insecten op je weg...

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

insecten op je weg...

#1 Bericht door Jo2p »

Ben eigenlijk benieuwd of je in een vm last hebt van insecten. Op de voorruit van de auto is het soms een enorme smeerboel van geplette insecten. Ik vroeg mij af of vm rijders daar ook (soms) last van hebben en wat ze daar tegen doen. Ik dacht aan een buitenmaat zonnebril waar dan insecten tegen te pletter vliegen in plaats van tegen mijn oog. Maar ik ben benieuwd of hier ervaring mee is en wat er tegen te doen.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#2 Bericht door fcapri »

in het begin kreeg ik ook alles in mijn gezicht, vooral als een vrachtwagen paseerde kreeg ik zand en stof in de ogen.
ik heb daarna een klein stukje plexiglas geslepen en die vooraan met plakband geplakt (als test). en dat ding doet het zo goed, dat het er nog steeds hangt met die plakband.
smorgens rijd ik zonder bril, savonds met de zonnebril nog op. ik krijg amper iets in het oog

foto waar het glaasje op te zien is
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alle ... CN2016.JPG

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#3 Bericht door Wouter D »

Ik denk dat het minivizier dat men soms toepast bij velomobielen beetje zelfde effect heeft. Ik heb door de combi van minivizier van Velomobiel.nl en het vizier van mijn helm geen last. Wel hoor ik af en toe een aanvlieging tegen het vizier, maar dat laat geen sporen na.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#4 Bericht door CapoJan »

Analoog: minivizier (bevestigd met zuignappen) en fotochromatische zonnebril. Geen last meer van insecten.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#5 Bericht door bicky »

geen minivizier en geen helm vizier maar weinig/geen last van insecten.
Meestal vliegen ze over mijn hoofd mee met de luchtstroom van de vm

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#6 Bericht door Martin »

Met de buff van ligfietsers zorg ik ervoor niet teveel proteïnen binnen te krijgen. Mijn vizier voorkomt dat de proteïnen verdrinken in mijn tranendal.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#7 Bericht door Jo2p »

Allen bedankt voor de antwoorden. Morgen ga ik kijken naar een Cocoons MX bril met fotochroom grijs en gele glazen. De een voor overdag en de ander voor in de nacht om een beetje dat felle licht van tegenliggers te compenseren door de omgeving lichter te maken. De Cocoons bril is een overzet bril, de bril gaat dus over je eigen bril heen. Voordeel is dat je je eigen bril kunt blijven dragen met de juiste correcties en dat de overzet bril niet vervangen behoeft te worden als je ogen een andere correctie behoeven, ben helaas ook niet meer de jongste. Elk jaar dikt dat getal met 1 aan hé ;-(, niets aan te doen vrees ik. Misschien helpt fietsen ook tegen verouderen, wie weet. Fotochromatisch en op sterkte ben ik nog niet tegengekomen. Mijn huidige gele bril is ook op sterkte gemaakt, alleen na nieuwe meting is de correctie niet meer juist. Met zo'n overzetter met geel glas heb ik dat probleem dan ook opgelost. Blijft over of het montuur van Cocoons brillen goed blijft zitten zonder hinderlijk te zijn of voelbaar. Probleem is dat in NL er nog niet zo veel winkels zijn met dit type bril, morgen ben ik toevallig aardig in de buurt bij een winkel. Dus maar even kijken en passen en misschien aanschaffen.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#8 Bericht door Jo2p »

Eerst bij Bever geweest, hadden er slechts twee op voorraad en dan nog wel de grootste. Niet dus. Blablabla etc. Op naar Zwerfkei. Daar hadden ze een kast met een stuk of wat van die brillen. Alleen geen MX. In het magazijn wel nog een MX, alleen met de verkeerde glazen, maar ik kon nu wel gaan passen. De ML bleek beter geschikt, de maat die ze opgeven is jouw bril, de bril zelf is dan nog een paar millimeter groter. En mijn bril zat in de hoogte precies op de rand, vandaar dat ik eerst voor MX had gekozen. Alleen niet op voorraad met de gewenste glazen. Dus in de bestelling, dus wachten. Lijkt wel standaard te worden, dat wachten... :cry:

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#9 Bericht door Jo2p »

Gisteren een mailtje ontvangen dat de brillen op me lagen te wachten, dus vandaag maar even naar Zwerfkei op en neer. Ik heb nu twee brillen, een met fotochromatisch grijze glazen voor overdag met zon etc. en een met gele glazen voor als het donker is en ik last begin te krijgen van de tegenliggers door de felle lampen. Op naar de volgende stap :wink:

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#10 Bericht door Ronnius »

Laat je ook weten wat je ervaring is met de "nachtbril" tegen verblindende tegenliggers?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#11 Bericht door fcapri »

gele glazen heb ik ook al een tijd. die doen niet veel extra hoor.
je ziet er niet extra meer, ze doen ook niks tegen verblindende autos.

je hebt alleen geen wind in de ogen

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#12 Bericht door bicky »

gele glazen tijdens nachtautorijden vind ik fijn en ontspannend voor de ogen.
maar tijdens fietsen vind ik het dan niet interessant bij duister.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#13 Bericht door Jo2p »

Ronnius schreef:Laat je ook weten wat je ervaring is met de "nachtbril" tegen verblindende tegenliggers?
Met mijn oude bril met gele glazen wordt de omgeving helderder, als je in de regen rijd en je zet de bril op lijkt het net of de zon schijnt en je kijkt meters verder door de regen dan zonder. In de nacht wordt door het helderder maken van de omgeving de lampen van de tegenliggers minder fel. Maar ik laat het hier wel weten hoe de nieuwe bril het doet.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#14 Bericht door marksje »

Velomobielers hebben daar wel geen last van, maar gewone (echte 8) ) ligfietsers kijken best wel uit wanneer ze in short fietsen. Steeds er voor zorgen dat de pijpen van je short goed rond je bil aansluiten want een bij of een wesp langs een pijp binnenkrijgen is geen lachertje #-o (zelf al meegemaakt, ik stond heel rap stil :oops: )
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: insecten op je weg...

#15 Bericht door Lex »

marksje schreef:Velomobielers hebben daar wel geen last van, maar gewone (echte 8) ) ligfietsers kijken best wel uit wanneer ze in short fietsen. Steeds er voor zorgen dat de pijpen van je short goed rond je bil aansluiten want een bij of een wesp langs een pijp binnenkrijgen is geen lachertje #-o (zelf al meegemaakt, ik stond heel rap stil :oops: )
Ligt een velomobilist misschien niet onder de juiste hoek om ook een "ligfietser" te zijn??? :roll:

Plaats reactie