Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#16 Bericht door Ronnius »

fcapri schreef: ik draag in de VM ook geen helm, t is me er veel te warm voor, en ik zweet altijd verschrikkelijk op de fiets.
daarentegen hangt die wel vol verlichting en reflecterende strips. zelf mijn vestje heeft fel geel (zou ik moeten uitstappen als de verlichting sneuveld of als ik een band moet repareren)
Ik heb ik de Orca 2 (wit en rood) axa sport lampjes liggen, die ik bij nacht en ontij kan gebruiken om gezien te worden als ik naast de Orca moet zijn, maar ook om te zien (je weet nooit bij een bandenwissel in een winternacht op een jaagpad)
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#17 Bericht door Peter J »

CapoJan schreef:...(normale verlichting is verplicht in het donker en is voldoende)...
En dan is de vraag wat een "normale verlichting" is natuurlijk...
Ik ben ook niet van plan om als een clown over straat te gaan lopen of fietsen omdat een aantal bestuurders van motorvoertuigen zich niet kunnen gedragen, ik kom echter zeer regelmatig tot de vaststelling dat nogal wat fietsers en voetgangers verre van "vrij van zonde" zijn !
En wat mij daaraan stoort is dat diegenen die nogal veel kabaal maken regelmatig diegenen zijn die zich bedenkelijk gedragen in het verkeer...
Verlichting van de Hema of dergelijke beschouw ik niet als normale verlichting want dat zie ik effectief niet of veel te laat...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#18 Bericht door Wouter D »

Jo2p schreef:.... Even los van wetgeving, bij mij staat veiligheid altijd als nr 1, dat is mijn mening. Maar wat te doen?

Het probleem van de fietshelm is dat er veel modellen zijn waarvan ik mij afvraag of dat gaat werken in een vm, immers door de stroomlijn zal het overgrote deel van de wind over de vm worden gestuurd en over de berijder. Dus de vraag wordt dan of al die gaatjes wel voldoende wind vangen om het hoofd koel te houden. En dan zijn er nog modellen die erg puntig zijn aan de achterzijde, lijkt mij niet zo'n succesvolle combinatie met in de Orca aanwezige hoofdsteun. Van BBB wel een fietshelm gezien die voor twee grote gaten had en achter idem, maar wel glad aan de achterkant. Maar gaat zoiets werken?

Wat zijn de ervaringen van vm rijders over dit onderwerp?

Zo zie je maar, ook bij helmen zijn er net als bij verlichting voors en tegens, dat soort beslissingen ligt gewoon vast bij je eigen persoonlijkheid, wat heerst er tussen je oren, waar heb jij zin of geen zin in.... Ik denk niet dat je een lijn kan trekken in het helmgebruik.
Dat is trouwens bij bukkers net hetzelfde hoor; daar waar het wel nuttig is gebleken heb je mensen die altijd met een helm en mensen die je nooit met een helm ziet rijden. Je hebt er zonder licht en met overvloed aan licht, je hebt ze met fiets en zonder... euh... met een auto.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#19 Bericht door Jo2p »

fcapri schreef:ik draag in de VM ook geen helm, t is me er veel te warm voor, en ik zweet altijd verschrikkelijk op de fiets.
daarentegen hangt die wel vol verlichting en reflecterende strips. zelf mijn vestje heeft fel geel (zou ik moeten uitstappen als de verlichting sneuveld of als ik een band moet repareren)
Dank voor je antwoord, wat het zweten betreft, ik leg wel een verband met dat fel gele vestje dat je kennelijk draagt in de vm. Een recept voor zweten omdat die dingen erg afsluitend zijn en niet mee ademen. Uittrekken en naast je leggen voor het geval dat.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#20 Bericht door Jo2p »

Dank allemaal voor de bijdrage. Het is dus onbeslist en het topic is een beetje gekanteld naar algehele veiligheid door er ook de verlichting bij te betrekken. Bij de bestelling van de Orca heb ik ook een licht vin mee besteld, gaat nog spannend worden omdat dit officieel niet mag [-X , ja ook in NL is de wetgeving op bepaalde punten inconsistent en zo krom als het maar kan. Dus wees niet bezwaard daar in het zuiden, wij kunnen er ook wat van in NL :lol: . Eens zien wat er gebeurd bij een aanhouding daarover met oom agent (m/v) :mrgreen:

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#21 Bericht door fcapri »

Jo2p schreef: Dank voor je antwoord, wat het zweten betreft, ik leg wel een verband met dat fel gele vestje dat je kennelijk draagt in de vm. Een recept voor zweten omdat die dingen erg afsluitend zijn en niet mee ademen. Uittrekken en naast je leggen voor het geval dat.
neenee, dat is zo ademende kledij zoals diegene dat hier nu te koop staat.
fietskledij met lange mouwen en rits vooraan, in de kleuren zwart/geel.

ivm die wetgeving van het licht zou ik me niet zoveel zorgen maken. zolang je al verlichting hebt in het donker, val je al niet direct op bij de politie

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#22 Bericht door Wouter D »

als je haaivin niet mag, wil ik em evt wel overnemen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#23 Bericht door Ronnius »

Jo2p schreef:Bij de bestelling van de Orca heb ik ook een licht vin mee besteld
1- Ik hoop dat de lichtvin nu eindelijk sterk genoeg is zodat ze niet meer breekt.
2- Is al gebleken dat ze vrij veel energie zuigt en je dus moet opletten dat je batterij niet veel vroeger leeg is dan gedacht.
3- Heb al gemerkt dat de vin in bepaalde omstandigheden (jawel 's nachts) ik ze maar nauwelijks kon zien.
In een zeer donkere omgeving is ze zeer duidelijk zichtbaar,
maar in straten waar nogal wat lichtvervuiling was zag ik ze nauwelijks branden.


