jo2p

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#226 Bericht door CapoJan »

Er is ook een simpele kostenefficiënte oplossing: op de Flevobike accu zit een handig knopje. Als je daarop drukt, gaan een aantal ledjes branden. Als dat er minder dan drie zijn: accu laden. Of je leert jezelf de discipline aan om elke week op hetzelfde moment die accu te laden, dan kan ook niets fout lopen.
In de lichtvin zitten een witte en rode 3W ledstrip. Dat verbruikt dus wat meer, maar met de 6,75 Wh accu raak je toch wel een eind.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#227 Bericht door Jo2p »

CapoJan schreef:Er is ook een simpele kostenefficiënte oplossing: op de Flevobike accu zit een handig knopje. Als je daarop drukt, gaan een aantal ledjes branden. Als dat er minder dan drie zijn: accu laden. Of je leert jezelf de discipline aan om elke week op hetzelfde moment die accu te laden, dan kan ook niets fout lopen.
In de lichtvin zitten een witte en rode 3W ledstrip. Dat verbruikt dus wat meer, maar met de 6,75 Wh accu raak je toch wel een eind.
Klopt, ik had gecontroleerd, in het weekeinde nog 3 ledjes aan, echter het verbruik in de week is kennelijk dusdanig geweest dat ik meer verbruikte dan gedacht. Je kunt aan die drie ledjes niet zien of het nog ruim drie ledjes is of dat het net op het randje naar twee ledjes staat. Ik denk dat het laatste mij is overkomen. Met als gevolg een dure les. Ik weet niet of dat wel zo goed is om elke week de accu te laden ongeacht de nog aanwezige capaciteit. Ik zou dan simpel aan het einde van de week de accu er uit kunnen halen en laden, maar ik ben bang dat juist dan de accu stuk gaat. Net zoals een andere suggestie om er twee te nemen. Een accu komt dan niet goed tot zijn recht omdat de accu te weinig wordt gebruikt en ook dat kan cellen vernielen.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: jo2p

#228 Bericht door eeuwige reiziger »

Jo2p schreef:Ik weet niet of dat wel zo goed is om elke week de accu te laden ongeacht de nog aanwezige capaciteit. Ik zou dan simpel aan het einde van de week de accu er uit kunnen halen en laden, maar ik ben bang dat juist dan de accu stuk gaat. Net zoals een andere suggestie om er twee te nemen. Een accu komt dan niet goed tot zijn recht omdat de accu te weinig wordt gebruikt en ook dat kan cellen vernielen.
Is het niet eerder zo dat veelvuldige diepontlading voor problemen zorgt? Ik hoor toch vaak de raad om een batterij slechts in het begin enkele keren volledig leeg te trekken om erna het laadniveau redelijk op peil te houden. Op die manier beperk je ook het aantal laadcycli en dat zorgt op zijn beurt voor een langere levensduur.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#229 Bericht door CapoJan »

Veel accu-adviezen dateren nog uit de tijd van de NiCad accu's. Daar moest je erg zorgzaam mee omgaan: helemaal ontladen en dan pas herladen. Anders kreeg je het beruchte 'geheugeneffect'. Met NiMh en andere recente samenstellingen (LiIon, LiPo) heb je dat niet meer. Het maakt echt niet uit of je elke dag laadt, één per per week of pas als de accu leeg is.
Uit de praktijk: de 12 V accu in mijn Orca is nu zowat 4 jaar oud en doet het nog prima. Ik wacht echt niet tot die leeg is om hem op te laden. Dan liever een accu die een keer minder lang meegaat dan een bekeuring omdat ik die pas laad als hij helemaal leeg is.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: jo2p

#230 Bericht door Wouter D »

Hier moet ik toch enen op reageren. Geen idee of dat voor de Orca ook opgaat maar bij Accumachines met litium batterij of aanverwante mag je je batterij niet volledig ontladen omdat je batterij anders stukgaat. Regelmatiger laden is dus de boodschap.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#231 Bericht door CapoJan »

spruitje schreef:Hier moet ik toch enen op reageren. Geen idee of dat voor de Orca ook opgaat maar bij Accumachines met litium batterij of aanverwante mag je je batterij niet volledig ontladen omdat je batterij anders stukgaat. Regelmatiger laden is dus de boodschap.
Of anders gezegd: teveel laden kun je nooit. Te weinig wel en dan loop je de kans dat je accu eraan is. Boordaccu dus elke week laden is geen probleem.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: jo2p

#232 Bericht door fcapri »

ik wil toch wat ingrijpen hier.
1) li-ion die te diep ontladen gaat, gaat stuk, blijf dus zeker boven de 3.0V/cell (een 12V accu is 3cellen in serie en daar moet je boven de 9.0V blijven. ik persoonlijk blijf boven de 3,5V/cell.
2) li-ion verslijt heel snel als ze boven de 4,0V zitten. zo een accu wordt opgeladen tot 4,2V. het is dus HEEEL slecht om zo een accu savonds aan de lader te hangen en de hele nacht laten opladen. wordt vaak met GSM's gedaan die de nacht door laden. als de accu vol is, stopt het opladen, maar de gsm blijft op lader werken. de accuspanning zakt nooit. heel slecht. beste is de accu op te laden tot een 80% (4.0V) en dan losmaken. teveel opladen tussen 40 en 80% kan geen kwaad. dagelijks opladen van 80 naar 100% is wel schadelijk.
zie maar hoe snel laptop accus kapot gaan bij laptops die altijd op de lader zitten. die accus zijn kapot na 1jaar
3) li-ion slijt heel snel als ze worden overladen of als er teveel stroom uit getrokken wordt.

mijn tip: als je morgen een grote rit hebt, laad de accu dan op. kan je meerdere dagen met je accu overbruggen, laad ze dan midden van de week regelmatig eens HALF op. laad ze NIET volledig op op een vrijdag als je het hele weekend niet rijd. zet dan minstens je verlichting eens 10min op zodat de accu iets zakt in spanning. zoniet blijft ze weer 3dagen op 4,2V hangen. zeker als je op reis gaat voor enkele wegen, stockeer dan de accu op 70-80%

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#233 Bericht door Jo2p »

Dank voor de adviezen, ga met donker weg en kom tegenwoordig ook met donker weer thuis, dus de accu wordt direct al een stukje ontladen. Waar het mij omgaat is specifiek bij de Orca het omslagpunt van 3 naar 2 leds en hoe lang je dan op 2 leds nog kan werken. Bij mij zat waarschijnlijk net alles tegen, net op 3 naar 2 leds, net slecht weer dat vraagt om groot licht. In de accu packs van de Orca zit accu management die ook waakt voor diep ontlading.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#234 Bericht door Jo2p »

fcapri schreef:beste is de accu op te laden tot een 80% (4.0V) en dan losmaken. teveel opladen tussen 40 en 80% kan geen kwaad. dagelijks opladen van 80 naar 100% is wel schadelijk.
En daar ligt dus het probleem, bij zo ongeveer elke lader/accu combinatie kun je niet zien tot hoever er is geladen. Telefoons en enkele tablets laten dat tegenwoordig zien tot hoe ver er is geladen, maar al het andere dus niet. Daarnaast is het vaak zo dat het laden lang duurt en dat de situatie "vol" pas wordt bereikt als je op een oor ligt.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: jo2p

#235 Bericht door fcapri »

volt metertje bijplaatsen?
ik heb zo eentje liggen om accu's te testen
Afbeelding
maar zoiets is ook voldoende. kost je pakweg 3-8€ in china
Afbeelding

eenvoudigste manier, laad de accu volledig op, steek die in de fiets en zet je verlichting een 5tal minuten op. daarna zet je die af en mag je de accu langdurig stockeren. de accuspanning zakt redelijk snel van 4,2 naar 4,0V in het begin.
op 95% resterende capaciteit zit je eigenlijk al safe. een GSM zal ook zoiets doen. als je die van de lader trekt, zal die na 2 uur iets van 95% hebben. die zal dan nog eens 4-5 uur nodig hebben om te zakken naar 90%. vlak voor je een lange rit doet, steek je die dan 5min in de lader zodat die volledig vol is.
Afbeelding

ik ontwerp daarom graag mijn eigen accu. dan heb ik zelf volledig in de hand hoe mijn accu werkt of opgeladen wordt. die extra zonnepaneeltjes nu zijn ook superhandig (ipv elke 3dagen opladen, is dat nu 1keer op een maand)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: jo2p

#236 Bericht door Wim -de roetsende »

Als ik al dat gedoe over die accu's lees en dan laat ik de kosten nog weg, dan blijf ik nog wel een tijdje HP rijden op mijn V.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: jo2p

#237 Bericht door bicky »

Wim -de roetsende schreef:Als ik al dat gedoe over die accu's lees en dan laat ik de kosten nog weg, dan blijf ik nog wel een tijdje HP rijden op mijn V.
Het gaat over verlichting accu. Niet over ondersteuning.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: jo2p

#238 Bericht door Wim -de roetsende »

bicky schreef:
Wim -de roetsende schreef:Als ik al dat gedoe over die accu's lees en dan laat ik de kosten nog weg, dan blijf ik nog wel een tijdje HP rijden op mijn V.
Het gaat over verlichting accu. Niet over ondersteuning.

Dan begrijp ik het helemaal niet. Ik heb er gewoon 2. Als de ene bijna leeg is, dan gooi ik die andere eraan :lol:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: jo2p

#239 Bericht door fcapri »

het maakt wel een verschil als je binnen 2jaar al een andere mag kopen, of dat je accu het binnen 5jaar nog doet.
batterijen verliezen aan capaciteit, mishandel ze, dan heb je binnen het jaar nog de helft van de capaciteit. dwz dat je nu perfect 2uur kan fietsen, en volgend jaar na een uur geen verlichting meer hebt.

vroeger hadden batterijen geheugen effect, dus MOEST je ze volledig leeg hebben voor je mocht opladen. en veel mensen blijven hier aan vasthouden. recente batterijen hebben dat niet, dus mag je elke dag dus een beetje bijladen. het gevaar zit er hem in dat de accu altijd TE VOL blijft staan, dat is nu dan wel weer slechter

mijn verlichtingsaccu bestaat uit 15 cellen van 18650. ik heb in totaal 12,6V 7,5Ah en dat pack kan in principe 200A leveren. daar zou een auto moeten kunnen op starten. dat ding is ook niet super goedkoop en volledig custom gemaakt. ik heb geen zin om volgend jaar een nieuwe te mogen kopen/bouwen. reken toch vlot dat het 60-80€ aan onderdelen kost

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#240 Bericht door CapoJan »

Wim -de roetsende schreef:Als ik al dat gedoe over die accu's lees en dan laat ik de kosten nog weg, dan blijf ik nog wel een tijdje HP rijden op mijn V.
Welk gedoe en welke kosten? Als je zin hebt om je bezig te houden met die 20% en 80%, ja, dan is het gedoe. Ik hang de accu aan de lader en laad hem vol. Doe dat met de 12 V (enfin, 11,1 V) van de Orca al vier jaar lang, zonder enige kost, zonder gedoe. Idem dito voor de accu van de ondersteuning.
Er wordt veel te moeilijk over gedaan. Voor niks nodig.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie