fietstelweek

Bericht
Auteur
KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

fietstelweek

#1 Bericht door KarelJ »

Voor wie het nog niet zou weten: volgende week is er terug een fietstelweek:

De app kan nu al geïnstalleerd worden (om ook te zien of alles werkt).

Waar de app vorig jaar voornamelijk crashte bij ritten langer dan 5km, heb ik de indruk dat de app nu stabieler is.

Er is jammer genoeg gekozen om de app zelf het fietsen te laten detecteren, gevolg:
dit is mijn gemeten resultaat tot nu toe (nog voor de echte telweek):
app geïnstalleerd als ik op mijn werk was en dan naar huis gefietst met de waw:
gefietst: 47 km, geregistreerd: 0 km
2 dagen erna met de open ligger 33 km gefietst, geregistreerd: 28 km
in het weekend met mijn kinderen 5 km gefietst (stadsfiets), geregistreerd: 0 km
Zelf ritje met stadsfiets van 5 km, geregistreerd: 4 km
ritje met de kinderen gedaan met de stadsfiets: 5 km, geregistreerd: 2 km

Het is dus terug geen succes. Ik stel mij net zoals vorig jaar de vraag wat ze uit die telweek willen halen, als geen enkele rit volledig correct geregistreerd wordt...

Ik blijf erbij dat ze voor dergelijke onderzoeken beter toegang zouden vragen aan gebruikers tot hun gegevens van Strava, Garmin Connect, Runtastic, ... Dan kunnen ze data van een volledig jaar (onafhankelijk van het weer van 1 testweek) analyseren.
Ik weet niet waarom ze altijd het wiel willen heruitvinden met een eigen app.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: fietstelweek

#2 Bericht door trikelover »

Als je traject niet juist is moet je dit gewoon melden daarna passen ze normaal je traject aan. Ik heb de 2 test weken mee gedaan en moet zeggen dat je eigenlijk voor een goed resultaat zou je de telefoon ik je zak moeten steken en niet sneller dan 35km/h dan regestreerd de app het niet.

Met dat de mijn gsm in de Milan ligt en dat ik met een kruissnelheid van 40km/h regestreerd de app zelf niks.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietstelweek

#3 Bericht door CapoJan »

Ik heb de app in juni meteen geïnstalleerd. Van de duizenden kilometers die ik sindsdien reed, zijn er exact 3 (geen 3000, maar 3 km) geregistreerd. Dat was met alle fietsen samen.
Verschillende keren gesignaleerd, androidversie doorgegeven, type telefoon, een gpx-track...
Heb de app er maar afgegooid. Mijn kilometers zullen dit jaar niet meetellen.
Ook hier: alle kilometers van de Orca zijn als tracks opgeslagen zijn, maar daar kunnen ze niets mee...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: fietstelweek

#4 Bericht door KarelJ »

De laatste dagen zijn er dagelijks updates van de app.

Met de laatste update hebben ze hun manier van meten gewijzigd. De gyroscoop wordt nu niet langer gebruikt.
Vorig jaar hebben ze zelfs nog in de telweek de app meedere updates gegeven. Ook nu wordt blijkbaar vlak voor de telweek de manier van meten aangepast.
Ik stel mij dan toch ernstige vragen bij de betrouwbaarheid van zo'n onderzoek.

Nu worden mijn ritten in de waw wel geregistreerd (ook wel weer niet volledig).

Blijft over:
- geen enkele rit wordt correct geregistreerd (afstand komt nooit overeen met afstand die ik afgelegd heb)
- boven de 35 km/u rijden = geen registratie (ik heb vandaag bewust slechts enkele 100'en meters boven de 35 km/u gereden en ik heb nu zogezegd 2 ritten afgelegd, 1 rit voor het stuk dan ik +35 reed en 1 rit na dat stuk)
- heat map toont niks
- totalen blijven op 0 staan (maar misschien gaan die enkel iets tonen tijdens de telweek, maar dat is nu niet duidelijk)
- ritten zijn soms pas uren later zichtbaar of pas de volgende dag
- ritten zijn enkel zichtbaar bij "bekijk jouw activiteit -> detail activiteiten" -> hier is echter enkel het aantal km zichtbaar en kan je geen kaartje met jouw route raadplegen of zo
- de app springt soms willekeurig (als ik b.v. een activiteit aan het bekijken ben) terug naar het startscherm van de app

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fietstelweek

#5 Bericht door bicky »

* geen meting boven de 35 km/u lijkt me logisch, veel fietsers die sneller rijden zijn er niet
* heat map en totalen werken enkel tijdens de fietsweek (dat staat zo in de help)
* details werken ook enkel tijdens de fietsweek.

ik heb hem geïnstalleerd. je moet er toch niet naar omkijken.
registreert hij niets is dat spijtig maar zal er niet wakker van liggen.
registreert hij alles is dat mooi meegenomen.
zullen pas volgende week kunnen ontdekken of het deftig werkt.


registratie via strava is niet toegankelijk voor "standaard" fietser. mijn vrouw heeft de telapp staan, maar van strava heeft ze nog nooit gehoord. Strava wordt dan ook vooral gebruikt voor langere tochten en niet voor even naar de bakker.

De termijn van 1 week vind ik wel kort. een regenweek kan al totaal ander beeld geven

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: fietstelweek

#6 Bericht door Peter J »

Als ik zo al die commentaren lees... Een giller van formaat, die "app" #-o [-X [-o<
En baseert men op die gegevens dan het beleid ? Dat zou pas een echte giller zijn... Alhoewel het me niet zou verbazen. :roll:
In de loop der jaren is mij iets opgevallen, hoe meer techniek er ter beschikking komt hoe stroever het loopt, ofwel omdat de
techniek niet doet wat wordt beloofd ofwel omdat men er niet mee kan omgaan...
En, met alle respect voor al die zogenaamde IT'ers, jullie hebben nog massa's werk voor de boeg want nogal wat programma's
die door jullie ontwikkeld zijn hangen met haken en ogen aaneen en doen hoegenaamd niet wat ze zouden moeten doen of wat
ze beloven te doen...
Daar is een mooi oud gezegde voor... Veel beloven en niks geven doet de zotten in vrede leven. :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fietstelweek

#7 Bericht door fcapri »

ik zie het nut niet van die fietstelweek. moet je dan ook lokaties gaan rijden waar je graag wat verbetering ziet in de infrastructuur? of gewoon je daily rijden dat je normaal doet?
als het effectief nut heeft om de meeste gebruikte routes te optimaliseren voor fietsers, tja, de mensen gaan dan ook wel de meest handige routes nemen, en niet de meest ideale die nu nog te verbeteren zijn.

@peterJ.
er is een verschil tussen een IT'er (informatie technologie) en tussen een programmeur (die programmas schrijft).
bijkomend wordt een programma geschreven voor iemand die het vraagt.
bv: persoon A wil een programma, die maakt een lijst op wat het programma moet kunnen doen.
een analist zal die lijst omzetten in een blokschema
een programmeur zal dan dit blokschema moeten omzetten in programma code.

als A de boel slecht omschrijft, zal de analist een slecht blokschema maken, en moet de programmeur vanalles foefelen om het toch te laten werken.
bijkomend schrijft je een programma voor één bepaald systeem (bv winXP, java 1.6) maar is de gebruiker wel lastig als het minder goed presteerd op een win10 bak met java 1.8.

groetjes, een analist/programmeur :wink:

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietstelweek

#8 Bericht door CapoJan »

Peter J schreef: En, met alle respect voor al die zogenaamde IT'ers, jullie hebben nog massa's werk voor de boeg want nogal wat programma's
die door jullie ontwikkeld zijn hangen met haken en ogen aaneen en doen hoegenaamd niet wat ze zouden moeten doen of wat
ze beloven te doen...
Daar is een mooi oud gezegde voor... Veel beloven en niks geven doet de zotten in vrede leven. :wink:
Peter, je moet er ook rekening mee houden dat die IT'ers vaak binnen een door anderen gekozen strak keurslijf moeten werken. Het kan goed zijn dat zij stellen 'met wat jullie eisen, kan het nooit werken' en dat het antwoord is 'doe het toch maar'. Ik maak het vaak genoeg mee. Of de toegewezen tijd is te kort, er zijn onvoldoende tests voorzien ... meestal omdat het budget (te) beperkt is. Wat jij ziet, is het eindproduct. Wat er allemaal aan voorafgegaan is, daar heb je geen zicht op.

Om een simpele analogie te maken: als een bepaald type toestel vaak in panne valt, ligt dat dan aan de ingenieur(s) die het ontworpen heeft (hebben) of aan de opdrachtgever die het zo goedkoop mogelijk wilde?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fietstelweek

#9 Bericht door bicky »

als iedere fietser nu zijn week registreert komt er een schat van informatie vrij (al vind ik een week veel te kort)
het "beleid" zou wel keer kunnen verschieten als alle duizenden fietsers hun traject opmeten.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: fietstelweek

#10 Bericht door eeuwige reiziger »

KarelJ schreef:Voor wie het nog niet zou weten: volgende week is er terug een fietstelweek:

De app kan nu al geïnstalleerd worden (om ook te zien of alles werkt).
Wel jammer dat vele fietsers die geen geavanceerde gsm bezitten, hier volledig in de kou blijven staan. Ik heb dat ook laten weten aan de verantwoordelijken.

fcapri schreef:ik zie het nut niet van die fietstelweek. moet je dan ook lokaties gaan rijden waar je graag wat verbetering ziet in de infrastructuur? of gewoon je daily rijden dat je normaal doet?
als het effectief nut heeft om de meeste gebruikte routes te optimaliseren voor fietsers, tja, de mensen gaan dan ook wel de meest handige routes nemen, en niet de meest ideale die nu nog te verbeteren zijn.
Een weekje lijkt me ook wel aan de korte kant, al blijkt uit de voorbije tellingen dat er toch bijzonder interessante patronen uit kunnen worden afgeleid. En het voornaamste is dat het fietsverkeer in Vlaanderen flink in de lift zit. Ik denk dat de overheid soms enig ondersteunend cijfermateriaal zoekt voor haar beleid.

Langdurige metingen zullen natuurlijk wel altijd interessanter zijn, maar dat vergt weer een grotere inzet van middelen en opvolging. Op het nieuwe fietspad nabij de Miseriebocht in Beernem ligt er al vele maanden een telslang. Waarschijnlijk wil de verantwoordelijke wegbeheerder hier bewijzen dat het de investering waard is. Aanvankelijk was er immers nogal wat kritiek op de aanleg van de fietspad. Verbazend genoeg vanuit... groene hoek.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: fietstelweek

#11 Bericht door Lex »

eeuwige reiziger schreef: Wel jammer dat vele fietsers die geen geavanceerde gsm bezitten, hier volledig in de kou blijven staan. Ik heb dat ook laten weten aan de verantwoordelijken.
Idem hier. :(
fcapri schreef:ik zie het nut niet van die fietstelweek. moet je dan ook lokaties gaan rijden waar je graag wat verbetering ziet in de infrastructuur? of gewoon je daily rijden dat je normaal doet?
als het effectief nut heeft om de meeste gebruikte routes te optimaliseren voor fietsers, tja, de mensen gaan dan ook wel de meest handige routes nemen, en niet de meest ideale die nu nog te verbeteren zijn.
Idd, met mijn velomobiel neem ik hier en daar een omweg omdat het voor mij onmogelijk is om bepaalde stukken te nemen.
Maar het ergste vindt ik dat een heel deel velomobielrijders uit de boot vallen als het waar zou zijn dat de app niets opslaat boven de 35km/u. Laat deze groep nu net diegene zijn die waarschijnlijk de meeste kilometers doen op een jaar.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fietstelweek

#12 Bericht door fcapri »

app geinstalleerd en ga proberen al mijn mogelijke routes te volgen volgende week.
hopelijk wat goed weer zodat er nog veel fietsers zijn. want laatste week veel fietsers gezien, maar vermoed dat volgende week met 10°C kouder weer, een pak minder fietsers op de baan brengt

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: fietstelweek

#13 Bericht door trikelover »

Vandaag ontdekt dat de app ook soms trajecten van de auto opslaat. Met een gemiddelde snelheid van 62km/h. Hoe dit komt weet ik totaal niet enig dat ik kan bedenken is dat de gsm in de velomobiel gewoon er ligt. Dit terwijl ik tijdens de autorit aan het spelen was met de gsm. En neen ik was niet aan het rijden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fietstelweek

#14 Bericht door fcapri »

ik had de boel dus geinstalleerd staan en werkte naar mijn weten goed.
tot vandaag dus. telkens ik de software start, zegt die dat hij geen verbinding kan maken met het internet (wifi staat op en ook met 4G geconnecteerd).
als ik dan 'probeer opnieuw' druk, gaat hij verder.
en dan krijg ik een foutmelding over:"de automatische achtergrond tracking wordt niet ondersteund als het scherm van jouw toestel in slaapmodus gaat. dit is een uitzonderlijke fout waardoor je de fietstelapp helaas niet kunt gebruiken.

en ik kan niks meer doen. terwijl ik deze namiddag gewoon nog de een google maps kaart zag en daaronder dat ik 0km heb gefietst sinds 17/09/2016.

nog mensen waarbij het ineens niet meer werkt nu? de fiets staat nu uiteindelijk op punt om goed rond te toeren

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: fietstelweek

#15 Bericht door Peter J »

CapoJan schreef:Peter, je moet er ook rekening mee houden dat die IT'ers vaak binnen een door anderen gekozen strak keurslijf moeten werken. Het kan goed zijn dat zij stellen 'met wat jullie eisen, kan het nooit werken' en dat het antwoord is 'doe het toch maar'. Ik maak het vaak genoeg mee. Of de toegewezen tijd is te kort, er zijn onvoldoende tests voorzien ... meestal omdat het budget (te) beperkt is. Wat jij ziet, is het eindproduct. Wat er allemaal aan voorafgegaan is, daar heb je geen zicht op.

Om een simpele analogie te maken: als een bepaald type toestel vaak in panne valt, ligt dat dan aan de ingenieur(s) die het ontworpen heeft (hebben) of aan de opdrachtgever die het zo goedkoop mogelijk wilde?
Kan allemaal best zijn dat het zo verloopt, kans is zelfs groot... Dit belet niet dat het eindprodukt vrij regelmatig totaal waardeloos is en dat dit aan de maatschappij en de potentiële kopers een fortuin kost terwijl het eigenlijk niets voorstelt... Ik heb daar zo mijn bedenkingen bij. ;)
En wat je simpele analogie betreft... Ik zet mijn centen niet in op een vandaag afgestudeerde ingenieur die meteen ergens de leiding van een afdeling krijgt in plaats van eerst de kans te krijgen zich in te werken en ervaring op te doen, jij zou net zo goed als ik moeten weten dat je weinig of niets kent als je van de schoolbanken in de echte wereld terecht komt... :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Plaats reactie