-- Zelf had ik ook aan de lichtvin gedacht, maar toen ik bovenstaande zaken merkte (bij Capojan).
Was ik toch maar blij dat ik zelf (bovenzijde Orca) ledstrips heb aangebracht met een eigen energiebron.
Veel beter zichtbaar, houden het wel en met de onafhankelijke energiebron geen problemen met de basis batterij
en zo zelfs nood verlichting (je weet nooit).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#24 Bericht door Jo2p »

spruitje schreef:als je haaivin niet mag, wil ik em evt wel overnemen.
Ik doe de vin niet weg, ga eerst even netjes wijzen op iets wat gevangen zou kunnen worden onder "discriminatie". Zoals ik al had geschreven kent ook de NL wetgeving enige zaken die vragen oproepen, maar zolang er geen zaak is gebeurd er niets en blijft de wetgeving zoals ze is.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#25 Bericht door Jo2p »

Ronnius schreef:1- Ik hoop dat de lichtvin nu eindelijk sterk genoeg is zodat ze niet meer breekt.
Dat zal ik moeten zien, ik heb er wel vertrouwen in dat de pootjes het nu houden.
Ronnius schreef:2- Is al gebleken dat ze vrij veel energie zuigt en je dus moet opletten dat je batterij niet veel vroeger leeg is dan gedacht.
Ik ben niet van plan om de witte voorste strip te gebruiken, alleen de rode achterste strip en de richting aanwijzers, maar die branden maar even.
Ronnius schreef:3- Heb al gemerkt dat de vin in bepaalde omstandigheden (jawel 's nachts) ik ze maar nauwelijks kon zien. In een zeer donkere omgeving is ze zeer duidelijk zichtbaar, maar in straten waar nogal wat lichtvervuiling was zag ik ze nauwelijks branden.
In straten met lichtvervuiling zal de Orca zelf goed zichtbaar zijn, gaat om die delen waar het inderdaad erg donker is.
Ik zie wel met de accu, kan er altijd een grotere aanhangen.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#26 Bericht door fcapri »

gewoon zelf een accupakket samen stellen of in de RC wereld eens gaan rondneuzen. daar vind je goedkope batterijen met belachelijke stromen en capaciteiten.
ik heb sinds dit weekend mijn 4de pakket samen gesteld en is de sterkste tot nu toe (zou tot 175A continue kunnen leveren, daar kan bijna een auto op starten)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#27 Bericht door CapoJan »

De nieuwste incarnatie van de lichtvin, die sinds vorige maand mijn E-Orca tooit, is aan de basis flink aangepast door Flevobike. Als die de Vlaamse wegen overleeft, moet hij alles aankunnen. 1 km hier zal zowat 5 of zelfs 10 km in Nederland betekenen: kasseien, putten, ribbels ...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#28 Bericht door fujin »

Wie heeft er een Kask Lifestyle helm?

Ik heb 2 jaar gereden met een Ekoi helm met vizier, maar dat was een vrij kwetsbaar vizier.
Afgelopen weekend zag ik de Kask en vond hem wel mooi.

http://www.bikester.be/473311.html

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#29 Bericht door Wouter D »

ik heb er één en ben er heel tevreden over, wel wat warm, zelfs nu nog, maar dat stoort me niet
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/

#30 Bericht door eeuwige reiziger »

Wim -de roetsende schreef:Fietshelm wordt getest/gekeurd voor een snelheid tot 25km/u en alleen de impact van bovenaf wordt getest.
Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat er voor fietshelmen nog steeds de norm E1078 wordt gebruikt. Ik heb het eens opgezocht en wat blijkt? Een helm die aan die standaard beantwoordt, wordt verondersteld ons te beschermen bij een impact van maximum 20 km/h3. Volgens de literatuur komt dat overeen met een val... uit stilstand.

'k Geef het maar eens mee, al is het zeker niet mijn bedoeling de vele discussies over zin en onzin van een fietshelm hier nog eens dunnetjes over te doen. Baat het niet, dan schaadt het niet. En voorkomen is beter dan genezen. In mijn optiek kunnen we de hele problematiek misschien het best samenvatten. Op die manier heb ik ook nog eens aangetoond dat ik wat spreekwoorden ken... :roll: :wink: Als het op helmgebruik aankomt, gaat voor mij evenwel het beschamende "luister naar mijn woorden maar kijk niet naar mijn daden" op. Nog een spreekwoord. #-o

En nog dit, op de blog van capojan stond er laatst een interessante beschouwing over dit onderwerp. Waard gelezen te worden!

https://metdefietsonderweg.blogspot.be/ ... elmen.html
fujin schreef: Ik heb 2 jaar gereden met een Ekoi helm met vizier, maar dat was een vrij kwetsbaar vizier.
Wat me bij de vraag brengt wanneer een fietshelm zijn uiterste datum eigenlijk heeft bereikt. Mijn Ekoi mag waarschijnlijk al naar het bejaardentehuis: in 2009 in huis gehaald. Dan spreek ik nog niet over nog een andere helm die zeker vijf jaar ouder is. Mijn helmen zitten wel meer in de kast dan op mijn hoofd. :oops:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie