Daar kan ik in komen, maar al die autoveiligheidsvoorzieningen vergelijken met een fietshelmpje is een brug te ver - dat bedoelde ik. Akkoord met wat je stelt i.v.m. persoonlijke verantwoordelijkheid, dat is trouwens met alles in de wereld het geval; men kan bij wijze van spreken een stoel gebruiken om op te zitten zoals hoort of ermee smijten om iemand te kwetsen. Men zou ergens kunnen stellen dat de grootste component in de actieve veiligheid de mens zelve is. Een kooiconstructie, een helm, ... zijn deel van de zgn. passieve veiligheid. De eigen verantwoordelijkheid heeft veel te maken met de opvoeding in de brede zin van het woord.trikelover schreef:
Dat veiligheidsgevoel is misschien toch een beetje waar. Als het op onveilig rijden met een auto gaat dan zijn er toch statistieken die bewijzen dat hoe veiliger je auto gemaakt is hoe gevaarlijker mensen zich gaan gedragen. Die mens stelde het zelfs anders stel dat ipv een airbag in je stuur een groot mes zou zitten dat het aantal gevaarlijke situaties gewoon bijna zou verdwijnen omdat iedereen weet dat als ze iets tegen komen er een mes uit het stuur zou springen ivp een zak. Alle veiligheidsmiddelen helpen alleen moet iedereen moet je ze ook met verantwoordelijkheidsgevoel gebruiken en onderhouden anders kan net het omgekeerde ontstaan.
Al is de velomobiel een tussenvorm, het is ongetwijfeld de veiligste 'fiets' qua passieve veiligheid door diens kooiconstructie. Of iemand daarin een helm behoeft, zal m.i. afhangen van hoe een velomobiel en het eigen hoofd zich gedragen bij een ongeval en daar heb ik geen info over - dat zou objectief gezien crashtesten veronderstellen van de verschillende modellen of op z'n minst het minutieus bijhouden van de gevolgen van alle ongevallen ermee.
Daar sta ik volledig achter. De helm moet volledig herbekeken worden. Daarom zeg ik: de meeste helmen geven de fietsers een objectief vals veiligheidsgevoel: ze doen niet wat we verwachten dat ze doen. Dit i.t.t. het subjectieve vals veiligheidsgevoel dat individueel van aard is: net zoals je mensen hebt die, met een helmpje op, denken dat ze onnodige risico's moeten nemen, heb je mensen die 'naakt' op een fiets of zelfs op een moto zich nergens zorgen om maken.trikelover schreef:
En als we echt de fietsers willen helpen dan moet de norm van de helmen worden bijgewerkt naar de dagdagelijkse situaties. Nu is de norm naar mijn mening zo slecht dat eigenlijk een een racefietser bijna niet geholpen is met zijn helm. Want de impact word maar getest tot snelheden van 25km/h wat voor velen onder ons veel te weinig is.
Naar mijn mening moet ook de veiligheid van de fietser in zijn geheel herbekeken worden zonder diens nodige bewegingsvrijheid al te zeer in te perken. Daarbij denk ik richting airbags. Dat bestaat al voor motorrijders, jockeys en zelfs skiërs.