Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#76 Bericht door Ares »

Kwam deze tegen op fb
https://www.facebook.com/officialcyclin ... 443075627/

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk


Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#77 Bericht door Jo2p »

Er is al veel geschreven over fietshelmen, maar elke keer kreeg ik het gevoel van vliegen om een bord soep. Er wordt geschermd met twee normen: Europese Norm (EN) 1078 of NTA 8776. Geprobeerd om de norm NTA8776 op te vragen. Dat gaat dus niet, ik moet eerst dik 100 Euro aftikken om een pdf te kunnen downloaden en het is in het Engels (Hoe bedoel u Europese richtlijnen?). Wat is deze norm nu waard als we alleen tegen veel geld er kennis van kunnen nemen? Maar in de handel wordt er driftig mee geschermd. En ik kan niet controleren waar ze het over hebben, laat staan of de helm voor mij zin heeft.

De aanleiding is dat ik een tadpole trike open ligger erbij wil hebben omdat de atmosferische omstandigheden de laatste 2-3 jaar dusdanig zijn veranderd dat het soms niet verantwoord is om met de Orca op pad te gaan. Dus van alles onderzoeken.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#78 Bericht door Maddox »

Fietshelmen. Voor elk wat wils.

Kort door de bocht, de wetgeving is opgesteld door ambtenaren, die weinig of geen voeling hebben met de realiteit. De EU geeft alleen richtlijnen, de lidstaten mogen die gebruiken, of "strenger".

Voor een open ligger. Een helm met een grote zonneklep heeft meer nut dan eentje die met een blits vizier komt. En dat is mijn persoonlijke praktijkervaring.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#79 Bericht door bicky »

Maddox schreef: zo 16 jul 2023, 22:42 Voor een open ligger. Een helm met een grote zonneklep heeft meer nut dan eentje die met een blits vizier komt. En dat is mijn persoonlijke praktijkervaring.
Ik rijd graag nu net graag met een vizier en vind dit een grote meerwaarde hebben.
Hou stof en vliegen uit je ogen en ook de zon als het wat verduisterd is. ook als het regent vind ik het aangenamer
Als brildrager is het ook handig dat ik het zonnevizier gewoon naar boven kan doen als ik de ondergrondse parking binnenrijd op het werk.

heb zelf een casco speedairo met verschillende viziers. helm is erg licht, achterkant is vlak (handig voor in de velomobiel) maar wel prijzig.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#80 Bericht door Jo2p »

Afgelopen week een fietshelm gekocht :shock: . Het is een Met M141 Intercity Mips geworden. Dat is een helm met vizier die eventueel opgeklapt kan worden. Achterop een extra led achterlicht dat met een magneet vast zit. Kan deze blindelings er af halen en er op zetten, dat moet wel omdat het systeem van automatisch aan en uit wel werkt, maar op komt met een flikkerend licht en dat mag niet in NL. Dus handmatig in de stand continue zetten. Je moet dat lampje met een USB opladen en dan heb je iets van 6 uur licht. Ik wou perse een vizier en dan is de keuze niet zo reuze. Bestellen en opsturen gaat niet, want je moet zo'n helm passen. De Met past goed op mijn hoofd. Al een keer ermee gefietst op de Adventure, je hebt een iets nattere kop ondanks de vele gaten. De sluiting gaat via een magneetje, los maken door de twee helften van elkaar te schuiven. Op een andere manier zijn die twee helften niet van elkaar te scheiden. Beetje apart, maar wel goed, want je ziet niet wat je doet als je de helm opzet en dan het riempje vast moet maken. De helm voldoet aan de nietszeggende normen EN1078, NTA8776, is geproduceerd in maart 2022. Made in China.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#81 Bericht door Wim -de roetsende »

Veel plezier met deze helm.

Ik zag laatst een klimhelm die ik er heel geschikt vond uitzien. Had een iets langere achterkant dan een standaard fietshelm.
SpeedPedelec-helmen hebben dat ook meestal.

Aangezien die normen toch nietszeggend zijn, maakt het ook niet of het een klimhelm is. Die helpt vast ook wel tegen harde klappen.

Ik ben nog niet overtuigd van een helm, maar ik rijd nu steeds vaker op mijn Elliptigo M-sub en daarmee kun je dus wel over de kop.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#82 Bericht door Jo2p »

De helm zit als gegoten, alleen geeft dat toch een zweterig hoofd. Het vizier blijkt nog een andere functie te hebben die ik vooraf niet wist. Ik heb een keer zonder helm gereden en had toen last van tranende ogen. Met helm en vizier naar beneden is dat niet het geval. Vandaag met lichte regen en veel wind gereden en de druppels komen ook niet in je ogen. Dit rijd anders dan met een skibril met blanco venster.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton


Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#84 Bericht door Jo2p »

Ook een mooie helm, even los van het feit dat deze niet in mijn omgeving verkrijgbaar is heeft deze helm ten opzichte van de "Met" veel minder ventilatiegaten. Als ik in de "Met" helm al een zweterig verhaal ervaar zal dat met de genoemde "Ekoi" nog veel erger zijn. Of dat ook zo is kun je alleen achterhalen door zo'n helm te kopen, maar dan wordt het bij elkaar wel een kostbaar plaatje. Helaas zegt de norm niets over dit soort zaken en het zijn juist deze eigenschappen die tot gevolg hebben dat fietsers afzien van het dragen van een helm.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Plaats reactie