TimV in da house!

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
TimV
Junior
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 22:58
Postcode: 2520
Fiets: Flevobike Versatile 021
Locatie: Ranst
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#16 Bericht door TimV »

Achteraan ligt er een nieuwe buitenband op.

Voor de leut een 47-406 Marathon Plus op een voorwiel gelegd.
Net niet. Loopt hier en daar wat aan.
Spijtig...

De voorste 35-406 Kojak zou ik graag vervangen naar de 40-406 Marathon Greenguard. Volgens testen van Wim zou deze lichter lopen en een 40 band past. Ik heb een versleten 40-406 Marathon racer gepast. Loopt alleen lichtjes aan bij volle stuuruitslag (net zoals de Kojak's).

Deze band is wel dikker, dus de fietscomputer moet aangepast worden dan...

Moet ik eens uitrekenen..

Of zijn er andere goede lekvrije banden die in de maat 40-406 verkrijgbaar zijn?
Stralend fiets ik door de rege
mense kijken me zeiknat aan
ik lach, ik zing, ik laat me gaan
mijn leve valt niet tege

In de velomobiel is het fijn
om lekker droog te zijn
laat mij cruizen over wegen
dit leven slaagt zeker niet tegen!

Mijn blog

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#17 Bericht door bicky »

ik zweer al jaren bij de marathon greenguard, "nooit" lek en gaan +12.000 km mee

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#18 Bericht door Wim -de roetsende »

bicky schreef:ik zweer al jaren bij de marathon greenguard, "nooit" lek en gaan +12.000 km mee

Idem.

Ik ben met de XS begonnen met Durano's. 3x een lekke band in 1maand. Dat is in de winter niet leuk. Dus GreenGuards eronder. Ruim 10.000km zonder lek. Onder de XS zijn ze eigenlijk net te breed; dus toch Marathon+ van 35mm eronder. Beviel ook goed, maar na een paar duizend km heb ik nu toch weer de GG eronder. De oude, want ze zijn nog lang niet versleten.

Rollen toch net iets lichter.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

TimV
Junior
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 22:58
Postcode: 2520
Fiets: Flevobike Versatile 021
Locatie: Ranst
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#19 Bericht door TimV »

De speling van de tankbesturing is zo goed als weg. Er is alleen nog speling op de kogelstangen die van de sticks naar de veerpoot lopen. Hoe noemen die dingen?

Heeft er iemand een idee welke lagers er in het voorwiel zitten (zijn er 2).
Het linkerwiel rolt na de laatste regenbui ineens niet meer vlot.
(Voorheen wel, want het is niet opgevallen toen ik mijn remkabels vervangen had en ze moest afstellen)

Welke lagers zitten er in de achteras en hoe kan ik die het gemakkelijkste vervangen?

Laatste vraag: wat voor lagers zou ik moeten nemen?
Stralend fiets ik door de rege
mense kijken me zeiknat aan
ik lach, ik zing, ik laat me gaan
mijn leve valt niet tege

In de velomobiel is het fijn
om lekker droog te zijn
laat mij cruizen over wegen
dit leven slaagt zeker niet tegen!

Mijn blog

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#20 Bericht door CapoJan »

Net terug van Dronten voor een groot onderhoud van de Orca.
Lagers: eentje uithalen en opmeten is simpel. Het zijn standaard industrielagers; die moet je makkelijk kunnen vinden. Tip van Flevobike: indien ze gedicht zijn met een kunststof ring, haal die er dan uit en stop de lagers vol met vet. Gaan ze langer mee.

Achteras: geen idee.

Banden: Schwalbe Tryker (rijdt heel goed, maar is wat kwetsbaar), Schwalbe Shredda (vouwbandversie zou beduidend beter rollen), Marathon, Marathon Plus. Continental, Michelin, Hutchinson ... Ze hebben allemaal wel iets.

Omtrek banden vind je hier.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#21 Bericht door erde »

Er is alleen nog speling op de kogelstangen die van de sticks naar de veerpoot lopen. Hoe noemen die dingen?
Die dingen noemen glijlagers :roll:
Op de beschrijving staat niet smeren :!: De kunststof ring geeft rapper speling , slijtage, door smeren.
Groot prijsverschil mogelijk.
Voor mijn trike zijn er 4 nodig.
In de industrie vond ik dezelfde afmeting niet en kosten 1 stuk xx
In Nederland bij de fabrikant fiets vond ik wel de juiste afmeting en betaalde ik voor 4 stuks ook xx op 1€ na.
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

TimV
Junior
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 22:58
Postcode: 2520
Fiets: Flevobike Versatile 021
Locatie: Ranst
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#22 Bericht door TimV »

Afbeelding

Deze dingen die op de draadstang zitten die van de veerpoot naar de stuursticks lopen. Daar zit nog speling op. In het engels noemt dit steel ball rod end.

Ik denk niet dat in de wielen glijlagers zitten. Dit heeft immer veel meer weerstand dan normale lagers...
Stralend fiets ik door de rege
mense kijken me zeiknat aan
ik lach, ik zing, ik laat me gaan
mijn leve valt niet tege

In de velomobiel is het fijn
om lekker droog te zijn
laat mij cruizen over wegen
dit leven slaagt zeker niet tegen!

Mijn blog

TimV
Junior
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 22:58
Postcode: 2520
Fiets: Flevobike Versatile 021
Locatie: Ranst
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#23 Bericht door TimV »

Op de voorwielen liggen ook al nieuwe buitenbanden. Een 40-406 marathon greenguard.

Lopen even goed als de kojaks die er op lagen :) (1ste indruk natuurlijk)
Stralend fiets ik door de rege
mense kijken me zeiknat aan
ik lach, ik zing, ik laat me gaan
mijn leve valt niet tege

In de velomobiel is het fijn
om lekker droog te zijn
laat mij cruizen over wegen
dit leven slaagt zeker niet tegen!

Mijn blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#24 Bericht door Wouter D »

ik reed deze winter met schreddas, laatst legde ik de kojaks er weer op. Ik heb er een dubbel gevoel bij. Bij gewoon doorfietsen lijkt het alsof de kojaks trager zijn, bij snel doorfietsen lijkt het alsof ik sneller kan met de kojaks
achterop ligt er nog steeds een big apple van 2duim. Daar kom binnen enige tijd wsk mijn dikke kojak weer op.

intussen bestaat er naar verluid durano plus in 20 inch, ik heb zo een setje besteld om te testen. ik laat jullie zeker weten wat ik ervan vind.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#25 Bericht door erde »

TimV schreef:Afbeelding

Deze dingen die op de draadstang zitten die van de veerpoot naar de stuursticks lopen. Daar zit nog speling op. In het engels noemt dit steel ball rod end.

Ik denk niet dat in de wielen glijlagers zitten. Dit heeft immer veel meer weerstand dan normale lagers...
We spreken duidelijk over 2 verschillende zaken:
Wat ik bedoelde met glijlagers:
Bijlagen
glijlager.jpg
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#26 Bericht door blackarmor »

die bovenstaande geven vrij snel terug speling . de onderste zijn daar beter voor
wiellagers zijn meestal 6001 ( voor achterwiel moet ik de mijne er eens afkrijgen ;) ) . beste voor ons gebruik zijn de skf e2 die velomobielonderdelen webshop verkoopt
http://www.velomobielonderdelen.nl/prod ... 6001-2z-c3
hier iets goedkoper
http://nl.rs-online.com/web/p/ball-bearings/7192020/
ik ga een deze een bestelling doen voor mijne versatile dus als je mee wil bestellen laat me dan iets weten .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

TimV
Junior
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 22:58
Postcode: 2520
Fiets: Flevobike Versatile 021
Locatie: Ranst
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#27 Bericht door TimV »

Het buitenste lager heeft de afmetingen van 28mm buitendiameter en 12mm binnendiameter.

Echter het binnenste lager (deze aan de kant van de trommelrem) heeft een buitendiameter van 28mm. Maar een binnendiameter van 15mm!

Ik had dit gisterenavond nog nagemeten.

Ik wacht met bestellen tot ik de Rohloff van olie gewisseld heb (vermoedelijk is dit voor binnen 2 weken). Dan heb ik de achteras eens uit elkaar gehad en kan ik die lagers opmeten en ook bestellen.
Stralend fiets ik door de rege
mense kijken me zeiknat aan
ik lach, ik zing, ik laat me gaan
mijn leve valt niet tege

In de velomobiel is het fijn
om lekker droog te zijn
laat mij cruizen over wegen
dit leven slaagt zeker niet tegen!

Mijn blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#28 Bericht door Wouter D »

De meeste lagers kan je gewoon halen in de betere ijzerwinkel. Hieronder versta ik onder andere grote winkels voor auto-onderdelen (niet auto-5) en/of winkels waar je naast allerhande je vooral als zelfstandige nartoegaat om gereedschap en materiaal aan te kopen, dus niet in de doe-het-zelf-zaak.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#29 Bericht door CapoJan »

Wat die betere lagers betreft: industrielagers zijn eigenlijk bedoeld voor hoge toerentallen en lage belasting. Dan kan ik me voorstellen dat 'low friction' een beter rendement geeft. Maar of je daar in een velomobiel nu ook maar iets van merkt? Hoeveel watt minder heb je nodig met vier dergelijke lagers in plaats van de goedkoopste dichte lagers? Gaan ze ook langer mee? Ik betwijfel het, hoor. Maar zeker weten doe ik het ook niet.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#30 Bericht door k@rolus »

blackarmor schreef:die bovenstaande geven vrij snel terug speling . de onderste zijn daar beter voor
wiellagers zijn meestal 6001 ( voor achterwiel moet ik de mijne er eens afkrijgen ;) ) . beste voor ons gebruik zijn de skf e2 die velomobielonderdelen webshop verkoopt
http://www.velomobielonderdelen.nl/prod ... 6001-2z-c3
hier iets goedkoper
http://nl.rs-online.com/web/p/ball-bearings/7192020/
ik ga een deze een bestelling doen voor mijne versatile dus als je mee wil bestellen laat me dan iets weten .
In Gent ( Evergem) of Oostende kan je ook terecht bij Partool voor alle soorten rollagers van SKF. (http://WWW.partool.be )

Plaats reactie