Orcawielen en banden...

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Orcawielen en banden...

#1 Bericht door Ronnius »

Eind vorige week is door Flevobike een nieuw wiel met buba (en enkele biba's) rechtstreeks naar mij opgestuurd.
Dat laatste is gedaan omdat Brecht (fietser.be) er enkele dagen op uit trok en anders het wiel daar lag te wachten.
Deze die de laatste tochten erbij waren zullen weten waarom een wiel is opgestuurd :mrgreen:

Doordat er een nieuwe buitenband bijgeleverd werd denk ik dat het de bedoeling was/is deze ook te gebruiken
en de "oude" (3500 km) band niet meer voor de Orca te gebruiken. Misschien is er door het aflopen wat rek op gekomen?
Nu neem ik aan dat deze band niet direct verloren is, maar dat ik deze wellicht nog kan gebruiken op de Grasshopper, Toxy of zelfs de Sprint 26.
Deze hebben allen ook 20 inch wielen (toch aan de voorkant) maar ook een rand in de velg waar de band zich in kan vastzetten.
Dat laatste is niet het geval bij de Orca, waardoor ik denk dat het beter is deze band niet meer te gebruiken bij de Orca.

Zijn er mensen die van mening zijn dat mijn redenering daaromtrent juist of net niet juist is...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Orcawielen en banden...

#2 Bericht door Peter J »

Heb je al eens gekeken of de staaldraad die in je buitenband zit niet ergens stuk is en dat daardoor je buba er afgelopen is en dit steeds opnieuw gebeurt ?
Is het eerste wat in me opkomt als oorzaak voor aflopen, ik ken het fenomeen niet... gelukkig !
Kan er ook helemaal naast zitten hoor, misschien is je buba wel "slachtoffer" van een productiefout...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Orcawielen en banden...

#3 Bericht door Ronnius »

Peter J schreef:Kan er ook helemaal naast zitten hoor, misschien is je buba wel "slachtoffer" van een productiefout...
De Orca heeft eigen "gespoten" wielen, zonder groef waar de band zich in kan zetten.
En het wiel wordt te groot gemaakt en krimpt nadien op maat, soms ietsje teveel --> onder de maat.
En het probleem is gekend bij "Orcanen" en de producent (daardoor doen ze ook niet moeilijk over).

Over de productiefout heb je dus wel gelijk, de buba is het slachtoffer van een productiefout... in het wiel.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie