kinderen vervoeren met ligfiets/trike

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
velove
Supporter
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 feb 2016, 22:57
Postcode: 9030
Contacteer:

kinderen vervoeren met ligfiets/trike

#1 Bericht door velove »

Dag allen,

ik overweeg sterk, na nu al te lang niet meer op een gewone fiets te kunnen, om een ligfiets aan te schaffen.

Ik wil hem gebruiken voor woon-werkverkeer, fietstochten en eventueel ook fietstrekvakanties.

Ik ben bij de trikes uitgekomen, omdat ik kinderen wil kunnen vervoeren op de fiets (en bij het uitproberen van een twee-wieler-ligfiets, vond ik dat evenwicht toch niet zo makkelijk), anders is het geen volwaardig vervoermiddel voor mij.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met een fietskar achter een trike en/of met een fietsstoeltje op bagagedrager? Kan je dan nog iets anders van bagage meenemen?
Kan een aanhangfiets (follow-me) aan een trike gehangen worden?
Ik zou eigenlijk nog 2 kinderen moeten kunnen meenemen van 3 en 5 jaar oud. Die van 5 kan al alleen fietsen, maar de afstand naar school van 6 km lijkt me nog wat groot. Dan heb ik er nog eentje van 8 die alleen zal fietsen. Iemand ervaring met het begeleiden van een kinderfiets als je zelf op een trike zit?

Mijn voorkeur van trike gaat uit naar Scorpion, Kettlewieser of ICE... is de ene al meer of minder geschikt om kinderen te vervoeren?
Ik vind het ook een beetje gevaarlijk in het verkeer zo laag bij de grond, maar de goesting is wel groot!

Bedankt voor de info!!
Groetjes,
Velove

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: kinderen vervoeren met ligfiets/trike

#2 Bericht door Mugtango »

Zelf heb ik alleen ervaring met een twee-wiel ligfiets samen met een kinderkar: ik kan het alleen maar aanbevelen.

Mijn indrukken:

- als je zelf met de fiets valt, blijft de kar staan
- je valt op in het verkeer, auto's rijden met een bocht om je heen
- de kinderen zitten in een rolkooi (koop wel een deftige fietskar, doe je kinderen steeds de gordel om en sluit het vliegengaas want dit houdt ook opspattende steentjes tegen)
- ja je merkt wel het extra gewicht, doch enkel bij vertrek en klimmen, voor de rest: eens aan het rijden zou je het durven vergeten dat er een fietskar achter je aanhangt.

Volgens mij zal dit niet zo'n groot verschil maken als je de fietskar achter een trike gaat hangen.

een kind op de bagagedrager vervoeren kan volgens mij dan alleen op een ongeveerde trike omwille met de grotere belastbaarheid van de bagagedrager (spreek me gerust tegen als ik het mis heb)

Kinderfiets begeleiden vanop een trike: leuk voor ouder en kind want je zit dichter bij elkaar en hoeft niet echt naar boven/beneden te kijken.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: kinderen vervoeren met ligfiets/trike

#3 Bericht door Brechtix »

Hier zoontje van vijf met follow-me achter een Sprint 26 X. Werkt geweldig, vrij zicht voor de kleine. Werkt een beetje als acceleratie-assist: volle gas bij het vertrekken, op lange termijn heel wat minder :-). We hebben lange tochten kunnen doen zonder zagen. Wil niet meer achter bukfiets hangen.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: kinderen vervoeren met ligfiets/trike

#4 Bericht door CapoJan »

Fietsstoel bovenop de trike: niet doen. Heb ooit, voor de lol, zoonlief op de bagagedrager gezet. Kantelpunt komt akelig snel dichtbij en een keer je daar voorbij bent, hou je de trike onmogelijk tegen. Dat is helemaal anders dan een tweewieler, waar een hoger zwaartepunt stabieler is.
Kinderkar of follow-me erachter is, wat dat betreft, veel beter.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: kinderen vervoeren met ligfiets/trike

#5 Bericht door Wouter D »

Als je zou kiezen voor een gewone aanhangfiets waarbij je beide kinderen op termijn moeten meefietsen, zou ik direct opteren voor een slipstream (tandem aanhangfiets)
Voor de kinderkar beginnen he kinderen al aan de oude kant te zijn. De jongste zal het wel houden maar de oudste zal liever zelf fietsen.

Even aanhangligfiets (trets) maar die hebben ze wsk niet voor twee kids, je kan er wel twee achter elkaar hangen, denk ik. ZE zijn wel,zeer prijzig. Zelfs tweedehands.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: kinderen vervoeren met ligfiets/trike

#6 Bericht door Ronnius »

spruitje schreef: Even aanhangligfiets (trets) maar die hebben ze wsk niet voor twee kids, je kan er wel twee achter elkaar hangen, denk ik. ZE zijn wel,zeer prijzig. Zelfs tweedehands.
Is het zo dat een trets ook kan omgebouwd worden tot zelfrijdende ligfiets voor de kinderen?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: kinderen vervoeren met ligfiets/trike

#7 Bericht door bicky »

Ronnius schreef:
spruitje schreef: Even aanhangligfiets (trets) maar die hebben ze wsk niet voor twee kids, je kan er wel twee achter elkaar hangen, denk ik. ZE zijn wel,zeer prijzig. Zelfs tweedehands.
Is het zo dat een trets ook kan omgebouwd worden tot zelfrijdende ligfiets voor de kinderen?
Dat is afhankelijk van de Trets. Je hebt 2 modellen.
Je hebt er die je kan ombouwen tot zelfstandige ligfiets en je hebt de versie die dit niet kan.

Evelien rijd al enkel jaren zo lange tochten. 2 tretsen achter elkaar aan een trike of velomobiel is een prachtig zicht.
De kostprijs is jammergenoeg niet van de poes met 1800€ voor trets trailer en 2300€ voor trets trike.
http://www.hasefietsen.nl/fietsen/product_hase-trets

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: kinderen vervoeren met ligfiets/trike

#8 Bericht door Wouter D »

auch, dan ben je bijna beter af om een treintje van drie kettwiesels te maken en die zodanig aan te passen dat er kinderen op kunnen
weliswaar tweedehands aan te kopen he

misschien kan dit een oplossing bieden, al denk ik niet dat je dat ergens kan kopen. Afbeelding
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: kinderen vervoeren met ligfiets/trike

#9 Bericht door trikelover »

Ik heb verschillende jaren een fietskar aan mijn gekko gehad en de laatste jaar ook af en toe een fietszitje op het bagagerek.
met de fietskar was dit eigenlijk super overal waar de trike door kon, kon ook onze chariot captian xl passeren.

fietszitje gaat goed alleen oppassen als je traag snel een schuinliggende weg op te rijden dan kan de fiets wel gaan kantelen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: kinderen vervoeren met ligfiets/trike

#10 Bericht door erde »

Ik rij geregeld met een kinderkar( kiddy crozer ) aan mijn trike Challenge concept trike.
Voor mijn 2 kleinkinderen.
Gaat perfect, ik doe er ook geregeld boodschappen mee.
Bergop over de scherpenberg is wel beetje lastig als er 30 kg in ligt :mrgreen:
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

velove
Supporter
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 feb 2016, 22:57
Postcode: 9030
Contacteer:

Re: kinderen vervoeren met ligfiets/trike

#11 Bericht door velove »

Bedankt alvast voor jullie info. ik ben er nu inderdaad uit dat fietskar geen optie meer is, ze zijn te groot en te zwaar, wel combinatie fietstoel op bagagerek en aanhangfiets. Iemand ervaring met deze combinatie (en zijn stabiliteit)?

We hebben een follow-me, maar dan moet ik waarschijnlijk uitkijken naar een trike met een 26 inch achterwiel. Wat zijn daar de voor/nadelen van tov 20 inch?

Ik heb eigenlijk een trike op het oog met 20 inch wielen. Bestaan er aanhangfietsen die ook passen op 20 inch wielen (merknamen?)? Waar worden die dan aan bevestigd? Kan er dan nog een fietsstoel op de bagagedrager?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: kinderen vervoeren met ligfiets/trike

#12 Bericht door bicky »

Ik heb onze follow-me nog getest op een 20 inch follow me.
Het kon maar het voorwiel van de kinderfiets hangt dan zo laag bij de grond dat een boorduur of vluchtheuvel ervoor zorgt dat het kindervoorwiel de grond raakt.
Achter de 24inch bakfiets was er geen probleem.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: kinderen vervoeren met ligfiets/trike

#13 Bericht door CapoJan »

Los van die kar: een 26' wiel is pakken comfortabeler. Ik zou eerst eens enkele trikes uittesten.

En nog eens: je stabiliteit is weg met een kind op de bagagedrager. Je zwaartepunt komt een pak hoger te liggen en verder naar achter. De stabiliteit is er maar als het zwaartepunt ligt binnen de driehoek die gevormd wordt door de punten waar je drie wielen de grond raken. Bij een bocht, met gewicht hoog achter, valt het er zo buiten. Voor je het weet, rij je op twee wielen en is er geen houden meer aan. Just try it (maar liefst niet met een kind in die kinderstoel).

Om rustig rechtdoor te rijden, zal het wel prima zijn en je kind krijgt een mooi uitzicht.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: kinderen vervoeren met ligfiets/trike

#14 Bericht door Wouter D »

mag ik even informeren naar de reden waarom fietsen met een trike wél kan en met een gewone (lig)fiets niet kan, het kan ons misschien ook helpen nadenken. Indien je het liever niet op het net gooit, mag het ook via een privé bericht hoor, of via het het mailadres dat je intussen al kent :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: kinderen vervoeren met ligfiets/trike

#15 Bericht door Helen »

spruitje schreef:mag ik even informeren naar de reden waarom fietsen met een trike wél kan en met een gewone (lig)fiets niet kan, het kan ons misschien ook helpen nadenken. Indien je het liever niet op het net gooit, mag het ook via een privé bericht hoor, of via het het mailadres dat je intussen al kent :-)
velove schreef:Ik ben bij de trikes uitgekomen, omdat ik kinderen wil kunnen vervoeren op de fiets (en bij het uitproberen van een twee-wieler-ligfiets, vond ik dat evenwicht toch niet zo makkelijk), anders is het geen volwaardig vervoermiddel voor mij.

Plaats reactie