Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#211 Bericht door Brechtix »

Merci Scuri, Fcapri en anderen om het eens van alle kanten te belichten, het was leerzaam. Iedere mening, ook de mijne, vertrekt vanuit een keuze van artikelen uit de verschillende lagen van wetgeving, waarvan er een aantal onduidelijk, interpreteerbaar en tegenstrijdig zijn. De enige houvast die ik heb is de aanname dat de Europese wetgeving boven de Belgische staat. Binnen Belgie is het heel moeilijk omdat de federale en gewestelijke wetgeving niet noodzakelijk boven mekaar staan, dikwijls over verschillende maar toch overlappende domeinen gaan en er in de media (en op fora) veel onzin gepubliceerd wordt.

Ondertussen ziet het er toch naar uit dat ik heel goed nieuws heb.

In september plaatste ik al deze update:
Per 1 october 2016 wordt de Belgische wegcode geupdatet via dit KB van 21 juli 2016 tot wijziging van het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. Dit KB baseert zich expliciet op de Europese verordening EU168/2013!

Bovendien:
Vorige week is er een positieve uitspraak gekomen in de rechtszaak van de fameuze 'snelheidsduivel' uit het hln.be artikel. Ik moet het definitieve vonnis nog in handen krijgen en zal op fietser.be en hier berichten als er iets nieuws opduikt.

De rechter heeft expliciet verwezen naar de Europese wetgeving en de interpretatie daarvan op nl.fietser.be/diensten/wetgeving, onder andere met betrekking tot het lage R-punt. Gemotoriseerde velomobielen r<400 met een hulpmotor blijven inderdaad rijwielen, en dat staat buiten en naast de andere uitzondering van <25 kpu / <250W. De politie is dus in het ongelijk gesteld en de eWAW rijder gaat vrijuit wat betreft de snelheid.

Er was nog een kwestie van gashendels, maar daar weet ik nog het fijne nog niet van. Ook werd bevestigd dat (volgens de Belgische wet dan weer) de bestuurder van elk gemotoriseerd voertuig moet verzekerd zijn voor burgerlijke aansprakelijkheid. Maar ik denk dat we met onze pedaalgestuurde biohybrides op het goede spoor zitten.

Wel heeft mijn klant, absurd genoeg, een kleine boete gekregen omdat ie op de busstrook zou gereden hebben, waarnaar hij nota bene uitgeweken was om de woeste anonieme wagen die in zijn gat zat te porren, te laten passeren. Niet uit de weg gaan dus...?

Zou die agente nu een jaar huur moeten dokken voor die aangeslagen WAW? Al een chance dat die mens direct een nieuwe kon kopen, maar goed voor de vooruitgang was het niet. Er lezen helaas ook veel meer mensen hln.be dan onze website en dit forum.

Brecht Fietser.be
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#212 Bericht door CapoJan »

Brecht, dat is (voorzichtig) goed nieuws. Nu is er een uitspraak die jouw interpretatie volgt.
Wel straf dat een rechter een niet-juridische tekst nodig heeft (of er minstens naar verwijst) om uit het onduidelijke wettelijke kluwen te raken :shock:
Enfin, er is nu een precedent. Dat maakt de baan niet meteen vrij, maar het is wel een bevestiging.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#213 Bericht door scuri »

Brechtix schreef:
(...) Vorige week is er een positieve uitspraak gekomen in de rechtszaak van de fameuze 'snelheidsduivel' uit het hln.be artikel. Ik moet het definitieve vonnis nog in handen krijgen en zal op fietser.be en hier berichten als er iets nieuws opduikt.
De rechter heeft expliciet verwezen naar de Europese wetgeving en de interpretatie daarvan op nl.fietser.be/diensten/wetgeving, onder andere met betrekking tot het lage R-punt.Brecht Fietser.be
Dat zou i.d.d. goed maar ook verwonderlijk nieuws zijn.
- Begrijp ik ook daaruit dat de rechter zich mede heeft gebaseerd op de interpretatie van Fietser.be? Want dat is geen rechtsleer.
- Uitgerekend vandaag kreeg ik antwoord van ing. Bram Rotthier over de interpretatie 'een velomobiel is een rijwiel ongeacht de motorisatie': "De Europese typegoedkeuringsrichtlijn legt de technische eisen van voertuigen vast, de wegcode geeft de voertuigen een Belgische classificatie en een plaats op de weg. De reden dat gewone elektrische fietsen als rijwiel beschouwd worden is omdat dit zo in de wegcode vermeld wordt (artikel 2.15.1), niet omdat de Europa beslist heeft om deze voertuigen niet aan de technische eisen van verordening 168/2013 onderhevig te maken. Dus om kort samen te vatten, ben ik het ermee eens dat de uitsluiting voor verordening 168/2013 niet betekent dat een velomobiel die ondersteunt >25km/u en/of >250W in België als rijwiel beschouwd wordt."
- Het vonnis zou i.d.d. een straf precedent zijn, in die vragende zin: betekent dit dat elke ligfiets met een voldoende laag R-punt zowat elke motorisatie mag voeren? :shock: M.a.w. consumenten kunnen zich - wapenend met deze kennis - massaal storten op rijwielen met een voldoende laag R-punt. Of bedoelt de rechter met 'rijwiel' ook 'gemotoriseerd rijwiel'?
- Dat de rechter iets zegt over een gashendel is evident, men mag nl. de basisidee van 'trapondersteuning' niet verlaten. Afein, peins ik toch. :?

Ik ben héél benieuwd naar het vonnis en de gevolgen! :^o

Eigenlijk komt de hele zaak neer op de hamvraag: wat betekent de (vrijstelling gestipuleerd binnen) EU 168/2013 en hoe verhoudt deze verordening zich tot de wegcodes van de respectievelijke lidstaten?
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#214 Bericht door Brechtix »

Ik bedoel dat die redenering gevolgd werd, niet dat de rechter zich baseert op mijn artikel. Daar zal ie niet zelf op gekomen zijn maar via de verdediging.

Inderdaad voorzichtig blijven, het is nog niet allemaal in kannen en kruiken. Als ik de mening vraag van mensen binnen het Belgische of Vlaamse beleid, vinden ze steevast dat respectievelijk de Belgische of Vlaamse wetgeving en interpretatie het belangrijkst is. Iedereen wil zich nuttig maken :-)
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#215 Bericht door fcapri »

ik vind het ook allemaal maar onduidelijk zo. politiediensten worden niet opgeleid om het europees recht te hanteren, maar het belgische recht alsook de belgische wegcode.
het enige waar ze zich kunnen aan houden is dat die fiets in die hoedanigheid wel beschreven is in het europees, maar onbestaande is in het belgische deel.

dat zou dan ook betekenen dat zo een fiets op de rijbaan MOET blijven en in overtreding komt als men op het fietspad rijd.
ook kunnen ze dan in belgie wel zeggen dat dit een 'auto' is en dat je zonder inschrijving, verzekering of nr plaat rondrijd. die moet ergens in geklasseerd worden, en in de huidige belgische tekst valt die ewaw niet onder een rijwiel.

gashendel en trapondersteuning is al verscheidene keren vermeld geweest hier. er zijn fietsen die als 'hoofddoel trapondersteuning' hebben, maar ook zelfstandig rijden. zelfstandig rijden zonder trappen, dan moet er ergens een gashendel zijn

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#216 Bericht door CapoJan »

Fcapri, het gaat hier om de vorige generatie aandrijving in de eWAW. Daarbij werd gebruik gemaakt van een motor voor de trapas, geen PAS, geen koppelsensor, maar bediening met een gashendel. De motor was bedoeld als 'versnellingshulp', waarna je op eigen kracht het tempo aanhoudt. Toen zat het systeem in de grijze zone, omdat er gewoonweg geen wetgeving rond bestond.
Sinds enkele jaren zijn ze ook omgeschakeld naar trapasmotoren (Bafang), waar je per definitie een PAS hebt. De motor werkt dus enkel indien je trapt. De controller hierbij heeft ook heel wat mogelijkheden die je zelf kunt instellen, mits de nodige software.

Jij stelt dat de eWAW dan als een auto kan beschouwd worden door de politie, maar dat kan nog niemand uit dat verhaal halen. Zo lang we het vonnis niet kennen, kunnen we enkel gissen en dat leidt tot allerlei wilde veronderstellingen. Ik laat dergelijke zaken liever over aan juristen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#217 Bericht door fcapri »

de politie heeft de europese verorderingen niet in een boekjes staan, de artikels van de belgische wegcode wel. en die gaan zich daarop baseren.
volgens die belgische wegcode kan die niet als rijwiel beschouwd worden, want om een rijwiel te blijven moet je max 25km/H en max 250W hebben.
een gemotoriseerd rijwiel is het ook niet, die kan wel zeldstandig rijden maar ook max 25km/h.
Dan schiet er enkel motorvoertuig over en daar valt die zeker onder 'elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden.'.
of het nu een moto, trike of auto wordt, je mist overal de inschrijving, nr plaat en verzekering.

volgens de europese verordering blijft het een rijwiel, maar voor de belgische niet. dus ofwel bestaat die niet (mag dan niet op de openbare weg) of moet in een andere klasse ondergebracht worden. belgie MOET gewoon de wegcode aanpassen om die grijze zone weg te werken en de bestaande voertuigen te kunnen klasseren.

de politie heeft perfect hun werk gedaan, zij moeten de wegcode volgen.
de rechter heeft ook zijn werk gedaan, wat de belgische wet is niet in orde tov de europese. die eigenaar kan er ook niet aan doen, want die kocht zijn fiets zo.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#218 Bericht door CapoJan »

fcapri schreef:die eigenaar kan er ook niet aan doen, want die kocht zijn fiets zo.
Om veralgemening te voorkomen: er zijn heel veel zaken die je mag kopen (ook wettelijk), maar die je volgens de wetgeving niet mag gebruiken... Je mag bijvoorbeeld een e-bike met - ik zeg maar wat - een 10 kW motor kopen en er als 14-jarige mee rondrazen, maar dat mag niet op de openbare weg.

Trouwens, in dit geval: hoe weet jij of die eigenaar zijn fiets zo kocht?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#219 Bericht door fcapri »

ik denk niet dat hij die zelf zou bouwde.
volgens de europese wetgeving mag dat ding zo in de handel verkocht worden. dat belgie dat niet overgenomen heeft in de wegcode, is belgie zijn probleem.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#220 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:ik denk niet dat hij die zelf zou bouwde.
volgens de europese wetgeving mag dat ding zo in de handel verkocht worden. dat belgie dat niet overgenomen heeft in de wegcode, is belgie zijn probleem.
CapoJan heeft het bij het juiste eind als hij opmerkt dat er een wezenlijk verschil is tussen verkoop en gebruik. Dat is heel gemakkelijk te begrijpen voor wie wat thuis is in de wereld van de tuning. In België mag je geen NOS-fles in je wagen inbouwen als je ermee op de openbare weg wil rijden. Een NOS-fles is evenwel vrij in de handel te koop. Legaal.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#221 Bericht door CapoJan »

Nu het stilaan duidelijker lijkt te worden dat een e-velomobiel ongeacht de ondersteunde snelheid (en het vermogen) als rijwiel beschouwd wordt (en dus niet als speed-pedelec), vraag ik me nog het volgende af: enkel op een speed-pedelec is een goedgekeurde helm (die amper of niet te vinden is) verplicht. Bij een e-VM hoort dus ook geen helmplicht? (geen discussie over al of geen nut van helmen, enkel de wettelijke kant)

Het probleem wordt ook stilaan duidelijk: zorg bij een e-VM maar voor alle nodige documentatie op papier of elektronisch, zodat je kunt argumenteren zodra oom agent je staande houdt.
Naast de gekende zaken zoals 'moet jij niet op het fietspad rijden?', komen in dat geval nog alle zaken rond 'tot welke snelheid ondersteund'; 'wat is het nominale vermogen'; 'is er een trapsensor'...
Daarbij moet ik melden dat ik in al die jaren VM-rijden nog nooit tegengehouden ben (maar dat zegt niets over de toekomst). Praatjes met politie-agenten gebeurden altijd tijdens evenementen waarop ik aanwezig was en kwamen voort uit interesse.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#222 Bericht door scuri »

Brechtix schreef:
Ik bedoel dat die redenering gevolgd werd, niet dat de rechter zich baseert op mijn artikel. Daar zal ie niet zelf op gekomen zijn maar via de verdediging.
Ik dacht het al :-)
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#223 Bericht door scuri »

eeuwige reiziger schreef:
fcapri schreef:
ik denk niet dat hij die zelf zou bouwde.
volgens de europese wetgeving mag dat ding zo in de handel verkocht worden. dat belgie dat niet overgenomen heeft in de wegcode, is belgie zijn probleem.
CapoJan heeft het bij het juiste eind als hij opmerkt dat er een wezenlijk verschil is tussen verkoop en gebruik. Dat is heel gemakkelijk te begrijpen voor wie wat thuis is in de wereld van de tuning. In België mag je geen NOS-fles in je wagen inbouwen als je ermee op de openbare weg wil rijden. Een NOS-fles is evenwel vrij in de handel te koop. Legaal.
Ja, en toch zijn er veel producten die zelfs niet op de EU-markt mogen komen (dus niet mogen verkocht worden), omdat er nu eenmaal bepaalde keurmerken enz. nodig zijn die de kwaliteit moeten garanderen. Worden ze toch verhandeld dan kunnen ze direct en volledig in beslag worden genomen voor bv. vernietiging. Dus men moet een beetje een onderscheid maken tussen (de kwaliteitseisen van) het product an sich en het gebruik ervan in deze of gene situatie. Die NOS fles bv. zal wellicht moeten voldoen aan kwaliteitseisen om het in de handel te brengen neem ik aan? Het gebruik ervan is een bijkomende zaak: daar en daar... is het verboden.
Er zijn i.d.d. ook producten die niet aan allerlei eisen moeten voldoen en aldus mogen verhandeld worden op de EU-markt, dit al dan niet i.c.m. het gebruik ervan in deze of gene situatie.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#224 Bericht door fcapri »

eeuwige reiziger schreef:
fcapri schreef:ik denk niet dat hij die zelf zou bouwde.
volgens de europese wetgeving mag dat ding zo in de handel verkocht worden. dat belgie dat niet overgenomen heeft in de wegcode, is belgie zijn probleem.
CapoJan heeft het bij het juiste eind als hij opmerkt dat er een wezenlijk verschil is tussen verkoop en gebruik. Dat is heel gemakkelijk te begrijpen voor wie wat thuis is in de wereld van de tuning. In België mag je geen NOS-fles in je wagen inbouwen als je ermee op de openbare weg wil rijden. Een NOS-fles is evenwel vrij in de handel te koop. Legaal.
maar volgens de europese verordering is een rijwiel met motor altijd een rijwiel. en als die R<400 maakt dat een rijwiel altijd een rijwiel blijft ongeacht de snelheid en vermogen, dan mag die europees gezien gewoon verkocht worden.
en aangezien de europese verordering boven die van belgie staat, mag je er ook mee rijden. het is je europees recht.

als de belgische staat nalaat die toelating in de wegcode te gieten, tja... wie is er dan fout.
strikt gezien voor de belgische wet mag dat ding niet op de baan en is die overtreder in fout met een pak wetten. echter als de rechter de europese wet volgt en zegt dat het eigenlijk wel mag, dan is dit niet verboden op de weg hé

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hybride bio-elektrische velomobielen en de wet.

#225 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef: als de belgische staat nalaat die toelating in de wegcode te gieten, tja... wie is er dan fout.
strikt gezien voor de belgische wet mag dat ding niet op de baan en is die overtreder in fout met een pak wetten. echter als de rechter de europese wet volgt en zegt dat het eigenlijk wel mag, dan is dit niet verboden op de weg hé
Alleen zit de vork niet op die manier aan de steel. Door het voorrangsbeginsel staat Europees altijd boven nationale wetgeving. Al meermaals werd dit door nationale als Europese rechtspraak bevestigd. Dit is belangrijk om de rechtsgelijkheid binnen de EU te waarborgen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie