batterijen tips

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

batterijen tips

#1 Bericht door fcapri »

ik ga hier wat batterijtips gaan neerpennen, het kan andere helpen bij de keuze voor een nieuwe batterij. voor fietsen in het algemeen ben ik altijd voorstander van li-ion batterijen wegens hun compactheid, laaggewicht en enorm veel energie.

Afbeelding
AAA - AA - 18650 - 2x CR123A (vergeet deze laatste)

-AAA batterijen: geschikt voor afstandsbedieningen of toestellen met laag verbruik, niet geschikt voor fietslampen (waarom ze die altijd blijven gebruiken in draagbare lampen versta ik niet)
-AA batterij NIMH, bestaande tot een 2600mAh en heeft 1,2v nominaal. dat betekent 3,12Wh aan energie in een cel van 14mm diameter en 50mm lang en wegen rond de 31gram
-18650 Li-ion cell, bestaande tot een 3000mAh maar de meest voorkomende (bv in laptop batterijen) zijn de 2600mAh cellen. nominaal 3,7v wat uitkomt op 9,6Wh voor een cel van 18mm diameter en 65mm lang. 1cel weegt ongeveer 45gram.
-lood batterij, ik neem hier een 12V 6Ah versie = 72Wh aan energie. lood mag je maar 50% ontladen, dus rest je nog 36Wh aan brijkbare energie. Yuasa YTX7L-BS : 2,5kg gewicht, 110mm x 67mm x 129mm

nu wat zijn mAh, Wh,...
wel, de spanning in Volt zal iedereen wel kennen.
mAh is de capaciteit van een accu. 2600mAh wil zeggen dat die accu 26uur lang 100mA kan leveren, of 13uur lang 200mA,....
Wh is de combinatie van mAh en V zodat je accu's hun energiecapaciteit snel kunt vergelijken.
want zeg nu zelf, een 1,2V AAcell met 2600mah VS een 12V 6Ah lood accu zegt bitter weinig.
een accu met 36Wh kan dus 36uur lang 1Watt leveren, of 18uur lang 2W,.... Een lood accu met 36Wh kan een 3Watt led dus ongeveer 12uur laten branden. en t zijn deze getallen die waarschijnlijk wel bruikbaar worden voor de meeste mensen hier.

Accu's ter vergelijking.
-zo 1 lood batterij heeft 36Wh, weegt 2,5kg en neemt 950cm³ aan volume in.
-10 zulke AA batterijen levert je ook een 12V accu op met 31,2Wh aan energie, weegt 310gram en neemt 98cm³ ruimte in (gerekent met rechthoek ipv cilinder)
(90% van de energiehoeveelheid van lood, 8keer lichter en 9,5keer kleiner)
-6x 18650 3Serie2Parallel geeft je een 11,1V accu (vol 12,6 tot leeg 9V of gelijkaardig met lood) met 57,6Wh aan energie, weegt nog geen 300gram en neemt 126cm³ ruimte in beslag
(160% de energie dan lood, 8keer lichter en 7,5keer compacter)

voorbeeld foto toen ik van de vorige eigenaar zijn loodaccu afstapte naar mijn li-ion zelfbouw pack. de vorige eigenaar had zo 2 lood accus zitten of 5KG aan batterijen. ik vervang dat door een 300gram packje
Afbeelding

voordeel lood: eenvoudige technologie, eenvoudig opladen, goedkoop
voordeel AA batterijen: ook nog goed betaalbaar, eenvoudig te laden (1/10C mag permanent aan de lader hangen), lichter en compacter dan lood
voordeel li-ion batterijen: duurder, compact en licht, maar o zo gevaarlijke batterijen. t minste dat hun niet aanstaat, onploffen se (te warm = BOEM, overladen = BOEM, te diep ontladen geeft toekomstige BOEM, beschadigd = BOEM, kortsluiten = BOEM)

enorm nadeel aan li-ion is het ingewikkelde laadprocess waarbij je seriecellen altijd moet balanceren.

om naar andere spanningen te gaan, kan je altijd DC/DC converters gebruiken. wil je bv 5V in je VM hebben, kan daar een simpele DC converter aan.
step down van 7-24V naar 5V kost ongeveer 2,5€/stuk.
Afbeelding
je kan ook alle cellen parallel zetten waardoor je een 3,7V accu pack hebt, en dan omhoog transformeren met een DC converter. hier heb je dan geen ingewikkelde lader meer nodig die kan balanceren.
DC-DC converter van 0.7-5V naar 5V kost nog geen 0,5€
Afbeelding

verder bestaat er ook voldoende om van 5V naar 12V te gaan, dus je zou ook een usb powerbank kunnen kopen en alles op 5V laten draaien. heb je uitzonderlijke dingen zoals die ledstrips op 12V, hang je er gewoon een DC/DC converter tussen.
omlaag converteren: 4.75-23V naar 1-17V regelbaar kost 0,6€. ding kan 1,5A continue en 3A piek leveren
Afbeelding

omhoog converteren: IN: 5-32V, OUT 5-35V, kostprijs ongeveer 1€. 2-4A afhankelijk van het chipje
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: batterijen tips

#2 Bericht door Peter J »

Interessante bijdrage. =D> =D> =D>
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: batterijen tips

#3 Bericht door Martin »

Die Chinezen blijven Chinees voor mij. Ik heb led-verlichting die ik op de batterij van de fiets wil aansluiten, ik raak er gewoon niet uit wat er tussen te steken.
Ik zou twee van deze op de fiets plaatsen. Wat moet ertussen komen en verbruiken deze veel? Ik heb nu een 36v 17amp batterij
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: batterijen tips

#4 Bericht door fcapri »

welke led lampen heb je dan?
ik vermoed dat je leds een lagere spanning nodig hebben en dan zou je een LM2596 printje kunnen gaan zoeken. die mag tot een 40V ingangsspanning hebben en kan regelbaar aan de uitgang iets van 2-30V leveren
http://www.aliexpress.com/item/1pcs-LM2 ... 54291.html
het voordeel van een schakelende converter is dat die geen extra energie kost.
een lineaire regelaar (bv 7812) werkt zo niet en zal alle overtollige energie opstoken. om 12V 1A te leveren, zal die 36V 1A uit de accu trekken en daarvan 24V 1A (24watt) in warmte omzetten. dat is een heuse soldeerbout op je fiets dan :-).
met een schakelende regelaar zal die voor 12V 1A slechts 0,3A trekken uit je 36V accu en de boel omzetten, of is 3keer zuiniger dan die 7812 regelaar.


maar t hangt er vooral vanaf welke lampen je hebt. je bent misschien beter af met een led driver

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: batterijen tips

#5 Bericht door Martin »

Dit zijn ze, ik kocht er 4. 2 voor de Scorpion en 2 voor de ice
https://nl.aliexpress.com/item/2X-CREE- ... .75.YgqJ8I
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: batterijen tips

#6 Bericht door fcapri »

ik zou daar met een LM2596 proberen met een paar diodes aan de input extra.
maar je moet een beetje opletten met welke versie ze opsturen.

diene chip erop kan tot 40V aan op zijn ingang, maar als je hier kijkt naar de foto, zie je dat er een condensator (dat grijze cilindervormig ding) op zit van 35V. die zal zeker BOEM zeggen op uw accu.
Afbeelding

deze is dan beter omdat die linkse condensator er nu eentje is van 50V. die overleefd uw accu wel.
Afbeelding

wat je nu wel moet weten, die 36V accu zal een 10S li-ion pack zijn. vol geladen gaat die vlot richting 42V gaan, en dat is teveel voor die LM2596 chip (max 40V).
wat je daar kan doen, is een paar diodes ervoor zetten. een diode heeft een spanningsval van 0,6V.
5tal diodes aan elkaar zal al 3V laten zakken, dan kom je max op 39V uit en dat kan die chip wel aan.

daarna de chip schoon afregelen op 8,4V en dan pas aansluiten op je led lampen.

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: batterijen tips

#7 Bericht door Martin »

Ik heb hier geen spek van gegeten, mooie uitleg maar blijft Chinees voor mij. Solderen lukt met moeite wegens mijn Parkinson. Zou leuk zijn moest dit systeem kant en klaar bestaan of iemand dit voor mij kunnen maken. Een soort plug en play systeem met aan en uit knop voor gebruik.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: batterijen tips

#8 Bericht door fcapri »

aan/uit knop zal niet lukken. jouw led lampen hebben achterop namelijk ook een knop. dus als je de accu aansluit, moet je nog steeds elke lamp vooraan gaan inschakelen.
normaal hebben die 3 standen
-voluit
-halve kracht
-knipperen

ik heb ook al gesukkeld om dergelijke lampen in te bouwen op mijn fiets.
ik heb nog 1 zulke LM2596 liggen die ook een 50V condensator heeft zitten. al mijn andere zijn er met een 35V condensator op.
ik kan eventueel wel eens testen om die condensator te vervangen en dan zien of die regelaar 40V ook overleeft. diodes heb ik ook genoeg in stukken liggen.
eventueel kan ik je wel zo een printje klaarmaken met de diodes al in verwerkt alsook 2 lange draden (1 naar accu voor 36 en 1 voor naar je lampen)

wat je eventueel wel kan doen, is de lampen intern laten aanpassen.
dus ipv dat elke lamp op 8,4 werkt, ze laten heraansluiten binnenin (knopje met printje eruit) zodat alle 4 de leds in serie komen.
dan werkt 1 zulke lamp op 16V en werken ze samen op 32V. moet er enkel een serie weerstand tussen de accu van 36V en de leds van 32V.
dan MOETEN beide lampen wel samen blijven op die fiets.

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: batterijen tips

#9 Bericht door Martin »

Heb je dan nog de drie standen bij optie 2?
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: batterijen tips

#10 Bericht door fcapri »

neee, gewoon branden. eventueel kan je met een dubbele schakelaar wel 2 standen kiezen.
lichtjes branden en voluit branden

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2570
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: batterijen tips

#11 Bericht door CapoJan »

Waarom ik er ook niet zo van houd: als je ene accu het voor bekeken houdt, gaat ook - letterlijk - het licht uit.

Ik hou er meer van om de accu van de ondersteuning gescheiden te houden van het elektrische systeem aan boord. Gebruik daar één LiIon accupack voor en je kunt ook al heel wat besparen qua gewicht.
Bij Fietser.be bijvoorbeeld kun je een LiIon 11,1 V pack kopen, dat ook in de WAW gebruikt wordt.

Natuurlijk werkt dat alweer niet voor die Chinese lampen, want die werken op een andere spanning, meestal geleverd door 4x 18650 LiIon cellen.
Omdat de verbinding meestal met mini-jacks gebeurt, zou ik er een splitter tussen zetten en met één (origineel) accupack werken voor beide lampen. Lijkt me veel eenvoudiger dan met elektronica aan de slag te gaan, zeker indien je er niet in thuis bent.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: batterijen tips

#12 Bericht door fcapri »

ik ben eigenlijk ook voorstander om een losse accu te gebruiken voor de verlichting. die lampen zijn gebouwd voor 8,4V (er zijn ook usb versies) en ik zou gewoon een 2S accu aanschaffen daarvoor.
bij een usb versie, zou je gewoon een powerbank kunnen gebruiken daarvoor. bijkomend kan je de telefoon er nog mee opladen ook.

van 36V naar 8V is een serieuze stap en vraagt dure onderdelen. zeker omdat je accu opgeladen tot 42V kan oplopen en weinig spanningsregelaars laten toe meer dan 35-40V aan zijn ingang te steken. maar het kan zeker.

verder uit de action een paar van die knipperleds aanschaffen voor in absolute nood.
Afbeelding
zo een setje van 2stuks (rood en wit) kost 1,5€ ofzo. echt geen geld om toch zichtbaar te zijn of eventueel vanonder een boete te kunnen geraken. als verlichting gebruiken zou je een pak geld kosten aan die CR2032 batterijen en langmeegaan doet het ook niet, maar om eens in panne naar huis te geraken...

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: batterijen tips

#13 Bericht door Lex »

fcapri schreef:
verder uit de action een paar van die knipperleds aanschaffen voor in absolute nood.
Afbeelding
zo een setje van 2stuks (rood en wit) kost 1,5€ ofzo. echt geen geld om toch zichtbaar te zijn of eventueel vanonder een boete te kunnen geraken. als verlichting gebruiken zou je een pak geld kosten aan die CR2032 batterijen en langmeegaan doet het ook niet, maar om eens in panne naar huis te geraken...
Is zeker een aanrader (noodlampje) om mee te nemen. En niet alleen als je verlichting uit valt. Ook als je bv panne moet oplossen bij nacht. Dan ben je héél blij als je een extra lampje bij hebt die niet aan je velomobiel vast hangt.
Ik gebruik deze lampjes van de Decathlon. Geven zowel wit als rood licht, kunnen ook knipperen en zijn oplaadbaar.

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: batterijen tips

#14 Bericht door Martin »

Ik zou de ledlichten vast bevestigen en de kabeltjes in de buizen wegwerken. Ik zit wel telkens vast aan die blokjes met 4 batterijen die ik moet opbergen. Vele laders om elk onderdeel te laden. Alles op 1 accu, 1 lader, veel netter
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: batterijen tips

#15 Bericht door Wouter D »

of gewoon lampjes met batterij erin op je fiets zetten, geen kabeltjes :-) nog netter, en thuis in de usb-lader
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie