waar Dikke Mee
en het fietspad langs de ring in het groen gebleven waren, wat ik had niets gemerkt.

Ik heb nu alles thuis op de pc bekeken, het is zeer handig dat de route die je gereden hebt
door de gps automatisch bijgehouden wordt zodat later alles thuis bekeken en aangepast kan worden.
Nu weet ik ook dat ik de Stenenbrug voorbij ben gereden (heeft Antwerpen nog houten bruggen?)
aan die brug kon ik aansluiting maken op de track door het groen.

Niet dat langs de ring niet te fietsen valt, breed en behoorlijk duidelijk hoewel ze
hier en daar nog aan het werken zijn. Maar of het op een drukke dag ook nog plezant is?

Ik zet de nieuwe route hier ten toon, als iemand tips heeft voor een betere versie van de route...
Dan lees ik ze graag. De track gaat van --> Hoboken naar Merksem <--
Wat ik ook niet weet hoe ik van de fietsersbrug naar Merksem rij, ik heb nu een gokje gedaan :mrgreen:

----
edit: daarnet zag ik op google dat het ringfietspad start aan de Schijnpoort.
Ik heb de track aangepast en nu wordt de oversteek gemaakt op de Schijnpoort ipv de Stenenbrug.
Het rijden langs de ring is daardoor zeer kort. Als de Antwerpenaren kunnen kijken of alles klopt?
Met de verbouwingen van de stad is nu niets meer zeker (zoals het in Gent was tot voor kort)
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie