Räderwerk Milan SL

Hier kan je verschillende ligfietsen, trikes, velomobielen bespreken. 1 tread per model aub.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Räderwerk Milan SL

#1 Bericht door trikelover »

Fabrikant: Räderwerk
Model: Milan SL
prijs basisuitvoering: 8650€ (Buget vriendelijke versie 6950€ glasvezel)

Standaardkleuren zijn WIT, GEEL, ROOD, PAARS.
Deksel verkrijgbaar in Geel, Rood & Wit.

Technische specificaties
Lengte: 273 cm
Breedte: 69,6 cm
Gewicht: 23 Kg.
Bagageruimte: ongekend
Draaicircel: 14 m
Hoogte: 81cm
Pedalen: Shimano SPD-A520
Ketting: /
Crank: 160 mm. 60/39T
Achter derailleur Sram X9 9speed
Sturmey Archer trommelremmen 70 mm. op beide voorwielen

Opties
90mm trommelremmen
Vering achterwiel
Bagageboxen aan voorwielen Links en Rechts
buisje voor manuele verplaatsing
Lichtkanon
Knipperlichten
Tankbesturing
elektrisch hoorn
IMG_20160903_111708.jpg
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Räderwerk Milan SL

#2 Bericht door Jo2p »

trikelover schreef:Fabrikant: Räderwerk
Model: Milan SL
Breedte: 69,6 cm
In NL mag je niet op de rijweg met deze vm omdat hij te smal is en je moet op het fietspad. Zonde van dit ontwerp omdat je in NL dus niet het maximum uit deze vm kunt halen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Räderwerk Milan SL

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

Jo2p schreef: In NL mag je niet op de rijweg met deze vm omdat hij te smal is en je moet op het fietspad. Zonde van dit ontwerp omdat je in NL dus niet het maximum uit deze vm kunt halen.
Zouden de bromsnorren echt met een meetlat zwaaien en moeilijk doen over die vijf centimeter?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Räderwerk Milan SL

#4 Bericht door trikelover »

eeuwige reiziger schreef:
Jo2p schreef: In NL mag je niet op de rijweg met deze vm omdat hij te smal is en je moet op het fietspad. Zonde van dit ontwerp omdat je in NL dus niet het maximum uit deze vm kunt halen.
Zouden de bromsnorren echt met een meetlat zwaaien en moeilijk doen over die vijf centimeter?
En dan nog als je het risico niet wilt lopen zal je dan toch een GT moeten bestellen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Räderwerk Milan SL

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

Bij onze oosterburen stelt het probleem fietspad of niet zich veel minder of zelfs helemaal niet. Geen vervelende situaties met te smalle fietspaden, te scherpe bochten, te kleine middeneilandjes... Gewoon op de rijbaan en karren maar!

Korte maar fijne reportage op een Duitse zender over de Milan:

http://www.sat1regional.de/videos/artic ... 18696.html
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Räderwerk Milan SL

#6 Bericht door Brechtix »

Ik ben bij de fijne heren van Raederwerk AKA velomobil.eu gaan testrijden toen ik de SL van Dieter ging ophalen. Het is daar inderdaad een velomobielparadijs: landelijk, mooi, heuvelachtig, biljartvlakke asfaltwegen, geen gezeik met halve fietspaden.

Over haar schoonheid kan je debatteren, maar eens je erin zit... Mijn directe buikgevoel was: de Milan SL is de nieuwe WAW. Een bruut, heftig scheurijzer zonder al te veel compromissen. De WAW is verstandig en matuur geworden, ongetwijfeld goed voor de planeet maar ik mis soms de pioniersspirit van indertijd. Bovendien is 55 rijden ipv. 45 best wel speciaal, temeer dat dit zonder deksel noch koepel was, alsof je in een open trike bergaf aan het razen was. De SL rijdt zeer comfortabel maar toch superstrak. Ik kan niet zeggen dat ik daar veel bochten tegenkwam maar het kartgevoel evenaart de WAW of Quattrovelo.

De Fietser in mij was verliefd, en na 50 km terugrijden heb ik rechtsomkeert gemaakt; ze hadden nog een losse schaal liggen, en ik heb de nodige toponderdelen mee om daar deze winter als we eens tijd hebben een superstrakke Milan SL mee te bouwen. Het zal de midlife crisis zijn.

Alvast dus even melden dat Fietser.be officieel verdeler is van Raederwerk voor Belgie en omstreken. Onze Alfa-rode demo Carbon SL zal dus ergens in de lente beschikbaar zijn.

Naast de specificaties hierboven nog een paar voorlopige indrukken van deze bijzondere velomobiel.
  • - Ik pas erin, met 1.85m. Ik dacht eerst van niet en had de Milan SL daarom nog niet in het gamma, ik wil alles goed kunnen testen zodat ik weet waarover ik spreek. Onze Oostenrijkse dealer Patrick (Velomobilize) wurmde er echter een klant in van 1.95m. Het blijkt dus toch een velomobiel voor volwassenen te zijn :-).
    - De clou blijkt het tillerstuurtje te zijn. Niet alleen is dit goedkoper dan tanksturing, het is ook nog eens aerodynamischer. Mijn schouderbreedte is minstens 4 cm smaller met de armen naar voor ipv. opzij, dus is een betere vormfactor is mogelijk. Volgens Jens is het aerodynamisch voordeel groter dan het ergonomische en aerobe nadeel. Ik ben benieuwd.
    - Op het Velomobile Seminar in Dornbirn zag ik een verbluffende lezing over de aerodynamica van de Milan, ik probeer die eens op te snorren als ik tijd heb.
    - Lang instapgat dus zeer gemakkelijke instap, nog gemakkelijker dan de Orca.
    - Achtervering is een glasvezel bladveer achter de zetel. Dat deden we ooit ook met de WAW maar het idee ging wat verloren, ook al omdat je het begrip passieve vering niet uitgelegd krijgt. Resultaat is een haarfijne transmissie, je voelt echt iedere watt op de weg komen. Het comfort was zeer goed maar gezien de onbegrijpelijk vlakke wegen daar in Siedenburg moet dat nog eens geherevalueerd worden. Dieter?
    - De draaicirkel is groot, bodemvrijheid is klein, voetengaten: zero. Dit is geen handige urban velomobiel maar een lange afstandsvreter. Niet voor beginners. Niet voor watjes ook, want dat je op de verkeersremmers knalt met de neus is zeker. Nog meer dan bij de WAW3 indertijd, maar ook de MilanSL kan ertegen (slijtstrips!). Bovendien jumpt de WAW rechtuit (bij de Alleweders weet je niet waar je neerkomt) doordat de veerweg achteraan ongeveer de helft is van vooraan: dat zal dus in theorie bij de Milan SL gelijkaardig zijn. Ik vermoed dat het jumpen dus spectaculair maar gecontroleerd zal zijn.
    - Had ik al vermeld dat dit ding echt retehard gaat? Toch even checken of gekoppelde wijsvingerremmen voldoende zijn.
Ik lig al te popelen.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Räderwerk Milan SL

#7 Bericht door bicky »

mooie review Brecht,
ik krijg bij het lezen zelf al zin om hem eens te testen
Hier nog 2 foto's van Dieter zijn Milan tijdens de velomobieltocht
milansl.jpg
milansl open.jpg

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Räderwerk Milan SL

#8 Bericht door trikelover »

bicky schreef:mooie review Brecht,
ik krijg bij het lezen zelf al zin om hem eens te testen
Hier nog 2 foto's van Dieter zijn Milan tijdens de velomobieltocht
Kom gerust eens af naar Diksmuide we hebben hier een mooie route langs de ijzer waar je meestal compromieloos kan vlammen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Räderwerk Milan SL

#9 Bericht door KarelJ »

Brechtix schreef: De Fietser in mij was verliefd, en na 50 km terugrijden heb ik rechtsomkeert gemaakt; ze hadden nog een losse schaal liggen, en ik heb de nodige toponderdelen mee om daar deze winter als we eens tijd hebben een superstrakke Milan SL mee te bouwen. Het zal de midlife crisis zijn.
Als iedereen zo'n midlife crisis zou hebben, dan zou de wereld een betere plek zijn :D

Ik heb gisteren de body, zitschaal en wielen bij Fietser.be gezien. Dat gaat een prachtige fiets zijn (heel mooi kleur ook, maar ik zal dit nog niet verklappen). Ik heb het wiel en de zitschaal eens vastgehad en die wegen 2 keer niks.

Ben heeft de body eens in de lucht gestoken en dat ging ook moeiteloos.

Het is onvoorstelbaar dat een velomobiel tegenwoordig lichter kan opgebouwd worden dan een doorsnee stadsfiets.

Hoewel zo'n Milan SL waarschijnlijk voor mijn gebruik (woon-werkverkeer over typische betoonplaat-wegen en zelfs hier en daar een kassei-strook) waarschijnlijk niet geschikt is, zal ik deze waarschijnlijk toch eens uitproberen als mijn waw ooit aan vervanging toe is. De waw is ten slotte ook een stuk comfortabeler gebleken dan dat ik vooraf dacht...

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: Räderwerk Milan SL

#10 Bericht door highway_patrol »

Brechtix schreef:Ik kan niet zeggen dat ik daar veel bochten tegenkwam maar het kartgevoel evenaart de WAW of Quattrovelo.

De Fietser in mij was verliefd, en na 50 km terugrijden heb ik rechtsomkeert gemaakt; ze hadden nog een losse schaal liggen, en ik heb de nodige toponderdelen mee om daar deze winter als we eens tijd hebben een superstrakke Milan SL mee te bouwen. Het zal de midlife crisis zijn.
Zo één met verbreed spoor en meesturende, niet meeverende uitgehaalde bodypaneelwielkastafdeksel? Just asking... :wink:
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Räderwerk Milan SL

#11 Bericht door Jo2p »

eeuwige reiziger schreef:
Jo2p schreef: In NL mag je niet op de rijweg met deze vm omdat hij te smal is en je moet op het fietspad. Zonde van dit ontwerp omdat je in NL dus niet het maximum uit deze vm kunt halen.
Zouden de bromsnorren echt met een meetlat zwaaien en moeilijk doen over die vijf centimeter?
Ik ben soms stom verbaasd over hoe goed ze kunnen kijken en schatten. Het zal dan een aanwijzing worden, mogelijk een waarschuwing, boete lijkt me niet. Maar toch.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Räderwerk Milan SL

#12 Bericht door Ares »

Brechtix schreef: do 08 dec 2016, 0:35 ...
- Op het Velomobile Seminar in Dornbirn zag ik een verbluffende lezing over de aerodynamica van de Milan, ik probeer die eens op te snorren als ik tijd heb.
...
Hier ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar! Ik vraag me af hoe de Milan zich aerodynamisch verhoudt ten opzichte van de Quest XS :)
Moest je dit toch nog ergens liggen hebben?

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Räderwerk Milan SL

#13 Bericht door Brechtix »

Ik heb die prof indertijd gemaild om zijn slides door te sturen, maar heb daar nooit een antwoord op gekregen.
Er staat wel een verslag op de blog van toen het nog vers in het geheugen lag.
http://blog.fietser.be/2015/11/verslag- ... obile.html
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Räderwerk Milan SL

#14 Bericht door Ares »

Brechtix schreef:Ik heb die prof indertijd gemaild om zijn slides door te sturen, maar heb daar nooit een antwoord op gekregen.
Er staat wel een verslag op de blog van toen het nog vers in het geheugen lag.
http://blog.fietser.be/2015/11/verslag- ... obile.html
Thx!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk


Plaats reactie